Kallon ulkopuolinen kasvain? Patti päässä

2-kymppinen

Takana, päällä kallossa tuntuu kovahko noin sentin halkaisijaltaan oleva patti. Mietin miksi kuhmu niin kauan, kun kaveri sanoi että voi olla kallon ulkopuolinen kasvain. Onko tällaisia kasvaimia, en löydä tietoa! Se on vähän arka se patti, mutta vain vähän.
Osaisikohan joku auttaa ja neuvoa, itkettää ja pelottaa =( Lääkäriin pitkä jono ja mieli kaipaisi edes jotain infoa.
Kiitos.

103

123856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso

      En ole ikinä kuullutkaan sellaisesta. Ei kannata jokaista kuhmua ja finniä kelata, että on syöpä. Menee elämä pilalle jos liikaa huolehtii. Itse ainakin odottaisin oireita ennen kuin alkaisin mistään pahkurasta olettamaan syöpää.. Mutta palstan tapaan kuuluu sanoa, että jos huolestuttaa, niin mene lääkäriin. joopa joo

      • Jormatti

        No sehän saattaa olla vaikka itikan purema ja et ole sitä itikkaa huomannut ei sen ihmeellisempää varmaa ole mullakin on 2 pattia takaraivossa jotka on aika pieniä mutta aikaisemmin ne oli vähä isompia


      • Anonyymi

        Tää helpotti koska mul on just takaraivossa semmonen patti/kuhmu jonka tuntee kun koskee ja ei oo kovinkaa herkkä.. Pelästyin jo


    • kkk

      Mun yhdellä kaverilla kasvaa kanssa aika ajoin sellainen rasvapatti päähän. Hurjan näköinen.

      • Poika 15v

        Kiitos, sain tästä mielenrauhan. itellä ollu jonkinaikaa patti tosa takaraivossa. Sitä ei niinkään tunne, mutta jos koskee niin vähän käy.


      • kiitos!
        Poika 15v kirjoitti:

        Kiitos, sain tästä mielenrauhan. itellä ollu jonkinaikaa patti tosa takaraivossa. Sitä ei niinkään tunne, mutta jos koskee niin vähän käy.

        kiitos! mä sain kans mielen rauhan : )


      • Anonyymi
        kiitos! kirjoitti:

        kiitos! mä sain kans mielen rauhan : )

        Sama!


      • Anonyymi

        kun koske onko kipu?


    • Joanna

      Minullakin kasvoi muutama vuosi sitten patti otsaan juuri hiusrajan alapuolelle. Se on n. ½ senttiä läpimitaltaan ja sen verran iso siis että sen huomaa kyllä, ainakin tietyssä valossa. Pidänkin siis otsahiuksia mielelläni siinä edessä useimmiten.

      Tietty muakin alkoi vaivaamaan onko se joku kasvain ja kysyinkin patista omalääkäriltäni kun kävin lääkärissä jonkun muun syyn takia. Hän epäili että se olisi aivan vaaraton mutta varmuuden vuosi sain lähetteen röntgeniin tutkimuksiin.

      Tutkimuksissa sitten ilmeni että se on ihan läpeensä luuta, ja että mulla oli toinenkin pienempi patti jossain takaraivolla. Että ihan vaaraton juttu. Lääkäri sanoi että se voidaan poistaa jos niin haluan. Suuremmaksi ongelmaksi tuntui sitten muodostuvan se kuinka se poistettaisiin, sitä ei oikein siitä muuten pois saatais kuin sahaamalla, ja arvetkin vois jäädä. Joten mä päätin että antaahan sen patin olla jos se ei kasva tuosta enää. Eikä se juuri ole muuttunut.

      Mulla on jonkinlainen muistikuva että olisin aikoinaan lyönyt juuri sen kohdan hyllyn reunaan kauan sitten, olisiko se patti jotenkin siitä saanut alkunsa vaikkei siinä silloin heti mitään pattia ollut. Olenkin aina sanonut että kun sitä vanhenee ja vaan pirullisemmaks muuttuu niin alkaa sarvetkin päähän kasvamaan.
      Minulla on ystävä jolla on 2 rasvapattia ollut jo useita vuosia, tosin ei päässä vaan muualla vartalolla. Hänkin kerran oli näyttänyt niitä lääkärille, muttei ainakaan se lääkäri ollut niitä vaarallisina pitänyt.

      Kannattaa seurata kuitenkin, vaikka harvoin kai ne haitallisia ovat. Ja jos kysyy lääkäriltä saa ainakin mielenrauhan jos ne ihan vaarattomia patteja ovat.

      • Joanna

        ...siis että munkin pattini on kova, kun taas ystäväni rasvapatit taas ovat pehmeämpiä ja tuntuvat erilaiselta. Minunkin pattini oli arka monta päivää vastikään kun otsani ja juuri se kohta missä patti on, osui vahingossa kaapin oveen. Se on selvästi jotenkin arempi kohta kuin muu osa otsaa, jos siihen sattuu jotain.


      • marilii

        Heippa!
        Minulla on pieni patti takaraivolla. En ole päätäni mihinkään lyönyt tai en ainakaan muista mutta patti on ollut päässä viime syksystä lähtien. Yleensä se ei ilmoittele olemassaolostaan muuta kuin kihelmöimällä. Nyt tosin sitä särkee mutta tuli tuossa äsken puhuttua pitkä puhelu, se nimittäin reagoi kännykkään jonkin verrankin. Ystäväni on painostanut minua puhumaan siitä lääkärille, ehkäpä jonkin muun asian yhteydessä siitö voisi mainitakin. Tuskin se kuitenkaan mitään vaarallista on, tavallinen patti vaan.


      • pattipää
        marilii kirjoitti:

        Heippa!
        Minulla on pieni patti takaraivolla. En ole päätäni mihinkään lyönyt tai en ainakaan muista mutta patti on ollut päässä viime syksystä lähtien. Yleensä se ei ilmoittele olemassaolostaan muuta kuin kihelmöimällä. Nyt tosin sitä särkee mutta tuli tuossa äsken puhuttua pitkä puhelu, se nimittäin reagoi kännykkään jonkin verrankin. Ystäväni on painostanut minua puhumaan siitä lääkärille, ehkäpä jonkin muun asian yhteydessä siitö voisi mainitakin. Tuskin se kuitenkaan mitään vaarallista on, tavallinen patti vaan.

        Täällähän on sielunveljiä. :) oon kans miettiny,että mikähän kuhmu mulla on takaraivossa. Se on kova eikä siihe satu,jos siitä painaa. Ei siis varmaankaan mitään vakavaa,jos näitä keskusteluita lukee?


      • ville
        pattipää kirjoitti:

        Täällähän on sielunveljiä. :) oon kans miettiny,että mikähän kuhmu mulla on takaraivossa. Se on kova eikä siihe satu,jos siitä painaa. Ei siis varmaankaan mitään vakavaa,jos näitä keskusteluita lukee?

        Heippa!
        eilen kans just huomasin omassa takravossani ja heti pelästyin onko se jokin luusyöpä.. sekin on noin sentin kokoinen. nyt tuli ainakin mieilenrauha kun muillakkin sellaisia patteja on! :)


      • Aloittaja (2-kymp)
        ville kirjoitti:

        Heippa!
        eilen kans just huomasin omassa takravossani ja heti pelästyin onko se jokin luusyöpä.. sekin on noin sentin kokoinen. nyt tuli ainakin mieilenrauha kun muillakkin sellaisia patteja on! :)

        Kiitokset! Nyt on jo paljon parempi mieli. Tavallisia kun ovat niin helpottaa mieltä. Kiitos kun vastasitte!
        Näytän pattia kun lääkäriin menen kerron sitten jos sanoi jotain pahaenteistä ja aloitan vaikka uuden aiheen =)


      • neropattiko?

        Hei!

        Kuvailit hyvin tapaustasi. Oma pattini on samankaltainen, sillä erotuksella, että vasta nyt, 58 vuotiaana olen alkanut kiinnittää päässäni oleviin patteihin huomiota. Niitä on kallossani useita, mutta vain yksi on tosi hankalassa paikassa ja kooltaan aika iso. Halkaisja on noin 20 mm ja kohollaan muutaman millin. Jos se pysyy tuon kokoisena no problem, mutta, jos se kasvaa, alan kohta kai hiusten harvettua muistuttaa kilipukkia, joka on katkaissut toisen sarvensa. Ennen en patteja edes huomioinut vuosikymmeniin, vaikka tiesinkin niistä, mutta nyt olen alkanut kiinnittää huomiota, varsinkin tuohon yhteen suurimpaan. Tarkkailen päivittäin kasvaako se, muuttaako se väriään ja aristaako sitä. En pirskatti vie osaa sanoa sen mahdollisesta kasvamisesta muuta kuin, ettei se ainakaan näy pienenevän ja mitä enemmän sitä ajattelen, sitä enemmän sitä tuntuu joskus jopa vihlovan, tai sitten se on vain kuvittelua. Muistan muuten selvästi, kun kerran -60 luvulla tappelin veljeni kanssa ja hän mottasi minua luunkovalla nyrkillään ansaitusti täysillä päähän. Rystysiä vastaavasti ilmestyi kuhmujono päähäni oikealle sivustalle niin, etä yksi, kaikkein suurin kuhmu sijaitsee aivan ohimolla, tukan rajassa. Yli vuosi sitten entinen omalääkärini sanoi ohimennen sen olevan rasvapatti. Ajattelin heti, ettei varmasti ole, koska tunnen oman kalloni ja tiedän kyllä millainen on rasvapatti,sellainen irtonainen, joka liikkuu ihon alla. Tämä patti on täysin kiinteä ja luinen, aivan kuin yhtä "puuta" kalloni kanssa. Omalääkäri vaihtui. Uusi omalääkäri oli sitä mieltä, että se on rasvapatti, joka voidaan poistaa helposti. Epäilin asiaa. Kritisoin hänelle varovasti diagnoosia, joten hän otatti ultran. Ultrassa näkyi patin kohdalta kuin yhtä kerrosta korkeammalla, selvästi (eri tasossa kuin kallon muu luupinta) oleva luumainen patin levyinen kerros, kuin porras-askelma. Lähete tuli omalääkäriltä keskus-sairaalaan, jossa otettiin kalloröntgen. Ultra- ja Röntgenlääkärin mukaan, ei tiedetä varmuudella mikä patti se on, mutta arvelivat kyseessä olevan, ehkä hyvänlaatuisen luukasvaimen. Pehmytosa-kirurgi ei osannut myöskään sanoa muuta, kuin ajallaan asia selviää, kun patti poistetaan päiväkirgiassa. Kauhistuin ajatusta, että kalloani hakataan ja poratataan puudutuksessa, je ehdotin nukuttamista, johon suostuvat. Nyt en enää ole varma, uskallanko mennä ollenkaan poistattamaan patin, koska se operaatio minua pelottaa eniten. Minulle suuri asia tuntuu olevan sairaalalääkärille mitätön juttu, vaikka eivät tiedä vielä mistä on kyse. Kyseltyäni asiasta olen voinut saada ns. hankalan potilaan maineen ja se harmittaa minua. Toisaalta pelkään myös sitä, että päiväkirurginen toimenpide johtaakin laajempaan operaatioon, jos se pahuksen patti kasvaakin myös sisälle päin ja riehaantuu pahaksi kun sitä ronkitaan. Pitää päättää annanko leikata ollenkaan, vai annanko olla ?
        Ps. Kiukkuinen exäni pamautti minua 2004 keväällä käsilaukullaan kuin lähtiäisiksi päähän vasemmalle puolelle ohimoon tukanrajan alle, johon nousi suuri kuhmu (käsilaukussa oli kännykkä). Nyt, keväästä 2006 alkaen olen huomannut, että siihen kohtaan on luultavasti kasvamassa vastavanlainen patti, se on nut ehkä puolikkan hernen kokoinen ja tuntuu selvästi ihon alla, Olen sitä mieltä, että kyseesä täytyy olla fysiologinen ilmiö, eli kova isku kalloon voi jotenkin aiheuttaa tuollaisten pattien syntymisen. Ihmetyttää vain, jos ei kokeneet sairalalääkärit muka ole vastaavia nähneet. Ehkä he tietäisivät konsultoituaan patologeja, jotka varmasti ovat nähneet ruumiin avauksissa vastavia patteja, Minä taidan antaa tatuoida otsaani, "DO NOT OPEN". Mitä sitä enää aukomaan, kun henki on lähtenyt. Minua kiinnostaa se vain nyt.... vielä eläessäni.
        Toivottavasti tästä omasta kertomuksestani on jotain apua jollekin, varsinkin nuorelle ihmiselle.

        Voisitko sinä, ja mielellään joku muukin halukas kommentoida asiaa vielä, jos voisitte minua valista asiassa?


      • luulotautinen
        Aloittaja (2-kymp) kirjoitti:

        Kiitokset! Nyt on jo paljon parempi mieli. Tavallisia kun ovat niin helpottaa mieltä. Kiitos kun vastasitte!
        Näytän pattia kun lääkäriin menen kerron sitten jos sanoi jotain pahaenteistä ja aloitan vaikka uuden aiheen =)

        Huomasin itsellä tuommoisen kovan patin takaraivossa. se ei ole kipiä eikä mtn. hierojani sanoi minulle että sen rustopatti ja hänellä oli itsellä täysin samanlainen. eli ei syytä huoleen?


      • Anonyymi
        ville kirjoitti:

        Heippa!
        eilen kans just huomasin omassa takravossani ja heti pelästyin onko se jokin luusyöpä.. sekin on noin sentin kokoinen. nyt tuli ainakin mieilenrauha kun muillakkin sellaisia patteja on! :)

        Mullakin on ollut noin 1kk jo jokin patti takaraivossa, mutta vissiin vaaraton kun aika monella vissiin se on:)


    • jodisfm

      Itselläni on pään yläosassa ehkäpä noin sentin halkaisijaltaan patti, ilmestynyt joskus viime kuukausina. Vähän arka jos kovasti painaa. Eniten häiritsee, että patti ei ole aivan keskellä päätä, vaan jonkin verran enemmän oikealla. Ahdistaa tällainen epäsymmetria.

      • pehmeä patti

        multa leikattiin 2 vuotta sitten patti pois ja se oli rasvapatti.nyt on tullut 3 pattia taas lisää. huono puoli on näissä,että ne hitaasti kasvavat koko ajan.mua ainaskin häiritsee ne ja sanoinkin jo lääkärille noista,mutta ei sen kummemmin nyt välittänyt.sanoin että kun ovat tarpeeksi kasvaneet,niin on kuin ois sarvet päässä ja sit kyllä leikataan ne pois.


    • Maryann2007

      Minulla oli tänä aamuna takaraivo hyvin kipeä herätessäni. Huomasin noin reilun kynnen kokoisen patin takaraivossani vas. puolella. Ihmettelin ensin miten yön aikana on voinut tulla kuhmu...en ole missään myöskään lähiaikoina loukannut itseäni. Se on vaivannut koko päivän ja nyt se on enempi sellainen kutiseva tunne, mutta hyvin kosketusarka. Aikaisemmin ei mitään vastaavaa ole ollut! Olen viisikymppinen nainen. Viikonlopun jälkeen kyllä menen pattiani terkkariin näyttämään. Sen verran huolissani olen.

      • helixx

        Miten sinun pattisi jaksaa, Maryann? Voisitko/haluiaisitko kertoa/kävisitkö nyt tällä palstalla?
        Huomasin ilmeisesti samantapaisen takraivon ja niskan liittymäkohdassa, siinä kaartuvassa, lähempää niskavakoa kuiin korvaa toissa päivänä, lauantaina. Olen huolissani - olen tähän asti hyvävointinen rintasyöpäpotilas (hormoniriippuvainen, hoidettiin leikkauksella ja 5 viiden vuoden estrogeenin estäjäpillereillä) kahden vuoden takaa, ilman etäpesäkkeitä tähän saakka.


      • Anonyymi

        olen erittäin myöhässä. minulla tasan sama juttu ja olen erittäin huolissani. saitko lääkäriltä vastausta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olen erittäin myöhässä. minulla tasan sama juttu ja olen erittäin huolissani. saitko lääkäriltä vastausta?

        minulla myös sama juttu!


    • eemmmiii

      Moi. Tuskinpa ne mitään kasvaimia ovat. Minulle tuli plajon typeri' kutisievia patteja, koska minulla luultavasti oli täitä. Käytätkö jotain kireää pantaa yms..? Se voi saada verisuonet pullottamaan.

      • ronjjaa

        Moi, ite olen nuori 13 vuotias ja on noin vuoden ollut sellaisia paiseita. Kävin alussa lääkärissä ja sanoivat juuri tuosta imusolmukkeesta ja jos ei pariin kukauteen lähde tulisi käymään uudestaan ja että jotkut imusolmukkeet jäävät pintaan. En ole toista kertaa käynyt ja tänä aamuna niitä oikealla puolella on särkenyt. minulla on niitä useampia niskan seudulla ja takaraivolla oikealla ja vasemmalla. Mitä pitäisi tehdä?


    • eemmmiiii

      Nuo patit teidän päässä tuskin ovat vaarallisia. Jos ne ovet kipeitä ja ovat äskettäin tullu sinulle, se saattaa olla imusolmukkeen tulehdus. Ei hätää kuitenkaan se ei ole yhtään vaarallinen. Patti katoaa omia aikojaan. Sitä ei saa raapia ja kosketella/painella, muuten sen kipulisääntyy.

      • ??+

        no joo, itelläni oli aikoinaan päässä kaksi pattia joihin eka koitettiin antibioottia, joka ei tepsinyt. sen jälkeen toinen patti poistettiin eli siihen tehtiin lääkärissä haava ja puristettiin mätä pois. nyt sitten on viel se toinen patti pääs, joka aristaa silloin kun päätä särkee. viimekesänä ilmestyi nenän viereen samanlainen patti joka on kasvanut kamalasti viime kuukauden aikana. kävin näyttämässä noita ihania pattejeni ja lääkäri sanoi että kannattaa poistaa,eli nyt teidän kannattaisi mennä käymään lääkäris.mätäähän siel luultavammin on mut poistattakaa vain näppynne.itelläni poistetaan noi näpyt loppuviikosta, pääsempähän noistakin jutuista eroon...häiritsevät aivan kamalasti


      • Tanukki

        Nukuin tädin luona littanalla tyynyllä vähän huonosti.. ja aamulla huomasin patin oikean korvan takana. Niska oli aivan jumissa, ja kolmen päivän shoppailukierroksella niska kipu vaan pahenee. Ensin pelästyin että sielä on joku verisuonisolmu mutta tuntuupa niitä patteja muillakin olevan. Tämä pahkura on sairaan kipeä, 3 päivää tuossa nyt arastellut, tulee vaan kipeämmäksi mitä enemmän siihen menee räpeltämään.. En siis tarkoituksella koske, vaan laitan hiuksia, pesen hiuksia ja pidän lippistä ym.. niin aina on joku painamassa, ja kohta patti alkaa olla arka. Menen lääkäriin viikon sisään jos ei mitään tapahdu. Nyt olen muutaman päivän vain koskematta siihen.


      • Anonyymi

        mulla on ollut vuoden takaraivossani tämä patti eikä ole muuta kunnlasvanut vain ja välillä kipeä.


    • _minde_

      Heippa! Huomasin tänään illalla poikaystäväni päässä sellaisen ison patin.. Ei hän ole sitä mihinkään lyönyt tai mitään.. Kun ensimmäisen kerran joulukuussa huomasin hänen takaraivossaan kyseisen patin ihmettelin vain mikä se oli(se oli tosi pieni silloin).. siihen kuulemma sattui jos siihen koski..
      ja tänään huomasin samassa paikassa olevan ison patin.. sentin halkasijaltaan ja kohollaan aika mukavasti.. Se näyttää aivan tavalliselta kuhmulta, mitä se ei ole.. ja se on ollut kuulemma jo jonkun aikaa.. toivottavasti se ei ole mitään vakavaa, eikä varmasti olekaan, olen vain huolissani. kukapa ei olisi! :)

      • Vastaajavastaaja

        Mullakin on päässä semmoinen ihme patti! Siis aiak iso, ja kova. Se on kyllä varmasti finni, koska mä raavin suunilleen '' aina '' päänahkaa, kun käytän noita kaupan shamppoita. Ja kaupan shamppoot, ei oo mitään parasta. Mut nyt tänään rupeen käyttämään ihan apteekin mietoa shamppoota!


        :)


    • helmyri

      mullakin on korvan takana pieni aika kova patti. ei ole kipeä. olen miettinyt että mikä se voisi olla. imusolmukkeetkin on olleet jo muutaman kuukauden turvonneet mutta lääkäri sanoo että johtuu atooppisesta ihottumasta..

      • ¿en tiedä?

        hei täältähän löytyy myös muitakin pattipäitä :)
        Löysin kanssa viime kesänä takaraivosta patin tai pikemminkin se on kallonpohjassa...ei mitenkään ollut kipeä vaan löysin sen ihan sattumalta...Sitten kun sitä oikein näplää se voi alkaa särkeä.Olen nyt 3eri lääkäriä käynyt läpi ja kaikilta tulee eri diagnoosi mutta sanoivat että "älä ole huolissasi" tottahan sitä nyt silti aina on huolissaan kun päässä on joku patti ja lääkäritkään ei tiedä mikä se on.Yksi sanoi että imusolmuke,mutta ei pidä siis olla huolissaan.Itsellä on kyllä hartiat aivan jumissa joten voihan se olla niistäkin johtuvaa...viime kesänä tuli kyllä koirakin että voipi elimistö suojella itseään allergialta...Tässä jo kaikista keskustelupalstoista lukenut neuvoja ja itsellä jo käynyt imusolmukesyöpä mielessä sun muut.En voi muuta kuin odotella mitä tapahtuu jos kerran minulle ei suostuta tekemään ultraa.Nyt välillä oikeallekin puolelle niskan ja kallon rajaa nousee patti mutta sitä ei tunne kuin tietyissä asennoissa.mitään oireita ei siis ole...paitsi nuo hartiat ja niskat...Epätietoisuudessa on ihana elää...


      • helmyri
        ¿en tiedä? kirjoitti:

        hei täältähän löytyy myös muitakin pattipäitä :)
        Löysin kanssa viime kesänä takaraivosta patin tai pikemminkin se on kallonpohjassa...ei mitenkään ollut kipeä vaan löysin sen ihan sattumalta...Sitten kun sitä oikein näplää se voi alkaa särkeä.Olen nyt 3eri lääkäriä käynyt läpi ja kaikilta tulee eri diagnoosi mutta sanoivat että "älä ole huolissasi" tottahan sitä nyt silti aina on huolissaan kun päässä on joku patti ja lääkäritkään ei tiedä mikä se on.Yksi sanoi että imusolmuke,mutta ei pidä siis olla huolissaan.Itsellä on kyllä hartiat aivan jumissa joten voihan se olla niistäkin johtuvaa...viime kesänä tuli kyllä koirakin että voipi elimistö suojella itseään allergialta...Tässä jo kaikista keskustelupalstoista lukenut neuvoja ja itsellä jo käynyt imusolmukesyöpä mielessä sun muut.En voi muuta kuin odotella mitä tapahtuu jos kerran minulle ei suostuta tekemään ultraa.Nyt välillä oikeallekin puolelle niskan ja kallon rajaa nousee patti mutta sitä ei tunne kuin tietyissä asennoissa.mitään oireita ei siis ole...paitsi nuo hartiat ja niskat...Epätietoisuudessa on ihana elää...

        Mua ei ole sen koommin enää haitanneet nuo patit päässä, vaikka ne siellä edelleen ovat. Ei niistä ole ainakaan ollut mitään haittaa nyt viime aikoina, eivät ole ilmoitelleet itsestään ollenkaan. Samalla kun kävin ihotautilääkärillä näyttämässä turvoneita imusolmukkeita kaulalla ja nivusissa, näytin ohimennen myös noita patteja. Lääkäri ei kiinnittänyt niihin juurikaan huomiota, mutisi vain jotain että "joo, ne on siinä luun päällä". Ei siis vaikuttanut olevan mitään vakavaa. Imusolmukkeet se kokeili ja sanoi olevansa 95-prosenttisen varma että se johtuu vain atooppisesta ihottumasta, että jollain oli ollut järkyttävän isot imusolmukkeet ja lääkäri oli ollut varma syövästä, mutta kun niistä otettiin näyte, selvisi että ne kuuluivat vaan atopiaan. Minulta otettiin verenkuva ja mitään hälyyttävää ei löytynyt. Joten en ole ollut noista enää huolissani. Enemmän huolettaa ihottuma joka aina vain pysyy pahana ja kutittaa sietämättömästi :/. Mutta sellaista se atoopikon elämä on.


      • maatuska91
        helmyri kirjoitti:

        Mua ei ole sen koommin enää haitanneet nuo patit päässä, vaikka ne siellä edelleen ovat. Ei niistä ole ainakaan ollut mitään haittaa nyt viime aikoina, eivät ole ilmoitelleet itsestään ollenkaan. Samalla kun kävin ihotautilääkärillä näyttämässä turvoneita imusolmukkeita kaulalla ja nivusissa, näytin ohimennen myös noita patteja. Lääkäri ei kiinnittänyt niihin juurikaan huomiota, mutisi vain jotain että "joo, ne on siinä luun päällä". Ei siis vaikuttanut olevan mitään vakavaa. Imusolmukkeet se kokeili ja sanoi olevansa 95-prosenttisen varma että se johtuu vain atooppisesta ihottumasta, että jollain oli ollut järkyttävän isot imusolmukkeet ja lääkäri oli ollut varma syövästä, mutta kun niistä otettiin näyte, selvisi että ne kuuluivat vaan atopiaan. Minulta otettiin verenkuva ja mitään hälyyttävää ei löytynyt. Joten en ole ollut noista enää huolissani. Enemmän huolettaa ihottuma joka aina vain pysyy pahana ja kutittaa sietämättömästi :/. Mutta sellaista se atoopikon elämä on.

        Mukava oli lukea näitä keskustelujanne. Helpottivat oloani TODELLA paljon.
        Olen tämmöinen teini-ikäinen tyttönen, jolla on ollut jo useamman vuoden päälaella, ei aivan keskellä vaan tuossa oikealla päin enemmän.. niin sellainen n.1cm halkaisijaltaan oleva pieni patti ja joka ei ole kamalan korkeakaan.
        Olen siis todella heikkohermoinen ihminen, ja keksin pinestäkin kivusta jotain suurta (esim. jos pää on kipeänä - minulla on sitten siis aivoverenvuoto tai muuta vastaavaa)


      • helmyri
        maatuska91 kirjoitti:

        Mukava oli lukea näitä keskustelujanne. Helpottivat oloani TODELLA paljon.
        Olen tämmöinen teini-ikäinen tyttönen, jolla on ollut jo useamman vuoden päälaella, ei aivan keskellä vaan tuossa oikealla päin enemmän.. niin sellainen n.1cm halkaisijaltaan oleva pieni patti ja joka ei ole kamalan korkeakaan.
        Olen siis todella heikkohermoinen ihminen, ja keksin pinestäkin kivusta jotain suurta (esim. jos pää on kipeänä - minulla on sitten siis aivoverenvuoto tai muuta vastaavaa)

        Hyvä jos viestit helpottivat oloasi. En usko että sinulla on mitään vakavaa, luulen että kohdallasi on kyse samantyyppisestä luun päällä olevasta harmittomasta patista. :)

        Jaksamisia sinulle!


      • Berggi
        helmyri kirjoitti:

        Hyvä jos viestit helpottivat oloasi. En usko että sinulla on mitään vakavaa, luulen että kohdallasi on kyse samantyyppisestä luun päällä olevasta harmittomasta patista. :)

        Jaksamisia sinulle!

        Hei
        Mulla tuli tommonne sentin patti keskelle otsaa yhdessä yössä. kuinka nopeasti teillä on tullut?


      • helmyri
        Berggi kirjoitti:

        Hei
        Mulla tuli tommonne sentin patti keskelle otsaa yhdessä yössä. kuinka nopeasti teillä on tullut?

        Mä en oikeestaan tiedä kuinka nopeesti mulla tuli, joskus vaan huomasin sen. Mutta millanen se sun pattis on? onko se kova vai pehmeä, onko kipeä? outoa silleen, että se yhdessä yössä tuli, yleensä tollaset luun päällä olevat patit tulee kai jotenkin vähitellen tms. ei se kuitenkaan mikään kuhmu tms ole?


      • terapian tarpeessako
        maatuska91 kirjoitti:

        Mukava oli lukea näitä keskustelujanne. Helpottivat oloani TODELLA paljon.
        Olen tämmöinen teini-ikäinen tyttönen, jolla on ollut jo useamman vuoden päälaella, ei aivan keskellä vaan tuossa oikealla päin enemmän.. niin sellainen n.1cm halkaisijaltaan oleva pieni patti ja joka ei ole kamalan korkeakaan.
        Olen siis todella heikkohermoinen ihminen, ja keksin pinestäkin kivusta jotain suurta (esim. jos pää on kipeänä - minulla on sitten siis aivoverenvuoto tai muuta vastaavaa)

        Mulla on ihan sama ongelma!!jos kättä pistelee nii oletan heti et tulee aivoverenvuoto ja jos rinnasta pistää pikkasenki ni luulen et tulee sydän juttui oon kans nuori.Mulla on siis ohimolla patti tai oikeastaan kohouma ei oo kipee ja on kova.haluisin käydä lääkäris mut en haluu jakaa kellekkää mun ongelmii mut tää autto!!!


    • mimmi 2

      Minullakin on samantyylinen patti takaraivossa. Havaitsin sen n 2 viikkoa sitten. Se oli kosketusarka. Kävin lääkärissä näyttämässä sitä ja tämä tuumasi, että kuhmu on pääkallon luun ja päänahan välissä ja liikkuva. Saattaisi olla joku kysti tai paise, jossa on jotain nestettä. Kehotti meneen kirurgille näyttämään sitä. En ole vielä uskaltanut, koska ajattelen, että kirurgit haluaa joka tapauksessa leikata. Kuhmu on pienentynyt jonkun verran, eikä enää ole arka. Ajattelen, että se lähtee siitä itsestään. Tarkkailren vielä, jos alkaa vaivata, niin menen sitten kirurgille.
      En tietnkään osaa sanoa, onko sinun kuhmusi samaa, mutta tuskin se mitään pahanlaatuista on. Tarkkaile kasvaako se. Jos alkaa kasvaa, niin sitten menisin kyllä lääkäriin.
      Mimmi

    • apua.

      Minullakin on patti päässä,pieni ja liikkuu hieman. Nyt sen viereen on tullut toinenkin. ;o aion kkysyä asiasta terveyden hoitajalta.

      • mitä olen kuullut

        Minulla on kanssa joskus ollut tuollaisia patteja. Oli kauan mutta katosi itsestään. En tiedä mitä ne ovat mutta olen kuullut että ne voisivat olla pakkasen aiheuttamia, että jos on paljon ulkona ilman hattua kovassa pakkasessa niin pakkanen saattaa aiheuttaaa patteja takaraivoon. mutta en ole sitten asiasta varmaa.


    • Lääkäri sanoi...

      Näytin omaa sarveani ohimennen lääkärille ja diagnoosi tuli kuin kaupan hyllyltä. Googlettakaa Aterooma niin saatte vastauksen pattitilanteeseen...

      • pAtTiPäÄ

        Itselläni takaraivossa patti huomasin sen noin. 3 kk sitten. ensin olin ihan paniikissa mutta nyt jo hieman helpottunut . Patti ei ole kipeä ja se on ihan kova .
        Voisiko olla mahdollista että se on toi mainitsemasi aterooma?
        Onko se vaarallista?? Olisi kiva saada tietää näin helpotukseksi =))


    • hanna

      En osaa neuvoa koska itselläkin on ollut kohta kymmenen vuotta vähän korvan yläpuolella oikealla puolella päätä. Samanlaisena on pysynyt, sain sen iskusta iittalan paksu lasi hajosi siihen kuhmu vaan ei ole lähtenyt pois. Näytin eräälle ystävälleni säikähti kun on puolen nyrkin kokoinen, mutta ei näy kun on hiuksien alla. Tai sit se on tosiaan kasvain, mutta miksikään ei ole vielä muuttunut, paitsi et pieni paine voi välillä tuntua siinä, ei tykytä.

      • aivokasvain....

        on kallon sisällä oleva kasvain, ei siinä aivokuoressa... mullakii patteja päääääää täynnä


    • Laitoksesta lomalla

      Meillä jätkälle (4v.) ilmestyi yllättäen patti päähän(päivässä).
      Samana päivänä menimme terveyskeskukseen jossa lääkäri totesi: odota viikonlopun yli ja maanantaina omalääkärille.
      Omalääkärin sijainen totesi:"ei vakavaa kun yleiskunto on hyvä...seurataan".

      Soitin keskiviikkona uudelleen ja patistin koska kyseessä EI ole kuhmu.(prrrrkkkkll)
      Lääkäri lähetti "pitkin hampain" ultraääni kuvaukseen josta lähete samalle päivälle yliopistolliseeen sairaalaan.

      Siellä uusi ultra,mangneettikuvaus,verikokeet ja osastolle (saapumisesta 6 h).
      Toisena päivänä vatsan ultra,keuhkokuva ja nukutuksessa uusi mangneettikuvaus varjoaine.
      Tämän jälkeen dignosoitiin tämän keskustelun mukainen kasvain.

      Nyt kotona viikonloppu ja maanantaina koko kehon luukartoitukseen ja ehkä puukolla kasvain pois ennen loppuviikkoa mikäli on ainoa patti.

      Kyseinen kasvain "syö"luuta.

      Älkää aina hyvät ihmiset uskoko kaikkia jeesustelijoita näillä palstoilla vaan tarkastakaa itse asia lääkäriltä.

      Kukaan meistä/teistä ei tiedä millainen patti juuri sinulla on ja miten se jatkossa käyttäytyy. Järki käteen!

      • Laitoksesta kotiin

        Eosinofiilinen granulooma--> Leikattiin pois
        kontrollikäyntejä tulevaisuus täynnä.
        Mutta poika nyt terve


      • Wataaaaaaaaaaaa
        Laitoksesta kotiin kirjoitti:

        Eosinofiilinen granulooma--> Leikattiin pois
        kontrollikäyntejä tulevaisuus täynnä.
        Mutta poika nyt terve

        Minäkin huomasin jokin aika sitten takaraivossani patin ja ihmettelin, että mikä ihmeen patti se on ja mistä se on tullut. Itsekin hieman pelkäsin, että ei kai se mikään syöpä tai kasvain ole, mutta nyt kun luin täältä, että muillakin on samanlaisia, niin mieli kyllä virkistyi. En ole jaksanut mennä näyttämään tätä lääkärille, enkä varmaan menekkään, ellei joitain oireita sen myötä tule. Nyt ei ole mitään oireita tämän kanssa ollut, eikä se on ollenkaan kipeä silloinkaan, kun painan sitä.


      • xxxxccxxxx
        Wataaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        Minäkin huomasin jokin aika sitten takaraivossani patin ja ihmettelin, että mikä ihmeen patti se on ja mistä se on tullut. Itsekin hieman pelkäsin, että ei kai se mikään syöpä tai kasvain ole, mutta nyt kun luin täältä, että muillakin on samanlaisia, niin mieli kyllä virkistyi. En ole jaksanut mennä näyttämään tätä lääkärille, enkä varmaan menekkään, ellei joitain oireita sen myötä tule. Nyt ei ole mitään oireita tämän kanssa ollut, eikä se on ollenkaan kipeä silloinkaan, kun painan sitä.

        Olen lukenut tätä ketjua ja taytyy myöntää että valtaosa teistä kirjoittajista on tyhmiä.
        laitoksesta lomalla kirjoitti että kävi näyttämässä lääkärillä ja sai tuomioksi:
        "Nyt kotona viikonloppu ja maanantaina koko kehon luukartoitukseen ja ehkä puukolla kasvain pois ennen loppuviikkoa mikäli on ainoa patti. Kyseinen kasvain "syö"luuta."

        Onneksi hän ei ole kuunnellut teitä.

        kuinka monta lääkäriä tässä viestiketjussa on ?? ei yhtään.
        Turvautukaa hyvät ihmiset vertaistukeen koska ette USKALLA kuulla huonoja uutisia jotka saattavat muuttaa elämäänne vaan haette turhaa huojennusta ihmisiltä jotkaa tietävät vain pattinsa ja päättävät oman kohtalonsa. He ovatkin ammatilaisia kertomaan mikä teitä vaivaa. Vähän sama kuin kuuro opastaa sokeaa....
        Kysykää omalta lääkäriltänne niin saatte vastauksen ja voitte jatkaa elämäänne ilman että tarvii murehtia patteja


      • Meredith74
        Laitoksesta kotiin kirjoitti:

        Eosinofiilinen granulooma--> Leikattiin pois
        kontrollikäyntejä tulevaisuus täynnä.
        Mutta poika nyt terve

        Otettiinko pojaltanne myös keliakia koe. Itselläni löydetty nyt eosinofiilinen granulooma kylläkin lonkkaluusta mutta myös yleistila heikentynyt nopeasti. Kauan olen kuitenkin vatsaoireista kärsinyt ja nyt tutkimuksen alla tämä keliaki... joka muodostaa ainakin vereen eosinofiilejä...


      • eeeeeeeee

        tiedän mistä puhut, minulla kasvaimia, jotka syö luuta ja nyt on yksi patti päässä ja se leikataa, jotenkin raivostuttaa nämä ketjut, ei täällä voi kukaan sanoa, joo ei se ole vaarallinen, käykää lääkärissä niin tulee varmuus, netissä ei asia selviä, tiedän mistä puhun, minua on leikattu 12 x.


    • huolestunu

      Mua ahistaa mun päässä on joku patti se on ollu siinä vähän. Kerroin vähää aikaa sitten poikaystävälle siitä , niin se sano että mee lääkäriin että asia selvii pelkään jos mulla on :(( ääk mu koko elämä on tässä sitte

    • sheldonite

      Löysin varmaan noin 11-vuotiaana takaraivosta sellaisen kovahkon patin, joka välillä katoaa melkein kokonaan. Olen nyt 20 ja sama patti kasvaa ja pienenee välillä. Ei kipua, ei erikoisempia päänsärkyjä. Ei tunnu mitenkään erikoiselta, kun koskee. Kannattaa olla ronkkimatta niitä ja mennä lääkäriin jos kaipaa mielenrauhaa :)

      • @

        Itselläni on noussut välillä aamuisin takaraivolle (oikealle puolelle) patti, tai ennemminkin kutti, joka on kipeä kun sitä koskee, mutta sitten parin tunnin päästä sitä ei enää olekaan vaan se on kadonnut! Olen vähän ihmetellyt, että mikä tällainen on, nousee yön aikana ja on kipeä mutta sitten katoaa kun olen hetken ollut hereillä. Se tuntuu nimenomaan kovalta kutilta. Vähän hassua sinänsä, mutta onkohan kenelläkään muulla ollut samanlaisia kokemuksia? Nyt viime ja tämän viikon aikana olen huomannut useana aamuna tämän, tänäkin aamuna se siinä oli ja nyt sitten taas on kadonnut. en tiedä, onko sitten joku rasvapatti vai mikä mutta kipeä se on ja yks kaks vain katoaa. En ole mitenkään joka aamu tätä huomannut..esimerkiksi eilen ei muistaakseni ollut mitään mutta tänään kun hiuksia pyyhkeellä kuivasin niin teki kipeää ja huomasin "ai katsos, kutti on taas noussut"...sitten puolen tunnin päästä ei ollut mitään enää :D


      • Ketteräkupantteri
        @ kirjoitti:

        Itselläni on noussut välillä aamuisin takaraivolle (oikealle puolelle) patti, tai ennemminkin kutti, joka on kipeä kun sitä koskee, mutta sitten parin tunnin päästä sitä ei enää olekaan vaan se on kadonnut! Olen vähän ihmetellyt, että mikä tällainen on, nousee yön aikana ja on kipeä mutta sitten katoaa kun olen hetken ollut hereillä. Se tuntuu nimenomaan kovalta kutilta. Vähän hassua sinänsä, mutta onkohan kenelläkään muulla ollut samanlaisia kokemuksia? Nyt viime ja tämän viikon aikana olen huomannut useana aamuna tämän, tänäkin aamuna se siinä oli ja nyt sitten taas on kadonnut. en tiedä, onko sitten joku rasvapatti vai mikä mutta kipeä se on ja yks kaks vain katoaa. En ole mitenkään joka aamu tätä huomannut..esimerkiksi eilen ei muistaakseni ollut mitään mutta tänään kun hiuksia pyyhkeellä kuivasin niin teki kipeää ja huomasin "ai katsos, kutti on taas noussut"...sitten puolen tunnin päästä ei ollut mitään enää :D

        Itellä ollut vuosia peukalon kokoinen patti takaraivossa joka siis kokonsa takia näkyy ja on luunkova. Välillä kipeä, yleensä silloin ku pitänyt lippistä tai huivia päässä ja vainoharhainen ku olen ni menin lääkäriin. Lääkäri kyseli et olenko saanut osumaa päähän siihen kohtaan mihin totesin et todennäköisesti ku vähintään 4 vasenta jalkaa satun omistamaan. Lääkäri sanoi et siel on saattanu olla pieni murtuma joka ei luutunut umpeen vaan alkoi luutumaan murtuman päälle josta tuli patti. Sanoi vielä et jos häiritsee ni mene kuvaukseen ja tutki asia tarkemmin. Itellä polvissa samanlaiset patit joten en lähtisi paniikista kiljumaan ellei takaraivosta kasva joku örkkimörkki ulos ja lähde valloittaan maailmaa.


    • Haaviauki

      Minulta leikattiin kallon ulkopuolinen kasvain, oli onneksi hyvälaatuinen. Lähete oli rasvapatin poisto mutta kirurgi totetesi sen olleen 15 mm kasvain. Kannattaa käydä leikkauttamassa pois. Patti tuntui kovalta kuin luu ja sitä kokeillessa se ei liikkunut juuri ollenkaan.

      • kauhean pelokas

        menossa ja mulla on keskellä päälakea sormen päänkokoinen ja pelkään ihan kauheesti, mulla on
        ollut paljon kasvaimia, hyviä että pahoja, en tiedä, mutta pelkään, se on ollut siellä ainakin pari kolme vuotta ja nyt se on kasvanut, niin päätin tilata ajan poistoon, lääkäri on verisuoni kirurgi ja hoitaja sanoi
        että se voidaan varmaan leikata heti vastaanottolla, voiko joku kertoa täällä, millainen on leikkaus ja onko pääkipeä ja jne.
        pakko sanoa, pelkään tosi paljon.


      • voimia
        kauhean pelokas kirjoitti:

        menossa ja mulla on keskellä päälakea sormen päänkokoinen ja pelkään ihan kauheesti, mulla on
        ollut paljon kasvaimia, hyviä että pahoja, en tiedä, mutta pelkään, se on ollut siellä ainakin pari kolme vuotta ja nyt se on kasvanut, niin päätin tilata ajan poistoon, lääkäri on verisuoni kirurgi ja hoitaja sanoi
        että se voidaan varmaan leikata heti vastaanottolla, voiko joku kertoa täällä, millainen on leikkaus ja onko pääkipeä ja jne.
        pakko sanoa, pelkään tosi paljon.

        ei se tunnu juurikaan miltään...aika kivutonta...ja kivuliaathan ne kait nukuttaa.
        Tsemppiä!


      • tinstints

        Minulla on juuri samanlainen patti. Se tuntuu luulta muttei liiku juuri ollenkaan. Se on myös hieman kipeä. olen menossa huomenna lääkärille, että sittenhän se selviää mikä se on..


    • vieläkö niitä ilmaan

      Mulla kasvoi ohimolla patti,joka kasvoi ja kasvoi vaan. luulin finniksi ja useaan otteeseen puristelin,ilman että mitään tuli ulos.
      menin lääkärille ja kasvainhan se:( samaan paikkaan kasvoi vielä leikkauksen jälkeen kaksi uutta ja viimisimmässä pahanlaatuista.
      suosittelenkin aina tarkistuttamaan asian lääkärillä!

      • minäsevaaan

        Mullakin on ollut nyt ehkä vuoden verran vasemman korvan takana kipeä kohta. Siinä ei tunnu mitään selvää pattia tms. Onko kellään tällaisesta mitään kokemusta tai tietoa? Aina vähän väliä tunnustelen sitä, ja kun sen kohdan löytää ja painaa, niin siihen sattuu. Ei nyt mitenkään paljoa, mutta sattuu kuitenkin. Muuten se ei häiritse mitenkään eikä mitään muita oireita oo ollut. En oo mitenkään huolestunu ollu, mutta nyt oon alannu ihmetellä kun se ei katoa. Varsinkin kun pitää jotain kireää pantaa, se tuntuu, ja pakko ottaa panta pois.


      • tuskin syöpä
        minäsevaaan kirjoitti:

        Mullakin on ollut nyt ehkä vuoden verran vasemman korvan takana kipeä kohta. Siinä ei tunnu mitään selvää pattia tms. Onko kellään tällaisesta mitään kokemusta tai tietoa? Aina vähän väliä tunnustelen sitä, ja kun sen kohdan löytää ja painaa, niin siihen sattuu. Ei nyt mitenkään paljoa, mutta sattuu kuitenkin. Muuten se ei häiritse mitenkään eikä mitään muita oireita oo ollut. En oo mitenkään huolestunu ollu, mutta nyt oon alannu ihmetellä kun se ei katoa. Varsinkin kun pitää jotain kireää pantaa, se tuntuu, ja pakko ottaa panta pois.

        Minulla myös joskus tuli yön aikana patteja (peukalon pään kokoisia) niskan alueelle, jotka kyllä hävisivät päivän aikana, enkä koskaan niitä ehtinyt lääkärille näyttää.
        Keskellä päätä on pieni kova patti, jota viime viikolla lääkärille näytin ja olimme yhtä mieltä siitä, että se on rasvapatti, mutta että se poistetaan parin viikon päästä terv.kesk. paikallispuudutuksessa. Jalkapohjassani on oolut myös rasvapatti, joka poistettiin, mutta se kasvoi uudelleen. Päässä olevasta patista tohtori sanoi, että ne ei niin herkästi kasva uudelleen, kun niillä ei ole kasvupohjaa.
        Mitä näitä patteja miettii itsekseen...tohtorille vaan ja patit poistoon!


    • PattiTeemu

      Mulla on nyt melkein pari vuotta ollut patti päässä. Se ei ole koskaan sattunut, mutta on typerän näköinen. Todennäköisesti olen sen lyönyt johonkin. Silloin kun tuo tuli niin ei raksalla vielä paljon käytetty kypärää ja sitä tuli päätä kolhittua. Tänään kysyin lääkäriltä patista, kun olin muuta asiaa hoitamassa. Sen sanoi, että ei ongelmia, sen voi helposti poistaa. Varaa vaan ajan lääkärille. Huomenna varaan sen ajan. Voi tulla haikea olo, kun se se poistetaan. Ollut tuossa kuitenkin jo niin kauan, että ehtinyt hiukan kiintyä siihen. Pitää kysyä, jos sen saisi vaikka mukaan ja säilöttyä johonkin liemeen. Mukava lueskella teidän pattijuttujanne ja kiva huomata, että on muitakin patti-ihmisiä äänessä.

    • pattipäässä

      Mullakin on juuri tossa takaraivossa noin 2cm ylempänä korvien korkeudesta 2 pattia molemmilla puolella. Vasemmalla oleva on ehkä hitusen isompi ja tuntuu kuin ihon ja kallon välissä olisi sellane patin muotone rusto tai joku kova juttu ja alkanu vähän oleen kipeä. Oikealla se on kova ikään kuin kallossa kiinni, ei satu vaikka painaa tai mitään. Ja sitten viellä alempana oikeanpuolisen alapuolella samanlainen mutta pienempi. Eli 2 kipeää ja 1 kivuton. Tarviiko leikata yms? onko vaarallista? Pelottaa=(

    • pattipää

      mulla on 2pattia joita lääkäri ei ole poistanut kehotuksestani huolimatta, ne on ollu jo 5-vuotta mun päässä ja koko ajan suurenevat.

    • takaraivo !

      No johan on,itselläni on myös varmaa sama kyseinen kuhmu päässä. :D
      Ei siihen satu tai mitään ellei koske tai painele. mistä tää vois johtua ?

    • tttttt11

      Minulla on kolme pattia päässä. Kaksi on häiritsevää. Ovat keskellä päätä ja tuntuvat selvästi kun koskee päähän, melkein kuin pirunsarvet. Omalääkärini terveyskeskuksessa ei suostunut poistamaan, ensin sanoi että siihen jää kalju kohta kun tulee arpi, ja sitten että ei poista kun syy on esteettinen. Eli minun pitää elää sarvipäänä ilmeisesti, ellen mene yksityiselle poistattamaan. Kolmas on niskassa mutta sen kanssa voin elää. Kunhan sais nuo kaksi poistettua. Ei huvita paljon kampaajalle mennä näiden pattien kanssa.. Ja tiedän että on pikku juttu verrattuna ihan vaikka syöpään, mutta minua ne häiritsevät.

    • ttttttt11

      Ovat siis lipoomia eli rasvapatteja oletettavasti minulla.

    • huhhelpotus

      Minulla oli pitkään,varmaan pari vuotta päässä jonkinlainen ihmeen patti.Sellanen puolisen senttiä ympärysmitaltaan ja tuntui päässä tosi kovalle kun sitä paineli.Tänään sitten räpelsin taas tuota takaraivoa ja sitä pattia,ja ihmettelin kun on niin kipeä kun sitä paineli.Yhtääkkiä tunsin märkää käsissä ja aattelin et mitä hittoa.Sit puristin sitä pattia ja sieltä tuli märkää,vähän saman näköistä kuin finnin sisältä.En tiedä mikä patti se oli,finni se ei jokatapauksessa ollut koska se ei noin kauaa siellä ois muhinut.Kampaaja siskokin sitä ihmetteli.Se näytti sellaiselta valkoiselta patilta...noh,nyt sitten sa nähdä tuleeko uutta vai mikä ihme tuo oli.Onneksi ei vakavempaa kun mielessä jo kävi että siellä on joku syöpä

    • Useampi vuosi

      On tyhmää kyllä tässä valitella pateistaan, näytinpä kerran lääkärillekkin, mutta eipä pahemmin ottanut kantaa, minullakin 2 pattia vierekkäin,1isompi ja toinen pienempi hiusrajassa oikealla puolella,, tuntuu kyllä että olisi luussa kiinni, mikä tietysti hermostuttaa minua, hiaman kipeä kun painelen sitä ja joskus kipuilee muutenkin, mutta kun se lekuri totesi että ei syytä huoleen, niin mitäs teet, pakko uskoa.Vastuu on lääkärin.

    • LEV

      mun asiakkaalla on sellaisia patteja. voin sanoa että ne kasvaa ja kasvaa pikkuhiljaa. itse poistaisin sellaiset heti. suurin patti on jo melkein pingispallon kokoinen ja se on päässä. miettiin et kuinka suuri arpi siitä tulee ku se jonain päivänä leikataan.

    • TTOI SYÖ

      Täälläkin on jätkällä patti päässä... On se surullista ku kaikki suomes on tollassi pattipäitä. Mut tiiätteks mitä? MUL EI OO PATTEJA MISSÄÄ!! HAA AHA SUCKERS!!!!

    • pattipää

      Eilen illalla nousi "patti" keskelle päälakea oikealle, pari cm halkaisija. Koskettaessa tuntui aralta eli reagoi, sillä löytyikin. Aamulla taas ei mitään.
      JOskus aikaisemminkin moista ollut. Mitähän olisi????

    • poikakolmetoistwee

      Mullakin on patti ollu 5 v asti. ihmetelly mikä se on mutta luulen sen olevan rasvapatti

    • minäkö??

      Mulla on jo jonkin aikaa ollut oikealla puolella korvan yläpuolella hiusten alla semmonen pieni patti, johon aina silloin tällöin tulee aivan jäätävää kipua ja semmosia hetkellisiä vaan. Oon jo jonkin aikaa miettiny että mitäköhän se vois olla, onko ideoita??

    • ednxx

      Kampaaja huomautti minulle "luomesta" n. 4 vuotta sitten. Se on etusormen pään kokoa hieman pienempi eikä erityisen kova tai koholla ja sijaitsee takana vasemmalla. En ole koskaan aikaisemmin ajatellut asiaa, olen aina vain olettanut, että se on luomi eikä se ole muuttunutkaan mitenkään tai ole kipeä. Pyysin että äitini katsoisi sitä ja se on kuulemma tavallisen ihon värinen. Kai se jokin rasvapatti on, tekisi mieli käydä näyttämässä jossakin kun tahtoisin siitä eroon.

      • anon

        mullakin ollu n. 4kk kaks pattia takraivossa jotain 1cm? Kaikki sanoo että ovat jotain rusto/luu patteja onko näin?


    • SammZ

      Moikka, kaikilla ihmisillä on yleensä kaksi pientä pattia takaraivossa siellä alhaalla melkein niskan kohdalla, mutta minulla vasemalla puolella se patti on vähän isompi se on, kuin luuta. Välillä siihen koskee ehkä 10-15 min. Entiedä, kuinka kauan se minulla on ollut varmaan aika kauan, mutta nyt noin 2kk sitten aloin siihen vasta kiinnittämään huomiota. Olen 17- vuotias. Täältä sai kyllä ihan jees mielenrauhan vaikka pelottaa vähän vieläkin onko se jokin syöpä ei olisi kiva kuolla tässä iässä, mulla on vielä niin paljon nähtävää. :3

      • SammZ

        Lisäys vielä tähän, että ne patit voivat olla turvoneita imusolmukkeita. Minulla oli joku streptokokki g joskus pienempänä ja minulle tuli patteja kaulaan ja kaulassa ne imusolmukkeet turposi todella hurjasti tauti oli minulla joku 4 vuotta ja siintä voi kuulemma jäädä ne turvonneet imu solmukkeet ja niitä sijaitsee myös takaraivossa. Minun veljelläni oli kerran pusutauti ja hänelle tuli hurjasti kovia patteja kalloon ja kaulaan.


    • ainaki3vasentakoipee

      Nyt oli niin pitkä ketju etten jaksanut lukea. Nyt haetaan KOVAA PATTIA. Ei rasva yms. vaan luisen tuntuista. Itellä melkein peukalon kokoinen luinen patti takaraivossa ja jos joutuu esim. lippiksen takia pitkäksi aikaa puristukseen, alkaa koko kupolia särkemään. Ollut jo n.10 vuotta enkä oikeastaa jaksa ihmetellä sitä ennen kuin haittaa kunnolla. Muistakaa myös että hiusmurtumat yms. voivat alkaa paranemaan "väärin" eli siis luutumaan siitä murtuman päältä muodostaen tuollaisen patin. Nyt siis muistelemaan oletko kalauttanut pääsi, kuinka monta kertaa?

    • äläoleluulosairas

      Mullaki on sellanen pieni luine patti takaraivos. Ei varmasti ole mikään syöpä tms :DDD

    • vitu ebin

      paskaks vaa

    • auttakaamua

      Mul on oikeella puolella päätä joku kuhmura ja ku sitä yritin irrottaa nii tuli ihan vähän punaista sormeen. En usko että olisi kasvain. Oon 13-v eitin tietoo mikä se on. Saattaa olla joku patti, rasvamöykky :) vastauksia?

      • ntre85

        Minulla lapsena n.12v ilmeisty yksi ilta todekla paljon särkevä patti korvantaakse johon sain kipulääkettä ja antibioottia kipuun. Leikkaukseen pääsin välittömästi. Patti todettiin hyvälaatuiseksi rasvapatiksi joka oli vaan todella kivulias ja vaikeassa paikassa,siksi piti leikata. Nyt ilmestynyt ienempä joku kova "näppylä" toisen korvan taakse.


    • auttakaa :)

      Vanha ketju muttaa... minulla nuorella 14 vuotiaalla on samantapainen ongelma. Nimittäin mulla on kaksi pattia päässä, ne vaivaavat koska ovat arkoja ja kun nojaa niin niitä alkaa sattua. Nytkin alkoi päätä särkemään :/

    • pattinainen

      Isoäidilleni kasvoi "sarvet"päähän.Pakkohan ne oli lopulta leikata pois,kun hiusten kampaaminen tuotti vaikeuksia.Muistaakseni ne kasvoi jonkinverran takaisin,mutta ei kovin suureksi.En ainakaan muista,mainitsiko hän niistä.Minulla on myös "patteja"päässä.Vaarattomia ovat.Kipeytyvät,jos niitä rassaa usein.Joskus kun ne ärtyvät kovasti,olen laittanut niihin Bacimycin-jauhetta,niin tulehdus on loppunut.Eli,jos jollakin särkee patteja niin kokeilkaa eri konsteja,voiteita,jääpaloja tms.

    • tautiarpajaisvalvoja

      Kiinteä luumainen patti, joka ei siis liiku ihon mukana, voi olla hyvänlaatuinen luukasvain, tai pahanlaatuinen luukasvain, tai etäpesäke. Suomi24-tautiarpajaiset ei auta asiaa yhtään. Jos päästä, tai muualta luustosta, löytyy patti, niin käynti lääkärissä antaa selvyyden, mikä se on.

    • Mikäköhänon

      (13v) Mulla samanlainen, joka sijaitsee takaraivossa yhtä kova ku luut ja itekki tässä mietin että voisikohan tuo olla jonkin lainen luukasvain (jos semmosia ees on en ainakaa oo kuullu), koska ukkini ja mummuni puolella on ollut syöpää, mummukin menehtyi viikko sitten

      • Mikäköhänon

        Ei siis tuota kipua kun koske


      • pattipäänro2

        Oon 14 ja itellänikin on kova, luumainen patti oikealla päässä ja se särkee hyvinkin usein. Enimmäkseen se särkee kun sitä ajattelee, mutta muuten ei niin paljon. Se ei ole kasvanut, mutta mielessäni on käynyt monenlaisia vaihtoehtoja, että mikä se voisi olla. En haluaisi lääkäriin, mutta ehkä joskus on kuitenkin mielenrauhan saavuttamiseksi rohkaistuttava ja mentävä. Tuo saattaa kuitenkin olla vain hiusmurtuma, koska minä ja äitinikin muistamme, että löin sen kerran tosi kovaa lasikaapin oven reunaan. Siitä tosin on parisen vuotta jo ja huomasin patin vasta puoli vuotta sitten. Kai luupatit muodostuvat hiljalleen... Eniten pelkään luusyöpää, mutta tiedän se olevan hyvin harvinainen sairaus. Tuo voi siis olla vaaraton(?)hiusmurtumasta aiheutunut pattikin, mutta pelottaa vähän silti, kun särkee aika usein (muttei kauhean kovaa). Ovatko muuten nuo patit, jotka ovat muodostuneet siitä, että ne on kolautettu johonkin miten yleisiä, jos joku tietäisi?


      • Anonyymi
        pattipäänro2 kirjoitti:

        Oon 14 ja itellänikin on kova, luumainen patti oikealla päässä ja se särkee hyvinkin usein. Enimmäkseen se särkee kun sitä ajattelee, mutta muuten ei niin paljon. Se ei ole kasvanut, mutta mielessäni on käynyt monenlaisia vaihtoehtoja, että mikä se voisi olla. En haluaisi lääkäriin, mutta ehkä joskus on kuitenkin mielenrauhan saavuttamiseksi rohkaistuttava ja mentävä. Tuo saattaa kuitenkin olla vain hiusmurtuma, koska minä ja äitinikin muistamme, että löin sen kerran tosi kovaa lasikaapin oven reunaan. Siitä tosin on parisen vuotta jo ja huomasin patin vasta puoli vuotta sitten. Kai luupatit muodostuvat hiljalleen... Eniten pelkään luusyöpää, mutta tiedän se olevan hyvin harvinainen sairaus. Tuo voi siis olla vaaraton(?)hiusmurtumasta aiheutunut pattikin, mutta pelottaa vähän silti, kun särkee aika usein (muttei kauhean kovaa). Ovatko muuten nuo patit, jotka ovat muodostuneet siitä, että ne on kolautettu johonkin miten yleisiä, jos joku tietäisi?

        oon myöhässä mutta mulla on nyt sama juttu. oon 13v tyttö ja muoki mietityttää se ku siihe särkee. jos oot saanu tän neljän vuoden aikana selville mikä se oli nii kerro toki!!!!


    • Apuapattiin

      Mua vähän nyt huolettaa. Mulla on nyt ilmestynyt tälläne patti päähän. En tiiä johtuuko patti vaan siitä kun menin kolauttamaan pääni pöydän kulmaan. Ihan vasta ilmestyny patti kuitenkin on. Jos on apuja nii tänne vaa niitä!

    • Tyttö15w

      Itsellä ollut takaraivossa n. Senti halkaisija ja 3mm kohol oleva patti jo 4-5v saakka. Nykyään oon 16 eikä se oo sielt mihkää kadonnu. Se tuntuu ihan vaa nahalt mis ois alla mont kerrost nahkaa. Ei oo kipee ja sii kasva iha normaalisti hiuksia. Eilen sen vieree ilmesty semmone pienempi ehk rasvapatti, ja rapsutin takaraivoo ni repäsin vahg. Sen patin auki ja ei tuu verta mut nyt en uskal värjätä hiuksii hetkee ku pänahka on auki koska sit ne hiusväri myrkyt pääsee suoraa pinnan alle. Värjän marketti väreil ja näi.. En tiiä mikä on mut eipä se sielt häirii paitti harjatessa, ja no mul on kalakeesi ni sii siilin rajal näkyy selkeesti se patti mut ei kukaa huomioi sitä

    • PattiPää

      Vähä myöhäs vastaan mutta siis kiitoksia tästä infosta myös mun puolesta oon 4 kuukautta miettiny mikä se on :D

    • Anonyymi

      Moi mä oon 13v tyttö ja mulla on ollu jonkin aikaa sellanen kova patti takaraivossa (näytin terkalle) ja se sanoi että joku rasvapatti) mutta mietin kun siihen välillä vihloo silleen jännästi ja muo särkee aika usein päätä muo oikeesti tressaa tää asia!

    • Anonyymi

      Hei,
      Minulla on myös noin herneen kokoinen kova patti(liikkuu päänahan mukana) päälaella vasemmalla puolella. Se on pikku hiljaa kasvanut ja häiritsee nykyään melkoisesti. Varasin ajan ja poistatan sen.

    • Anonyymi

      Öö mullaki on takaraivossa sellane patti, siihen kuitenki voi koskea että ei niin kipeä ole. mutta mietityttää vain kun siihen välillä särkee että onko se vaaraton vai ei! tää asia on vaivannu muo jo jonkun aikaa. kävin about 2kk sit terkkatarkaatuksessa ja sanoin terkalle patista ja sanoi vaa että se on joku vaaraton. mutta terkka kysyi että särkeekö siihe yms. no silloin siihe ei ollut särkenyt nii sanoin että ei. ja nyt siihe on ruvennu särkee help!!! terv. 13v tyttö

    • Anonyymi

      Panimo

    • Anonyymi

      Olin yli 20 vuotta sitten pienessä kolarissa jossa löin pääni auton kattoon. Siihen kohtaan kasvoi helvetinmoinen patti ja siinä se on ollut siitä lähtien. Ei siitä haittaa ole ollut mutta kaljua ei viitsi pitää, on se niin iso muhkura. rustopatiksi sitä lääkäri sanoi.

    • Anonyymi

      En tiiä mitä tää on ku mul tuli tollanen iso patti takaraivoon siihe ei satu ku vast jos siihen painaa se on kova mut siit alkanu pikku hiljaa tulee kovii pään särkyjä nii onko jotain vakavaa?

    • Anonyymi

      Minun 'sarveni' peittyy tuuhean tukan alle, mutta kampaaja on ihmetellyt sitä. Se on suunnilleen kananmunan pitkittäin halkaistun puolikkaan kokoinen. Vähän aikaa sitten jokin osui siihen ja siitä tuli jotain eritettä. Se on iljettävän näköinen. Itse en sitä näe, ellei joku ota siitä kuvaa ja näytä minulle. Mietin, että haluaisin sen pois, mutta miten? Tukka vielä peittää sen. Jos se poistettaisiin, leikattaisiinko miten paljon hiuksia sen ympäriltä? Jälki voisi näkyä enemmän kuin tuo rujo patti.

      Ensimmäisen kerran huomasin sen noin neljäkymmentä vuotta sitten. Silloin se oli pienempi kuin herne, mutta selvästi tuntuva.

      • Anonyymi

        Voisikohan siitä emeä nesteet ulos ja jättää pussi paikalleen? Silloin ei tarvitsisi keritä hiuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe