Vanhan hirsitalon yläpohjan eristäminen

erkka

Olen ajatellut lisäeristää 100 vuotta vanhaa hirsitaloani ja kohteena olisi yläpohja. Se on avonainen ja siellä on sahanpurua tällä hetkellä. Onko selluvilla sopiva ja jos on pitäisikkö sitä laittaa miten paljon sinne? 10cm..20cm.. vai enemmän? Toinen vaihtoehto ois että laittas sahanpurua niinkuin ennen, mutta aattelin kysyä ensin viisaamilta.

18

11911

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HkO

En ole viisaampi, mutta itse laitoin 150v vanhan hirsitalon yläpohjan eristeeksi selluvillaa ja hyvin eristää. N.30cm kerros sitä sinne tuli.

• Rojektori

Selluvillan voi myös mainiosti laittaa niiden vanhojen purujen lisäksi. Pääset myös vähemmällä työllä.

• erkka

http://www.talotori.net/okorjausenergia.php

Oikein minä muistelin että ulkovaipan kautta menevästä lämpöhäviöistä ylipuolet karkaa yläpohjan kautta. Ja se kun on helppo vielä eristää avonaisen tilansa takia ja tuskin tulee kovinkaan kalliiksi, niin uskon sen kannattavan. Tuolla sivulla on maininta että vain 10% KOKO talon lämpöenergiahäviöistä menee seinien läpi!
        Eli seinien eristäminen ei kyllä tunnu kannattavan, kun ajattelee miten työläs toimenpide se on ja myöskin rahaa palaa aika paljon.
        Kyllä se selluvilla näyttää käyvän varsin hyvin tämmöiseen vanhaan taloon. Katselin tuolta selluvilla.fi sivuilta noita eristepaksuuksia ja tuntuisi siltä että entisten sahanpurujen päälle jo 20 cm kerros antaisi hyvän tuloksen. Eristävyys on nimittäin tuplasti parempi kuin sahanpurulla. Mut pitää tutkiskella vielä... kiitos vastanneille!

• Purua
        erkka kirjoitti:

http://www.talotori.net/okorjausenergia.php

Oikein minä muistelin että ulkovaipan kautta menevästä lämpöhäviöistä ylipuolet karkaa yläpohjan kautta. Ja se kun on helppo vielä eristää avonaisen tilansa takia ja tuskin tulee kovinkaan kalliiksi, niin uskon sen kannattavan. Tuolla sivulla on maininta että vain 10% KOKO talon lämpöenergiahäviöistä menee seinien läpi!
        Eli seinien eristäminen ei kyllä tunnu kannattavan, kun ajattelee miten työläs toimenpide se on ja myöskin rahaa palaa aika paljon.
        Kyllä se selluvilla näyttää käyvän varsin hyvin tämmöiseen vanhaan taloon. Katselin tuolta selluvilla.fi sivuilta noita eristepaksuuksia ja tuntuisi siltä että entisten sahanpurujen päälle jo 20 cm kerros antaisi hyvän tuloksen. Eristävyys on nimittäin tuplasti parempi kuin sahanpurulla. Mut pitää tutkiskella vielä... kiitos vastanneille!

Lisäeristäminen noin vanhaan taloon on melkein pyhäinhäväistys jos laitat nykyaikaisia materiaaleilla niin kuoletus aika on todella pitkä.
        Eikö helpointa ole laittaa sitä purua lisää on varmaan halvin ratkaisu.
        Miksi kaikki korjaamiset mitataan aina mikä on kalleinta ei se aina takaa hyvää lopputulosta.

• erkka
        Purua kirjoitti:

Lisäeristäminen noin vanhaan taloon on melkein pyhäinhäväistys jos laitat nykyaikaisia materiaaleilla niin kuoletus aika on todella pitkä.
        Eikö helpointa ole laittaa sitä purua lisää on varmaan halvin ratkaisu.
        Miksi kaikki korjaamiset mitataan aina mikä on kalleinta ei se aina takaa hyvää lopputulosta.

Olen perinteisten materiaalien käytön kannalla! Onhan se totta, että selluvilla on sillai arvelluttava, vaikka luonnontuottesta voidaan puhua ja tuskin vaurioittaisi rakenteita. Kyllähän minä sitä sahanpurua jo eka viestissäkin mietin, olisihan se edullisempaakin, luulisin.

Kävin muuten tutkimassa sitä yläpohjaa tarkemmin, siellä on toisessa päädyssä sahanpurua, mutta kun siirtyy toiseen päähän, niin siihen sahanpuruun on sekoitettu hiekkaa ("tompsku"?). Siihen aikaan oli varmaan pulaa tarvikkeista, löytyipä sieltä sammaltakin.

• Pehku
        erkka kirjoitti:

Olen perinteisten materiaalien käytön kannalla! Onhan se totta, että selluvilla on sillai arvelluttava, vaikka luonnontuottesta voidaan puhua ja tuskin vaurioittaisi rakenteita. Kyllähän minä sitä sahanpurua jo eka viestissäkin mietin, olisihan se edullisempaakin, luulisin.

Kävin muuten tutkimassa sitä yläpohjaa tarkemmin, siellä on toisessa päädyssä sahanpurua, mutta kun siirtyy toiseen päähän, niin siihen sahanpuruun on sekoitettu hiekkaa ("tompsku"?). Siihen aikaan oli varmaan pulaa tarvikkeista, löytyipä sieltä sammaltakin.

Miten se selluvilla on arveluttavaa? Sehän on 100% kierrätysmateriaalista tehtyä, joukossa palon- ja lahonestona booraksia, joka varsin harmiton aine muiden kemikaalien rinnalla, joita rakennusmateriaaleissakin on.

Itsellä 100v. vanha talo, jossa yläpohjassa noin 5cm sammalta ja päällä painona ja palopermantona hiekka. Lienee ollut melkoinen lämmönhukka ylöspäin... Laitan sinne 500mm selluvillaa ja seiniin repsottavien (korjauskelvottomien) pinkopahvien päälle 22mm huokoiset puukuitulevyt, ja alapohjalle en tee mitään. Ei tule eristyshommalle kauheita kustannuksia, ja saa samalla seinät helposti pinnattavaan muotoon, ja yläpohjalla kompensoitua heikompia seiniä ja alapohjaa. Vanhat mäyhnät annan olla alla, päälle vaan selluvillaa. Itsekin harkitsin purua, mutta muutenkin suuressa talossa kauheasti hommaa, joten valitsin selluvillan, koska nupilla pihaan ja puhalluksella yläpohjaan...

• Janne
        erkka kirjoitti:

Olit juuri oikeassa, kun jo aioit päätyä selluvillaan. Hyvä, älä ajattele enempää ja laita selluvillaa 20-30 cm. Selluvilla on eristävyydeltään ja lahon/palonkestoltaan parempaa kuin sahanpuru mutta toimii rakennusfysikaalisesti samalla tavoin eli sopii purun kanssa hyvin yhteen.

• Anonyymi

Talossamme oli karhunsammal multa+puru+lasivilla eristys yläpohjassa.
        Multaa varisi .
        Imuauto imaisi 170 m2 karhunsammalta ja moskaa pois.
        Ilmansulku ja päälle 60 sm puhalluspuukuitu, ei sanomalehtisilppua (ekovilla).
        Ensi talvi näyttää pysyyko tupamme lämpimänä.

• ...tekeillä

Vanha eriste on meilläkin sammalta ja hiekkaa. Laitan ehdottomasti sahanpurua. Se on edullista, hyväksi todettu ja vanhaan perinnettä vaaliva.

• Janne

Laita samantien sammalta ja hiekkaa?

• Ci-Tikka
        Janne kirjoitti:

Laita samantien sammalta ja hiekkaa?

Ei kannata piikitellä, jos ei halua selluvillaa tai muuta nykyeristettä. Sammalen laitossa on ongelmana mm. sen saanti. Sammalen kerääminen siinä mittakaavassa, että sitä olisi välipohjan eristämiseen riittävästi, ei todellakaan kuulu jokamiehenoikeuksien piiriin. Eri asia on, jos omistaa metsää, jossa kasvaa seinäsammalta.

Itsekin varsin puritaanisena hirsitalon restauroijana kyllä hyväksyisin selluvillan. Se on kuitenkin luonnonkuitueriste ja sen hyviä puolia on täällä jo mainittukin. Lisäksi, jos sen haluaa joskus jostakin ihmeen syystä vaihtaa takaisin sahanpuruihin, tämä on mahdollista. Selluvilla ei ole peruuttamaton ratkaisu. Selluvillalla eristäminen on käynyt itsellänikin mielessä, siis toki vanhojen matskujen päälle. Joskus, jos koen sen tarpeelliseksi. Toistaiseksi lämpö on pysynyt kohtuullisesti vailla mitään lisäeristystä. Kunnioitan sitä, jos sahanpuruilla eristämällä jaksaa vaalia perinteitä viimeisen päälle.

• selluvilla
        Ci-Tikka kirjoitti:

Ei kannata piikitellä, jos ei halua selluvillaa tai muuta nykyeristettä. Sammalen laitossa on ongelmana mm. sen saanti. Sammalen kerääminen siinä mittakaavassa, että sitä olisi välipohjan eristämiseen riittävästi, ei todellakaan kuulu jokamiehenoikeuksien piiriin. Eri asia on, jos omistaa metsää, jossa kasvaa seinäsammalta.

Itsekin varsin puritaanisena hirsitalon restauroijana kyllä hyväksyisin selluvillan. Se on kuitenkin luonnonkuitueriste ja sen hyviä puolia on täällä jo mainittukin. Lisäksi, jos sen haluaa joskus jostakin ihmeen syystä vaihtaa takaisin sahanpuruihin, tämä on mahdollista. Selluvilla ei ole peruuttamaton ratkaisu. Selluvillalla eristäminen on käynyt itsellänikin mielessä, siis toki vanhojen matskujen päälle. Joskus, jos koen sen tarpeelliseksi. Toistaiseksi lämpö on pysynyt kohtuullisesti vailla mitään lisäeristystä. Kunnioitan sitä, jos sahanpuruilla eristämällä jaksaa vaalia perinteitä viimeisen päälle.

Juu selluvillaa suosittelee museovirastokin...

ja tuo 50 cm on jo liioittelua varmaan tuo 20-30 cm lisää riittää ja ilmavuotojen tukkiminen seinissä ja nurkissa jne.

• ja nostalgiaa

Selluvilla on selvä esteettinen haitta hienovaraisesti kunnostetussa ja ylläpidetyssä vahassa hirsitalossa. Puru on huomattavasti kauniimpi materiaali ja sointuu hienosti yläkatteen muuhun ympäristöön. Sammal olisi paras ratkaisu, mutta kuten edellä on todettu, sen saanti on näinä päivinä miltei mahdottomuus. Tässä on kyseessä se sama ideologia ja asenne mitä museoautojen kunnostamisessa, eli kun on jotain korviketta keksittävä, niin sen täytyy olla mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Kyse on enemmänkin sisäisen äänen kuuntelusta, kuin ns. järjen äänen.

• pettuleipäkin
        ja nostalgiaa kirjoitti:

Selluvilla on selvä esteettinen haitta hienovaraisesti kunnostetussa ja ylläpidetyssä vahassa hirsitalossa. Puru on huomattavasti kauniimpi materiaali ja sointuu hienosti yläkatteen muuhun ympäristöön. Sammal olisi paras ratkaisu, mutta kuten edellä on todettu, sen saanti on näinä päivinä miltei mahdottomuus. Tässä on kyseessä se sama ideologia ja asenne mitä museoautojen kunnostamisessa, eli kun on jotain korviketta keksittävä, niin sen täytyy olla mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Kyse on enemmänkin sisäisen äänen kuuntelusta, kuin ns. järjen äänen.

Eikä kumpaakaan tarvita enää nykypäivänä !

• asenteet.
        pettuleipäkin kirjoitti:

Eikä kumpaakaan tarvita enää nykypäivänä !

>Sahanpuru ja sammal olivat korvikkeita kuten >pettuleipäkin.
        >Eikä kumpaakaan tarvita enää nykypäivänä !

Sahanpuru ja sammal korviesi välissä.
        Ei sata vuotta sitten ollut sellu-, lasi- ja vuorivillaa, jota oltaisiin kosvattu sahanpurulla ja sammaleella.
        Tässä on kyse arvoista ja asenteista, näitä molempia tarvitaan nykyään.

• epävarma
        asenteet. kirjoitti:

>Sahanpuru ja sammal olivat korvikkeita kuten >pettuleipäkin.
        >Eikä kumpaakaan tarvita enää nykypäivänä !

Sahanpuru ja sammal korviesi välissä.
        Ei sata vuotta sitten ollut sellu-, lasi- ja vuorivillaa, jota oltaisiin kosvattu sahanpurulla ja sammaleella.
        Tässä on kyse arvoista ja asenteista, näitä molempia tarvitaan nykyään.

höyrysuoja vai ei yläpohjaan,seinät savea,tuulettuva vintti.

• NytOnNyt

100 vuotta sitten olisi varmasti käytetty parempia eristeitä jos niitä olisi ollut. Selluvilla toimii hyvin sahanpurun rinnalla tai itsekseen. Itse poistaisin vanhat purut koska ne tiivistyneenä tuskin toimivat niinkään hyvin kuin alunperin. Joku oli huolissaan esteettisestä haitasta. Kenellä mahtaa olla tapana viettää aikaa kattoristikoissa avonaisia eristeitä ihailemassa?

• Er3

Saattaapa joku niitä kattopalkkejakin ihastella...itse ainakin tykkään istua vintillä ja tunnelmoida... hieno paikka. Ja mikä käden taito ollut sillä kirvesmiehellä, joka on veistänyt ne upeat hirret koristeellisine liitoksineen. Että on jumaliste viittinyt vintilläkin nähdä niin paljon vaivaa!
      (On tainnut hänkin viihtyä siellä palkkeja kattelemassa)

Ja mitä noihin eristeisiin tulee, niin asukas voi eristää talon sijasta myös itseään... Ei 100 vuotiaassa talossa (tarvitse) kävellä talvella sukkasillaan ja shortsit jalassa. Talvella kävellää töppöset ja villasukat jalassa villahousutkin kannattaa olla päällä ja sen semmoista...Toisaalta ei uudessakaan talossa tarvitse olla talvella 24.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe