Heips kaikki.
Mitä turva toimeenpiteitä olette tehneet yksin purjehtiessa? Pelastusliivit ovat minulla itsestäänselvyys. Mutta entäpä jos tipahdan yli laidan? Autopilotti/Vene jatkaa matkaa. Ja itse pulikoin hyytävässä vedessä eikä minua kukaan sieltä löydä?
Paukkuliiveihin kiinnitetty köysi ei hirveästi haittaa. Mutta se on kuitenkin tiellä ja todennäköisyys kompastumiseen kasvaa. Todennäköisyys että jos on tuhansia tunteja veneessä niin kyllähän sieltä joskus tipahtaa? Itse en ole viellä tipahtanut mutta joskus näin käy ja todennäköisyys että olen yksin on melko suuri. Kaveria en useimmiten halua ottaa mukaan nautin yksin purjehduksesta todella paljon.
Itselläni Hyvät kengät paukkuliivit muuta en sitten käytä. Jotain MOB tilanteen varalle olisi mukava keksiä mikä ei haittaisi liikkumista.
Pitkä kelluva köysi veneen perässä olisi tietysti myös vaihtoehto mutta sitä ei ole tullut käytettyä.
kaikki köydet on vedetty sitloodaan joten "kannella" ei tarvii hirveästi liikkua. Mitään älytöntä riskiä en mielestäni ota mutta en halua nähdä veneeni perää kun se yksin purjehtii eteenpäin itse ollessani kylmässä meri vedessä.
Eli ideoita vastaanotetaan
Yksinpurjehdus ja
43
13008
Vastaukset
- Lada
paikkasi kotisatamasta maileina ilmaistuna?
- liittyy?
Miten tuo liittyy asiaan?
Itse pidän turvavaljaita tärkeimpänä turvallisuustekijänä yksinpurjehtiessa. Harvemmin niitä tulee leppoisalla kelillä käytettyä, mutta kyllä kannattaisi. Joskus kuulee legendaa veneen perässä laahaavasta köydestä, johon sitten pudottuasi voit tarttua, mutta tuskinpa sellainen oikeasti on ketään pelastanut. - ...
liittyy? kirjoitti:
Miten tuo liittyy asiaan?
Itse pidän turvavaljaita tärkeimpänä turvallisuustekijänä yksinpurjehtiessa. Harvemmin niitä tulee leppoisalla kelillä käytettyä, mutta kyllä kannattaisi. Joskus kuulee legendaa veneen perässä laahaavasta köydestä, johon sitten pudottuasi voit tarttua, mutta tuskinpa sellainen oikeasti on ketään pelastanut.siten, että tuo Lada-tyyppi on ajellut aina Porvooseen saakka....
- Lada
liittyy? kirjoitti:
Miten tuo liittyy asiaan?
Itse pidän turvavaljaita tärkeimpänä turvallisuustekijänä yksinpurjehtiessa. Harvemmin niitä tulee leppoisalla kelillä käytettyä, mutta kyllä kannattaisi. Joskus kuulee legendaa veneen perässä laahaavasta köydestä, johon sitten pudottuasi voit tarttua, mutta tuskinpa sellainen oikeasti on ketään pelastanut.joutaa ahventen ruoaksi, kerran kymmenessä vuodessa joku ottaa pusun puomista ja flygaa mereen. Elämänlangat vaan tekee niin miehen, niin miehen.
Jos ei luota itseensä, parempi keskittyä postimerkkeilyyn. - Turvallisuus
Maileja en tiedä mutta riittävän kaukana että uimataitoinenkin hukkuisi. Taitaa muuten moni hukkua kotisataman viereen ja suurin osa osaamattomuuttaan tai tyhmyyttään (alkoholi)
- paras
Minusta kyllä yksinpurjehduksessa turvavaljaat oikein kiinnitettynä (sopivan pituisella kiinnitysköydellä tai hihnalla) ovat järkevin valinta. Samoin kovalla tuulella kannella työskenneltäessä. Miksi niitä ei käyttäisi? Ovat pakollinen katsastusvaruste, joten ne pitäisi löytyä joka paatista (jos katsastettu).
- Viki
Turvavaljaat tietysti! Ja jos harrastaa yksinpurjehdusta niin voi vielä virittää "elämänlangat" (lontooksi Jack Lines), joiden avulla pystyy olemaan kytkettynä keulasta perään.
Nimimerkki "Turvallisuus" kirjoitti jotta: "Paukkuliiveihin kiinnitetty köysi ei hirveästi haittaa. Mutta se on kuitenkin tiellä ja todennäköisyys kompastumiseen kasvaa."
Siis, miten tuo on käytännössä tulkittava eli käsitettävä? Sinulla ilmeisesti on turvavaljaiden lenkillä varustetut paukkuliivit? Ne ovat ihan OK, sellaisia minäkin nykyään käytän.
"kiinnitetty köysi on tiellä" - ??? Turvavaljaisiin kiinnitetty köysi ei saa olla liian pitkä, alle 1,5 m, niin että siihen ei voi kompastua eli se ei suorana kävellessä yletä jäämään jalan alle ja köysi pysäyttää ennen kuin kroppa on mantookien ulkopuolella.
Lisäksi köysi kannattaa olla kaksihaarainen, molempien haarojen päässä palomiehenhaka tms, joista toinen (yöllä ja/tai pahassa kelissä) aina kiinni elämänlangassa tai sitä varten tehdyissä tukevissa, kanteen tai sitlootaan pultatuissa kiinnityslenkeissä. Vapaa köydenpää tietty turvavaljaissa kiinni, jolloin se ei haittaa liikkumista. Kun vaihdat kiinnityspistettä, ensin vapaa köysi uuteen pisteeseen kiinni, sitten vasta irroitetaan toinen haka.
Elämänlangan materiaaliksi suositellaan nykyisin liinaa, oranssi on hyvä väri. Se ei pyöri jalan alla kuten köysi tai vaijeri. Mantookivaijerit (enklanniksi life lines) eivät ole elämänlanka! Niihin ei turvavaljaita kannata kiinnittää, ne eivät tositilanteessa estä tipahtamista tai kestä rempaisua.
Mantookit vähintään 60 senttiset, näitä korkeammat tukevat keula- ja peräkehä - Turvallisuus
Viki kirjoitti:
Turvavaljaat tietysti! Ja jos harrastaa yksinpurjehdusta niin voi vielä virittää "elämänlangat" (lontooksi Jack Lines), joiden avulla pystyy olemaan kytkettynä keulasta perään.
Nimimerkki "Turvallisuus" kirjoitti jotta: "Paukkuliiveihin kiinnitetty köysi ei hirveästi haittaa. Mutta se on kuitenkin tiellä ja todennäköisyys kompastumiseen kasvaa."
Siis, miten tuo on käytännössä tulkittava eli käsitettävä? Sinulla ilmeisesti on turvavaljaiden lenkillä varustetut paukkuliivit? Ne ovat ihan OK, sellaisia minäkin nykyään käytän.
"kiinnitetty köysi on tiellä" - ??? Turvavaljaisiin kiinnitetty köysi ei saa olla liian pitkä, alle 1,5 m, niin että siihen ei voi kompastua eli se ei suorana kävellessä yletä jäämään jalan alle ja köysi pysäyttää ennen kuin kroppa on mantookien ulkopuolella.
Lisäksi köysi kannattaa olla kaksihaarainen, molempien haarojen päässä palomiehenhaka tms, joista toinen (yöllä ja/tai pahassa kelissä) aina kiinni elämänlangassa tai sitä varten tehdyissä tukevissa, kanteen tai sitlootaan pultatuissa kiinnityslenkeissä. Vapaa köydenpää tietty turvavaljaissa kiinni, jolloin se ei haittaa liikkumista. Kun vaihdat kiinnityspistettä, ensin vapaa köysi uuteen pisteeseen kiinni, sitten vasta irroitetaan toinen haka.
Elämänlangan materiaaliksi suositellaan nykyisin liinaa, oranssi on hyvä väri. Se ei pyöri jalan alla kuten köysi tai vaijeri. Mantookivaijerit (enklanniksi life lines) eivät ole elämänlanka! Niihin ei turvavaljaita kannata kiinnittää, ne eivät tositilanteessa estä tipahtamista tai kestä rempaisua.
Mantookit vähintään 60 senttiset, näitä korkeammat tukevat keula- ja peräkehäJoo sekavalta nämä kirjoittamani viestit taitaa tuntua kun ei ole terminologia oikeen hallussa.
Paukkuliivit on hakasella eli tähän voi pistää kiinni köydellä elämänlankaan. Olen tätä miettinyt en nähnyt kenenkään käyttävän ja tuon valjaista tulevan köyden pituus/kiinnityspisteet on vähän ihetyttänyt.
Jos tuon tosiaan tekee niin että pituus on niin lyhyt että ei mene jalkojan alle ja virittää elämänlangat lienee homma toimiva. Vielläkun tekee sitloodaan jonkun erillisen kiinnityspisteen niin eiköhän tätä voisi käyttää? Ainakin pimeässä ja vähänkään kovemmassa kelissä. Täytyy yrittää tehdä operaatiosta mahdollisimman helppo ja toimiva jolloin tätä tulee käytettyä. - Sir BB
Viki kirjoitti:
Turvavaljaat tietysti! Ja jos harrastaa yksinpurjehdusta niin voi vielä virittää "elämänlangat" (lontooksi Jack Lines), joiden avulla pystyy olemaan kytkettynä keulasta perään.
Nimimerkki "Turvallisuus" kirjoitti jotta: "Paukkuliiveihin kiinnitetty köysi ei hirveästi haittaa. Mutta se on kuitenkin tiellä ja todennäköisyys kompastumiseen kasvaa."
Siis, miten tuo on käytännössä tulkittava eli käsitettävä? Sinulla ilmeisesti on turvavaljaiden lenkillä varustetut paukkuliivit? Ne ovat ihan OK, sellaisia minäkin nykyään käytän.
"kiinnitetty köysi on tiellä" - ??? Turvavaljaisiin kiinnitetty köysi ei saa olla liian pitkä, alle 1,5 m, niin että siihen ei voi kompastua eli se ei suorana kävellessä yletä jäämään jalan alle ja köysi pysäyttää ennen kuin kroppa on mantookien ulkopuolella.
Lisäksi köysi kannattaa olla kaksihaarainen, molempien haarojen päässä palomiehenhaka tms, joista toinen (yöllä ja/tai pahassa kelissä) aina kiinni elämänlangassa tai sitä varten tehdyissä tukevissa, kanteen tai sitlootaan pultatuissa kiinnityslenkeissä. Vapaa köydenpää tietty turvavaljaissa kiinni, jolloin se ei haittaa liikkumista. Kun vaihdat kiinnityspistettä, ensin vapaa köysi uuteen pisteeseen kiinni, sitten vasta irroitetaan toinen haka.
Elämänlangan materiaaliksi suositellaan nykyisin liinaa, oranssi on hyvä väri. Se ei pyöri jalan alla kuten köysi tai vaijeri. Mantookivaijerit (enklanniksi life lines) eivät ole elämänlanka! Niihin ei turvavaljaita kannata kiinnittää, ne eivät tositilanteessa estä tipahtamista tai kestä rempaisua.
Mantookit vähintään 60 senttiset, näitä korkeammat tukevat keula- ja peräkehäei kestä repäisyä?
- Turvallisuus
Sir BB kirjoitti:
ei kestä repäisyä?
Sir BB taitaa olla kukkakeppi poika? itselläni painoa vajaa 100kg ei ne miehen painoa kestä.
Lisäksi sais olla aika lyhyt naru jos meinaa ettei ulkopuolelle tipahda? - Sir BB
Turvallisuus kirjoitti:
Sir BB taitaa olla kukkakeppi poika? itselläni painoa vajaa 100kg ei ne miehen painoa kestä.
Lisäksi sais olla aika lyhyt naru jos meinaa ettei ulkopuolelle tipahda?mikä siinä mantookivaijerissa ei kestä?
- Viki
Sir BB kirjoitti:
mikä siinä mantookivaijerissa ei kestä?
Siksi ei kestä, kun se on viritetty hernekeppien varaan partaan äärelle. Niin lyhyt ei turvavaljaan köysi voi olla, että estäisi mantookin yli tippumisen, mikäli köyden toinen pää on mantookissa kiinni. Se on tärkein pointti!
Ja jos mantookin ulkopuolelle tipahtaa, niin mantookeista taipuvine tolppineen löytyy lisää joustoa. Siellä sitten ukko mukeltaa meressä, ja toivoo jotta vaijerin muovipäällysteen pintaan ei olisi tullut vielä yhtään halkeamaa, josta kosteus olisi hapettanut metallin...
Voi olla että joissain veneissä on jytyt mantookit, jotka saattavat kestää vaikka satakiloinen pilkkihaalareissaan hinautuu niitten varassa? Joka tapauksessa, elämänlanka pitää olla sijoitettu niin, että se estää mantookivaijerin ulkopuolelle joutumisen! - purjehtija
Viki kirjoitti:
Turvavaljaat tietysti! Ja jos harrastaa yksinpurjehdusta niin voi vielä virittää "elämänlangat" (lontooksi Jack Lines), joiden avulla pystyy olemaan kytkettynä keulasta perään.
Nimimerkki "Turvallisuus" kirjoitti jotta: "Paukkuliiveihin kiinnitetty köysi ei hirveästi haittaa. Mutta se on kuitenkin tiellä ja todennäköisyys kompastumiseen kasvaa."
Siis, miten tuo on käytännössä tulkittava eli käsitettävä? Sinulla ilmeisesti on turvavaljaiden lenkillä varustetut paukkuliivit? Ne ovat ihan OK, sellaisia minäkin nykyään käytän.
"kiinnitetty köysi on tiellä" - ??? Turvavaljaisiin kiinnitetty köysi ei saa olla liian pitkä, alle 1,5 m, niin että siihen ei voi kompastua eli se ei suorana kävellessä yletä jäämään jalan alle ja köysi pysäyttää ennen kuin kroppa on mantookien ulkopuolella.
Lisäksi köysi kannattaa olla kaksihaarainen, molempien haarojen päässä palomiehenhaka tms, joista toinen (yöllä ja/tai pahassa kelissä) aina kiinni elämänlangassa tai sitä varten tehdyissä tukevissa, kanteen tai sitlootaan pultatuissa kiinnityslenkeissä. Vapaa köydenpää tietty turvavaljaissa kiinni, jolloin se ei haittaa liikkumista. Kun vaihdat kiinnityspistettä, ensin vapaa köysi uuteen pisteeseen kiinni, sitten vasta irroitetaan toinen haka.
Elämänlangan materiaaliksi suositellaan nykyisin liinaa, oranssi on hyvä väri. Se ei pyöri jalan alla kuten köysi tai vaijeri. Mantookivaijerit (enklanniksi life lines) eivät ole elämänlanka! Niihin ei turvavaljaita kannata kiinnittää, ne eivät tositilanteessa estä tipahtamista tai kestä rempaisua.
Mantookit vähintään 60 senttiset, näitä korkeammat tukevat keula- ja peräkehä"Turvavaljaisiin kiinnitetty köysi ei saa olla liian pitkä, alle 1,5 m, niin että siihen ei voi kompastua eli se ei suorana kävellessä yletä jäämään jalan alle ja köysi pysäyttää ennen kuin kroppa on mantookien ulkopuolella."
Monessa veneessä tuo mantookien sisäpuolella pitävä köydenpituus tarkoittaisi sellaista köyttä, että se kiinnitettynä voi vain kontata kannella. Sellainen saattaa hyvinkin vähentää elämänlankojen käyttöä. Kyllä sekin on jo puoli voittoa, jos on tippumisen jälkeen kiinni veneessä. - ei kestä
purjehtija kirjoitti:
"Turvavaljaisiin kiinnitetty köysi ei saa olla liian pitkä, alle 1,5 m, niin että siihen ei voi kompastua eli se ei suorana kävellessä yletä jäämään jalan alle ja köysi pysäyttää ennen kuin kroppa on mantookien ulkopuolella."
Monessa veneessä tuo mantookien sisäpuolella pitävä köydenpituus tarkoittaisi sellaista köyttä, että se kiinnitettynä voi vain kontata kannella. Sellainen saattaa hyvinkin vähentää elämänlankojen käyttöä. Kyllä sekin on jo puoli voittoa, jos on tippumisen jälkeen kiinni veneessä.Jos putoat laidan yli ja käysi töksähtää yhtäkkiä. Useimmilla veneily valjaat on sellaiset ettei selkäranka kestä tätä nykäystä. Monilla tavallisilla valjailla pelkkä roikkuminen tuntuu hyvin epämukavalta, miten sitten putoaminen edes metrin verran!
Siksi on parempi että naru on niin lyhyt ettei laidan yli ole mahdollista mennä.
Harva on kokeillut benjihyppyä joustamattomalla narulla veneen laitaa vasten pääedellä :)
Kokeileppa roikkua omilla valjaillasi. Kokeile sitten podota niillä metrin verran jääden roikkumaan vapaasti ilmaan. Et taida uskaltaa? - oikeassa
ei kestä kirjoitti:
Jos putoat laidan yli ja käysi töksähtää yhtäkkiä. Useimmilla veneily valjaat on sellaiset ettei selkäranka kestä tätä nykäystä. Monilla tavallisilla valjailla pelkkä roikkuminen tuntuu hyvin epämukavalta, miten sitten putoaminen edes metrin verran!
Siksi on parempi että naru on niin lyhyt ettei laidan yli ole mahdollista mennä.
Harva on kokeillut benjihyppyä joustamattomalla narulla veneen laitaa vasten pääedellä :)
Kokeileppa roikkua omilla valjaillasi. Kokeile sitten podota niillä metrin verran jääden roikkumaan vapaasti ilmaan. Et taida uskaltaa?Onhan se aika kova töksähdys. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että kaikissa veneissä niin lyhyen köyden käyttö ei ole mielekästä, paitsi tietenkin kovassa kelissä, jolloin konttaillaan muutenkin...
Omassa veneessäni ei edes ole kaidetta, joten on täysin mahdoton ajatus, että elämänlangassa kulkeva köysi pitäisi minut kannella. Köyden pitäisi olla noin 30 senttiä pitkä! Eipä onneksi ole sitä metrin pudotustakaan. Toisaalta kyllä se veteen pudotessakin kovaa riuhtaisee, jos veneellä on vauhtia. Pitäisikin varmaan asentaa valjaisiin jonkinlainen kela, joka pikkuhiljaa jarruttaisi päästäen aluksi ihan kunnolla löysää... - Viki
oikeassa kirjoitti:
Onhan se aika kova töksähdys. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että kaikissa veneissä niin lyhyen köyden käyttö ei ole mielekästä, paitsi tietenkin kovassa kelissä, jolloin konttaillaan muutenkin...
Omassa veneessäni ei edes ole kaidetta, joten on täysin mahdoton ajatus, että elämänlangassa kulkeva köysi pitäisi minut kannella. Köyden pitäisi olla noin 30 senttiä pitkä! Eipä onneksi ole sitä metrin pudotustakaan. Toisaalta kyllä se veteen pudotessakin kovaa riuhtaisee, jos veneellä on vauhtia. Pitäisikin varmaan asentaa valjaisiin jonkinlainen kela, joka pikkuhiljaa jarruttaisi päästäen aluksi ihan kunnolla löysää...Yksinpurjehdus veneellä jossa ei ole kaiteita (H-vene vai Folkkari?) on hienoa urheilua!
Se kannattaa kyllä suunnitella kunnolla, kun joudut kovaan keliin, kannelle ei ole mitään asiaa (tai vaikka olisi asiaa, niin sinne et käytännössä voi mennä vaikka olisi autopilottikin)
Nostimet ja kaikki säädöt hoidetaan tietty sitlootasta. Fokan alasvedin on kähevä lisävaruste, eli fokan topista ohut köysi (esmes 6 mm) halssikulmaan kiinnitetyn plokin kautta sitlootaan. Tällä saa fokan alas ja keulakannelle lepattamaan jos paha tilanne tulee.
Turvavaljaiden köydeksi riittää metrinen, kiinnityslenkin molempiin päihin sitlootaa, sisäpuolen seinämään pultattuina.
Kuolleena syntynyt ajatus tuo koiran juoksutuskela tai auton turvavöiden systeemi turvavaljaiden köydessä, sorry vaan. - ei kestä
oikeassa kirjoitti:
Onhan se aika kova töksähdys. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että kaikissa veneissä niin lyhyen köyden käyttö ei ole mielekästä, paitsi tietenkin kovassa kelissä, jolloin konttaillaan muutenkin...
Omassa veneessäni ei edes ole kaidetta, joten on täysin mahdoton ajatus, että elämänlangassa kulkeva köysi pitäisi minut kannella. Köyden pitäisi olla noin 30 senttiä pitkä! Eipä onneksi ole sitä metrin pudotustakaan. Toisaalta kyllä se veteen pudotessakin kovaa riuhtaisee, jos veneellä on vauhtia. Pitäisikin varmaan asentaa valjaisiin jonkinlainen kela, joka pikkuhiljaa jarruttaisi päästäen aluksi ihan kunnolla löysää...Usko pois, selkäsi ei kestä tavallisten valjaiden nykäisyä edes metrin pudotuksesta.
Kokeileppa. Laita valjaasi kiinni purjeennostimeen. Koitappa roikkua valjaista ilmassa mukavimmassa asennossa. Ei tunnu hyvältä.
Kokeille jotain vähemmän toivottoa asentoa, vaikka selälläsi. Tuntuu jo tosi pahalta.
Otappa 30 senttiä köyteen löysää ja hyppää valjaiden varaan. Voin taata ettet uskalla kokeilla hypyä sen jälkeen mitenkäänpäin kun laitat köyteen metrin löysää.
Tämä on hyvä testi kaikille jotka puhuu valjaiden puolesta ja kannelta putoamisesta. Ei vene valjaita ole tarkotettu putoamiseen eikä roikkumiseen. Siihen sopii paremmin kiipeilyvaljaat!
Sen takia paras kun valjaissa on vain metri narua. Huonossa kelissä ei tarvitse olla edes mahdollista kävellä kannella selkäsuorana, vai kuka on kokeillut?
Sitä kulkee ilman valjaita kyyryssä, nelinkontin tai matalana. Miksi ei voisi valjaiden kanssakin kulkea matalana? Jos joku on kovasti erimieltä ei kai ole koskaan edes purjehtinut kovassa kelissä ja kulkenut pitkin kantta :) - h-purjehtija
Viki kirjoitti:
Yksinpurjehdus veneellä jossa ei ole kaiteita (H-vene vai Folkkari?) on hienoa urheilua!
Se kannattaa kyllä suunnitella kunnolla, kun joudut kovaan keliin, kannelle ei ole mitään asiaa (tai vaikka olisi asiaa, niin sinne et käytännössä voi mennä vaikka olisi autopilottikin)
Nostimet ja kaikki säädöt hoidetaan tietty sitlootasta. Fokan alasvedin on kähevä lisävaruste, eli fokan topista ohut köysi (esmes 6 mm) halssikulmaan kiinnitetyn plokin kautta sitlootaan. Tällä saa fokan alas ja keulakannelle lepattamaan jos paha tilanne tulee.
Turvavaljaiden köydeksi riittää metrinen, kiinnityslenkin molempiin päihin sitlootaa, sisäpuolen seinämään pultattuina.
Kuolleena syntynyt ajatus tuo koiran juoksutuskela tai auton turvavöiden systeemi turvavaljaiden köydessä, sorry vaan.Ei ole tosiaan H-veneen keula mikään kovin mukava paikka kovalla kelillä, oli sitten yksin tai porukalla liikkeellä. Fokan alasvedintä en ole veneeseeni virittänyt, mutta kovemmalla kelillä olen muutaman kerran käynyt vetemässä fokan alas keulaluukusta käsin.
Muuten ei sitten sitlootasta tarvitsekaan lähteä, joten ei se yksinpurjehdus mitenkään kovin vaarallista ole. Kovemmalla kelillä olen aina köyttänyt itseni kiinni veneeseen, vaikken yksin olisikaan. Vaikka tyttöystävälleni olen purjehdusta opettanut, niin enpä luottaisi siihen, että kovassa kelissä pudonneen noutaminen varmasti onnistuisi.
- rahalla saa
et maininnut paljonko on budjettia käytössä? Jos lompakko on kunnossa voit ostaa NKE autopilotin jossa MOB toiminto, eli laitat rannekkeen käteen / kaulaan. Nyt jos erkanet veneestä liian kauas autopilotti huomaa tämän, laukaisee hälytysäänen ja kääntää veneen tuuleen. Jos olet yksin voit yrittää uida veneen luokse, jos on muita kyydissä heräävät hälytykseen.
Jos purjehdit esim. H-veneellä ko. järjestelmän hinta voi olla kovempi kuin mitä veneesi maksaa.- Turvallisuus
Budjetti on rajallinen eli tämä ei taida olla vaihtoehto viellä. Mitä näistä viesteistä voidaan päätellä on turvavaljaitten virittelyn jatkuttava. Kuten vähän pelkäsinkin on se ainoa keino millä voidaan varmistaa että kannellaoliat pysyvät kyydissä.
- viritelmä
Puolihullu idea Pelle Pelottomille
- köyttä perässä
Itellä tulee perässä aina 50 metriä köyttä. Sen perässä on pieni kelluke vähän kuin polvilauta minkä päällä on hyvä olla vauhdissakin.
Kokeiltu on kaverin kanssa että puolentoista solmun nopeudessa onnistuu kyytiin paluu ja suuremmassa suuremmassa nopeudessa onnistuu kelluminen tämän kellukkeen kanssa. Paluu veneeseen ei kuitenka onnistu enää 2 solmun nopeudessa.
Todennäköistä kuitenki on pudota kun nupeus on pieni. Sillon on huoleton ja puuhailee kaikkea kannella.
Se että kellukkeen kanssa voi kellua. En tiedä mitä siitä hyötyy? Voi ainakin miettiä ja katsella vielä venettään. Tietty samaisen köyden voisi kiinnittaa johonkin niin että kun siihen kohdistuu tiettyä suurempi veto niin se aiheuttaa jotain... ? Vapauttaa jonkun köysilukon, vääntää ruorista jotenki, saa sähköt pois autopilotilta... pitää vielä kehitellä? Jos jollaki on hyvä idea niin kertokoon?- Toope
...köyttä potkurissa. Todennäköisin lopputulos.
tai jonkinlainen tasapaino, on kyllä todennäköistä että nopeus ylittää sitä 2 solmua.
Köysi perässä edelyttää muutenkin että yksinpurjehtija ei ole satuttanut itsenssä kun on joutunut veden varaan ja jos joku on kokeillut normaalinopeudessa roikkua 50 m köydessä, aalokossa, tietää hän että aikaikkuna on lyhyt ja voimat huikeat. Siellä nimittäin hukkuu!
Ainoa järkevä vaihtoehto on Jack Lines. Ole kuitenkin varovainen jos valitset liina sillä sen vetolujuus vähenee samalla tavalla kuin Ankaroliinan, eli 10%/vuosi.
Tämän takia minulla on käytössä muovipäälistetty rosterivaijeri.
Tavallisessa veneessä mantookit eivät kestä. Niistä pikemmin saat ne vammat jos joudut yli laidan. Siis huolehdi siitä että et veteen joudu. Myös silloin kun et ole yksin sillä vedenvaraan joutunut henkilö on yllättävän hankala poimia ja vaimo tai tyttöystävä ei siihen pysty.- huomioiden..
Toope kirjoitti:
...köyttä potkurissa. Todennäköisin lopputulos.
..aika typerä kommentti. Kysymys oli yksinPURJEHDUKSESTA.
- joka ei tiedä
Toope kirjoitti:
...köyttä potkurissa. Todennäköisin lopputulos.
Eikö tosiaan tajunnut että perässä tuleva naru tulee perässä. Ei se mene potkuriin?
Naru otetaan pois ennen satamaan saapumista jollain pitää peruutella tai tehdä vastaavia manööverejä. Tosin jos et sitäkään ymmärtänyt niin pysy toki kuivallamaalla. - Toope
joka ei tiedä kirjoitti:
Eikö tosiaan tajunnut että perässä tuleva naru tulee perässä. Ei se mene potkuriin?
Naru otetaan pois ennen satamaan saapumista jollain pitää peruutella tai tehdä vastaavia manööverejä. Tosin jos et sitäkään ymmärtänyt niin pysy toki kuivallamaalla.Jos kerran voi estää vahingon, kuten köyden sotkeutumisen potkuriin, tapahtumisen, niin miksi ylipäätään pudota veneestä?
- hukkui
Kokenut purjehtija tuli viikon reissulta kotiin, oli pakannut kaikki kamat valmiiksi, vaihtanut vaatteet valmiiksi, stuuvasi veneilyliivit kaappiin, meni keulakannelle ja viikkasi fokan valmiiksi, astui purjeen liesman päälle, ja putosi veteen. Kotimatkaa oli jäljellä vielä 150 metriä kotisataman allonmurtajalle. Veden lämpötila 10 astetta. Pelastuslaitoksen sukeltaja löysi kalmon -ja fokan- viikon kuluttua.
- kuikka
kokenut yksinpurjehtija oli tuomassa venettään talvitelakalle, sotkeentui parisataa metriä ennen laituria kannen naruihin tyynessä iltahämärässä sen verran katveessa, että kukaan ei huomannut tai kuullut ja kellahti mereen. Oli maannut vedessä ties kuinka kauan ennen kuin kukaan löysi ja henki pois.
- Mister HR
aina tilanteen mukaan. Kun rantaan saakka on mahdollista suoriutua uiden, pidetään paukkuliivit päällä ja kännykkä vesitiiviissä kännykkäpussissa kaulalla. Kylmää vettä vastaan otetaan käyttöön kuivapuku, joka on muutenkin eriomainen purjehdittaessa viileällä säällä. Jos ollaan kännykän kuuluvuusalueen ulkopuolella, pidetään kaulalla käsi-VHF:ää. Avoimilla vesillä, joissa ei saa pudota yli laidan, pidetään turvavaljaita, kuten edellä on kerrottu. Mantookeihin valjaita ei kiinnitetä, sillä vaikka ne kestäisivätkin, niin veneen ulkopuolelle joutunut ei pääse kuitenkaan takaisin kuin tuurilla.
- JH.
Liivit päällä; valjaat kiinni, jos on kauempana (ranta ei näy) tai aina kun keli on huono; elämänlankaan kiinni, jos tuolloin liikkuu kannella.
Veneen valmistelu helposti hhoideltavaksi: Fallit, reivit ym. tietysti vedetty sitlooraan, ettei tarvi kannella keikkua; Keulapurje rullalla; sähköllä toimiva ankkuripeli olisi poikaa; onhan näitä...
Jos sitten todella haluaa asiaan paneutua ja suunnittelee yksinpurjehdusta isoilla vesillä (missä apu ei edes teoreettisesti tule paikalle), niin löytyy kyllä systeemi, jolla autopilotti kääntää veneen tuuleen, jos putoat veteen. Hinta on muutamia tuhansia, mutta mitäpä sitä ei ainoastansa olisi valmis maksamaan. - viritetty
viritä 50m 5mm dyneemaköyttä veneen perään. Veneen päässä kiinnitys niin että jos köyteen tulee vetoa kääntää peräsimen maksimiin oikealle/vasemmalle. Eli pinnaveneessä plokin kautta pinnaan, ruoriveneessä plokien kautta suoraam quadranttiin. Tähän liitetään apuköysi joka vedettynä nostaa pinnapilotin irti liitintapista avotilan puolella, ruoripilotissa vetäsee hihnan irti, isommissa vetää sulakkeen irti pinnapilotista tms. Pientä luovuutta vaatii köyden virittelyssä mutta on täysin mahdollista. Sopivasti shock cordia väliin niin ei laukea muuten kuin tositilanteessa.
Lauenneena painosi vetää peräsimen linkkuun. jos/kun vene alkaa liikkua sinua kohti veto köydessä häviää jolloin voit kelata köyttä luoksesi, jos vene lähtee poispäin voit taas vetää peräsimen linkkuun jne.- köyttä perässä
Eiköhän tuolle joku ratkaisu löydy. Toisen pään ajattelin laittaa tukavasti kii veneeseen. Löysä lenkki johon kiinni tämä apunaru. Sitten varsinainen köysi kuitenki kestää ja löysän lenkin antaessa periksi apunaru vetää jotain?
Täytyy suunitella jahka pääsee veneelle et mihin tämän narun voisi kytkeä. Eiköhän joku paikka löydy.
Ainaki olis helppo rakentaa yks ylimääränen sulake jonka tämä köysi nykäsee irti. Se voi olla esim autopilotin tai autopilotin kompassin sulake jollon autopilotti ainakin sekoaa ja vene pyörii ympyrää? Ehkä joku helpompi ja parempiki ratkasu vois olla? - Matkapurjehtija
katsokaa sitten, ettei muut veneilijät sotkeennu köysiinne.
- veneilijöitä
Matkapurjehtija kirjoitti:
katsokaa sitten, ettei muut veneilijät sotkeennu köysiinne.
Harvemmin avomerellä näkee muita veneilijöitä.
99% veneistä pysyy siellä rantaväylillä ja eihän siellä tarvi köysiä viritellä.
Avomerellä tuskin koskaan on ketään muita eikä ole mitään syytä ohitella toisia veneitä muutaman metrin päästä. Yhtälailla veneen perässä voi tulla siimaa kuin naruakin. Siimaa siis kalastustarkoituksessa.
Esim siiman perässä veto on myös yksi mukava harrastus jota harva rantapurjehtia on edes kokeillut. - Matkapurjehtija
veneilijöitä kirjoitti:
Harvemmin avomerellä näkee muita veneilijöitä.
99% veneistä pysyy siellä rantaväylillä ja eihän siellä tarvi köysiä viritellä.
Avomerellä tuskin koskaan on ketään muita eikä ole mitään syytä ohitella toisia veneitä muutaman metrin päästä. Yhtälailla veneen perässä voi tulla siimaa kuin naruakin. Siimaa siis kalastustarkoituksessa.
Esim siiman perässä veto on myös yksi mukava harrastus jota harva rantapurjehtia on edes kokeillut.siis pudota avomerellä. Samanlailla sitä hukkuu lähempänä rantaakin.
Siiman veto on tietysti mielenkiintoista ja mielenkiintoa lisää huomattavasti, kun laittaa uistimen siiman päähän. Tosin kalansaanti on jostain syystä erittäin huonoa. Olen varmaan vetänyt uistinta tuhansia maileja pitkin Itämerta ja kerran on napannut isompi kala, joka sitten katkaisi myös siiman ja näin ollen jäi sekin saamatta.
- yksinpurjehtija
Kyllä kannelle meno ja kannella työskentely on yksinollessa aina riskipaikka. Vene voi esim. törmätä vedenalaiseen esteeseen ja myös liukastumisen vaara on. Pitäisi pysytellä matalana mantookien katveessa: painopiste ei saisi kuin käväistä ylimmäisen mantookin yläpuolella.
- mato
olen pysynyt veneessä yksikseni siten, että ryömin joka paikkaan. Vatsa ja munat on aina venereissun jälkeen arkana ja mustina ja muija ihmettelee missä sitä taas on kontattu. Ei usko, että yksin keskellä Suomenlahtea. Koskaan en ole veneestä tippunut, mutta laiturilta senkin edestä.
- Turvallisuus
Eli kaatua ei saa maastoutua saa. Eli munat täkkiin ennen kaatumista. Näin pysyy mantookien sisäpuolella .
- Sir BB
olohuoneen sohvaan, ja antamaan nuijanukutuksen, et pääse putoamaan reelingin yli!
- Jussi P.
Vähän olen itse yksin purjehtinut. Onhan se juttukaveri aina mukava. Jotkut (aika useatkin) viihtyvät yksin merellä.
Pisin pätkä taitaa olla 30 mpk ja silloin purjehdittiin leikkimielistä kisaa takaa- ajona. Ajattelin niin, että takana tulevat koppaavat sitten kyytiin, jos putoaa. Olosuhteet olivat helpot ja spinnua ei tarvinnut silloin yksin käyttää (enkä ole koskaan yksin vielä käyttänytkään).
Yleensähän valjaat on päällä yksin seilatessa. Naruja en ole perään viritellyt.
Riski on aina olemassa kaikissa tekemisissä. - Turvallisuutta
Elämänlangat ja turvavaljaat.
Valjaita on käytettävä myös isommalla miehistöllä, jos muut nukkuvat ja olet yksin kannella.
Ihan sama kuinka pitkiä matkoja purjehdit. Kylmässä meressä ihminen ei pitkälle jaksa uida. Paras pysyä veneessä.
Pelastusliivit on hiukan kyseenalainen juttu. Jos putoat veneestä ja et ole kiinni turvavaljaissa niin liiveistä ei ole paljon hyötyä. Helpottaa tietysti etsintöjä ja antaa sinulle muutaman tunnin aikaa miettiä, mikä meni pieleen.
Mitään köysiä ei kannata veneen perään viritellä, hidastaa vauhtia ja niistä ei ole mitään hyötyä.
Jos kuitenkin päätät köysiä viritellä, niin kannattaa harkita useamman köyden taktiikkaa. Kaksi köyttä ohjailuun (oikealle ja vasemalle). Yksi köysi autopilotin sulakkeen irrotukseen. Muutama köysi varalle ja yhden köyden päähän eväät ja kalavehkeet. Jos autopilotti on asetettu niin, että seuraava ranta on mahdollisesti ulkomailla, niin ohuen köyden päähän pieni pussi, jossa visa-kortti ja passi:-) - paradoxi
Veneen valinnalla voi vaikuttaa paljon:
http://home.triad.rr.com/lcruise/paradox1.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310121Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523395Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493143- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032179- 1162153
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221376Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346