Halpoja hepoja tdi cordobaan?

Vauhtia !!

Kun asentaa PSI-boxin niin kannattaisiko samalla vaihtaa vapaavirtausilmansuodatin? Onko mitään vaikutusta? Tuntuisi että voisi kone tykätäkkin kun saa helpommin henkeä. Mitenkähän sitten pakopuoli. Kannattaako vaihtaa tai onko edes olemassa virityputkia dieseliin.

14

2912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti

      ...nimittäin tehon kannalta ei ole merkitystä, ei suodattimella eikä putkella.

    • seat

      ... vaan, niin venttiilit palaa ja vääntö katoaa.

      • Vauhtia !!

        Perusteluja kehiin! Miksi venat palaisivat?


      • ripa
        Vauhtia !! kirjoitti:

        Perusteluja kehiin! Miksi venat palaisivat?

        Minkäköhän takia sitten näitä kyseisiä vapaavirtaussuodattimia ja viriputkia myydään jos niistä ei ole mitään hyötyä?????????????????
        Ja sitten vielä hajottaa koneen????

        Supersprintiltä löytyy ainakin TDi cordobaan viriputkia, ja onhan noita muitakin merkkejä kun vaan etsii niin löytyy.


      • Antti
        ripa kirjoitti:

        Minkäköhän takia sitten näitä kyseisiä vapaavirtaussuodattimia ja viriputkia myydään jos niistä ei ole mitään hyötyä?????????????????
        Ja sitten vielä hajottaa koneen????

        Supersprintiltä löytyy ainakin TDi cordobaan viriputkia, ja onhan noita muitakin merkkejä kun vaan etsii niin löytyy.

        kauppias on ahne ja haluaa rahasi.

        Myydäänhän Motor Up:piakin.

        Mutta laittakaa rahanne mihin tykkäätte...


      • ni
        Antti kirjoitti:

        kauppias on ahne ja haluaa rahasi.

        Myydäänhän Motor Up:piakin.

        Mutta laittakaa rahanne mihin tykkäätte...

        ... niin ! Edellinen kommentti oli asiaa.

        No niistä virtauksista:

        Kaikki koneeseen tehtävät muutokset, joilla pienennetään pakovastuksia ja parannellaan hengitystä yleensä aiheuttaa kyllä sen, että huipputehoja saadaan vähän nostettua, mutta eihän kukaan aja koskaan niillä kierrosluvuilla, joilla ne tehot saadaan ulos.

        Pakovastuksen poistaminen puolestaan aiheuttaa pakoventtiilien palamisen. Ei välttämättä heti, mutta selvää pässinlihaa on, että moottorin käyttöikää lyhennetään noilla virityksillä, varsinkin, kun tasaisen käynnin aikaansaaminen kopeloidussa koneessa aiheuttaa usein liian laihan tai liian rikkaan seoksen käytön.

        Eli venttiilit kärtsää tai katalysaattorit tukkeutuu.


      • Jotain tietävä
        ni kirjoitti:

        ... niin ! Edellinen kommentti oli asiaa.

        No niistä virtauksista:

        Kaikki koneeseen tehtävät muutokset, joilla pienennetään pakovastuksia ja parannellaan hengitystä yleensä aiheuttaa kyllä sen, että huipputehoja saadaan vähän nostettua, mutta eihän kukaan aja koskaan niillä kierrosluvuilla, joilla ne tehot saadaan ulos.

        Pakovastuksen poistaminen puolestaan aiheuttaa pakoventtiilien palamisen. Ei välttämättä heti, mutta selvää pässinlihaa on, että moottorin käyttöikää lyhennetään noilla virityksillä, varsinkin, kun tasaisen käynnin aikaansaaminen kopeloidussa koneessa aiheuttaa usein liian laihan tai liian rikkaan seoksen käytön.

        Eli venttiilit kärtsää tai katalysaattorit tukkeutuu.

        Siis että pakovastuksien poisto alentaa moottorin tehoa.Nelitahtimoottorin hengenahdistukseen auttaa pakopuolelta ainoastaan pakosarjan muutokset ja pakoputkiston mahdollisemman vapaa virtaus.Pakosarjan pituudella voidaan oleellisesti muuttaa vääntöominaisuuksia.Suurempaan hyötysuhteeseen päästään tietysti nokka-akseleihin tehdyillä muutoksilla.


      • bem
        ni kirjoitti:

        ... niin ! Edellinen kommentti oli asiaa.

        No niistä virtauksista:

        Kaikki koneeseen tehtävät muutokset, joilla pienennetään pakovastuksia ja parannellaan hengitystä yleensä aiheuttaa kyllä sen, että huipputehoja saadaan vähän nostettua, mutta eihän kukaan aja koskaan niillä kierrosluvuilla, joilla ne tehot saadaan ulos.

        Pakovastuksen poistaminen puolestaan aiheuttaa pakoventtiilien palamisen. Ei välttämättä heti, mutta selvää pässinlihaa on, että moottorin käyttöikää lyhennetään noilla virityksillä, varsinkin, kun tasaisen käynnin aikaansaaminen kopeloidussa koneessa aiheuttaa usein liian laihan tai liian rikkaan seoksen käytön.

        Eli venttiilit kärtsää tai katalysaattorit tukkeutuu.

        No en kyllä ole ikinä kuullut, että venttiilit palaisivat tehoputkella. Olipa hölml kirjoitus, tai päivän piristys itseasiassa :D

        Ei se pakovastus minnekkään katoa täydellisesti ja sitäpaitsi ainoastaan kaksitahtinen tarvitsee oikean vastapaineen toimiakseen.


      • ni !
        bem kirjoitti:

        No en kyllä ole ikinä kuullut, että venttiilit palaisivat tehoputkella. Olipa hölml kirjoitus, tai päivän piristys itseasiassa :D

        Ei se pakovastus minnekkään katoa täydellisesti ja sitäpaitsi ainoastaan kaksitahtinen tarvitsee oikean vastapaineen toimiakseen.

        .. pakovastuksen puuttuminen vaikuttaa juuri niin, että huipputehoa hevosvoimissa mitattuna voi olla mahdollista saada enemmän, mutt vääntökäyrä kapenee ja se vääntökäyrän laajuus juuri tekee ajamisesta helppoa.


      • tdipd ja xx
        ni ! kirjoitti:

        .. pakovastuksen puuttuminen vaikuttaa juuri niin, että huipputehoa hevosvoimissa mitattuna voi olla mahdollista saada enemmän, mutt vääntökäyrä kapenee ja se vääntökäyrän laajuus juuri tekee ajamisesta helppoa.

        ole vaikutusta turbodieselissä pakopuolen/imupuolen muutoksilla. Vetoalue kun vain laajenee kun laittaa boxin/lastun ja siihen suodattimen pakoputken. Laittaisin kyllä mieluummin lastun. Se on turvallisempi, jos ottaa peruslastun. Jos taas haluaa, niin cortsun tdi:stä saa tod.näk. n. 130hepoa kun pistää kaikki tappiin. Kysele Wetterauerilta Suomilastua.


      • seat
        tdipd ja xx kirjoitti:

        ole vaikutusta turbodieselissä pakopuolen/imupuolen muutoksilla. Vetoalue kun vain laajenee kun laittaa boxin/lastun ja siihen suodattimen pakoputken. Laittaisin kyllä mieluummin lastun. Se on turvallisempi, jos ottaa peruslastun. Jos taas haluaa, niin cortsun tdi:stä saa tod.näk. n. 130hepoa kun pistää kaikki tappiin. Kysele Wetterauerilta Suomilastua.

        .. ihmettele sen jälkeen loppuelämäsi, miten saat moottorin toimimaan nykimättä.


      • tdipd ja xx
        seat kirjoitti:

        .. ihmettele sen jälkeen loppuelämäsi, miten saat moottorin toimimaan nykimättä.

        en ymmärrä? Miten niin nykimättä? Oma golfini toimii PAREMMIN kun se on lastutettu! Perusteluja!


      • tdipd ja xx kirjoitti:

        en ymmärrä? Miten niin nykimättä? Oma golfini toimii PAREMMIN kun se on lastutettu! Perusteluja!

        Itselläni oli Seat Cordoba Vario (90 hp) boksilla
        n. 110 hp. Auto muuttui todellakin edukseen,
        tehoa ja vääntöä oli todella mukavasti. Perheen
        suurentuessa jouduin vaihtamaan isompaan
        bensaautoon !!! Diesel on huomattavasti mukavampi
        ja väännökkäämpi, harmittaa. Otin tietysti
        vaihdossa boksin pois ja jos nyt joku todellakin
        haluaa edullisia heppoja niin tehkää tarjous.
        Boksi on Kueberlin valmistetta ja 5 kk käytetty
        (ei ole kuluvia osia). Sopii vuoden 1999 TDI
        Seatteihin (8-pinninen liitos). Helppo laittaa,
        max 10 min. Suosittelen lämpimästi.


      • JHa
        seat kirjoitti:

        .. ihmettele sen jälkeen loppuelämäsi, miten saat moottorin toimimaan nykimättä.

        Itselläni on PSI-poverbox ja tarkoitat ilmeisesti
        ilmiötä joka esiintyy noin 1800 1/min alueella.
        Mielestäni syy siihen on boxin säätötapa,
        ajettaessa "pintakaasulla" noin 1800 1/min
        älyboxi ei tiedä mitä tehdä --> antaa
        polttoainetta vai eikö, siis katkoo syöttöä. Kun
        kierroksia ja nopeutta on lisää mm. ilmanvastus
        kasvaa niin nykiminenkin katoaa koska kone
        tarvitsee polttoainetta.
        Boxin käyttäytymisestä yleensä olen sitä mieltä,
        että maantieajossa se on kelpo laite, ei muuten
        telikärrykään tunnu missään. Polttoaineen-
        kulutuskin mielestäni alenee kun ajaa max. 90
        km/h, mutta nykii em. syystä. Mutta
        kaupunkiajossa ajattelin kytkeä boxin pois
        päältä, koska tykittää sen verran että heti
        perään pitää painaa jo jarrrua. Paitsi kiusatessa
        lippalakkipäisiä bemarikuskeja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      176
      10910
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      78
      5495
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5062
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      4212
    5. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4042
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      36
      3883
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3678
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      53
      3499
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      47
      3379
    10. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      76
      3314
    Aihe