Halpoja hepoja tdi cordobaan?

Vauhtia !!

Kun asentaa PSI-boxin niin kannattaisiko samalla vaihtaa vapaavirtausilmansuodatin? Onko mitään vaikutusta? Tuntuisi että voisi kone tykätäkkin kun saa helpommin henkeä. Mitenkähän sitten pakopuoli. Kannattaako vaihtaa tai onko edes olemassa virityputkia dieseliin.

14

2914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti

      ...nimittäin tehon kannalta ei ole merkitystä, ei suodattimella eikä putkella.

    • seat

      ... vaan, niin venttiilit palaa ja vääntö katoaa.

      • Vauhtia !!

        Perusteluja kehiin! Miksi venat palaisivat?


      • ripa
        Vauhtia !! kirjoitti:

        Perusteluja kehiin! Miksi venat palaisivat?

        Minkäköhän takia sitten näitä kyseisiä vapaavirtaussuodattimia ja viriputkia myydään jos niistä ei ole mitään hyötyä?????????????????
        Ja sitten vielä hajottaa koneen????

        Supersprintiltä löytyy ainakin TDi cordobaan viriputkia, ja onhan noita muitakin merkkejä kun vaan etsii niin löytyy.


      • Antti
        ripa kirjoitti:

        Minkäköhän takia sitten näitä kyseisiä vapaavirtaussuodattimia ja viriputkia myydään jos niistä ei ole mitään hyötyä?????????????????
        Ja sitten vielä hajottaa koneen????

        Supersprintiltä löytyy ainakin TDi cordobaan viriputkia, ja onhan noita muitakin merkkejä kun vaan etsii niin löytyy.

        kauppias on ahne ja haluaa rahasi.

        Myydäänhän Motor Up:piakin.

        Mutta laittakaa rahanne mihin tykkäätte...


      • ni
        Antti kirjoitti:

        kauppias on ahne ja haluaa rahasi.

        Myydäänhän Motor Up:piakin.

        Mutta laittakaa rahanne mihin tykkäätte...

        ... niin ! Edellinen kommentti oli asiaa.

        No niistä virtauksista:

        Kaikki koneeseen tehtävät muutokset, joilla pienennetään pakovastuksia ja parannellaan hengitystä yleensä aiheuttaa kyllä sen, että huipputehoja saadaan vähän nostettua, mutta eihän kukaan aja koskaan niillä kierrosluvuilla, joilla ne tehot saadaan ulos.

        Pakovastuksen poistaminen puolestaan aiheuttaa pakoventtiilien palamisen. Ei välttämättä heti, mutta selvää pässinlihaa on, että moottorin käyttöikää lyhennetään noilla virityksillä, varsinkin, kun tasaisen käynnin aikaansaaminen kopeloidussa koneessa aiheuttaa usein liian laihan tai liian rikkaan seoksen käytön.

        Eli venttiilit kärtsää tai katalysaattorit tukkeutuu.


      • Jotain tietävä
        ni kirjoitti:

        ... niin ! Edellinen kommentti oli asiaa.

        No niistä virtauksista:

        Kaikki koneeseen tehtävät muutokset, joilla pienennetään pakovastuksia ja parannellaan hengitystä yleensä aiheuttaa kyllä sen, että huipputehoja saadaan vähän nostettua, mutta eihän kukaan aja koskaan niillä kierrosluvuilla, joilla ne tehot saadaan ulos.

        Pakovastuksen poistaminen puolestaan aiheuttaa pakoventtiilien palamisen. Ei välttämättä heti, mutta selvää pässinlihaa on, että moottorin käyttöikää lyhennetään noilla virityksillä, varsinkin, kun tasaisen käynnin aikaansaaminen kopeloidussa koneessa aiheuttaa usein liian laihan tai liian rikkaan seoksen käytön.

        Eli venttiilit kärtsää tai katalysaattorit tukkeutuu.

        Siis että pakovastuksien poisto alentaa moottorin tehoa.Nelitahtimoottorin hengenahdistukseen auttaa pakopuolelta ainoastaan pakosarjan muutokset ja pakoputkiston mahdollisemman vapaa virtaus.Pakosarjan pituudella voidaan oleellisesti muuttaa vääntöominaisuuksia.Suurempaan hyötysuhteeseen päästään tietysti nokka-akseleihin tehdyillä muutoksilla.


      • bem
        ni kirjoitti:

        ... niin ! Edellinen kommentti oli asiaa.

        No niistä virtauksista:

        Kaikki koneeseen tehtävät muutokset, joilla pienennetään pakovastuksia ja parannellaan hengitystä yleensä aiheuttaa kyllä sen, että huipputehoja saadaan vähän nostettua, mutta eihän kukaan aja koskaan niillä kierrosluvuilla, joilla ne tehot saadaan ulos.

        Pakovastuksen poistaminen puolestaan aiheuttaa pakoventtiilien palamisen. Ei välttämättä heti, mutta selvää pässinlihaa on, että moottorin käyttöikää lyhennetään noilla virityksillä, varsinkin, kun tasaisen käynnin aikaansaaminen kopeloidussa koneessa aiheuttaa usein liian laihan tai liian rikkaan seoksen käytön.

        Eli venttiilit kärtsää tai katalysaattorit tukkeutuu.

        No en kyllä ole ikinä kuullut, että venttiilit palaisivat tehoputkella. Olipa hölml kirjoitus, tai päivän piristys itseasiassa :D

        Ei se pakovastus minnekkään katoa täydellisesti ja sitäpaitsi ainoastaan kaksitahtinen tarvitsee oikean vastapaineen toimiakseen.


      • ni !
        bem kirjoitti:

        No en kyllä ole ikinä kuullut, että venttiilit palaisivat tehoputkella. Olipa hölml kirjoitus, tai päivän piristys itseasiassa :D

        Ei se pakovastus minnekkään katoa täydellisesti ja sitäpaitsi ainoastaan kaksitahtinen tarvitsee oikean vastapaineen toimiakseen.

        .. pakovastuksen puuttuminen vaikuttaa juuri niin, että huipputehoa hevosvoimissa mitattuna voi olla mahdollista saada enemmän, mutt vääntökäyrä kapenee ja se vääntökäyrän laajuus juuri tekee ajamisesta helppoa.


      • tdipd ja xx
        ni ! kirjoitti:

        .. pakovastuksen puuttuminen vaikuttaa juuri niin, että huipputehoa hevosvoimissa mitattuna voi olla mahdollista saada enemmän, mutt vääntökäyrä kapenee ja se vääntökäyrän laajuus juuri tekee ajamisesta helppoa.

        ole vaikutusta turbodieselissä pakopuolen/imupuolen muutoksilla. Vetoalue kun vain laajenee kun laittaa boxin/lastun ja siihen suodattimen pakoputken. Laittaisin kyllä mieluummin lastun. Se on turvallisempi, jos ottaa peruslastun. Jos taas haluaa, niin cortsun tdi:stä saa tod.näk. n. 130hepoa kun pistää kaikki tappiin. Kysele Wetterauerilta Suomilastua.


      • seat
        tdipd ja xx kirjoitti:

        ole vaikutusta turbodieselissä pakopuolen/imupuolen muutoksilla. Vetoalue kun vain laajenee kun laittaa boxin/lastun ja siihen suodattimen pakoputken. Laittaisin kyllä mieluummin lastun. Se on turvallisempi, jos ottaa peruslastun. Jos taas haluaa, niin cortsun tdi:stä saa tod.näk. n. 130hepoa kun pistää kaikki tappiin. Kysele Wetterauerilta Suomilastua.

        .. ihmettele sen jälkeen loppuelämäsi, miten saat moottorin toimimaan nykimättä.


      • tdipd ja xx
        seat kirjoitti:

        .. ihmettele sen jälkeen loppuelämäsi, miten saat moottorin toimimaan nykimättä.

        en ymmärrä? Miten niin nykimättä? Oma golfini toimii PAREMMIN kun se on lastutettu! Perusteluja!


      • tdipd ja xx kirjoitti:

        en ymmärrä? Miten niin nykimättä? Oma golfini toimii PAREMMIN kun se on lastutettu! Perusteluja!

        Itselläni oli Seat Cordoba Vario (90 hp) boksilla
        n. 110 hp. Auto muuttui todellakin edukseen,
        tehoa ja vääntöä oli todella mukavasti. Perheen
        suurentuessa jouduin vaihtamaan isompaan
        bensaautoon !!! Diesel on huomattavasti mukavampi
        ja väännökkäämpi, harmittaa. Otin tietysti
        vaihdossa boksin pois ja jos nyt joku todellakin
        haluaa edullisia heppoja niin tehkää tarjous.
        Boksi on Kueberlin valmistetta ja 5 kk käytetty
        (ei ole kuluvia osia). Sopii vuoden 1999 TDI
        Seatteihin (8-pinninen liitos). Helppo laittaa,
        max 10 min. Suosittelen lämpimästi.


      • JHa
        seat kirjoitti:

        .. ihmettele sen jälkeen loppuelämäsi, miten saat moottorin toimimaan nykimättä.

        Itselläni on PSI-poverbox ja tarkoitat ilmeisesti
        ilmiötä joka esiintyy noin 1800 1/min alueella.
        Mielestäni syy siihen on boxin säätötapa,
        ajettaessa "pintakaasulla" noin 1800 1/min
        älyboxi ei tiedä mitä tehdä --> antaa
        polttoainetta vai eikö, siis katkoo syöttöä. Kun
        kierroksia ja nopeutta on lisää mm. ilmanvastus
        kasvaa niin nykiminenkin katoaa koska kone
        tarvitsee polttoainetta.
        Boxin käyttäytymisestä yleensä olen sitä mieltä,
        että maantieajossa se on kelpo laite, ei muuten
        telikärrykään tunnu missään. Polttoaineen-
        kulutuskin mielestäni alenee kun ajaa max. 90
        km/h, mutta nykii em. syystä. Mutta
        kaupunkiajossa ajattelin kytkeä boxin pois
        päältä, koska tykittää sen verran että heti
        perään pitää painaa jo jarrrua. Paitsi kiusatessa
        lippalakkipäisiä bemarikuskeja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      75
      1440
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      248
      1342
    3. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      1122
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1108
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      805
    6. 65
      774
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      757
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      738
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      711
    10. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      657
    Aihe