Virvoitusjuomien bentseeni

bentseenisäiliö

Olen juonut monta vuotta ensiksi sokerillisia limuja joka oli pääsäännöllisesti coca-colaa ja pepsiä.
Sitten siirryin sokerittomiin limuihin jonkin ajan päästä siitä kun ne tulivat kauppoihin.
Olen juonnut sokerittomina mm. coca-colaa, jaffaa ja mitä kulloinkin.
Olen limun suurkuluttaja ja juonkin yleensä PÄIVÄSSÄ jotain puolitoista litraa joskus vähemmän ja joskus enemmän eli joka päivä on ostettava lisää limua kaupasta.
Eilen minulle tuli pienoinen shokki, nimittäin mm. Iltalehti ja MTV3 uutisoivat että limuissa on syöpää aiheuttavaa ainetta.
Niissä sanottiin että vähäinen limun juominen ei ole vaaraksi ja siinä samassa jutussa oli annettu esimerkiksi että esim. kaksi lasia päivässä on turvallinen määrä.
Noh minä olen juonnut päivässä varmaan kymmenen lasia tai jopa enemmänkin päivässä ja vieläpä monta vuotta - päivittäin!
Kannattaako nyt jo masentua ja odottaa koska saan sen syövän?
Olen 21 vuotias mies ja tiedän kyllä että juon limua paljon, mutta kun harrastuksiini kuuluu mm. ohjelmointi, pelaaminen jne. niin voitte arvata että colaa kuluu ja paljon :)

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2006/04/438780

5

2356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oona

Sen limun pitäisi olla viikon verran 50 asteen lämpötilassa, jotta bentseeniä muodostuisi. Tuskin kuitenkaan keittelet niitä limujasi ; )
      Tää on taas yksi esimerkki, kun keksitään uutisaiheita, vaikka mistä silloin, kun Matti ei ole mukiloinut Merviä eikä muutakaan uutisoitavaa ole.
      Ole huoletta!

• bentseenisäiliö

En toki keittelekään niitä, mutta ihan normaalissa limussakin syntyy bentseeniä jota siis säilytetään oikein eli kylmässä.
        Tuo 50 asteen lämpötila juttu oli vain kokeilu pahimmasta mahdollisesta määrästä bentseeniä.

- Bentseeniin liittyvä syöpävaarallisuus tarkoittaa sitä, että sitä pitäisi täytyisi saada jatkuvasti läpi elämän.

Niin kuin minä olen saanut.

- Heiskanen rauhoittelee tilannetta ja sanoo, että bentseeni on vaarallista vain suurina annoksina ja pitkään nautittuna.

Noh eipä paljon lohduta kun olen kitannut limua jotain puolitoista litraa päivässä monia vuosia ja joka päivä.

• heke

Aspartaamia käytetään light tuotteissa makeutus aineena.
        Aspartaami aiheuttaa syöpää, joka tuhoaa aivosoluja ja muuttaa aivojen kemiaa mitä pidetään syynä moniin halvauskohtauksiin. Tutkimuksissa on todettu aspartaamin ja aivokasvainten lisääntymisen yhteys. Kun aivokasvaimia on leikattu on niistä löytyny huomattavia määriä aspartaamia.

Aspartaamin luoja on suuri amerikkalainen yritys Monsento joka on tietoinen tämän myrkyn vaarallisuudesta. Se minkä takia amerikkalaiset viranomaiset eivät ole asiaan puuttuneet johtuu siitä että Monsentolla on voimakkaita yhteyksiä päättäviin viranomaisiin.. money talks

Joten itse ainakin mielummin juon ihan tavallisia limppareita enkä niitä light litkuja :) mutta sehän on jokaisen oma asia mitä sitä syö ja juo.

• Tilastonikkari stadista

Otetaanpa perusasiat kuntoon ensin. Bentseeni on kiistatta karsinogeeninen eli syöpää aiheuttava aine, joka aiheuttaa solumutaatioita. Bentseenin nauttiminen mikroskooppisen pieninä määrinä esimerkiksi limsan seassa ei kuitenkaan välttämättä aiheuta syöpää, mutta saattaa kyllä nostaa todennäköisyyttä saada syöpä. Koska syöpää ei kuitenkaan voi saada osittain, sen joko saa kokonaan tai sitten ei saa ollenkaan.

Kaikki solumuutokset eivät ole syöpää. Suurin osa muutoksista lienee sellaisia, että solu joko kuolee itsestään tai elimistön omat puolustusjärjestelmät huolehtivat siitä, että näin käy. Vain äärimmäisen harvat mutaatiot johtavat syövän kehittymiseen, ja tämäkin prosessi voi viedä vuosia.

Täytyy muistaa myös, ettei virvoitusjuomien bentseeni ole ainut syöpävaarallinen aine jota elimistöösi todennäköisesti joutuu. Oletko koskaan ollut tilassa, jossa tupakoidaan (tupakansavussakin on bentseeniä ja muita yhdisteitä)? Oletko hengittänyt pakokaasua? Oletko saanut keuhkoihisi hengitysilman pienhiukkasia? Onko sinusta koskaan otettu röntgenkuvia? Asutko alueella, jossa maaperässä on radon-kaasua? J.n.e.

Syöpää ei voi estää, vaikka kaikki riskitekijät onnistuisi poistamaan. Todennäköisyyttä voi toki laskea kiinnittämällä huomiota esimerkiksi edellämainittuihin seikkoihin sekä moneen muuhun asiaan.

• bentseenisäiliö

Tuo liiallinen limun juonti on voinut synnyttää syövän alun.
        "Vain äärimmäisen harvat mutaatiot johtavat syövän kehittymiseen, ja tämäkin prosessi voi viedä vuosia"... tuossahan onkin kivaa ajattelemista koko loppuelämäksi.

Miksi tämä limun bentseeni määrä on niin kamala juttu? sanoit että tupakassakin (tai siis siinä savussa? tai jossain...) on bentseeniä ja jotkut ketjupolttajat polttavat tupakkaa melkein kokoajan.
        Onko siis tuota bentseeniä tupakassakin vähemmän kuin vaikkapa limussa?
        Kyllähän minäkin alistun tupakansavulle lähes joka päivä ja käy ulkona että olen todellakin sellainen kuin nimimerkkini on.
        EU määräsi että esim. vedessä bentseenin "tavoitearvo on yksi mikrogramma litrassa", mikseivät he määränneet sitten tupakalle ja limulle mitään enemmäis bentseeni määrää?
        Vai oliko sitä bentseeniä vedessä alunperin niin paljon että vain sille laitettiin rajoitus?

Noh ymmärsin viestistäsi että syövän joka saa tai sitä ei saa söisi/joisi tai tekisi mitä tahansa.
        Jos on vain pirun huono tuuri niin syövän voi saada ja minullahan tunnetetusti on että se on menoa nyt.
        Noh eihän minussa sen puoleen kukaan mitään menettäisikään... olisipa vaan yksi maanvaiva vähemmän.
        Todennäköisyys että sairastun syöpään joskus onkin matala sillä olen kitannut limua liian paljon, altistunut tupakansavulle, olen hengittänyt pakokaasua ja kyllä minusta on otettua röntgenkuvia eli lasketaampa todennäköisyys on 98%.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe