Onko mielestänne Saabin ja Opelin yhteistyö
tarpeellinen. Miksi Saab ei ollut yhteistyössä
vaikka amerikkalaisten kanssa? Taisi Opelin
yhteistyö vähän "heikentää" Saabin imagoa, kaikki
ei ole enää Saabin omaa suunnittelua. Itse pidän
Opelia ihan hyvänä automerkkinä ja kaikki viat
mitä ihmiset sanoo eivät välttämättä päde, tosin
olisivat voineet käyttää parempaa
maalaustekniikkaa ja peltiä.
Saab ja Opel
21
2432
Vastaukset
- 900SE -95
Saabin imago kärsii. Taitaa tulla
OOppeli ja "kaiken kansan perusperheauto" kohta
koko kärrystä. Vaan suuntaushan on tämä. Onhan
esim Audi=Volkkari ja Nissan=Rellu jne. En tykkää
pätkääkään näistä sulautumisista... - Tomaatti
Imago kärsii, vaikka Opelkin kai on ihan
siedettävä auto. Kyllä Opelit ainakin ihan hyvän
näkösiä on...
Mielestäni kärsii myös Volvon imago, kun tehdas
on nykyään Fordin omistuksessa. Vaikka kai sitä
Fordillakin liikkuis...- 900C
Onhan Hollannin Volvotkin
Daf-Renault-Mitsubishejä. - Mikko
yhtäkään Ford-Volvoa ei ole markkinoilla, tosin
siihenkin on ilmeisesti tulossa muutos.
Päinvastoin asia on Saabilla, kun esim. 9-3 ja 9-
5 ovat peruskomponenteiltaan Opeleita... - 9-5 AW
Mikko kirjoitti:
yhtäkään Ford-Volvoa ei ole markkinoilla, tosin
siihenkin on ilmeisesti tulossa muutos.
Päinvastoin asia on Saabilla, kun esim. 9-3 ja 9-
5 ovat peruskomponenteiltaan Opeleita...Jaahas, mitäs komponentteja saapissa sitten on
ooppelista?
Jotain pohjalevyn johdatuksia ja pulttijako kyllä
sama, mutta eipä ole ensitutkiskelulla tullut
gm:n merkkejä vielä vastaan ;c) - Turbo Sensonic
Mikko kirjoitti:
yhtäkään Ford-Volvoa ei ole markkinoilla, tosin
siihenkin on ilmeisesti tulossa muutos.
Päinvastoin asia on Saabilla, kun esim. 9-3 ja 9-
5 ovat peruskomponenteiltaan Opeleita...Mitä tarkoitat noilla peruskomponenteilla.
Saab 9-3:ssa ja 9-5:ssa on käytössä GM:n Epsilon
pohjalevy, jota käytetään myös nykyisessä Opel
Vectrassa. Ei tuo Saab nyt sentään ole mikään
Opel -osien "kaatopaikka".
Uudessa Saab 9-3:ssa tulee olemaan sama GM:n
Epsilon -pohjalevy, jota käytetään uudessa
Vectrassakin ja kuulemma uudessa Alfan 156:ssa
(kunhan se tulee markkinoille).
Uudessa Saab 9-5:ssa (vuonna 2004) käytetään
pohjalevyä, joka on suunniteltu Saabin tehtailla
mm. isompia Saabeja, Alfoja sekä Opeleita varten.
Epäilisin, että Volvokin alkaa tulevaisuudessa
käyttämään Ford -konsernin pohjalevyjä
valmistuskustannuksien pienentämiseksi. Ainakin
Ford -konsernissa on ollut suunnitteilla, että
kustannusten säästämiseksi valmistettaisiin
ainoastaan kolmea erilaista penkin runkoa, johon
sitten kukin autovalmistaja "virittelisi"
haluamansa muotoisen penkin. Pahin seuraus tästä
voisi olla, että Volvoissa on tulevaisuudessa
Fordin penkit. Huh huh, eipä tuollaista uskalla
edes ajatellakaan! - Turbo Sensonic
9-5 AW kirjoitti:
Jaahas, mitäs komponentteja saapissa sitten on
ooppelista?
Jotain pohjalevyn johdatuksia ja pulttijako kyllä
sama, mutta eipä ole ensitutkiskelulla tullut
gm:n merkkejä vielä vastaan ;c)En ole muuten tarkemmin katsonut 9-5:n takaluukun
lukkoa, mutta lukeeko siinä GM? NG900:n lukossa
nimittäin lukee. Se onkin ainoa Saabissa oleva
osa, jossa lukee "GM". - 9-5 AW
Turbo Sensonic kirjoitti:
En ole muuten tarkemmin katsonut 9-5:n takaluukun
lukkoa, mutta lukeeko siinä GM? NG900:n lukossa
nimittäin lukee. Se onkin ainoa Saabissa oleva
osa, jossa lukee "GM".Täytyypä tarkistaa - ja hioa se pois ;c)
- Mikko
Turbo Sensonic kirjoitti:
Mitä tarkoitat noilla peruskomponenteilla.
Saab 9-3:ssa ja 9-5:ssa on käytössä GM:n Epsilon
pohjalevy, jota käytetään myös nykyisessä Opel
Vectrassa. Ei tuo Saab nyt sentään ole mikään
Opel -osien "kaatopaikka".
Uudessa Saab 9-3:ssa tulee olemaan sama GM:n
Epsilon -pohjalevy, jota käytetään uudessa
Vectrassakin ja kuulemma uudessa Alfan 156:ssa
(kunhan se tulee markkinoille).
Uudessa Saab 9-5:ssa (vuonna 2004) käytetään
pohjalevyä, joka on suunniteltu Saabin tehtailla
mm. isompia Saabeja, Alfoja sekä Opeleita varten.
Epäilisin, että Volvokin alkaa tulevaisuudessa
käyttämään Ford -konsernin pohjalevyjä
valmistuskustannuksien pienentämiseksi. Ainakin
Ford -konsernissa on ollut suunnitteilla, että
kustannusten säästämiseksi valmistettaisiin
ainoastaan kolmea erilaista penkin runkoa, johon
sitten kukin autovalmistaja "virittelisi"
haluamansa muotoisen penkin. Pahin seuraus tästä
voisi olla, että Volvoissa on tulevaisuudessa
Fordin penkit. Huh huh, eipä tuollaista uskalla
edes ajatellakaan!Volvo voisi tuon kauhskenaarion mukaan olla Volvo
Escort...=)
Niistä komponenteista, olen ymmärtänyt että
pohjalevyn lisäksi osa moottoreista(V6:set)
ainakin ovat suoraan tai modattuina GM:n
valikoimista. Samoin esim 9-3 jousituksessa on
samoja komponentteja ja sisätiloissa osa
katkisimista on samoja. - Asiaa tutkinut
Turbo Sensonic kirjoitti:
En ole muuten tarkemmin katsonut 9-5:n takaluukun
lukkoa, mutta lukeeko siinä GM? NG900:n lukossa
nimittäin lukee. Se onkin ainoa Saabissa oleva
osa, jossa lukee "GM".Myös NG900:n lämppärin putkistoissa jossakin
radion takana on GM-tarra!! Ei hätää, on helppo
irrottaa... ;-)
Alkuperäisissä peltivanteissa on myös GM-leima.
Siksi ajankin aluvanteilla... - Turbo Sensonic
Mikko kirjoitti:
Volvo voisi tuon kauhskenaarion mukaan olla Volvo
Escort...=)
Niistä komponenteista, olen ymmärtänyt että
pohjalevyn lisäksi osa moottoreista(V6:set)
ainakin ovat suoraan tai modattuina GM:n
valikoimista. Samoin esim 9-3 jousituksessa on
samoja komponentteja ja sisätiloissa osa
katkisimista on samoja.Saab 9-5:n V6 -kone on tosiaan modifioitu Opelin
kone, tosin tuota konetta on modifioitu aika
huolella (mm. "asymmetrinen" turboahdin
integroituna pakoputkistoon). Saab 9-3 TiD -kone
on modifioitu Opelin kone. Samoin oli myös
NG900:ssa käytetty 2.5 V6 -kone.
NG900:ssa oli Opelin alusta modifioiduilla
jousilla. 9-3:ssa on jo muutettu pyörän
ripustuksia niin, ettei kyseisessä autossa ole
Opelista jäljellä alustassa muuta kuin tuo
pohjalevy (tosin rajoittaahan sekin esim.
akselivälin modifiointia).
Katkaisimet ovat 9-3:ssa täysin Saabin omia.
Niissä ei ole "häivähdystäkään" Opelista, toisin
kun esim. Jaguar X- Typessä on Fordin alusta,
katkaisimia kojelaudassa, sekä myös Fordin 2.5 V6
(tai Fordilta modifioitu 3.0 V6) moottori. - Turbo Sensonic
Asiaa tutkinut kirjoitti:
Myös NG900:n lämppärin putkistoissa jossakin
radion takana on GM-tarra!! Ei hätää, on helppo
irrottaa... ;-)
Alkuperäisissä peltivanteissa on myös GM-leima.
Siksi ajankin aluvanteilla...Tuota lämppäriä uusittiin/korjailtiin NG900:ssa
sen elinvuosien saatossa, kun aikaisemmissa
vuosimalleissa (1994, ja olisikohan ollut vielä
1995) ei meinannut oikein "hönkä" riittää, kun
autoon asennettiin aluperin ilmeisesti Opelin
(tai jonkun muun GM -auton lämppäri).
Muistaakseni oman auton (vm. 1997) lämppärin
putkissa ei lue GM:ää (on tullut niitäkin putkia
räplättyä joskus). - 9-5 2,3t
Turbo Sensonic kirjoitti:
Saab 9-5:n V6 -kone on tosiaan modifioitu Opelin
kone, tosin tuota konetta on modifioitu aika
huolella (mm. "asymmetrinen" turboahdin
integroituna pakoputkistoon). Saab 9-3 TiD -kone
on modifioitu Opelin kone. Samoin oli myös
NG900:ssa käytetty 2.5 V6 -kone.
NG900:ssa oli Opelin alusta modifioiduilla
jousilla. 9-3:ssa on jo muutettu pyörän
ripustuksia niin, ettei kyseisessä autossa ole
Opelista jäljellä alustassa muuta kuin tuo
pohjalevy (tosin rajoittaahan sekin esim.
akselivälin modifiointia).
Katkaisimet ovat 9-3:ssa täysin Saabin omia.
Niissä ei ole "häivähdystäkään" Opelista, toisin
kun esim. Jaguar X- Typessä on Fordin alusta,
katkaisimia kojelaudassa, sekä myös Fordin 2.5 V6
(tai Fordilta modifioitu 3.0 V6) moottori.Jos haluaisi ihan tarkkaan saivarrella, niin
Griffinin V6 on Vauxhallin kone, sillä se
valmistetaan GM:n Englannin tehtailla ja sitä
käytetään myös Vauxhallissa tosin ahtamattomana.
Lisäksi todella myös Opelissa. Kuten aikanaan
Seat ylpeänä käytti tarraa "System Porche"
takalasissa mainoksena, niin voisi Saab yhtään
liioittelematta mainostaa "System Vauxhall" tai
dieselin kohdalla "System Isuzu" tai "System
Opel" koneesta riippuen. - 2,0t
Turbo Sensonic kirjoitti:
Saab 9-5:n V6 -kone on tosiaan modifioitu Opelin
kone, tosin tuota konetta on modifioitu aika
huolella (mm. "asymmetrinen" turboahdin
integroituna pakoputkistoon). Saab 9-3 TiD -kone
on modifioitu Opelin kone. Samoin oli myös
NG900:ssa käytetty 2.5 V6 -kone.
NG900:ssa oli Opelin alusta modifioiduilla
jousilla. 9-3:ssa on jo muutettu pyörän
ripustuksia niin, ettei kyseisessä autossa ole
Opelista jäljellä alustassa muuta kuin tuo
pohjalevy (tosin rajoittaahan sekin esim.
akselivälin modifiointia).
Katkaisimet ovat 9-3:ssa täysin Saabin omia.
Niissä ei ole "häivähdystäkään" Opelista, toisin
kun esim. Jaguar X- Typessä on Fordin alusta,
katkaisimia kojelaudassa, sekä myös Fordin 2.5 V6
(tai Fordilta modifioitu 3.0 V6) moottori.Nopeasti katsoen löysin 9-5:n
sisätiloista yhden saman komponentin
kuin opelissa: sivupeilien säätönupin.
Tiedä sitten, oliko ko. osa ensin opelissa
vai saabissa ;-)) - Pablo
2,0t kirjoitti:
Nopeasti katsoen löysin 9-5:n
sisätiloista yhden saman komponentin
kuin opelissa: sivupeilien säätönupin.
Tiedä sitten, oliko ko. osa ensin opelissa
vai saabissa ;-))Aika hullua olisi mikäli "saman firman" sisällä
ei hyödynnettäisi volyymietuja. Jos jonkin
teknisesti triviaalin ja ulkopuolelle
näkymättömän osan hinta laskee toimitussarjojen
kasvaessa niin miksi ei.
Itseäni ei ainakaan häiritse, vaikka Picassossa
onkin samat ulkopeilit kuin Peugeot 206:ssa. - 2,0t
Pablo kirjoitti:
Aika hullua olisi mikäli "saman firman" sisällä
ei hyödynnettäisi volyymietuja. Jos jonkin
teknisesti triviaalin ja ulkopuolelle
näkymättömän osan hinta laskee toimitussarjojen
kasvaessa niin miksi ei.
Itseäni ei ainakaan häiritse, vaikka Picassossa
onkin samat ulkopeilit kuin Peugeot 206:ssa.... niistä voluumieduista ja niiden
höydyntämisestä. - Turbo Sensonic
2,0t kirjoitti:
Nopeasti katsoen löysin 9-5:n
sisätiloista yhden saman komponentin
kuin opelissa: sivupeilien säätönupin.
Tiedä sitten, oliko ko. osa ensin opelissa
vai saabissa ;-))Jep, nuo peilinsäätimet minäkin unohdin :)
Työkaverillani on nimittäin Astra farkku, ja
siinä on samanlaiset peilinsäätimet kuin omassa
autossani. Nuo peilinsäätimet olivat Saabissa
käytössä ensimmäisen kerran NG900:ssa (ekat
mallit esiteltiin syksyllä 1993). Enpä tiedä,
koska nuo peilinsäätimet ovat ekan kerran olleet
Opelissa (Vectrassa?) - Mike
Pablo kirjoitti:
Aika hullua olisi mikäli "saman firman" sisällä
ei hyödynnettäisi volyymietuja. Jos jonkin
teknisesti triviaalin ja ulkopuolelle
näkymättömän osan hinta laskee toimitussarjojen
kasvaessa niin miksi ei.
Itseäni ei ainakaan häiritse, vaikka Picassossa
onkin samat ulkopeilit kuin Peugeot 206:ssa...mutta tulipa aikoinaan nähtyä sekin ihme, että
90-luvun alun Peugeot 405 autossa oli ratissa
airbag. Tuo vekotin kun korjaamolla irrotettiin
niin kuinkas ollakkaan. Tyynyn takana komeili
teksti "SAAB" ja varaosanumero. Mitähän
yhteistyötä tuo sitten oli - kansainvälistä
rajojen rikkomista? - Mike
Turbo Sensonic kirjoitti:
Jep, nuo peilinsäätimet minäkin unohdin :)
Työkaverillani on nimittäin Astra farkku, ja
siinä on samanlaiset peilinsäätimet kuin omassa
autossani. Nuo peilinsäätimet olivat Saabissa
käytössä ensimmäisen kerran NG900:ssa (ekat
mallit esiteltiin syksyllä 1993). Enpä tiedä,
koska nuo peilinsäätimet ovat ekan kerran olleet
Opelissa (Vectrassa?)Yksi juttu mikä pistänyt silmään on se, että
ooppelissa ja Saabissa näyttäisi olevan
samanlaiset konepellin lukitussysteemit. Noin
päällepäin vilkaistuna vaan. Ooppelin pellin
alla tullu oltua sen verran paljon, että NG:n
luukun alta pisti heti joku silmään ;) - Asiaa tutkinut
Turbo Sensonic kirjoitti:
Tuota lämppäriä uusittiin/korjailtiin NG900:ssa
sen elinvuosien saatossa, kun aikaisemmissa
vuosimalleissa (1994, ja olisikohan ollut vielä
1995) ei meinannut oikein "hönkä" riittää, kun
autoon asennettiin aluperin ilmeisesti Opelin
(tai jonkun muun GM -auton lämppäri).
Muistaakseni oman auton (vm. 1997) lämppärin
putkissa ei lue GM:ää (on tullut niitäkin putkia
räplättyä joskus).900 S 2,0 vm. -95 (rek. 01/95).
- Baasi
Turbo Sensonic kirjoitti:
En ole muuten tarkemmin katsonut 9-5:n takaluukun
lukkoa, mutta lukeeko siinä GM? NG900:n lukossa
nimittäin lukee. Se onkin ainoa Saabissa oleva
osa, jossa lukee "GM".ei lue takakontin lukossa GM, mutta meikkipeilit
häikäisysuojissa on samat kuin Omegassa,
perkele! :) On niitä varmaan siinä tapauksessa
muissakin Opeleissa. Ei voi minkään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004353
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!421996- 611657
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696