Altistuskokeet

ja tulkinta?

Jos todetaan kosteusvauriohomeiden aiheuttama ammattitauti (astma) niin onko siitä mitään hyötyä??

Ajattelin vaan, että kannattaako homeuutteilla tehtyihin altistuksiin suostua, jos ainoa etu mitä saa on ilmainen astmalääke esim. vuoden ajan??

Onko teille tullut pahempi sairaus altistuskokeiden jälkeen?

Onko reagointi lisääntynyt esim. multaan ja ulkoilmaan. Siis verrattuna ennen altistusta ja sen jälkeiseen terveydentilaan?

Haluaisin asiallisia vastauksia. En mitään pelottelua, että veri lentää altistuksessa heti ym.. juttuja.

Ne näyttävät olevan ainoita kommentteja mitä löytyy?

Jos suostuu altistuksiin, niin onko siellä todettu oireilu riittävä. Vai onko taas saivartelua, ettei näyttö riitä?

Miksi pitää olla noin 2 viikkoa osastolla. Luuleeko ne, että käy salaa hengittämässä jotain muuta?

Onko kokeen tulkinta selkeä.
Reaktio - ja sillä selvä?
Uskooko vakuutusyhtiö, vai tekeekö heidän lääkärinsä OMAN diagnoosinsa OMIEN mielipiteidensä mukaan?

Comments?

10

1378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sunrise9

Muutaman vuosi sitten olin TTL:n kolmessa altistuskokeessa ja olotilani oli niiden jälkeen pitkään tosi heikko. Sain voimakkaat reaktiot ja toipuminen kesti pitkään. Osastojakso tuntui silloin pitkältä mutta ehkä kaikella oli tarkoituksensa. Tutkimukset tuli tehtyä ja sain ammattitauti-diagnoosin. Elämä on jatkunut kaiken tämän jälkeenkin... ja parempaan päin ollaan menossa.

• pitkään

Onko pitkään esim vuosi?

Miten vakuutusyhtiö. Alkoiko kiertelemään ja kieltämään diagnoosia?

Oliko tuloksesi täysin selkeä? siis saitko prick testeissä myös patit?

Oletko nykyään työkykyinen?

Onko sinulle diagnosoitu astma?

Tuliko sullekkin histamiinkokeessa super hengitysarvojen lasku?

Kun mä haluaisin olla työkykyinen, en siis jäädä sairaslomalle aina vaan.

• sunrise9
        pitkään kirjoitti:

Onko pitkään esim vuosi?

Miten vakuutusyhtiö. Alkoiko kiertelemään ja kieltämään diagnoosia?

Oliko tuloksesi täysin selkeä? siis saitko prick testeissä myös patit?

Oletko nykyään työkykyinen?

Onko sinulle diagnosoitu astma?

Tuliko sullekkin histamiinkokeessa super hengitysarvojen lasku?

Kun mä haluaisin olla työkykyinen, en siis jäädä sairaslomalle aina vaan.

Minulla pahimpia oireita oli muutaman viikon ajan altistuksista. Parempaan kuntoon pääsin kesäloman aikana, kun altistukset tehtiin maaliskuussa. Vakuutusyhtiö hyväksyi diagnoosin ilman ongelmia. Minulla tosin altistuksen tulokset olivat selkeät ja yksiselitteiset. Prick-testeissä ei noussut mitään "patteja" homeista mutta kissasta tuli komea pahkura. Nykyisin jatkan työelämässä astma-lääkkeen turvin uudessa työpisteessä. Histamiini-koe oli kauhea kokemus... ja arvot laski kovasti.

• olemaan osastolla
        sunrise9 kirjoitti:

Minulla pahimpia oireita oli muutaman viikon ajan altistuksista. Parempaan kuntoon pääsin kesäloman aikana, kun altistukset tehtiin maaliskuussa. Vakuutusyhtiö hyväksyi diagnoosin ilman ongelmia. Minulla tosin altistuksen tulokset olivat selkeät ja yksiselitteiset. Prick-testeissä ei noussut mitään "patteja" homeista mutta kissasta tuli komea pahkura. Nykyisin jatkan työelämässä astma-lääkkeen turvin uudessa työpisteessä. Histamiini-koe oli kauhea kokemus... ja arvot laski kovasti.

Olitko osastolla sisällä.
        Mun pitäis olla pari viikkoa..

Miten on, tuleeko siitä jotain veriyskää?

Kiitos muuten vastauksistasi, mulla nyt mietintämyssy päässä menenkö vai en..
        Uskalluksesta kiinni. Terveys jo nyt aika huono, työkyvytön tällähetkellä. En haluaisi mennä vielä huonompaan kuntoon.

• sunrise9
        olemaan osastolla kirjoitti:

Olitko osastolla sisällä.
        Mun pitäis olla pari viikkoa..

Miten on, tuleeko siitä jotain veriyskää?

Kiitos muuten vastauksistasi, mulla nyt mietintämyssy päässä menenkö vai en..
        Uskalluksesta kiinni. Terveys jo nyt aika huono, työkyvytön tällähetkellä. En haluaisi mennä vielä huonompaan kuntoon.

Mielestäni kannatti kuitenkin mennä TTL:lle altistuksiin. Kyllähän se oli kova urakka mutta hyödyn olen huomannut parin vuoden aikana mm. vakuutusyhtiön korvatessa kalliit astma-lääkkeet, yksityisellä keuhkolääkärillä käynnit ja osoittain myös sairausloman ajan palkan jne.

Olin pari viikkoa osastolla sisällä, välillä kävin ostoksilla Helsingin keskustassa ja sukulaisilla kylässä. Osastolta sai "vapaata" muutamina päivinä. Mulle ei tullut mitään veriyskää; PEF-arvot vain tippui, kova yskä muuten ja alilämpöä. Nää oireethan on tosin jokaisella meistä erilaisia mutta en ole katunut altistuksissa käyntiä.

• 123
        sunrise9 kirjoitti:

Mielestäni kannatti kuitenkin mennä TTL:lle altistuksiin. Kyllähän se oli kova urakka mutta hyödyn olen huomannut parin vuoden aikana mm. vakuutusyhtiön korvatessa kalliit astma-lääkkeet, yksityisellä keuhkolääkärillä käynnit ja osoittain myös sairausloman ajan palkan jne.

Olin pari viikkoa osastolla sisällä, välillä kävin ostoksilla Helsingin keskustassa ja sukulaisilla kylässä. Osastolta sai "vapaata" muutamina päivinä. Mulle ei tullut mitään veriyskää; PEF-arvot vain tippui, kova yskä muuten ja alilämpöä. Nää oireethan on tosin jokaisella meistä erilaisia mutta en ole katunut altistuksissa käyntiä.

Minulla histamiini ei aiheuttanut alentumaa, mielettömän yskän ja limannousun kyllä.

Puhallukset histamiinialtistuksen aluksi (FEV?) heikompia (2.??) kuin pari viikkoa aikaisemmat spirometriapuhallukset (FEV? nähtävästikin 3.25). Testaaja ei tarkkaan sanonut mutta arvelin, että tuo FEV1, eli yhden sekunnin aikana tuleva ilmamäärä oli nyt alunperinkin pienempi.

Olokin oli työpaikka-altistuksesta johtuen huonompi, joten tuo alenema johtui varmaan siitä. Tosin en huomannut tätä sanoa keuhkolääkärille, testin tekijä siitä minulle huomautti, kun yritimme noita puhalluksia samalle tasolle saada, siinä onnistumatta.

Testin jälkeen keuhkolääkäri kertoi minulla olevan mahdollisesti, tai siltä näyttäisi, ns. kollapsia, myös reuma-arvoja kuvaava testi (verestä) oli koholla.

Muutoin olo aika hyvä, mutta jatkuva yskä ja limannousu vaivoina.

Mutta siis - kysymys, reakoitteko kaikki histamiiniin? Minulla se ei sitä viivaa alittanut, eikä käynyt edes lähellä - sai aikaan vain tuon mielettömän kakomisen limasta johtuen ja yskän pahenemisen. Oli tosi vaikea puhaltaa niitä puhalluksia kun puhallus oli pelkkää yskimistä kun oli 16 x histamiinia keuhkoihin vetänyt (sitä ennen ne 5 kertaa.. ) Yhteensä siinä mittarissa taisi olla lukema 21.

Keuhkolääkäri kysyi noista altistusteistä mielipidettäni - fiksusti ja rehellisesti. Olen niistä lukenut ja työkavereilta kuullut, joten en vastusta niitä. Työkavereilla ei niistä ongelmia, todettiin työperäiset astmat. Eihän se herkkua ole ollut se pariviikkoinen sairaalassa, lisäksi vielä jatkuvasti kipeänä. Mutta meillä Suomessa tämä menee näin.

Minulle jo kerran sanottiin, ettei ole astmaa - nyt olikin sitten astmaa ja vielä mahdollisesti tuota kollapsia keuhkoissa. Ja kyllähän minä itsekin tiedän, että jossakin mättää ja pahasti kun olo on välillä kun tiskirätillä. En vain millään haluaisi uskoa tätä todeksi.

Työpaikalla kosteusvaurio, tämän kanssa on nyt mennyt kohta 2 vuotta...

Mutta siis - liirum laarum - histamiinista, saitteko kaikki reaktiot?? Mitä tarkoittaa se, että en reakoinut histamiiniin??

• rajusti histamiiniin
        123 kirjoitti:

Minulla histamiini ei aiheuttanut alentumaa, mielettömän yskän ja limannousun kyllä.

Puhallukset histamiinialtistuksen aluksi (FEV?) heikompia (2.??) kuin pari viikkoa aikaisemmat spirometriapuhallukset (FEV? nähtävästikin 3.25). Testaaja ei tarkkaan sanonut mutta arvelin, että tuo FEV1, eli yhden sekunnin aikana tuleva ilmamäärä oli nyt alunperinkin pienempi.

Olokin oli työpaikka-altistuksesta johtuen huonompi, joten tuo alenema johtui varmaan siitä. Tosin en huomannut tätä sanoa keuhkolääkärille, testin tekijä siitä minulle huomautti, kun yritimme noita puhalluksia samalle tasolle saada, siinä onnistumatta.

Testin jälkeen keuhkolääkäri kertoi minulla olevan mahdollisesti, tai siltä näyttäisi, ns. kollapsia, myös reuma-arvoja kuvaava testi (verestä) oli koholla.

Muutoin olo aika hyvä, mutta jatkuva yskä ja limannousu vaivoina.

Mutta siis - kysymys, reakoitteko kaikki histamiiniin? Minulla se ei sitä viivaa alittanut, eikä käynyt edes lähellä - sai aikaan vain tuon mielettömän kakomisen limasta johtuen ja yskän pahenemisen. Oli tosi vaikea puhaltaa niitä puhalluksia kun puhallus oli pelkkää yskimistä kun oli 16 x histamiinia keuhkoihin vetänyt (sitä ennen ne 5 kertaa.. ) Yhteensä siinä mittarissa taisi olla lukema 21.

Keuhkolääkäri kysyi noista altistusteistä mielipidettäni - fiksusti ja rehellisesti. Olen niistä lukenut ja työkavereilta kuullut, joten en vastusta niitä. Työkavereilla ei niistä ongelmia, todettiin työperäiset astmat. Eihän se herkkua ole ollut se pariviikkoinen sairaalassa, lisäksi vielä jatkuvasti kipeänä. Mutta meillä Suomessa tämä menee näin.

Minulle jo kerran sanottiin, ettei ole astmaa - nyt olikin sitten astmaa ja vielä mahdollisesti tuota kollapsia keuhkoissa. Ja kyllähän minä itsekin tiedän, että jossakin mättää ja pahasti kun olo on välillä kun tiskirätillä. En vain millään haluaisi uskoa tätä todeksi.

Työpaikalla kosteusvaurio, tämän kanssa on nyt mennyt kohta 2 vuotta...

Mutta siis - liirum laarum - histamiinista, saitteko kaikki reaktiot?? Mitä tarkoittaa se, että en reakoinut histamiiniin??

mulla reaktio meni näin:

1 annos pudotusta noin 10 %
        2 annos pudotusta noin 18%
        ei uskallettu antaa suoraan 3. annoksen määrää joten laitettiin 2 annoksen määrä ja kaksi imaisua histamiinia.
        tulos 20% pudotus

kokeiltiin sitten vielä 4. annos ja pam.. Pudotus jotain 30%

koe keskeytettiin
        avaavaa lääkettä 2xventoline

todettiin hyper reaktiivinen astma.

Homealtistukset mietityttää nyt..

• oli yksi imaisu
        rajusti histamiiniin kirjoitti:

mulla reaktio meni näin:

1 annos pudotusta noin 10 %
        2 annos pudotusta noin 18%
        ei uskallettu antaa suoraan 3. annoksen määrää joten laitettiin 2 annoksen määrä ja kaksi imaisua histamiinia.
        tulos 20% pudotus

kokeiltiin sitten vielä 4. annos ja pam.. Pudotus jotain 30%

koe keskeytettiin
        avaavaa lääkettä 2xventoline

todettiin hyper reaktiivinen astma.

Homealtistukset mietityttää nyt..

ja se oli siinä - eli altistusta ei jatkettu kun reaktio oli voimakas.

Eli sulla varmaan vois mennä samalla kaavalla - eli ihan sama juttu kuin histamiinin kanssa, ei sitä homettakaan ylempalttisesti anneta hengittää.

Onhan meilläkin nyt vähän eroa - minä vedin histamiinia 21 kertaa - ei muuta kuin järkyttävä yskä ja limaa. Ihan lievästi heikko olo. Ja se oli siinä.

Yskä ja lima vielä seuraa minua jatkuvasti, histamiinin jälkeen yskä vähän aikaa aivan kakomista - ja sitä limaaaaaa. Ei muuta.

Eli sinuna menisin altistustesteihin - mutta päätös on omasi. Ei niitä tehdä pidemmälle kuin mitä tarve vaatii.

• sitten...................??
        oli yksi imaisu kirjoitti:

ja se oli siinä - eli altistusta ei jatkettu kun reaktio oli voimakas.

Eli sulla varmaan vois mennä samalla kaavalla - eli ihan sama juttu kuin histamiinin kanssa, ei sitä homettakaan ylempalttisesti anneta hengittää.

Onhan meilläkin nyt vähän eroa - minä vedin histamiinia 21 kertaa - ei muuta kuin järkyttävä yskä ja limaa. Ihan lievästi heikko olo. Ja se oli siinä.

Yskä ja lima vielä seuraa minua jatkuvasti, histamiinin jälkeen yskä vähän aikaa aivan kakomista - ja sitä limaaaaaa. Ei muuta.

Eli sinuna menisin altistustesteihin - mutta päätös on omasi. Ei niitä tehdä pidemmälle kuin mitä tarve vaatii.

miksi sitten pitää olla 2 viikkoa sairaalassa osastolla jos 1 imaisu riittää?

Näin mulle sanottiin, että pitää olla sit siellä.

Mihin muksu.. ym, ??

Tietoa?? Miksi toiset käy vaan imasemassa ja toisia pidetään "päivätolkulla"

• 123
        sitten...................?? kirjoitti:

miksi sitten pitää olla 2 viikkoa sairaalassa osastolla jos 1 imaisu riittää?

Näin mulle sanottiin, että pitää olla sit siellä.

Mihin muksu.. ym, ??

Tietoa?? Miksi toiset käy vaan imasemassa ja toisia pidetään "päivätolkulla"

Muita testejä, niiden aikana saa käydä kaupungillakin - sitten tulevat vasta nämä altistustestit.

Tuskin työkaveri tuota koko pariviikkoista sisällä oli, täytyy kysyä - mutta seurannan vuoksi joutuu olemaan sisällä, yölläkin herätetään puhaltelemaan PEF:iä jne...

No minua tuskin tarvitsisi herättää - en ole nukkunut yhtään kunnon yötä naismuistiin, ja se on pitkä.

Tai nukuin yhden - ja niskat niin jumissa oikealta puolelta, että pakko hakea lääkäriltä reseptilääkettä, että töissä pystyi olemaan.

Jotenkin tässä kunto rapistuu ja rapistuu, aamut on tosi vaikeita, väsyttää ja aikaisemmin kaikki mukava, innostava on muuttunut mitäänsanomattomaksi mössöksi ... kun mikään ei enää jaksa napata...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58