Ankkurivalo

Purjeveneessä

Nyt on ongelma eli puhutaessa 3-luokan katsastusvarusteista niin merenkulkuvarusteiden kohdassa mainitaan heti ekassa kohdassa kulkuvalot ja ankkurivalo. Puhutaan siis 3-luokasta.

Pitääkö siis 8-metrisen purjeveneen maston huippuun asentaa valo, joka näyttää 360-astetta
ympäri näkyvää valkoista valoa. Tätä valoa siis käytettäisiin yöllä ankkurissa ollessa. Pitääkö tällainen valo olla asennettuna katsastettaessa vene 3-luokkaan?

10

9391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öljylamppu

roikkumaan vaikka perä harukseen niin on ympäri näköpiirin näkyvä valo

• varalamppu

veneliikkeestä patterilla toimiva "varavalo", joka suuntaan näkyvä valkoinen valo, jonka voi laittaa jonnekin roikkumaan..

• tuo lamppu

palava öljylamppu heilahtaa aallokossa staakia vasten rikki, tippuu kannelle, palava öljy sytyttää veneen tuleen. Kannattaa käyttää sähkölamppua!

• juuri varavalo

Moi,
      ei ole vaadittu että se on asennettuna. Tuo varavalovinkki oli hyvä, ja on kelvannut minulla menneen 6 vuoden katsastukset. Ikinä en ole käyttänyt, vaan olisin tarvittaessa teipannut / roikuttanut sen johonkin kiinni , että näyttäisi mahdollisimman laajan kulman. 360 astetta ei tietty onnistu kuin maston huipussa. Pienellä purkkarilla ankkuriin yöksijäänti paikkaan, jossa joku voisi ajaa kovaa päälle on melko teoreettinen tapahtuma.

/ Joe

• xxxxx

ankurivalo ei tarvitse olla kiinteästi asennettu.

Itse kilpailen, jotta en halua ylimääräistä painoa mastonhuippuun, sen lisäksi polttimen vaihto tulisi vaikeaksi.

Minulla on moottorivalo noin 2 m kannesta (sillä korkeudella että siihen pääsee helposti käsiiksi). Sen pohjaan ole asentanut naaras-BNC-liitin (vesitiivis, ei ruostu).

Ankkurivalona minulla on valo joka todennäköisesti on tarkoitettu pienveneen ainoaksi kulkuvaloksi. Siinä 2 m johtoa jonka päässä uros-BNC-liitin. Valon yläosaan kiinnitin pienen lenkin popniiteillä (sikaflex väliin, prikat alapuolelle halkelemisen estämiseksi). Tästä lenkistä 10 cm 4 mm liinaa jonka päässä pieni karbiinihaka (sakkeli tms käy yhtä hyvin).

Ankkurivalo kiinni etustaagiin, spinnupuomin ylösvetäjällä ylös. (ei fallilla ellet tee jotain köysiviritelmää joka mahdollistaa fallin kiristämistä ilman että sähköjohto joutuu rasitukseen)

(sähköjärjestelmästä: 3-johdin kaapeli moottorivaloon; voidaan käyttää yhteistä maata).

Nopea asentaa (< 1 min), toimii vuorenvarmasti.

• SpK

Meillä on tupsyt liittimellä ja muutaman metrin kaapelilla varustettu valo (pieni moottoriveneeseen tarkoitettu ympärisäteilevä). Kietaistaan kuminauhalla tai köyden pätkällä vanttiin. Toimii myös työvalona kun pimeässä tulee asiaa konehuoneeseen tai muihin veneen pimeisiin paikkoihin.

• xxxxx
        SpK kirjoitti:

Meillä on tupsyt liittimellä ja muutaman metrin kaapelilla varustettu valo (pieni moottoriveneeseen tarkoitettu ympärisäteilevä). Kietaistaan kuminauhalla tai köyden pätkällä vanttiin. Toimii myös työvalona kun pimeässä tulee asiaa konehuoneeseen tai muihin veneen pimeisiin paikkoihin.

Tupsyt-liittimillä vain on se huono puoli että ne hapettuvat (tai ainakaan minä en ole löytänyt sellaista joka olisi tehty rosterista tms).

• auttaa
        xxxxx kirjoitti:

Tupsyt-liittimillä vain on se huono puoli että ne hapettuvat (tai ainakaan minä en ole löytänyt sellaista joka olisi tehty rosterista tms).

jos tup.syt. "rasia" on hapettunut käyttökelvottomaksi se pitää vaihtaa uuteen - korjauksia voi ja SAA tehdä veneeseen.
        Sijoituspaikkaakin voi miettiä - pitääkö se olla veden kasteltavana vai löytyisikö jokin suojaisempi paikka vaikkapa säilytyslaatikosta - sisäpuolelta, sprayhoodin alta..?
        Oma tup.syt. "rasia" on toiminut jo 5 -kesää, siinä on tinatut pellit tahi kupariliuskat - en tiedä mutta sijoituspaikka on mietitty niin ettei se ole kastunut vielä milloinkaan.

• Ankurivaloxi

Marketista saa halvalla puutarhaan tarkoitetun valon jonka aurinkokenno varaa tämä saattaa rittää ankkuri valoksi. Valaisee lähes sen minkä myrskylyhtykin ja on taatusti turvallinen. Paloaika on kesällä riittävä.

• Lamppuja

Ankkurivalon on näyttävä niin pitkälle, että puutarhavalo ei kelpaa. Öljylamppukin on niillä rajamailla, mutta katsastajat ovat yleensä hyväksyneet sen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1568
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1540
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      1293
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1204
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1115
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe