Hei!
Lueskelin tuolta noita vanhoja juttuja hormonikierukasta ja migreenistä mutta en löytänyt hakemaani.
Onko kenelläkään hormonikierukka pahentanut migreeniä?
Mulla hormonikierukka on ollut reilun vuoden ja mielestäni migreenit vain pahentuneet.
Migreeni+hormonikierukka!
16
18848
Vastaukset
- pakkausselosteessa
että voi aiheuttaa/pahentaa migreeniä?
- Katriina M.
Eipä siinä taida lukea.Kuinka niin?
- olla mahdollista,
Katriina M. kirjoitti:
vaikkei pakkausselosteessa asiasta mainittaisikaan. Eikös jotkut e-pilleritkin aiheuta (tai pahenna) migreeniä? Toisaalta hormonikierukassa on vähemmän hormonia kuin niissä... Mutta jokaisen elimistö reagoi hormoneihin omalla tavallaan. Miten kuitenkin muistelen että ohjeessa lukisi, että voi aiheuttaa (ainakin) päänsärkyä? Miksei sitten olisi vaikutusta jo olevaan migreeniin. Kauanko sinulla on ollut kierukka? Alussahan sivuoireet ovat voimakkaampia, mutta sitten lievittyvät tai loppuvat kokonaan, kun kierukka on ollut kauemmin käytössä...
- Minä
Katriina M. kirjoitti:
Hei,
itse otin hormonikierukan kolme vuotta sitten, sain vaikka en olekaan synnyttänyt (olen >30). Olen ollut hyvin tyytyväinen. Pari kuukautta meni totutellessa, mutta sitten ei ole tarvinnut koko asiaa miettiä. Migreeniä ei sitten olekaan ollut kuin kaksi kertaa näiden vuosien aikana. Normaalisti useita vuodessa. Muutkin seikat varmasti vaikuttaa, mutta näin täällä. - katriina M.
Katriina M. kirjoitti:
Mulla oli aiemmin kuparikierukka jonka vaihdoin sitten ehkäisylaastareihin.Laastareiden aiheuttaessa ihottumaa söin minipillereitä 3kk jonka jälkeen laitettiin hormonikierukka joka on ollut nyt n. vuoden verran paikoillaan.Migreenit alkoivat juurikin sen jälkeen kun hormonaaliseen ehkäisyyn palasin.
Nyt mietin että voiko näillä olla jotain yhteyttä vaikka hormonikierukasta yleisesti on migreenipotilaat saaneet apua.Mulla noita kohtauksia tulee niin usein ja niitä ei meinaa saada millään ohi.Sen verran eroa nykyään on siihen aikaan kun käytin vielä noita laastareita että nykyään ei enää migreenin yhteydessä niin helpolla tule näitä näköhäiriöitä mitä oli aiemmin.
Lääkärin kanssa aion asian ottaa puheeksi seuraavalla käynnillä n. viikon kuluttua.
- näin minulla
Toisille sopii,mut minulle ei todellakaa.Kestin muutaman kuukauden...sitten "lähti" kierukka,ja loppui päänsärky!
- tiitu
Heips
mulla on ollut hormoonikierukka kohta viisi vuotta ja migreeni alkoi kierukan laittamisen jälkeen ja on säännöllisesti kerran kuukaudessa aina samana päivänä. Eli selkeästi minun migreeni johtuu kierukasta. Onneksi löysin erinomaisen migreenilääkkeen, Relertin. Silloin kun laitoin kierukan niin lääkäri sanoi ettei sen pitäisi aiheuttaa migreeniä koska se hormooni tulee siitä paikallisesti, mutta toisin kävi minulle. - jo sinällään
todennäköisesti vaikuttaa migreeniin. Mulla on aina ollut kahden päivän päänsärky ennen menkkojen alkua ja neurologi sanoi sen olevan tyypillistä juuri migreenistä kärsivillä.
Lisää tietoa myös täällä http://www.migreeni.com/yleisyys.htm ja Migreeni ja toimintakyky -sivulta löytyy myös HIT-6-testi.- katriina M.
Joo mulla toi migreeni on ihan viikottaista.Pahenee vaan viikko viikolta.
Kiitokset paljon kaikille vastanneille,kierukka siis lähteköön jos siitä jotain helpotusta olis. - Päivi
katriina M. kirjoitti:
Joo mulla toi migreeni on ihan viikottaista.Pahenee vaan viikko viikolta.
Kiitokset paljon kaikille vastanneille,kierukka siis lähteköön jos siitä jotain helpotusta olis.Hei huomasin viestisi kun etsin juuri tietoa migreenistä ja hormonikierukasta. Minulle gynekologi nimenomaan sanoi että h-kierukka voi lisätä ja pahentaa migreeniä. Minulla migreeni onkin nyt kahden ja puolen vuoden aikana pikku hiljaa lisääntynyt ja pahentunut, ei nyt ihan viikottain niinkuin sulla mutta ei paljoa puutu. Olenkin jo miettinyt kierukan poistoa, mutta kun vuotohäiriöt olivat melkoiset ennen kierukkaa, niin pelkään niiden palaavan. Suo siellä vetelä täällä. Migreenit tai vuotohäiriöt ( 12 vrk. runsasta vuotoa, parin päivän tauko ja sama rumba taas) Jos sä päätät ottaa kierukan pois, niin olis kiva kuulla miten migreenit? Jäivätkö pois, miten olo muuten?
- raikku
Päivi kirjoitti:
Hei huomasin viestisi kun etsin juuri tietoa migreenistä ja hormonikierukasta. Minulle gynekologi nimenomaan sanoi että h-kierukka voi lisätä ja pahentaa migreeniä. Minulla migreeni onkin nyt kahden ja puolen vuoden aikana pikku hiljaa lisääntynyt ja pahentunut, ei nyt ihan viikottain niinkuin sulla mutta ei paljoa puutu. Olenkin jo miettinyt kierukan poistoa, mutta kun vuotohäiriöt olivat melkoiset ennen kierukkaa, niin pelkään niiden palaavan. Suo siellä vetelä täällä. Migreenit tai vuotohäiriöt ( 12 vrk. runsasta vuotoa, parin päivän tauko ja sama rumba taas) Jos sä päätät ottaa kierukan pois, niin olis kiva kuulla miten migreenit? Jäivätkö pois, miten olo muuten?
mulla on vaan pahentuneet migreenikohtaukset kierukan laiton jälkeen enkä kestä kyllä kohta enään yhtään niitä.pois koko kierukka jos se siitä johtuu!
- OnttoOivanen
raikku kirjoitti:
mulla on vaan pahentuneet migreenikohtaukset kierukan laiton jälkeen enkä kestä kyllä kohta enään yhtään niitä.pois koko kierukka jos se siitä johtuu!
Itse en ole ikinä ennen hormonikierukan laittoa kärsinyt migreenistä ja nyt kerran kuukaudessa. Taitaa kierukka lähteä...
- yh äiti
OnttoOivanen kirjoitti:
Itse en ole ikinä ennen hormonikierukan laittoa kärsinyt migreenistä ja nyt kerran kuukaudessa. Taitaa kierukka lähteä...
minulla migreeni alkoi pahentua todella kärsimykseks edellisen hormoonikierukan vaikutuksen heikentyessä..
niinpä tilalle vaihdettiin uusi ja kohtaukset vähenivät huomattavasti,kärsin migreenistä vain viikon ajan kuukautisten aikana ja toisen mokoman ovulaation aikana.mutta ihana välillä saada nauttia muutamasta normaalista päivistä ilman lääkkeitä.. :))
- morrigan
Itselläni ollut hormonikierukka mirena ollut nyt reilun vuoden, eikä koko aikana ole ollut aurallisia migreeni kohtauksia, eikä paljon muunlaistakaan päänsärkyä, eli kohdallani oli erittäin hyvä ratkaisu. Käsittääkseni, jos lääkäriä oikein ymmärsin, kierukan hormoneissa on samaa,mitä elimistössä on silloin kun nainen on raskaana. Eli jos kärsii ns. hormonimigreenistä ( kuukautiskierron mukaan oirelevaa), niin kannattaa kyllä kierukkaa kokeilla, jos siis ehkäisy on aiheellista. Kun odotin aikanaan poikaani, kohta 7v, en silloinkaan kärsinyt päänsäryistä koko aikana. Silloin lääkäri mainitsi tämän hormonimigreenin.
- Terkut
Tänään kävin juuri poistattamassa Mirenan ja aurallinen migreeni ollut jo vuosia mutta kierukan jälkeen selkeästi pahemmat kohtaukset. Gyne sanoi ettei pitäis edes laittaa sitä jos on aura migreeni, otti heti sen pois. Näin meillä.
- Anonyymi
Jos olet vähääkään allerginen, älä käytä synteettisiä hormonivalmisteita. Minulta meni liikuntakyky ja libido. Lisäksi pahat allergiat riepottavat kehoani. Kokeilusta on jo 3 vuotta eikä apua saa mistään! Asenne on se, etteivät hormonivalmisteet aiheuta allergiaa ym! Se vain ei ole totta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1404472Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3512243Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik42220Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481901- 1081843
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4591805Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4841640MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571519Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4931376Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat451350