hei, jos työskentelet terveyskeskuksen akuutti(miksei pitkä aikaiskin) vuode osastolla tai päivystyksessä/ea:ssa, niin kerro päivästäsi, mielellään lähihoitaja, oletko kaupungilla töissä? palkataanko terveyskeskusten osastoille vielä tulevaisuudessakin lähihoitajia?
päivä tk:n vuode osastolla
7
2484
Vastaukset
- minua
Tämä kiinnostaa myös minua.
Laittakaa jotain tietoja vuorojen kulusta, kiitos. - lh/hoito ja huolenpito
Olen töissä vuodeosastolla ja työ on kyllä rankkaa kolmivuorotyötä.Kolmen viikon työvuorolista,tunteja 114 ja vähän päälle.Aamu- ja iltavuoroja ja ennen yövuoroo on pätkäaamu. Yövuoroja on yksi tai kaksi peräkkäin.Listassa on yövuoroja 3-5.Työ on ihan perushoitoa:pesua,syöttämistä ja niissä avustamista,kuivittamista,lääkkeiden jakamista,niiden antamista ja tietysti voinnin ,lääkkeiden vaikutuksen ja hoidon vaikutuksen seuraamista jne.Osastolla on sekä pitkäaikais- että akuuttipotilaita.Mitä halluaisit tietää. Lähihoitajia on aina pätkätöissä,sairasloman ym loman sijaisina.En kyllä tiedä palkataanko lisää lähihoitajia,mutta joissakin paikoissa sairaanhoitajan paikat muutetaan lähihoitajiksi kun vuodeosastosta tulee hoivaosasto.Tuntuma kuitenkin on,että lähihoitajille on töitä koko ajan.Kysy töitä lähimmästä tk.sta.
- hoituri
Olen itse sairaanhoitaja mutta voin kertoa millaista meillä on suurin piirtein päivärytmi. Perus- ja lähihoitajia on työnteijöistä meillä vielä n. puolet mutta sh toimiksi ne muutetaan sitä mukaan kun eläkkeelle jäävät.
Osastollamme on 40 potilaspaikkaa ja aamuvuorossa pääsääntöisesti 9 hoitajaa. Aamutrutiinit alkaa heti seitsemältä aamulla, eli wc:hen roudaamista ja aamupesuja. Aamupala jaetaan kasin aikaan ja siinä sit niitä syötellään jotka ei itte saa syötyä. Ennen ruokailua tietysti laitetaan kaikki kykenemättömät ruokailua varten hyvään asentoon ja jaetaan aamulääkeet. Aamurutiinit jaktkuu, pesua, pissatusta, perushoitoa ja kuntoutustakin siinä samalla yritetään. Aamupäivällä lääkärin kierrolle. Kymmen aikaan jokainen potilas on ainakin kerran päässyt pissalle tai kuivitettu ja pesty. Ensimmäinen kahvitauko hoitajille. Kahvi ja ruokatauot kuuluu työaikaan ja työpaikalta siis ei saa poistua. Tauoksi niitä ei aina voi kutsua kun potilaat kutsuvat ja puhelimeen täytyy hypätä tämän tästä. No mutta miksipä olemme niin kilttejä että kaikkeen suostutaan.
Kahvin jälkeen kirjaamista, kotiin menijöiden asioiden hoitamista (kotiapujen ja kotisairaanhoitdon kanssa sopimisia). Palaverejä, osastotunteja, hoitoneuvotteluita... Ja sitten alkaa taas se ruokailurumpa luonaan merkeissä. Kaikki kynnellekykenevät kuntoutumisvaiheessa olevat ylös viimeistään tässä vaiheessa sängystä syömään tuoliin ja päiväsaliin (tietysti vessan kautta). Ruoan jälkeen sitten lepäämään siis potilaat. Ja itte nauttimaan ruokatauosta, minkä olen itse oppinut viettämään ruokasalissa mistä kukaan ei ainakaan tule minua hakemaan puhelimeen tai omaisille jutteleen. Sitten onnakeksi iltavuoro alkaa jo valua työhön ja pientä helpotusta. Iltapäivällä jatkuu kotiutusasioiden hoitamiset ja kotiuttamiset, lääkkeiden jako vuorokaudeksi ja raportti iltavuorolle. Tämän kaiken lisäksi otetaan uudet potilaat vastaan, ohjataan opiskelijat, hymyillään haukkuville omaisille ja tehdään kaikki lääkärin määräykset, tutkimusvalmistelut, viedään tutukimuksiin, hoitdetaan rutiinien ulkopuoliset tehtävät eli akuuttitilanteet ja yritetään pitää homma kasassa alimiehityksellä. Potilaista tulee pitkin päivää päivystyksistä lähinnä, paikkatilanteen mukaan.
Tämmöstä meillä aamussa... ehkä et halua kuulla iltavuorosta tai viikonlopuista missä potilaita on yhtä paljon mutta hoitajia 4-6.
Tämä ei ole provoisointi ja kamaluuksien kertomista vaan täyttä faktaa ja jos haluat täsmennytstä niin kerron mielelläni lisää. Itse pidän kyllä työstäni mutta jotkin asiat ei vain ole sielläkään kohdallaan ja tilipäivänä tulee itku. Mielenkiintoiseksi työstä tekee myös sen että potilaat vaihtuu melko nopeaan vaikka völillä tuntuu hukkuvan työmäärään. Helppoahan se olisi jos olisi hoivaosasto missä päivät samaa rataa meneviä ja uusia ei tule kuin jonkun kuoltua. TERVETULOA töihin!- pari kysymystä
Mitä potilaita sieltä päivystyksestä tulee? Onko iso paikka se TK? Onko paljon sitten rutiinista poikkeavampia akuutti tilanteita? Minkälaisia? Osaisitko vielä kertoa, että kannattaako jatkaa lähihoitaja kouluni päätettyäni ensihoitajaksi, vai jäädä lh:ksi? Kun minua aika paljon kiinnostaa työ juuri ambulansseissa, päivystyksissä, teholla ym. Kiitosta vaan=) ps. löytyykö töitä?
- Sairaanhoitava
pari kysymystä kirjoitti:
Mitä potilaita sieltä päivystyksestä tulee? Onko iso paikka se TK? Onko paljon sitten rutiinista poikkeavampia akuutti tilanteita? Minkälaisia? Osaisitko vielä kertoa, että kannattaako jatkaa lähihoitaja kouluni päätettyäni ensihoitajaksi, vai jäädä lh:ksi? Kun minua aika paljon kiinnostaa työ juuri ambulansseissa, päivystyksissä, teholla ym. Kiitosta vaan=) ps. löytyykö töitä?
Jos ensi- ja tehohoito kiinnostaa, niin siinä tapauksessa suosittelisin hakeutumaan työmaalle, jossa ton alan toimintaa toteutetaan- ja se paikka ei ole TK-vuodeosasto. Eli sairaankuljetus, ensiavut, leikkuri ja teho, ne on todennäköisesti niitä paikkoja, joihin kannattaa hakeutua tuolla mielenkiinnolla.
Suosittelen hankkimaan hyvän tatsin kipsaukseen, niin silloin lähihoitajana on hyvät saumat saada lääkintävaksin paikkaa juuri edellämainituista paikoista, sillä kipsaus, jos joku, on tällä hetkellä harvoilla kunnolla näpeissä ja tekijöistä on pula. - ja vielä yksi koulutukseen ...
Sairaanhoitava kirjoitti:
Jos ensi- ja tehohoito kiinnostaa, niin siinä tapauksessa suosittelisin hakeutumaan työmaalle, jossa ton alan toimintaa toteutetaan- ja se paikka ei ole TK-vuodeosasto. Eli sairaankuljetus, ensiavut, leikkuri ja teho, ne on todennäköisesti niitä paikkoja, joihin kannattaa hakeutua tuolla mielenkiinnolla.
Suosittelen hankkimaan hyvän tatsin kipsaukseen, niin silloin lähihoitajana on hyvät saumat saada lääkintävaksin paikkaa juuri edellämainituista paikoista, sillä kipsaus, jos joku, on tällä hetkellä harvoilla kunnolla näpeissä ja tekijöistä on pula.niin että, suositteletko, että pitäisi jatkaa sitten vielä amk:hon, jos mielin esim. teholle?
- lähihoitaja2017
Lähihoitajana tk:n akuuttiosastolla lähihoitaja mittaa ja seuraa vitaaleja, katetroi, antaa i.m, s.c ja toimipaikkakoulutuksena i.v, tekee hoitotoimenpiteitä kuten haavahoidot yms. Mielenkiintoista ja aina oppii uutta
Eräs mieleenpainuvin aamuvuoro oli kun oli useampi saattohoidettava ja yksi imu :DD voitte arvata mitä juoksua se oli huoneiden välillä. (1 hengen huoneet)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi1323782Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä642659Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla342619Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi802445Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "282317Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.1051428Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm6301278SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past791169Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday1551099Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik2611056