Mulla on jonkin aikaa ollut Saab 9000 (vm. 1988,
350tkm) perusruiskulla. Muuten mainio auto, mutta
olen ihmetellyt moottorin äänen kantautumista
matkustamoon. Esim. kun ajan kolmosella ja
kierroksia on vain n. 3500, niin kone mölyää jo
selvästi sisälle. Onko tuo normaalia kyseisellä
moottorilla? Maantiellä vitosella satasta
ajettaesssa melu ei vielä häiritse, mutta esim.
ohituksissa nelosella jo häiritsee. Oon vaihtanut
huonokuntoiset takimmaiset pakoputken pätkät,
mutta etummainen pitkä putki näyttää ulkoisesti
olevan kunnossa.
9k:n moottorin ääni
10
1246
Vastaukset
- 9-5 AW
Jos ääni kantautuu runkoäänenä, kannattaisi
tarkistaa moottorin kumityynyt. Ne ovat yleensä
noilla kilometreillä jo aika väsähtäneitä.- Korvatulppien ostoon?
Juuri syksyllä pistin vaihtoon kaikki moottorin
tukityynyt (2 hydraulista, 2 moottorin
ylähelaa ja vaihteiston kumityynyn) ilman suurta
vaikutusta ääneen. - Kiinnostunut
Korvatulppien ostoon? kirjoitti:
Juuri syksyllä pistin vaihtoon kaikki moottorin
tukityynyt (2 hydraulista, 2 moottorin
ylähelaa ja vaihteiston kumityynyn) ilman suurta
vaikutusta ääneen.Melu voinee johtua tuosta pakoputken vaihdosta,
mikäli olet laittanut jonkin tarvikeputken, niin
ne ei ole aivan alkuperäisen veroisia, joten
jollakin kierrosalueella putki ottaa kiinni
jonnekin ????
Oliko muuten jotain oireita, kun vaihdoit noi
tukityynyt autoosi ja auttoiko ne siihen. Oliko
hankala vaihtaa ja minkä hinataisia ne tyynyt
oli ? Omassani nimittäin joku alempi tuki näyttää
olevan aika väsynyt ja kumi pursuaa välistä !! - Korvatulppien ostoon?
Kiinnostunut kirjoitti:
Melu voinee johtua tuosta pakoputken vaihdosta,
mikäli olet laittanut jonkin tarvikeputken, niin
ne ei ole aivan alkuperäisen veroisia, joten
jollakin kierrosalueella putki ottaa kiinni
jonnekin ????
Oliko muuten jotain oireita, kun vaihdoit noi
tukityynyt autoosi ja auttoiko ne siihen. Oliko
hankala vaihtaa ja minkä hinataisia ne tyynyt
oli ? Omassani nimittäin joku alempi tuki näyttää
olevan aika väsynyt ja kumi pursuaa välistä !!Vaihdoin kyllä tarvikeputkia (Mufflex) taakse,
mutta melu tuntuu tulevan edestä päin. Lisäksi
TM-vertailussa kehuttiin noita Mufflexin putkia,
liekä aiheesta?
Väsyneiden tukityynyjen olivat moottorin
epämiellyttävä nytkähtely vaihdettaessa ja
vaihdejarrutuksissa. Tuota nytkähtelyä
vaihdettaessa ei vaihto kokonaan pois vienyt,
mutta paransi tilannetta kuitenkin huomattavasti.
Kyllä tuolle remontille hintaa tulee: Motonetissä
hydrauliset alatyynyt n. 350mk/kpl, ylätuenta n.
90mk/kpl. Vaihteiston tukityynyä (alla) sain vain
Saabilta, n. 230mk/kpl. Itse remontti vie
osaavalta ehkä n. 3 tuntia. Jos itse on kätevä,
niin homman voi hoitaa itsekin. Netistä löytyy
ohjeitakin.
http://quasimotors.gar.net/mountwork.htm
http://www.electricbbs.com/public/saab/jeffm/trann
ymount.html
Muuten, vaihteiston tukityynyssä on uutuuttakin
semmoinen uloke, minkä takia kumi näyttää
pursuavan välistä... - Kiinnostunut
Korvatulppien ostoon? kirjoitti:
Vaihdoin kyllä tarvikeputkia (Mufflex) taakse,
mutta melu tuntuu tulevan edestä päin. Lisäksi
TM-vertailussa kehuttiin noita Mufflexin putkia,
liekä aiheesta?
Väsyneiden tukityynyjen olivat moottorin
epämiellyttävä nytkähtely vaihdettaessa ja
vaihdejarrutuksissa. Tuota nytkähtelyä
vaihdettaessa ei vaihto kokonaan pois vienyt,
mutta paransi tilannetta kuitenkin huomattavasti.
Kyllä tuolle remontille hintaa tulee: Motonetissä
hydrauliset alatyynyt n. 350mk/kpl, ylätuenta n.
90mk/kpl. Vaihteiston tukityynyä (alla) sain vain
Saabilta, n. 230mk/kpl. Itse remontti vie
osaavalta ehkä n. 3 tuntia. Jos itse on kätevä,
niin homman voi hoitaa itsekin. Netistä löytyy
ohjeitakin.
http://quasimotors.gar.net/mountwork.htm
http://www.electricbbs.com/public/saab/jeffm/trann
ymount.html
Muuten, vaihteiston tukityynyssä on uutuuttakin
semmoinen uloke, minkä takia kumi näyttää
pursuavan välistä...Niin tuleeko ne äänet ns. resonointi äänenä, että
jokin ottaisi tietyllä kierrosalueella kiinni
jonnekin ??? Tuo putkisto on kyllä yksi tekiä,
nämä resonointiäänet voi kyllä kuullostaa tulevan
muualta kuin mistä ne itse asiassa
tulevat....noita on kyllä hankala selvitellä (kun
ei oikein niillä nopeuksilla pääse konetilaan
kuuntelemaan.....:)
Vaihdoin itsekin kaksi viimeistä pönttöä omaani
(toinen walker toinen en tiedä merkkiä) ja tämän
jälkeen autoa kylmänä käynnistäessä heti kun auto
pärähtää pyörimään putki heilahtaa sen verran,
että ottaa kiinni jonnekin, ja ääni kuulostaa
tulevan juuri jostain konehuoneen ja matkustamon
etuosan väliltä, vaikka näihin putkiin ja
kiinnikkeisiin en edes koskenut. Lisäksi
käyntiääni on tyhjäkäynnillä möreämpi, en tiedä
johtuneeko se tuosta uudesta takapöntöstä vai
että vanha pönttö oli jo niin täynnä kaikkea
paskaa että siihen jäikin sitten kaikki äänet ja
puolet tehoistakin....:) ?
Kiitokset linkeistä pitääpä tutkia kannattimien
kunto.
- Korvatulppien ostoon?
vielä siihen, että onko tuo moottorin mölyäminen
ihan normaali ominaisuus kyseisen ikäiselle ei
turbo-Saabille. Omistajilta kaipaisin kommentteja.
Eli jos kierrokset on jossain 3500:ssa, niin
tekeekö mieli jo vaihtaa pienemmälle?- Teme
Saab ei ehkä ole niitä hiljaisempia autoja
maailmassa, mutta kyllä mikä tahansa moottori
pitää ääntä 3 500 rpm. Silloin mennään jo aika
lujaa, eihän satasen vaudissa kierrokset ole kuin
jotain n. 3 000 rpm. - Mike
Omasta mielestäni 9k:n moottorin äänet on
eristetty kohtuullisen hyvin, varsinkin
verrattuna vanhakoppaseen satkuun. Itselläni on
89 turbo n 300 tkm ajettuna ja siinä ei ainakaan
melu häiritsi.
Mutta ei sitä tosiaan tule kyllä
kierrätettyäkään kovin pitkään niin isoilla
kierroksilla. Satasen vauhdissa kun kierrokset
ovat luokkaa 2400 rpm. Eli jos on vitonen
silmässä ja moottorin melu häirittee niin ajat
aika lujaa :) Siinä vauhdissa alkaa muitakin
melunlähteitä jo löytyä. - turboooo
Mike kirjoitti:
Omasta mielestäni 9k:n moottorin äänet on
eristetty kohtuullisen hyvin, varsinkin
verrattuna vanhakoppaseen satkuun. Itselläni on
89 turbo n 300 tkm ajettuna ja siinä ei ainakaan
melu häiritsi.
Mutta ei sitä tosiaan tule kyllä
kierrätettyäkään kovin pitkään niin isoilla
kierroksilla. Satasen vauhdissa kun kierrokset
ovat luokkaa 2400 rpm. Eli jos on vitonen
silmässä ja moottorin melu häirittee niin ajat
aika lujaa :) Siinä vauhdissa alkaa muitakin
melunlähteitä jo löytyä.Ruiskokoneen meteli suuremmillakierroksilla
(yli3000rpm) on 10 kertaa kovempi kuin turbossa.
Turbo jotenkin vaimentaa aanta huomattavasti. - mm
Teme kirjoitti:
Saab ei ehkä ole niitä hiljaisempia autoja
maailmassa, mutta kyllä mikä tahansa moottori
pitää ääntä 3 500 rpm. Silloin mennään jo aika
lujaa, eihän satasen vaudissa kierrokset ole kuin
jotain n. 3 000 rpm.lyhyesti: Saabin ruisku ja turbokone ovat rakeenteeltaan täysin erilaiset! Turbokone on hiljainen kun taas ruisku on aika äänekäs kone suurilla kierroksilla.Molempia on kokeiltu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272860- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331