Kertokaahan millaista seossuhdetta olette käyttäneet lasikuituveneen pesuun, apteekin arvio oli n. 1-5%
Oksaali
10
5795
Vastaukset
- Vanha happo
meinaat poistaa kellastumia, ei toi suhde riitä mihinkään. Laita jauheeseen sen verran vettä, että menee mössöksi ja sitten sivelet kellastuneisiin kylkiin, ei tarvii siis hangata. Odottelset vähän aikaa ja peset veneen normaalisti.
- veneilevä apteekkilainen
Onpa annettu tohelo ohje! Mulla on tässä edessäni 500g purkki oksaalihappoa, johon sekoitan palttiarallaa pari-kolme desiä vettä. Se pitää tosiaan olla siveltävissä. Tommosella 1%-5% laimennossuhteella ei tee mitään venehommissa.
veneilevä apteekkilainen kirjoitti:
Onpa annettu tohelo ohje! Mulla on tässä edessäni 500g purkki oksaalihappoa, johon sekoitan palttiarallaa pari-kolme desiä vettä. Se pitää tosiaan olla siveltävissä. Tommosella 1%-5% laimennossuhteella ei tee mitään venehommissa.
Samalla tavallako suosittelet asiakkaillesi lääkkeet?
Oksaalihapon tavanomainen konsentraatio kaupallisissa venehoitoon tarkoitetuissa tuotteissa on 3-5%.
Herra apteekkari puoskaroi hevoskuurilla!LonelyBird kirjoitti:
Oksaalihapon tavanomainen konsentraatio kaupallisissa venehoitoon tarkoitetuissa tuotteissa on 3-5%.
Herra apteekkari puoskaroi hevoskuurilla!Se tavanomainen Hemppelin jauhe sisältää nimemomaan 3% oksaalihappoa.
- noudattaa
LonelyBird kirjoitti:
Se tavanomainen Hemppelin jauhe sisältää nimemomaan 3% oksaalihappoa.
tollaista ohjetta. Voit käyttää vaikka pelkkää vettä jos mielestäsi tiedät asian paremmin.
- edellinen
LonelyBird kirjoitti:
Herra apteekkari puoskaroi hevoskuurilla!Lääkkeet ovat yksi asia, veneenhoito toinen. Olen vuosien mittaan arvostanut kirjoituksiasi näillä palstoilla, mm. kipakoita Sir BB-dissauksia mutta nyt meni riman alta! Soon moro!
- Mister HR
Kaksi ruokalusikallista apteekin jauhoa sekoitetaan 5 litraan vettä. Määrä riittää harjalla isommankin veneen kylkien pesuun. Alle kymmenessä minuutissa on kaikki kellastuma poissa. Ostin 6 vuotta sitten apteekista kilon purkin oksaalihappoa. Sitä on vielä yli puolet jäljellä. Käsittelyn teen kahdesti kesän aikana kumiveneestä käsin. Aikaa kuluu noin 15 min/kerta.
- vähän
Riippumatta alkulioksen väkevyydestä, vesi haihtuu nopeasti (happo ei haihdu sanottavasti) jolloin väkevyys nousee kunnes liuos on kyllästetty ("100 prosenttinen").
Minua mietittää mitä emulgointiainetta voisi käyttää jotta oksaalihappo ei valuisi niin nopeasti pois? Vettä täytyy olla mukana, muuten happo ei toimi. Saippualiuokset ei käy, ne ovat emäksisiä eli neutraloivat hapon. Mietin että voisiko käyttä tärkkelystä (perunajauhoja tms., raparperikiiselihän on tavallaan "oksaalihappokiiseli"). Toiminee, mutta poispeseminen turhaan hankalaa. Muita ehdotuksia?
Onko jotain vinkkejä? - Suti
vähän kirjoitti:
Riippumatta alkulioksen väkevyydestä, vesi haihtuu nopeasti (happo ei haihdu sanottavasti) jolloin väkevyys nousee kunnes liuos on kyllästetty ("100 prosenttinen").
Minua mietittää mitä emulgointiainetta voisi käyttää jotta oksaalihappo ei valuisi niin nopeasti pois? Vettä täytyy olla mukana, muuten happo ei toimi. Saippualiuokset ei käy, ne ovat emäksisiä eli neutraloivat hapon. Mietin että voisiko käyttä tärkkelystä (perunajauhoja tms., raparperikiiselihän on tavallaan "oksaalihappokiiseli"). Toiminee, mutta poispeseminen turhaan hankalaa. Muita ehdotuksia?
Onko jotain vinkkejä?Tuli mieleen tälläinen aine kuin tapetti liisteri.Kannattaisi testata toimiiko.
- mukaan
Suti kirjoitti:
Tuli mieleen tälläinen aine kuin tapetti liisteri.Kannattaisi testata toimiiko.
tapettiliisteri on nimenomaan tärkkelysseos (eli perunajauhoa, maissijauhoa, cmc yms).
ongelmana vaan sen poispeseminen jos se ehtii kuivua.
Ajattelin että pesussa ehkä voisi käyttää lipeäliusta. Pesu nopeutusi ja samalla se neutralisoisi happojäännökset (vaikka todennäköisesti pesuaine esim Fairy ajaisi saman asian).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,1092965Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD
Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 171862663Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina612119Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.11421Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta
"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S2231322Vihervassarit
Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät221293Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään31061Ei osattu ratkaista etääntymistä
Mä jäädyin eikä sulla ole taitoa sulattaa. Parempi antaa olla, vaikka toivoin jotain muuta. Miehelle.115880Esprit hoitokdit Varkaudessa?
Asun keskisuomessa ja käyn satunnaisesti äitini luona Varkaudessa. Äitin tarvitsee kohta hoitajan kotiin tai hoitokodin103853Ei ole liian myöhäistä..
Tule mun luo ja katso silmiin, niin saadaan taas se sanaton yhteys ja sano sitten vain anteeksi rakas ja suutele ja hala3812