Terve!
Sain eilen esitäytetyn veroilmoituksen ja huomasin että oli tuloraja (9090€) ylittynyt muutamalla satasella ja nyt on vähän pelkoa että joudunko maksamaan kelalle jotain takaisin. Kelan laskelmien mukaan pitäisi joku 450€ maksaa mutta ei paljon nappaa. Tai sitten mahdollisesti palauttaa jonkun kuukauden opintoraha jos olen oikein ymmärtänyt.
Onko tässä mitään muuta vaihtoehtoa, esim tukikuukausien vähentäminen. Ei tarvisi kuin yhdellä kuukaudella vähentää niin ei tarvitsisi maksaa mitään. Onkohan mahdollista esim sopia Kelan kanssa että jättävät esim. ensi syyskuun tuen maksamatta?
Tähän saakka tukikuukausia vuodessa on ollut yhdeksän. Pitäis varmaan kelassa käydä kyselemässä mut en oo vielä kerenny
Opintotuen takaisinperintä/vapaaehtoinen maksaminen
7
1757
Vastaukset
- neiti...X
"Kelan laskelmien mukaan pitäisi joku 450€ maksaa mutta ei paljon nappaa. Tai sitten mahdollisesti palauttaa jonkun kuukauden opintoraha jos olen oikein ymmärtänyt."
Tuen vapaaehtoinen palautus pitää tehdä maaliskuun loppuun mennessä ja silloinkin jos kyse on palautuksesta omien tulojen vuoksi niin pitää palauttaa sekä opintoraha että asumislisä.
Kelan sivulta (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020701115504IL?openDocument): "Vapaan tulon rajaa tarkistetaan vain, jos opintorahat ja asumislisät on palautettu kokonaisuudessaan tukivuotta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä... Jos vapaaehtoinen palautus on tullut liian myöhään tai liian pienenä, palautettu tuki maksetaan opiskelijalle takaisin... Huomaa, että myös asumislisä täytyy palauttaa, jos haluat korottaa vapaan tulon rajaa."
Opintotukilaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940065?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=opintotukilaki) 17§: "Opintoraha ja asumislisä on palautettava vapaan tulon korottamiseksi tukivuotta seuraavan kalenterivuoden maaliskuun loppuun mennessä."
Opintotukilaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940065?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=opintotukilaki) 27§: "Takaisin perittävä määrä voidaan kuitata kansaneläkelaitoksen myöhemmin maksamasta etuudesta. Jos opiskelijan 17 §:n 1 momentissa tarkoitettu vuositulo ylittää vapaan tulon, ylityksen jokaista alkavaa 1 010 euroa kohden peritään takaisin yhden tukikuukauden opintoraha ja asumislisä aikajärjestyksessä alkaen kalenterivuoden viimeisestä tukikuukaudesta... Jos vapaan tulon ylitys on ollut enintään 170 euroa, liikaa maksettua tukea ei kuitenkaan peritä takaisin... Opiskelijan omien tulojen perusteella takaisinperittäväksi määrätyn opintorahan ja asumislisän määrää korotetaan 15 prosentilla"
Eli yhteenvetona (oma päätelmäni tilanteesta):
- viime vuoden tukia on turha enää palautella
- mitä todennäköisimmin takaisinperintään menee yksi tukikuukausi (joulukuu, jos olet silloin nostanut tukea)
- takaisinmaksettavaa kertyy ko. kuun opintoraha asumislisä korotettuna 15%:lla
- tukikuukautta ei saa takaisin
"Ei tarvisi kuin yhdellä kuukaudella vähentää niin ei tarvitsisi maksaa mitään. Onkohan mahdollista esim sopia Kelan kanssa että jättävät esim. ensi syyskuun tuen maksamatta?"
Tuossa aiemmin mainitun lakipykälän mukaan takaisinmaksun voitaisiin hoitaa (takaisinperintäehdotuksen jälkeen) tulevista tuista. 15% korotus pitää silti maksaa eli yhden kuun tuet eivät riittäisi maksuun.- byrokratiaan kyllästynyt
...vastauksesta!
Taidat olla Kelassa töissä tai sitten satut muuten tietämään näistä asioista ;)
Eli olen nyt siis auttamattomasti myöhässä noiden vapaaehtoisten palautuksien kanssa ja joudun maksamaan yhden kuukauden opintorahan asumislisän ja siihen vielä 15% päälle? Ja Kelalta tulee siis jossain vaiheessa takaisinperintäehdotus?
Jos näin on niin Suomen opintotukisysteemi kusee ja pahasti. Joissakin piireissä ahkeruudesta ja oma-aloitteisuudesta palkitaan mutta ei suomalaista opiskelijaa jonka pitäisi valtion mukaan elää köhyysrajan alapuolella. Viime kesän painoin hommia lähes joka viikko 6 yötä viikossa, parhaimmillaan kuukaudessa työtunteja tuli lähes 240. Sen jälkeen syysloma, itsenäisyyspäivän aika, joululomalla 2 viikkoa, hiihtoloma ja juuri otin viikon "omaa lomaa" ja olin töissä. Ja taas reilun viikon päästä töihin.
Ja tämän kaiken olen tehnyt vain siksi että voisin pitää jonkinlaista elintasoa yllä, aikaa töille olen joutunut ottamaan opiskeluajasta ja omasta loma-ajasta.
Ja mitä tästä saa? No, ensimmäiseksi tietysti palkkaa josta osan säästän pärjätäkseni talven yli ja ennen kaikkea vältän opintolainan ottamisen (velkaa on jo 2000€). Mutta mutta, valtion mielestä olen ollut liian ahkera ja minulla on aivan liikaa rahaa ja nyt pitää valtiolle maksaa takaisin näitä huiman korkeita opiskelijan etuuksia.
Eli opiskelija joka nostaa 9 kuukautta opintotukea saa valtiolta vuoden aikana n. 2300€ vuodessa. Tämän lisäksi "saa" tienata 9090€ eli yhteensä noin 11400€. Kuinka moni esim. perheellinen ihminen pärjää tällä rahalla (itsellä ei perhettä ole ja tulen kyllä hyvin toimeen).
Mutta kyse onkin periaatteesta.
Miksi siis ahkeruudesta rangaistaan? Ja miksi täytyy pitää pakkolomaa kun tuloraja meinaa ylittyä ellei halua joutua maksumieheksi? Miksi en saa olla töissä niin paljon kuin vain kunto kestää ja opiskelut eivät kärsi? Olen kuitenkin suorittanut näinä kahtena vuotena kaikki opinnot mitä on pitänytkin eikä työnteko ole haitannut suuremmin opiskeluja. Miksi suomalaisen opiskelijan täytyy olla köyhä?
Ja kyllä, olen erittäin tyytyväinen että minulla on töitä. Monet kaverini elävät pelkän opintotuen varassa, kuten itsekin elin viime lukuvuoden, ja voin sanoa ettei hyvin mene. Todella monet opiskelijatoverini käyvät töissä koulun ohella koska heidän on pakko! Muuten kuolevat nälkään. Niin kai minunkin pitäisi tyytyä opiskelijan kurjaan kohtaloon ja käydä ostamassa 10kg makaronia lidlistä kesäksi. Enempään ei saa olla varaa, olenhan opiskelija...
P.S En sitten ole mistään varakkaasta perheestä enkä mitään pappa betalar-tyyppiä. Molemmat vanhempani ovat työttöminä enkä heiltä ole saanut kolmeen vuoteen senttiäkään rahaa mikä on vain hyvä asia. Itse olen oppinut tulemaan toimeen kantapään kautta ja tällä hetkellä olen hyvin tyytyväinen tilanteeseeni. Mutta kuten jo edellä sanoin, kyse on enemmänkin periaatteesta. Ja mielipiteestä. Ja tämän mielipiteeni aion kertoa myös kelassa kun menen käymään ja sopimaan takaisinmaksusta, mutta tietysti asialliseen sävyyn. - pärjäävä
byrokratiaan kyllästynyt kirjoitti:
...vastauksesta!
Eli olen nyt siis auttamattomasti myöhässä noiden vapaaehtoisten palautuksien kanssa ja joudun maksamaan yhden kuukauden opintorahan asumislisän ja siihen vielä 15% päälle? Ja Kelalta tulee siis jossain vaiheessa takaisinperintäehdotus?
Jos näin on niin Suomen opintotukisysteemi kusee ja pahasti. Joissakin piireissä ahkeruudesta ja oma-aloitteisuudesta palkitaan mutta ei suomalaista opiskelijaa jonka pitäisi valtion mukaan elää köhyysrajan alapuolella. Viime kesän painoin hommia lähes joka viikko 6 yötä viikossa, parhaimmillaan kuukaudessa työtunteja tuli lähes 240. Sen jälkeen syysloma, itsenäisyyspäivän aika, joululomalla 2 viikkoa, hiihtoloma ja juuri otin viikon "omaa lomaa" ja olin töissä. Ja taas reilun viikon päästä töihin.
Ja tämän kaiken olen tehnyt vain siksi että voisin pitää jonkinlaista elintasoa yllä, aikaa töille olen joutunut ottamaan opiskeluajasta ja omasta loma-ajasta.
Ja mitä tästä saa? No, ensimmäiseksi tietysti palkkaa josta osan säästän pärjätäkseni talven yli ja ennen kaikkea vältän opintolainan ottamisen (velkaa on jo 2000€). Mutta mutta, valtion mielestä olen ollut liian ahkera ja minulla on aivan liikaa rahaa ja nyt pitää valtiolle maksaa takaisin näitä huiman korkeita opiskelijan etuuksia.
Eli opiskelija joka nostaa 9 kuukautta opintotukea saa valtiolta vuoden aikana n. 2300€ vuodessa. Tämän lisäksi "saa" tienata 9090€ eli yhteensä noin 11400€. Kuinka moni esim. perheellinen ihminen pärjää tällä rahalla (itsellä ei perhettä ole ja tulen kyllä hyvin toimeen).
Miksi siis ahkeruudesta rangaistaan? Ja miksi täytyy pitää pakkolomaa kun tuloraja meinaa ylittyä ellei halua joutua maksumieheksi? Miksi en saa olla töissä niin paljon kuin vain kunto kestää ja opiskelut eivät kärsi? Olen kuitenkin suorittanut näinä kahtena vuotena kaikki opinnot mitä on pitänytkin eikä työnteko ole haitannut suuremmin opiskeluja. Miksi suomalaisen opiskelijan täytyy olla köyhä?
Ja kyllä, olen erittäin tyytyväinen että minulla on töitä. Monet kaverini elävät pelkän opintotuen varassa, kuten itsekin elin viime lukuvuoden, ja voin sanoa ettei hyvin mene. Todella monet opiskelijatoverini käyvät töissä koulun ohella koska heidän on pakko! Muuten kuolevat nälkään. Niin kai minunkin pitäisi tyytyä opiskelijan kurjaan kohtaloon ja käydä ostamassa 10kg makaronia lidlistä kesäksi. Enempään ei saa olla varaa, olenhan opiskelija...
P.S En sitten ole mistään varakkaasta perheestä enkä mitään pappa betalar-tyyppiä. Molemmat vanhempani ovat työttöminä enkä heiltä ole saanut kolmeen vuoteen senttiäkään rahaa mikä on vain hyvä asia. Itse olen oppinut tulemaan toimeen kantapään kautta ja tällä hetkellä olen hyvin tyytyväinen tilanteeseeni. Mutta kuten jo edellä sanoin, kyse on enemmänkin periaatteesta. Ja mielipiteestä. Ja tämän mielipiteeni aion kertoa myös kelassa kun menen käymään ja sopimaan takaisinmaksusta, mutta tietysti asialliseen sävyyn."Miksi suomalaisen opiskelijan täytyy olla köyhä?"
Ei täydy olla, mutta valtio pitää huolen siitä ettei kukaan heidän tuillaan rikastu, mikä on ihan oikein. Jos tienaa hyvin, niin miksi pitäisi vielä jotain tukia saada päälle? Ei minullakaan tosiaan sitä mitään vastaan olisi, jos tulorajoja nostettaisiin, mutta ovat ne nytkin ihan asiallisella tasolla.
Jos pitää tuloistaan huolen, niin opintotuen voi maksaa takaisin ajoissa ilman korkoa.
Jos haluat välttämättä pitää korkeaa elintasoa yllä, niin on sinun oltava siitä valmis maksamaankin. Turha tänne on valittaa nyt että "onpas surkea systeemi", kun nämä tiedot ovat olleet saatavillasi milloin vain esim. netistä tai kelan toimistolta. - neiti...X
...vastauksesta!
P.S En sitten ole mistään varakkaasta perheestä enkä mitään pappa betalar-tyyppiä. Molemmat vanhempani ovat työttöminä enkä heiltä ole saanut kolmeen vuoteen senttiäkään rahaa mikä on vain hyvä asia. Itse olen oppinut tulemaan toimeen kantapään kautta ja tällä hetkellä olen hyvin tyytyväinen tilanteeseeni. Mutta kuten jo edellä sanoin, kyse on enemmänkin periaatteesta. Ja mielipiteestä. Ja tämän mielipiteeni aion kertoa myös kelassa kun menen käymään ja sopimaan takaisinmaksusta, mutta tietysti asialliseen sävyyn."Taidat olla Kelassa töissä tai sitten satut muuten tietämään näistä asioista ;)"
En ole Kelassa töissä. Tämä on ihan itsehankittua "tietoa" (lue: kyky käyttää nettiä tiedonhakuun). Osoitteista www.kela ja www.finlex.fi on kaikkien etuuksien kanssa huomattavaa apua.
"Ja Kelalta tulee siis jossain vaiheessa takaisinperintäehdotus?"
Takaisinperintäehdotukset tulevat tietääkseni alkuvuodesta, kohdallasi siis ensi ensi vuonna. Itse en onneksi ole ko. lappua koskaan saanut eli korjatkoon joku, jos olen ymmärtänyt väärin.
"Joissakin piireissä ahkeruudesta ja oma-aloitteisuudesta palkitaan mutta ei suomalaista opiskelijaa jonka pitäisi valtion mukaan elää köhyysrajan alapuolella. Viime kesän painoin hommia lähes joka viikko 6 yötä viikossa, parhaimmillaan kuukaudessa työtunteja tuli lähes 240... Miksi en saa olla töissä niin paljon kuin vain kunto kestää ja opiskelut eivät kärsi?"
Ahkeruutta se on tiedonhankintakin, ei pelkästään yötyöt. Jos ei nosta opintotukia lainkaan niin tienatahan saa vaikka miljoonia.
Joka tapauksessa, tiedät ainakin nyt ensi vuoden varalle, että tarkistettuasi tulosi palkkakuiteista vertaat summaa vapaan tulon rajaasi ja maksat mahdollisen liikatuen takaisin maaliskuun loppuun mennessä. Näin säästyt 15%:n korotukselta ja saat tukikuunkin takaisin käyttöösi. - byrokratiaan kyllästynyt
pärjäävä kirjoitti:
"Miksi suomalaisen opiskelijan täytyy olla köyhä?"
Ei täydy olla, mutta valtio pitää huolen siitä ettei kukaan heidän tuillaan rikastu, mikä on ihan oikein. Jos tienaa hyvin, niin miksi pitäisi vielä jotain tukia saada päälle? Ei minullakaan tosiaan sitä mitään vastaan olisi, jos tulorajoja nostettaisiin, mutta ovat ne nytkin ihan asiallisella tasolla.
Jos pitää tuloistaan huolen, niin opintotuen voi maksaa takaisin ajoissa ilman korkoa.
Jos haluat välttämättä pitää korkeaa elintasoa yllä, niin on sinun oltava siitä valmis maksamaankin. Turha tänne on valittaa nyt että "onpas surkea systeemi", kun nämä tiedot ovat olleet saatavillasi milloin vain esim. netistä tai kelan toimistolta."...valtio pitää huolen siitä ettei kukaan heidän tuillaan rikastu, mikä on ihan oikein. Jos tienaa hyvin, niin miksi pitäisi vielä jotain tukia saada päälle?"
Siinä olen samaa mieltä että kukaan ei todellakaan opintotuella rikastu. Kuten ei rehellisellä työlläkään. Ja jos joku elelee vanhempiensa rahoilla ja nostaa silti tukea niin ei sekään oikein ole ja tätä ei voida edes valvoa. Eikä se, että ollaan kirjoilla koulussa mutta opiskelu ei huvita.(Tosin tässä tapauksessa valtio ottaa omansa takaisin ennemmin tai myöhemmin)
Ja kyllähän siitä opiskelustakin kai jonkinlainen korvaus kuuluu, aikaa se ainakin vie. Ja opintotukihan maksetaan niistä kuukausista jolloin opiskellaan, ei kesällä jolloin on pärjättävä omillaan.
Esim. työttömyyskorvauskin on opintotukea suurempi mutta mistä hyvästä se tulee, kotona makaamisesta?
Itse käyn koulussa juuri sen takia että työllistymismahdollisuudet olisivat paremmat. Ja kun töihin pääsee ei tarvitse olla työttömänä. Opiskelulla siis ennaltaehkäisen sitä etten tulevaisuudessa ole rasite valtiolle.
Ja viime vuoden aikana maksoin verojen muodossa lähes saman summan mitä tukea sain vaikka eihän sitä nyt välttämättä ihan noin yksinkertaisesti voi ajatella.
"Jos pitää tuloistaan huolen, niin opintotuen voi maksaa takaisin ajoissa ilman korkoa. "
Kyllä niitä tuloja tuli seurattua, unohdin vain edellisen työpaikan alkuvuodesta maksamat palkat. Ilman näitä ei olis rajat paukkunu ja olisin voinut pitää lomaa ja venytellä k...liä.
"Jos haluat välttämättä pitää korkeaa elintasoa yllä, niin on sinun oltava siitä valmis maksamaankin. Turha tänne on valittaa nyt että "onpas surkea systeemi", kun..."
Sori vaan, ei tuossa tekstissäni kai mitään niin henkilökohtaista ollut ;) otti vaan päähän ikävä yllätys.
No, siitä huolimatta, pitää seuraavaksi ottaa kelaan yhteyttä ja maksaa äkkiä velat pois. - byrokratiaan kyllästynyt
neiti...X kirjoitti:
"Taidat olla Kelassa töissä tai sitten satut muuten tietämään näistä asioista ;)"
En ole Kelassa töissä. Tämä on ihan itsehankittua "tietoa" (lue: kyky käyttää nettiä tiedonhakuun). Osoitteista www.kela ja www.finlex.fi on kaikkien etuuksien kanssa huomattavaa apua.
"Ja Kelalta tulee siis jossain vaiheessa takaisinperintäehdotus?"
Takaisinperintäehdotukset tulevat tietääkseni alkuvuodesta, kohdallasi siis ensi ensi vuonna. Itse en onneksi ole ko. lappua koskaan saanut eli korjatkoon joku, jos olen ymmärtänyt väärin.
"Joissakin piireissä ahkeruudesta ja oma-aloitteisuudesta palkitaan mutta ei suomalaista opiskelijaa jonka pitäisi valtion mukaan elää köhyysrajan alapuolella. Viime kesän painoin hommia lähes joka viikko 6 yötä viikossa, parhaimmillaan kuukaudessa työtunteja tuli lähes 240... Miksi en saa olla töissä niin paljon kuin vain kunto kestää ja opiskelut eivät kärsi?"
Ahkeruutta se on tiedonhankintakin, ei pelkästään yötyöt. Jos ei nosta opintotukia lainkaan niin tienatahan saa vaikka miljoonia.
Joka tapauksessa, tiedät ainakin nyt ensi vuoden varalle, että tarkistettuasi tulosi palkkakuiteista vertaat summaa vapaan tulon rajaasi ja maksat mahdollisen liikatuen takaisin maaliskuun loppuun mennessä. Näin säästyt 15%:n korotukselta ja saat tukikuunkin takaisin käyttöösi.Pitää varmaan unohtaa opiskelut ja alkaa tekeen töitä ihan vakituiseen...
- AMK:ssa
Pitää varmaan unohtaa opiskelut ja alkaa tekeen töitä ihan vakituiseen...
Sellanen ihminen on hyvä valtiolle, joka käy töissä ja maksaa veronsa, juo 2 pulloa kossua päivässä, polttaa kartsan röökiä päivässä ja ajaa 500km autolla päivässä, eikä käy sairaalassa/terveyskeskuksessa kertaakaan. Tällöin valtio saa paaaaljon rahaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882148
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161331ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191245- 351116
- 261078
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3231061- 781013