Ferrexistä peltikaton maalauksessa

Päivi

Onko kellään kokemusta, miten peltikattomaali pysyy Ferrexin (ruosteenestomaali)päällä. Muutama vuosi sitten sain ohjeen maalikaupan myyjältä, että uusi peltikatto
(katto oli noin 3 - 4 v maalaamatta)kannattaa maalata ensin harmaalla Ferrexillä ja sitten vasta varsinaisella peltikattomaalilla. Näin sitten tehtiinkin. Maali kuitenkaan ei pysy katolla, vaan lähtee lepeinä pois etenkin nyt kattolumien tultua keväällä alas. Katto maalattiin Kirjolla. Soitin tehtaan edustajalle eilen, ja hän sanoi, että Kirjo on tehty sopivaksi Ferrexin kanssa. Toisessa tehtaassa taas sanottiin päinvastoin. Nyt en tiedä kehen uskoa???

16

21051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arkkivaari

      Ferrex ja Kirjo ovat saman tehtaan maaleja ja sopivat kyllä toisiinsa.
      Meidän työmailla on käytetty niitä yhdessä paljon.
      Teillä on siis ilmeisesti tehty jokin työvirhe.

      Nyt pitäisi sitten selvittää, mitä on tehtävissä asian hyväksi.
      Koska kattosi maalattiin ja oliko tekijä ammattilainen?

      • Päivi

        Maalari ei ollut ammattilainen. Koko katto maalattiin pari vuotta sitten. Jo seuraavana vuonna katosta irtosi maalia lumen mukana. Muusta katon osasta ei ole lähtenyt maalia, paitsi siitä osasta,jossa alla oli Ferrexi. Muualla katossa oli vanha peltikattomaali. Katto pestiin peltipesulla ja huuhdottiin. Joku epäili, että Ferrexin ja varsinaisen maalauksen välillä olisi ollut liian pitkä aika, että Ferrexi olisi päässyt kovettumaan. Joku epäili siitepölyä tai liian kuumaa maalausilmaa.
        Nyt en sitten tiedä, miten etenen. Tehtaalta neuvottiin, että maali poistettaisiin korkeapainepesurilla. Tuttavamaalari taas sanoi, että Ferrexin pinta pitäisi hioa santapaperilla, että uusi maali pysyisi siinä. Soitin Hattulaan johonkin firmaan, ja sieltä sanottiin, että Kirjo ei pysy Ferrexin päällä. Heidän tehtaansa RK-maali kuulemma pysyisi siinä. En tiedä, mihin luotan, ettei kävisi taas samoin.


      • mualari
        Päivi kirjoitti:

        Maalari ei ollut ammattilainen. Koko katto maalattiin pari vuotta sitten. Jo seuraavana vuonna katosta irtosi maalia lumen mukana. Muusta katon osasta ei ole lähtenyt maalia, paitsi siitä osasta,jossa alla oli Ferrexi. Muualla katossa oli vanha peltikattomaali. Katto pestiin peltipesulla ja huuhdottiin. Joku epäili, että Ferrexin ja varsinaisen maalauksen välillä olisi ollut liian pitkä aika, että Ferrexi olisi päässyt kovettumaan. Joku epäili siitepölyä tai liian kuumaa maalausilmaa.
        Nyt en sitten tiedä, miten etenen. Tehtaalta neuvottiin, että maali poistettaisiin korkeapainepesurilla. Tuttavamaalari taas sanoi, että Ferrexin pinta pitäisi hioa santapaperilla, että uusi maali pysyisi siinä. Soitin Hattulaan johonkin firmaan, ja sieltä sanottiin, että Kirjo ei pysy Ferrexin päällä. Heidän tehtaansa RK-maali kuulemma pysyisi siinä. En tiedä, mihin luotan, ettei kävisi taas samoin.

        Kyllä Kirjo pysyy ferrexin päällä ihan hyvin.
        Jos joku firma,joka myy tai käyttää muita maaleja toisin sanoo, niin on oma lehmä ojassa : D

        Tuota mainittua yhdistelmää on käytetty paljon, eikä ongelmia ole ollut. Epäilenkin, kuten jo aiemmin mainittiin, että kyseessä on työvirhe.

        Hyvin mahdollinen syy tuohon kirjon irtoamiseen ferrexin päältä on se, että on maalattu kostean päälle. ehkä syksyllä maalattu ja aamukaste vielä vaikuttanut.


      • maalarimies
        Päivi kirjoitti:

        Maalari ei ollut ammattilainen. Koko katto maalattiin pari vuotta sitten. Jo seuraavana vuonna katosta irtosi maalia lumen mukana. Muusta katon osasta ei ole lähtenyt maalia, paitsi siitä osasta,jossa alla oli Ferrexi. Muualla katossa oli vanha peltikattomaali. Katto pestiin peltipesulla ja huuhdottiin. Joku epäili, että Ferrexin ja varsinaisen maalauksen välillä olisi ollut liian pitkä aika, että Ferrexi olisi päässyt kovettumaan. Joku epäili siitepölyä tai liian kuumaa maalausilmaa.
        Nyt en sitten tiedä, miten etenen. Tehtaalta neuvottiin, että maali poistettaisiin korkeapainepesurilla. Tuttavamaalari taas sanoi, että Ferrexin pinta pitäisi hioa santapaperilla, että uusi maali pysyisi siinä. Soitin Hattulaan johonkin firmaan, ja sieltä sanottiin, että Kirjo ei pysy Ferrexin päällä. Heidän tehtaansa RK-maali kuulemma pysyisi siinä. En tiedä, mihin luotan, ettei kävisi taas samoin.

        Oliko pohja- ja pintamaalauksen välillä siis pitkäkin aika? Se voisi olla ehkä osasyynä. Jos ohjeita noudatetaan tarkasti, siis todella tarkasti ja työn tekijä todella tietää mitä tekee, ei ongelmia pitäisi tulla.

        Jos tekijä ei ollut ammattilainen, niin peli kuullostaa aika selvältä. Moni ajattelee, että kuka tahansa osaa pensseliä heiluttaa mutta näitä tapauksia tulee vastaan vähän väliä.


      • Veikko66
        mualari kirjoitti:

        Kyllä Kirjo pysyy ferrexin päällä ihan hyvin.
        Jos joku firma,joka myy tai käyttää muita maaleja toisin sanoo, niin on oma lehmä ojassa : D

        Tuota mainittua yhdistelmää on käytetty paljon, eikä ongelmia ole ollut. Epäilenkin, kuten jo aiemmin mainittiin, että kyseessä on työvirhe.

        Hyvin mahdollinen syy tuohon kirjon irtoamiseen ferrexin päältä on se, että on maalattu kostean päälle. ehkä syksyllä maalattu ja aamukaste vielä vaikuttanut.

        Miksi et laittanut ferrexiä vain ruosteisiin? Maalin myyjäthän ovat myyjiä ja haluavat myydä. Samoin tikkurilalla on oma lehmä ojassa. Sehän on niiden bisnes, jos ja kun kattoja maalataan taas uudestaan ja uudestaan. Mutta on valitettavan totta, että kirjo ei pysy katolla, saati sitten ferrexin päällä. Voipihan olla että katto ei ollut hapettunut tarpeeksi kauaa?!
        Minä olen joskus maalannut kattoja päätyökseni. Vaikka miten teit pohjat, niin panssaria ja kirjoa ei saa katoilla pysymään. Nyttemmin (EVTEK,Turunen Harri/Soininen Raimo) Espoon & Vantaan teknillinen korkeakoulu on tehnyt maalitutkimusta peltikattomaaleista ja niiden pysymisestä galvanoidun pellin päällä. Tulos oli: alkydipohjaset maalit ei sovellu peltikatoille (=kirjo & panssari esim.)
        "alkydimaalien todella huonot ja taas akryylimaalien hyvät tulokset olivat yllättäviä".., "Parhaiksi maaleiksi osottautui kaikilla esikäsittelyillä vesiohenteinen akryylimaali". Näitä ovat mm. Repco ja RK maali. Itse maalasin Rk:lla ja hyvä maali onkin. Suosittelen. Peskää katto hyvin ja hilseilevä maali pitää skrapata. Onnea maalauksellenne!
        -V


      • maalari71
        Veikko66 kirjoitti:

        Miksi et laittanut ferrexiä vain ruosteisiin? Maalin myyjäthän ovat myyjiä ja haluavat myydä. Samoin tikkurilalla on oma lehmä ojassa. Sehän on niiden bisnes, jos ja kun kattoja maalataan taas uudestaan ja uudestaan. Mutta on valitettavan totta, että kirjo ei pysy katolla, saati sitten ferrexin päällä. Voipihan olla että katto ei ollut hapettunut tarpeeksi kauaa?!
        Minä olen joskus maalannut kattoja päätyökseni. Vaikka miten teit pohjat, niin panssaria ja kirjoa ei saa katoilla pysymään. Nyttemmin (EVTEK,Turunen Harri/Soininen Raimo) Espoon & Vantaan teknillinen korkeakoulu on tehnyt maalitutkimusta peltikattomaaleista ja niiden pysymisestä galvanoidun pellin päällä. Tulos oli: alkydipohjaset maalit ei sovellu peltikatoille (=kirjo & panssari esim.)
        "alkydimaalien todella huonot ja taas akryylimaalien hyvät tulokset olivat yllättäviä".., "Parhaiksi maaleiksi osottautui kaikilla esikäsittelyillä vesiohenteinen akryylimaali". Näitä ovat mm. Repco ja RK maali. Itse maalasin Rk:lla ja hyvä maali onkin. Suosittelen. Peskää katto hyvin ja hilseilevä maali pitää skrapata. Onnea maalauksellenne!
        -V

        Nonni! Aina onkin vaan selitelty et joku olis syynä kun maali ei pysy!
        huonosti pesty, väärä maalausaika, liian kuumalla maalattu, liian kylmällä, liikaa kosteutta ilmassa, pohja ei tarpeeksi kauaa hapettunu, ruostemaalin päälle maalattu, kun se on vielä kuivumatta yms, yms..
        Oon aina miettinykki et vika on varmasti maalissa. Vaatii todellakin onnistuneita yhteensattumia jos noita öljypohjasia saa katolla pysymään. Hienoa että asia on nyt tutkittukkin. Itse tutustuin vasta viime vuosina repcoon ja rk:n maaliin. Tuntuvat pysyvän loistavasti.


      • Päivi
        Veikko66 kirjoitti:

        Miksi et laittanut ferrexiä vain ruosteisiin? Maalin myyjäthän ovat myyjiä ja haluavat myydä. Samoin tikkurilalla on oma lehmä ojassa. Sehän on niiden bisnes, jos ja kun kattoja maalataan taas uudestaan ja uudestaan. Mutta on valitettavan totta, että kirjo ei pysy katolla, saati sitten ferrexin päällä. Voipihan olla että katto ei ollut hapettunut tarpeeksi kauaa?!
        Minä olen joskus maalannut kattoja päätyökseni. Vaikka miten teit pohjat, niin panssaria ja kirjoa ei saa katoilla pysymään. Nyttemmin (EVTEK,Turunen Harri/Soininen Raimo) Espoon & Vantaan teknillinen korkeakoulu on tehnyt maalitutkimusta peltikattomaaleista ja niiden pysymisestä galvanoidun pellin päällä. Tulos oli: alkydipohjaset maalit ei sovellu peltikatoille (=kirjo & panssari esim.)
        "alkydimaalien todella huonot ja taas akryylimaalien hyvät tulokset olivat yllättäviä".., "Parhaiksi maaleiksi osottautui kaikilla esikäsittelyillä vesiohenteinen akryylimaali". Näitä ovat mm. Repco ja RK maali. Itse maalasin Rk:lla ja hyvä maali onkin. Suosittelen. Peskää katto hyvin ja hilseilevä maali pitää skrapata. Onnea maalauksellenne!
        -V

        Kyllä Ferrexi tuli laitettua koko uudelle kattopinnalle. Maaliliikkeen myyjä neuvoi niin. Hän sanoi, että kun kyseessä on uusi katto,niin se kannattaa suojata Ferrexillä. Saakohan sitä Ferrexiä millään pois? Onkohan olemassa jotain maalinpoistoainetta?


      • A.K.
        Päivi kirjoitti:

        Kyllä Ferrexi tuli laitettua koko uudelle kattopinnalle. Maaliliikkeen myyjä neuvoi niin. Hän sanoi, että kun kyseessä on uusi katto,niin se kannattaa suojata Ferrexillä. Saakohan sitä Ferrexiä millään pois? Onkohan olemassa jotain maalinpoistoainetta?

        Et tule saamaan ferrexiä kokonaan pois. Suosittelen että otat ammattiliikkeen maalaamaan kattosi.
        Mutta jos itse teette, niin: pesu rotosuuttimin varustetulla (min.160bar) pesurilla lähtee se minkä pitääkin. Maalaus RK maalilla sivellen kahteen kertaan, eikä ruiskulla! Oliko katto muuten aikaisemmin maalattu ruiskulla?


      • Päivä
        A.K. kirjoitti:

        Et tule saamaan ferrexiä kokonaan pois. Suosittelen että otat ammattiliikkeen maalaamaan kattosi.
        Mutta jos itse teette, niin: pesu rotosuuttimin varustetulla (min.160bar) pesurilla lähtee se minkä pitääkin. Maalaus RK maalilla sivellen kahteen kertaan, eikä ruiskulla! Oliko katto muuten aikaisemmin maalattu ruiskulla?

        ...pensselillä.


      • zeus
        Päivä kirjoitti:

        ...pensselillä.

        rk pysyy ferrexin päällä. tikkurilan repco on toinen vaihtoehto..


      • qwerty99
        Veikko66 kirjoitti:

        Miksi et laittanut ferrexiä vain ruosteisiin? Maalin myyjäthän ovat myyjiä ja haluavat myydä. Samoin tikkurilalla on oma lehmä ojassa. Sehän on niiden bisnes, jos ja kun kattoja maalataan taas uudestaan ja uudestaan. Mutta on valitettavan totta, että kirjo ei pysy katolla, saati sitten ferrexin päällä. Voipihan olla että katto ei ollut hapettunut tarpeeksi kauaa?!
        Minä olen joskus maalannut kattoja päätyökseni. Vaikka miten teit pohjat, niin panssaria ja kirjoa ei saa katoilla pysymään. Nyttemmin (EVTEK,Turunen Harri/Soininen Raimo) Espoon & Vantaan teknillinen korkeakoulu on tehnyt maalitutkimusta peltikattomaaleista ja niiden pysymisestä galvanoidun pellin päällä. Tulos oli: alkydipohjaset maalit ei sovellu peltikatoille (=kirjo & panssari esim.)
        "alkydimaalien todella huonot ja taas akryylimaalien hyvät tulokset olivat yllättäviä".., "Parhaiksi maaleiksi osottautui kaikilla esikäsittelyillä vesiohenteinen akryylimaali". Näitä ovat mm. Repco ja RK maali. Itse maalasin Rk:lla ja hyvä maali onkin. Suosittelen. Peskää katto hyvin ja hilseilevä maali pitää skrapata. Onnea maalauksellenne!
        -V

        http://thesis.evtek.fi/lisaa/kirjasto_print_data.php?&id=2421&page=99


    • jussi

      Minulla oli vähän samanlainen ongelma aikoinaan, tosin vähän eri maalit. Vedin vanhan katon ruostekohtiin mustaa ferrexiä ja sen päälle panssarimaalia. Myöhemmin panssarimaali kuoriutui noista vain niistä kohdista, joissa oli ferreksiä alla. Ferreksi jäi paikalleen. Taitavat olla eri tehtaan tuotteita, joten ei siinä mitään, mutta ihmettelin silti, että homma on noin tarkkaa.

      • tarttetaan

        Peltikattomaali pysy hyvin ainakin epoxin päällä (hiekkapuhallus) mutta teknoksen teollisuusmaali irtoa laikkuina esim. lokasuojien päältä. Onneksi sitä ei ole alla. Taitaa tulla sateella alas sun maalaukses. Automaali pysyy takuulla kunhan pohjat epoksilla.


    • milo30

      olen maalannut ja pessyt ihmisten kattoja ja olen huomannut että jalkapellin edessa on lähes aina maali irronnot kämmenen kokoisina laikkuina jos pohjana on ollut ferrex. yleensä pintä on kirjo tai panssari.
      käytämme itse samoja menetelmiä ja alkaa välillä hirvittää vetää panssaria ferrexsin päälle, kun vanhempi maalari ei halua vaihtaa merkkiä ja työtapojaan.

    • peltikattomaalari

      olen maalannut ruiskulla 15 vuotta kattoja vielä ei oo yhtään hilseilly missä vika
      panssari pesua ei saa levittää katolle jollei sitä osaa pesuaine ei saa missään vaiheessa kuivua katolle sen jälkeen se ei lähde pesemällä

    • Anonyymi

      Maalaa katto pelkällä ferrexillä ja katto kestää isoisältä pojanpojalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe