Kreetan tippikiviluolat

11 yötä enää...

Hei!
Olen kuullut tippukiviluolista Kreetalla.. Onkohan sellaista Hanian läheisyydessä?
Ja ajeluista vielä, että onko sellaista reittiä johonkin kauniiseen paikkaan ettei tarviis ajaa rotkon reunalla??

9

3313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä:)

Jeppadei

• luolasta

Tippukiviluolista Hanian lähellä en ole kuullut. Sen sijaan Dikti-vuoristosta keskiseltä Kreetalta löytyy itsensä Zeuksen syntymäluola, jossa on tippukiviä. On tuolla joskus tullut käydyksi mutta vaatinee kyllä oman kulkupelin ja aikaa. Paikka on lähellä Lassithin tasankoa. Ihania kyliä tuolta löytyy ja taivaallinen rauha ja hiljaisuus, jos viettää vaikka yön jossakin tasangon kylässä!

• Haniasta

Hei! Onko tuo luola ja tasanko siis niin kaukana Agia Marinasta, ettei sinne kannata lähteä päivän retkelle palatakseen illalla hotelliin? (Välttääkseen lisäkustannuksia)
        Ja Sinnekö ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla, vaan on vuokrattava auto?

Kiittäen, Ekakertalainen Kreetalla

• to Let"
        Haniasta kirjoitti:

Hei! Onko tuo luola ja tasanko siis niin kaukana Agia Marinasta, ettei sinne kannata lähteä päivän retkelle palatakseen illalla hotelliin? (Välttääkseen lisäkustannuksia)
        Ja Sinnekö ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla, vaan on vuokrattava auto?

Kiittäen, Ekakertalainen Kreetalla

Kyllä siellä varamaan voi julkisillakin käydä, mutta aikatauluista ei ole mitään hajua. En usko, että busseilla selviää päivässä.

Itse olen Kreetalla ajellut skootterilla parhaimmillaan noin 10 päivää ympäriinsä, aina eri paikoissa yöpyen vaikka on ollut hotellikin varattuna. Yksityismajoitus ei maksa maltaita (arvaan jotain 30€ ... 40€ yöltä) ja antaa ihan toisenlaisen kokemuksen koko matkasta. Ja Kreetalla vuokrattavia huoneita riittää! Nykyään en juurikaan Kreikan reissuille enää varaa majoituksia, pelkästään halvat lentoliput. Hotellissaan kaiken aikaa majaileva turisti ei tiedä Kreetankaan elämästä oikeasti yhtikäs mitään!

• minua innostaa
        to Let" kirjoitti:

Kyllä siellä varamaan voi julkisillakin käydä, mutta aikatauluista ei ole mitään hajua. En usko, että busseilla selviää päivässä.

Itse olen Kreetalla ajellut skootterilla parhaimmillaan noin 10 päivää ympäriinsä, aina eri paikoissa yöpyen vaikka on ollut hotellikin varattuna. Yksityismajoitus ei maksa maltaita (arvaan jotain 30€ ... 40€ yöltä) ja antaa ihan toisenlaisen kokemuksen koko matkasta. Ja Kreetalla vuokrattavia huoneita riittää! Nykyään en juurikaan Kreikan reissuille enää varaa majoituksia, pelkästään halvat lentoliput. Hotellissaan kaiken aikaa majaileva turisti ei tiedä Kreetankaan elämästä oikeasti yhtikäs mitään!

Olen edellisen kanssa samaa mieltä, että hotellissa majaillessa ei paljon näe. Mutta kun tuntuu siltä, että suurimmalle osalle riittää se hotellissa majailu ja uima-altaalla oleskelu eikä Kreikka ja kreikkalaisuus kiinnosta pätkääkään. Päivän huippukohta on se, kun illalla mennään sitten syömään siihen jonkun suosittelemaan paikkaan.
        Näin ainakin voi päätellä siitä, että ylivoimaisesti eniten kysellään hotellien tasosta, uima-altaista ja ruokapaikoista, jotka eivät itseäni kiinnosta enkä kyllä jaksa niitä lukeakaan, mutta aina sen verran näkee.
        Muuten olen sitä mieltä, että kyllä 20 €:llakin saa jo ihan hyvän huoneen omalla kylppärillä ja parvekkeella. Kokemusta ei tosin ole Kreetasta, mutta useasta muusta saaresta.

• matkailjia
        minua innostaa kirjoitti:

Olen edellisen kanssa samaa mieltä, että hotellissa majaillessa ei paljon näe. Mutta kun tuntuu siltä, että suurimmalle osalle riittää se hotellissa majailu ja uima-altaalla oleskelu eikä Kreikka ja kreikkalaisuus kiinnosta pätkääkään. Päivän huippukohta on se, kun illalla mennään sitten syömään siihen jonkun suosittelemaan paikkaan.
        Näin ainakin voi päätellä siitä, että ylivoimaisesti eniten kysellään hotellien tasosta, uima-altaista ja ruokapaikoista, jotka eivät itseäni kiinnosta enkä kyllä jaksa niitä lukeakaan, mutta aina sen verran näkee.
        Muuten olen sitä mieltä, että kyllä 20 €:llakin saa jo ihan hyvän huoneen omalla kylppärillä ja parvekkeella. Kokemusta ei tosin ole Kreetasta, mutta useasta muusta saaresta.

... toi nyt ole aika vikaan menevä yleistys suomalaismatkailijoista. Useat kyselyt hotelleista yms. kirjoittamastasi johtuvat varmaankin ihan vain uteliasuudesta ja matkakuumesta, halutaan vaan "jutella" tulevasta lomasta.

En ymmärrä millaisena Kreikan haluat nähdä, jos ei kolmanneksi suurin saari kauniine rantoineen/luontoineen/kylineen jaksa kiinnostaa, saaren huimasta historiasta puhumattakaan!

• niin ei kiinnosta
        matkailjia kirjoitti:

... toi nyt ole aika vikaan menevä yleistys suomalaismatkailijoista. Useat kyselyt hotelleista yms. kirjoittamastasi johtuvat varmaankin ihan vain uteliasuudesta ja matkakuumesta, halutaan vaan "jutella" tulevasta lomasta.

En ymmärrä millaisena Kreikan haluat nähdä, jos ei kolmanneksi suurin saari kauniine rantoineen/luontoineen/kylineen jaksa kiinnostaa, saaren huimasta historiasta puhumattakaan!

41 Kreikan matkaa olen tehnyt ja niistä kaksi kertaa olen käynyt Kreetalla. No sitä ensimmäistä nyt ei kannata laskea, koska se oli ensimmäinen Kreikan matkani ja ainoa, kun olen ollut vain viikon. Toisen matkani tein 11 vuotta sitten Haniaan ja silloin jo osasin kreikkaa jonkin verran, mutta ihmiset eivät olleet niin välittömiä kuin muualla ja heihin ei helposti tutustunut.
        Kauniita rantoja, luontoa ja kyliä on muuallakin ja historia ei kiinnosta. En käynyt edes Knossosta katsomassa, vaikka ystäväni menivät. Kävin kyllä portilla, mutta istuin kahvilla sen ajan. Ne ovat minulle vain kivikasoja! Edes Akropolilla en ole käynyt enää pitkään aikaan Ateenan reissuilla. Maisemia voi ihailla paremmin Likavittokselta.
        Minulle tärkeää lomalla on tutustua kreikkalaisiin ja jutella heidän kanssaan. Muualla se käy ihan itsestään ja luonnostaan, mutta kreetalaiset olivat jäyhiä kuin hämäläiset.
        Ei ole käynyt Kreeta edes mielessä edellisen matkan jälkeen, kun valitsee matkakohteita seuraavaksi vuodeksi.

• matkailjia

pienellä kappelilla löytyy myös paljon käytetyn maisemareitin varrelta matkatessa vuorten yli Elafonissokseen. Vuoristosta niitä löytyy varmaan muualtakin, mutta jos haluat vältellä "rotkon reunalla ajamista", joudut ajamaan rannikkoa seuraten. Saaren eteläpuolella kannattaa ehdottomasti käydä ajelemassa, vaikka vuoristomaisemat jäisivätkin näkemättä, saari on sillä puolella niin erilainen kuin Haniassa. Jos matkasi on valmismatka, oppaat neuvovat kyllä ajoreittejä kun kerrot millaista Kreetaa haluat nähdä. Hauskaa matkaa, meillä on vielä muutama kuukausi odotettavana..

• ja rannikon..

Vuoristoissa on juuri ne parhaat maisemat!
      Kreetan vuoristotiet ovat mielestäni hyväkuntoisia ja yleensä pienimmätkin autolla -ajettavaksi tarkoitetut asfalttipäällysteisiä.

Paljon pahempiakin on nähty.

Monin verroin suurempi kolari riski on ajella ruuhkaisissa keskustoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3646
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1802
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1085
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      855
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      745
    Aihe