Saab ja Opel

Wolf

Onko mielestänne Saabin ja Opelin yhteistyö
tarpeellinen. Miksi Saab ei ollut yhteistyössä
vaikka amerikkalaisten kanssa? Taisi Opelin
yhteistyö vähän "heikentää" Saabin imagoa, kaikki
ei ole enää Saabin omaa suunnittelua. Itse pidän
Opelia ihan hyvänä automerkkinä ja kaikki viat
mitä ihmiset sanoo eivät välttämättä päde, tosin
olisivat voineet käyttää parempaa
maalaustekniikkaa ja peltiä.

21

2432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 900SE -95

      Saabin imago kärsii. Taitaa tulla
      OOppeli ja "kaiken kansan perusperheauto" kohta
      koko kärrystä. Vaan suuntaushan on tämä. Onhan
      esim Audi=Volkkari ja Nissan=Rellu jne. En tykkää
      pätkääkään näistä sulautumisista...

    • Tomaatti

      Imago kärsii, vaikka Opelkin kai on ihan
      siedettävä auto. Kyllä Opelit ainakin ihan hyvän
      näkösiä on...

      Mielestäni kärsii myös Volvon imago, kun tehdas
      on nykyään Fordin omistuksessa. Vaikka kai sitä
      Fordillakin liikkuis...

      • 900C

        Onhan Hollannin Volvotkin
        Daf-Renault-Mitsubishejä.


      • Mikko

        yhtäkään Ford-Volvoa ei ole markkinoilla, tosin
        siihenkin on ilmeisesti tulossa muutos.

        Päinvastoin asia on Saabilla, kun esim. 9-3 ja 9-
        5 ovat peruskomponenteiltaan Opeleita...


      • 9-5 AW
        Mikko kirjoitti:

        yhtäkään Ford-Volvoa ei ole markkinoilla, tosin
        siihenkin on ilmeisesti tulossa muutos.

        Päinvastoin asia on Saabilla, kun esim. 9-3 ja 9-
        5 ovat peruskomponenteiltaan Opeleita...

        Jaahas, mitäs komponentteja saapissa sitten on
        ooppelista?

        Jotain pohjalevyn johdatuksia ja pulttijako kyllä
        sama, mutta eipä ole ensitutkiskelulla tullut
        gm:n merkkejä vielä vastaan ;c)


      • Turbo Sensonic
        Mikko kirjoitti:

        yhtäkään Ford-Volvoa ei ole markkinoilla, tosin
        siihenkin on ilmeisesti tulossa muutos.

        Päinvastoin asia on Saabilla, kun esim. 9-3 ja 9-
        5 ovat peruskomponenteiltaan Opeleita...

        Mitä tarkoitat noilla peruskomponenteilla.
        Saab 9-3:ssa ja 9-5:ssa on käytössä GM:n Epsilon
        pohjalevy, jota käytetään myös nykyisessä Opel
        Vectrassa. Ei tuo Saab nyt sentään ole mikään
        Opel -osien "kaatopaikka".

        Uudessa Saab 9-3:ssa tulee olemaan sama GM:n
        Epsilon -pohjalevy, jota käytetään uudessa
        Vectrassakin ja kuulemma uudessa Alfan 156:ssa
        (kunhan se tulee markkinoille).

        Uudessa Saab 9-5:ssa (vuonna 2004) käytetään
        pohjalevyä, joka on suunniteltu Saabin tehtailla
        mm. isompia Saabeja, Alfoja sekä Opeleita varten.

        Epäilisin, että Volvokin alkaa tulevaisuudessa
        käyttämään Ford -konsernin pohjalevyjä
        valmistuskustannuksien pienentämiseksi. Ainakin
        Ford -konsernissa on ollut suunnitteilla, että
        kustannusten säästämiseksi valmistettaisiin
        ainoastaan kolmea erilaista penkin runkoa, johon
        sitten kukin autovalmistaja "virittelisi"
        haluamansa muotoisen penkin. Pahin seuraus tästä
        voisi olla, että Volvoissa on tulevaisuudessa
        Fordin penkit. Huh huh, eipä tuollaista uskalla
        edes ajatellakaan!


      • Turbo Sensonic
        9-5 AW kirjoitti:

        Jaahas, mitäs komponentteja saapissa sitten on
        ooppelista?

        Jotain pohjalevyn johdatuksia ja pulttijako kyllä
        sama, mutta eipä ole ensitutkiskelulla tullut
        gm:n merkkejä vielä vastaan ;c)

        En ole muuten tarkemmin katsonut 9-5:n takaluukun
        lukkoa, mutta lukeeko siinä GM? NG900:n lukossa
        nimittäin lukee. Se onkin ainoa Saabissa oleva
        osa, jossa lukee "GM".


      • 9-5 AW
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        En ole muuten tarkemmin katsonut 9-5:n takaluukun
        lukkoa, mutta lukeeko siinä GM? NG900:n lukossa
        nimittäin lukee. Se onkin ainoa Saabissa oleva
        osa, jossa lukee "GM".

        Täytyypä tarkistaa - ja hioa se pois ;c)


      • Mikko
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Mitä tarkoitat noilla peruskomponenteilla.
        Saab 9-3:ssa ja 9-5:ssa on käytössä GM:n Epsilon
        pohjalevy, jota käytetään myös nykyisessä Opel
        Vectrassa. Ei tuo Saab nyt sentään ole mikään
        Opel -osien "kaatopaikka".

        Uudessa Saab 9-3:ssa tulee olemaan sama GM:n
        Epsilon -pohjalevy, jota käytetään uudessa
        Vectrassakin ja kuulemma uudessa Alfan 156:ssa
        (kunhan se tulee markkinoille).

        Uudessa Saab 9-5:ssa (vuonna 2004) käytetään
        pohjalevyä, joka on suunniteltu Saabin tehtailla
        mm. isompia Saabeja, Alfoja sekä Opeleita varten.

        Epäilisin, että Volvokin alkaa tulevaisuudessa
        käyttämään Ford -konsernin pohjalevyjä
        valmistuskustannuksien pienentämiseksi. Ainakin
        Ford -konsernissa on ollut suunnitteilla, että
        kustannusten säästämiseksi valmistettaisiin
        ainoastaan kolmea erilaista penkin runkoa, johon
        sitten kukin autovalmistaja "virittelisi"
        haluamansa muotoisen penkin. Pahin seuraus tästä
        voisi olla, että Volvoissa on tulevaisuudessa
        Fordin penkit. Huh huh, eipä tuollaista uskalla
        edes ajatellakaan!

        Volvo voisi tuon kauhskenaarion mukaan olla Volvo
        Escort...=)

        Niistä komponenteista, olen ymmärtänyt että
        pohjalevyn lisäksi osa moottoreista(V6:set)
        ainakin ovat suoraan tai modattuina GM:n
        valikoimista. Samoin esim 9-3 jousituksessa on
        samoja komponentteja ja sisätiloissa osa
        katkisimista on samoja.


      • Asiaa tutkinut
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        En ole muuten tarkemmin katsonut 9-5:n takaluukun
        lukkoa, mutta lukeeko siinä GM? NG900:n lukossa
        nimittäin lukee. Se onkin ainoa Saabissa oleva
        osa, jossa lukee "GM".

        Myös NG900:n lämppärin putkistoissa jossakin
        radion takana on GM-tarra!! Ei hätää, on helppo
        irrottaa... ;-)

        Alkuperäisissä peltivanteissa on myös GM-leima.
        Siksi ajankin aluvanteilla...


      • Turbo Sensonic
        Mikko kirjoitti:

        Volvo voisi tuon kauhskenaarion mukaan olla Volvo
        Escort...=)

        Niistä komponenteista, olen ymmärtänyt että
        pohjalevyn lisäksi osa moottoreista(V6:set)
        ainakin ovat suoraan tai modattuina GM:n
        valikoimista. Samoin esim 9-3 jousituksessa on
        samoja komponentteja ja sisätiloissa osa
        katkisimista on samoja.

        Saab 9-5:n V6 -kone on tosiaan modifioitu Opelin
        kone, tosin tuota konetta on modifioitu aika
        huolella (mm. "asymmetrinen" turboahdin
        integroituna pakoputkistoon). Saab 9-3 TiD -kone
        on modifioitu Opelin kone. Samoin oli myös
        NG900:ssa käytetty 2.5 V6 -kone.

        NG900:ssa oli Opelin alusta modifioiduilla
        jousilla. 9-3:ssa on jo muutettu pyörän
        ripustuksia niin, ettei kyseisessä autossa ole
        Opelista jäljellä alustassa muuta kuin tuo
        pohjalevy (tosin rajoittaahan sekin esim.
        akselivälin modifiointia).

        Katkaisimet ovat 9-3:ssa täysin Saabin omia.
        Niissä ei ole "häivähdystäkään" Opelista, toisin
        kun esim. Jaguar X- Typessä on Fordin alusta,
        katkaisimia kojelaudassa, sekä myös Fordin 2.5 V6
        (tai Fordilta modifioitu 3.0 V6) moottori.


      • Turbo Sensonic
        Asiaa tutkinut kirjoitti:

        Myös NG900:n lämppärin putkistoissa jossakin
        radion takana on GM-tarra!! Ei hätää, on helppo
        irrottaa... ;-)

        Alkuperäisissä peltivanteissa on myös GM-leima.
        Siksi ajankin aluvanteilla...

        Tuota lämppäriä uusittiin/korjailtiin NG900:ssa
        sen elinvuosien saatossa, kun aikaisemmissa
        vuosimalleissa (1994, ja olisikohan ollut vielä
        1995) ei meinannut oikein "hönkä" riittää, kun
        autoon asennettiin aluperin ilmeisesti Opelin
        (tai jonkun muun GM -auton lämppäri).

        Muistaakseni oman auton (vm. 1997) lämppärin
        putkissa ei lue GM:ää (on tullut niitäkin putkia
        räplättyä joskus).


      • 9-5 2,3t
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Saab 9-5:n V6 -kone on tosiaan modifioitu Opelin
        kone, tosin tuota konetta on modifioitu aika
        huolella (mm. "asymmetrinen" turboahdin
        integroituna pakoputkistoon). Saab 9-3 TiD -kone
        on modifioitu Opelin kone. Samoin oli myös
        NG900:ssa käytetty 2.5 V6 -kone.

        NG900:ssa oli Opelin alusta modifioiduilla
        jousilla. 9-3:ssa on jo muutettu pyörän
        ripustuksia niin, ettei kyseisessä autossa ole
        Opelista jäljellä alustassa muuta kuin tuo
        pohjalevy (tosin rajoittaahan sekin esim.
        akselivälin modifiointia).

        Katkaisimet ovat 9-3:ssa täysin Saabin omia.
        Niissä ei ole "häivähdystäkään" Opelista, toisin
        kun esim. Jaguar X- Typessä on Fordin alusta,
        katkaisimia kojelaudassa, sekä myös Fordin 2.5 V6
        (tai Fordilta modifioitu 3.0 V6) moottori.

        Jos haluaisi ihan tarkkaan saivarrella, niin
        Griffinin V6 on Vauxhallin kone, sillä se
        valmistetaan GM:n Englannin tehtailla ja sitä
        käytetään myös Vauxhallissa tosin ahtamattomana.
        Lisäksi todella myös Opelissa. Kuten aikanaan
        Seat ylpeänä käytti tarraa "System Porche"
        takalasissa mainoksena, niin voisi Saab yhtään
        liioittelematta mainostaa "System Vauxhall" tai
        dieselin kohdalla "System Isuzu" tai "System
        Opel" koneesta riippuen.


      • 2,0t
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Saab 9-5:n V6 -kone on tosiaan modifioitu Opelin
        kone, tosin tuota konetta on modifioitu aika
        huolella (mm. "asymmetrinen" turboahdin
        integroituna pakoputkistoon). Saab 9-3 TiD -kone
        on modifioitu Opelin kone. Samoin oli myös
        NG900:ssa käytetty 2.5 V6 -kone.

        NG900:ssa oli Opelin alusta modifioiduilla
        jousilla. 9-3:ssa on jo muutettu pyörän
        ripustuksia niin, ettei kyseisessä autossa ole
        Opelista jäljellä alustassa muuta kuin tuo
        pohjalevy (tosin rajoittaahan sekin esim.
        akselivälin modifiointia).

        Katkaisimet ovat 9-3:ssa täysin Saabin omia.
        Niissä ei ole "häivähdystäkään" Opelista, toisin
        kun esim. Jaguar X- Typessä on Fordin alusta,
        katkaisimia kojelaudassa, sekä myös Fordin 2.5 V6
        (tai Fordilta modifioitu 3.0 V6) moottori.

        Nopeasti katsoen löysin 9-5:n
        sisätiloista yhden saman komponentin
        kuin opelissa: sivupeilien säätönupin.
        Tiedä sitten, oliko ko. osa ensin opelissa
        vai saabissa ;-))


      • Pablo
        2,0t kirjoitti:

        Nopeasti katsoen löysin 9-5:n
        sisätiloista yhden saman komponentin
        kuin opelissa: sivupeilien säätönupin.
        Tiedä sitten, oliko ko. osa ensin opelissa
        vai saabissa ;-))

        Aika hullua olisi mikäli "saman firman" sisällä
        ei hyödynnettäisi volyymietuja. Jos jonkin
        teknisesti triviaalin ja ulkopuolelle
        näkymättömän osan hinta laskee toimitussarjojen
        kasvaessa niin miksi ei.
        Itseäni ei ainakaan häiritse, vaikka Picassossa
        onkin samat ulkopeilit kuin Peugeot 206:ssa.


      • 2,0t
        Pablo kirjoitti:

        Aika hullua olisi mikäli "saman firman" sisällä
        ei hyödynnettäisi volyymietuja. Jos jonkin
        teknisesti triviaalin ja ulkopuolelle
        näkymättömän osan hinta laskee toimitussarjojen
        kasvaessa niin miksi ei.
        Itseäni ei ainakaan häiritse, vaikka Picassossa
        onkin samat ulkopeilit kuin Peugeot 206:ssa.

        ... niistä voluumieduista ja niiden
        höydyntämisestä.


      • Turbo Sensonic
        2,0t kirjoitti:

        Nopeasti katsoen löysin 9-5:n
        sisätiloista yhden saman komponentin
        kuin opelissa: sivupeilien säätönupin.
        Tiedä sitten, oliko ko. osa ensin opelissa
        vai saabissa ;-))

        Jep, nuo peilinsäätimet minäkin unohdin :)

        Työkaverillani on nimittäin Astra farkku, ja
        siinä on samanlaiset peilinsäätimet kuin omassa
        autossani. Nuo peilinsäätimet olivat Saabissa
        käytössä ensimmäisen kerran NG900:ssa (ekat
        mallit esiteltiin syksyllä 1993). Enpä tiedä,
        koska nuo peilinsäätimet ovat ekan kerran olleet
        Opelissa (Vectrassa?)


      • Mike
        Pablo kirjoitti:

        Aika hullua olisi mikäli "saman firman" sisällä
        ei hyödynnettäisi volyymietuja. Jos jonkin
        teknisesti triviaalin ja ulkopuolelle
        näkymättömän osan hinta laskee toimitussarjojen
        kasvaessa niin miksi ei.
        Itseäni ei ainakaan häiritse, vaikka Picassossa
        onkin samat ulkopeilit kuin Peugeot 206:ssa.

        ..mutta tulipa aikoinaan nähtyä sekin ihme, että
        90-luvun alun Peugeot 405 autossa oli ratissa
        airbag. Tuo vekotin kun korjaamolla irrotettiin
        niin kuinkas ollakkaan. Tyynyn takana komeili
        teksti "SAAB" ja varaosanumero. Mitähän
        yhteistyötä tuo sitten oli - kansainvälistä
        rajojen rikkomista?


      • Mike
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Jep, nuo peilinsäätimet minäkin unohdin :)

        Työkaverillani on nimittäin Astra farkku, ja
        siinä on samanlaiset peilinsäätimet kuin omassa
        autossani. Nuo peilinsäätimet olivat Saabissa
        käytössä ensimmäisen kerran NG900:ssa (ekat
        mallit esiteltiin syksyllä 1993). Enpä tiedä,
        koska nuo peilinsäätimet ovat ekan kerran olleet
        Opelissa (Vectrassa?)

        Yksi juttu mikä pistänyt silmään on se, että
        ooppelissa ja Saabissa näyttäisi olevan
        samanlaiset konepellin lukitussysteemit. Noin
        päällepäin vilkaistuna vaan. Ooppelin pellin
        alla tullu oltua sen verran paljon, että NG:n
        luukun alta pisti heti joku silmään ;)


      • Asiaa tutkinut
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Tuota lämppäriä uusittiin/korjailtiin NG900:ssa
        sen elinvuosien saatossa, kun aikaisemmissa
        vuosimalleissa (1994, ja olisikohan ollut vielä
        1995) ei meinannut oikein "hönkä" riittää, kun
        autoon asennettiin aluperin ilmeisesti Opelin
        (tai jonkun muun GM -auton lämppäri).

        Muistaakseni oman auton (vm. 1997) lämppärin
        putkissa ei lue GM:ää (on tullut niitäkin putkia
        räplättyä joskus).

        900 S 2,0 vm. -95 (rek. 01/95).


      • Baasi
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        En ole muuten tarkemmin katsonut 9-5:n takaluukun
        lukkoa, mutta lukeeko siinä GM? NG900:n lukossa
        nimittäin lukee. Se onkin ainoa Saabissa oleva
        osa, jossa lukee "GM".

        ei lue takakontin lukossa GM, mutta meikkipeilit
        häikäisysuojissa on samat kuin Omegassa,
        perkele! :) On niitä varmaan siinä tapauksessa
        muissakin Opeleissa. Ei voi minkään...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4353
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1996
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1657
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe