Oksaali

happo?

Kertokaahan millaista seossuhdetta olette käyttäneet lasikuituveneen pesuun, apteekin arvio oli n. 1-5%

10

5863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha happo

      meinaat poistaa kellastumia, ei toi suhde riitä mihinkään. Laita jauheeseen sen verran vettä, että menee mössöksi ja sitten sivelet kellastuneisiin kylkiin, ei tarvii siis hangata. Odottelset vähän aikaa ja peset veneen normaalisti.

      • veneilevä apteekkilainen

        Onpa annettu tohelo ohje! Mulla on tässä edessäni 500g purkki oksaalihappoa, johon sekoitan palttiarallaa pari-kolme desiä vettä. Se pitää tosiaan olla siveltävissä. Tommosella 1%-5% laimennossuhteella ei tee mitään venehommissa.


      • veneilevä apteekkilainen kirjoitti:

        Onpa annettu tohelo ohje! Mulla on tässä edessäni 500g purkki oksaalihappoa, johon sekoitan palttiarallaa pari-kolme desiä vettä. Se pitää tosiaan olla siveltävissä. Tommosella 1%-5% laimennossuhteella ei tee mitään venehommissa.

        Samalla tavallako suosittelet asiakkaillesi lääkkeet?
        Oksaalihapon tavanomainen konsentraatio kaupallisissa venehoitoon tarkoitetuissa tuotteissa on 3-5%.
        Herra apteekkari puoskaroi hevoskuurilla!


      • LonelyBird kirjoitti:

        Samalla tavallako suosittelet asiakkaillesi lääkkeet?
        Oksaalihapon tavanomainen konsentraatio kaupallisissa venehoitoon tarkoitetuissa tuotteissa on 3-5%.
        Herra apteekkari puoskaroi hevoskuurilla!

        Se tavanomainen Hemppelin jauhe sisältää nimemomaan 3% oksaalihappoa.


      • noudattaa
        LonelyBird kirjoitti:

        Se tavanomainen Hemppelin jauhe sisältää nimemomaan 3% oksaalihappoa.

        tollaista ohjetta. Voit käyttää vaikka pelkkää vettä jos mielestäsi tiedät asian paremmin.


      • edellinen
        LonelyBird kirjoitti:

        Samalla tavallako suosittelet asiakkaillesi lääkkeet?
        Oksaalihapon tavanomainen konsentraatio kaupallisissa venehoitoon tarkoitetuissa tuotteissa on 3-5%.
        Herra apteekkari puoskaroi hevoskuurilla!

        Lääkkeet ovat yksi asia, veneenhoito toinen. Olen vuosien mittaan arvostanut kirjoituksiasi näillä palstoilla, mm. kipakoita Sir BB-dissauksia mutta nyt meni riman alta! Soon moro!


    • Mister HR

      Kaksi ruokalusikallista apteekin jauhoa sekoitetaan 5 litraan vettä. Määrä riittää harjalla isommankin veneen kylkien pesuun. Alle kymmenessä minuutissa on kaikki kellastuma poissa. Ostin 6 vuotta sitten apteekista kilon purkin oksaalihappoa. Sitä on vielä yli puolet jäljellä. Käsittelyn teen kahdesti kesän aikana kumiveneestä käsin. Aikaa kuluu noin 15 min/kerta.

      • vähän

        Riippumatta alkulioksen väkevyydestä, vesi haihtuu nopeasti (happo ei haihdu sanottavasti) jolloin väkevyys nousee kunnes liuos on kyllästetty ("100 prosenttinen").

        Minua mietittää mitä emulgointiainetta voisi käyttää jotta oksaalihappo ei valuisi niin nopeasti pois? Vettä täytyy olla mukana, muuten happo ei toimi. Saippualiuokset ei käy, ne ovat emäksisiä eli neutraloivat hapon. Mietin että voisiko käyttä tärkkelystä (perunajauhoja tms., raparperikiiselihän on tavallaan "oksaalihappokiiseli"). Toiminee, mutta poispeseminen turhaan hankalaa. Muita ehdotuksia?

        Onko jotain vinkkejä?


      • Suti
        vähän kirjoitti:

        Riippumatta alkulioksen väkevyydestä, vesi haihtuu nopeasti (happo ei haihdu sanottavasti) jolloin väkevyys nousee kunnes liuos on kyllästetty ("100 prosenttinen").

        Minua mietittää mitä emulgointiainetta voisi käyttää jotta oksaalihappo ei valuisi niin nopeasti pois? Vettä täytyy olla mukana, muuten happo ei toimi. Saippualiuokset ei käy, ne ovat emäksisiä eli neutraloivat hapon. Mietin että voisiko käyttä tärkkelystä (perunajauhoja tms., raparperikiiselihän on tavallaan "oksaalihappokiiseli"). Toiminee, mutta poispeseminen turhaan hankalaa. Muita ehdotuksia?

        Onko jotain vinkkejä?

        Tuli mieleen tälläinen aine kuin tapetti liisteri.Kannattaisi testata toimiiko.


      • mukaan
        Suti kirjoitti:

        Tuli mieleen tälläinen aine kuin tapetti liisteri.Kannattaisi testata toimiiko.

        tapettiliisteri on nimenomaan tärkkelysseos (eli perunajauhoa, maissijauhoa, cmc yms).

        ongelmana vaan sen poispeseminen jos se ehtii kuivua.

        Ajattelin että pesussa ehkä voisi käyttää lipeäliusta. Pesu nopeutusi ja samalla se neutralisoisi happojäännökset (vaikka todennäköisesti pesuaine esim Fairy ajaisi saman asian).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe