Rossipohja

uuteen taloon

Millaisia kokemuksia teillä immeiset on ns. ROSSIPOHJASTA talossa?
Kosteusongelmia? Voiko laittaa lattialämmityksen sähköllä?
Aion rakennuttaa talon ja olen ajatellut sitä rossijuttua, kun se on niin korkealla maanpinnasta ja jotenkin tuulettuukin alapohja hyvin ja ne raadonit ovat vähän edempänä.Miltä kuulostaa?

13

5400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

rossipohjaa ikinä nähnyt, jos oikein on alunperin tehty. Lattialämmitys ok.

• kokemukset minulla ainakin rossipohjasta,sillä tämä
      talo on rakennettu alkujaan 1960-luvun puolivälissä
      ja rossipohja on korjattu vuonna 1996 ja avattu asuintilojen osalta koko rossi ja laitettu kovataljat kivijalkaa vasten ja sitten entisten villojen tilalle laitettiin höylänlastua.
      Silloin se ei tarvitse lattialämmitystä ja eikä sinne voi vetääkään lämmityskaapeleita,vaan normaali
      listapatteri lämmitys riittää.
      Pesutilojen ja saunan osalle voi vetää lattialämmiyskaapelit.

• lattiaan

Meillä on 64 rakennetussa talossa kutterilastu rossissa. Olen suunnitellut lattian aukaisua ja kutterien vaihtamista karhuntaljaksi. Sinä olet tehnyt juuri toisin päin. MIksi?

• lattiaan kirjoitti:

Meillä on 64 rakennetussa talossa kutterilastu rossissa. Olen suunnitellut lattian aukaisua ja kutterien vaihtamista karhuntaljaksi. Sinä olet tehnyt juuri toisin päin. MIksi?

vaan lattia ja ota vanhat eristeet pois.Ja sen laitat 50mm:n punaraidan kovavillaa kivijalkaa vasten pystysuoraan ja sen jälkeen samaa villaa koko
        rakennusalalle ja sitten uudet kutterinlastut päälle.Kyllä se rakennustarkastaja meilläkin ensin
        ihmetteli mitä e oikein tehdään,mutta hyväksyi loppujen lopuksi homman olevan aivan oikein.
        Meillä oli karhuntaljan takia lattiat aina niin kylmät ettei avojaloin voinut talvipakkasilla kävellä ollenkaan,mutta lattiaremotin jälkeen pystyy olemaan jo avojaloin.

• yleistä

on rossipohjaisten talojen rakentaminen? Mikä olisi ihanne pohjapinta-ala? Voisiko taloon rakentaa sellaisen vanhanaikaisen lattian alla sijaitsevan kellarin?

• yleistä kirjoitti:

on rossipohjaisten talojen rakentaminen? Mikä olisi ihanne pohjapinta-ala? Voisiko taloon rakentaa sellaisen vanhanaikaisen lattian alla sijaitsevan kellarin?

talossani on 70 neliötä rssipohjalla,mutta luulisin
        että sen voi tehdä isommalle pinta-alallekkin.
        Saahan sinne kellarinkin tehdä,sillä mikä sen parempi paikka sille on kuin talon alla.
        Rossipohjan rakentaminen on yleistynyt omakotitalojen pohjaratkaisuna.

• hyvä juttu
        j.jussiW-T kirjoitti:

talossani on 70 neliötä rssipohjalla,mutta luulisin
        että sen voi tehdä isommalle pinta-alallekkin.
        Saahan sinne kellarinkin tehdä,sillä mikä sen parempi paikka sille on kuin talon alla.
        Rossipohjan rakentaminen on yleistynyt omakotitalojen pohjaratkaisuna.

Tässä vanhassa talossani on keittiön lattian alla mukava kellari. Siellä säilyvät erittäin hyvin jopa perunat pitkälle kesään saakka. Olen kuullut, että jotkut rakennuttavat jopa rivitaloasuntoihinsa tällaisia kellareita. Oletko itse kuullut vastaavia juttuja?

• oikein...
        j.jussiW-T kirjoitti:

vaan lattia ja ota vanhat eristeet pois.Ja sen laitat 50mm:n punaraidan kovavillaa kivijalkaa vasten pystysuoraan ja sen jälkeen samaa villaa koko
        rakennusalalle ja sitten uudet kutterinlastut päälle.Kyllä se rakennustarkastaja meilläkin ensin
        ihmetteli mitä e oikein tehdään,mutta hyväksyi loppujen lopuksi homman olevan aivan oikein.
        Meillä oli karhuntaljan takia lattiat aina niin kylmät ettei avojaloin voinut talvipakkasilla kävellä ollenkaan,mutta lattiaremotin jälkeen pystyy olemaan jo avojaloin.

että täytit rossin ilma-alueen villalla. Sehän estää tuuletuksen, mikä on rossissa juuri oleellista.

• on....
        yleistä kirjoitti:

viisi vuotta vanha puolitoistakerroksinen talo, joka on tehty rossin päälle. Pinta-alaa yhteensä vähän yli 200m2. Tuuletusaukkoja on paljon rossissa. Lattiassa eristeenä selluvilla. Levynä sasmox (puukuitu-cyproc). Levyrakenteessa vesikiertoinen lattialämmitys. Pesutilojen kohdalla lattiassa on erikoinen ratkaisu. Eristeen päällä on Rannilan liittolaattapeltiä, jonka päälle tehtiin ohut valukerros, johon lattialämmitys.

Olemme tarkistaneet alapohjan kautta silloin tällöin rossin tilanteen. Pohjan haltexlevyt ovat kuivat. Rossin lämpötila käy kovimmilla pakkasilla nollan lähellä. Tuuletusaukot peitämme haltex-levyn palasilla talveksi.

Rossi on mielestämme turvallinen ratkaisu. Jos tulee vesivahinko, vesi painuu suoraan läpi eristeen ja levyjen maahan, eikä kastele koko taloa. Rakennusratkaisuna se on varmaan hieman kalliimpi. Korkea kivijalka estää myös maakosteuden nousun taloon.

Kellaria olen itsekin miettinyt. Jos tekisin sen, tekisin sen irti talon rakenteista, vaikka talon alle. Ja käynnin ulkokautta. Eipähän tule sen kautta kosteutta tai homeilmaa sisälle.

• tiedoista
        on.... kirjoitti:

viisi vuotta vanha puolitoistakerroksinen talo, joka on tehty rossin päälle. Pinta-alaa yhteensä vähän yli 200m2. Tuuletusaukkoja on paljon rossissa. Lattiassa eristeenä selluvilla. Levynä sasmox (puukuitu-cyproc). Levyrakenteessa vesikiertoinen lattialämmitys. Pesutilojen kohdalla lattiassa on erikoinen ratkaisu. Eristeen päällä on Rannilan liittolaattapeltiä, jonka päälle tehtiin ohut valukerros, johon lattialämmitys.

Olemme tarkistaneet alapohjan kautta silloin tällöin rossin tilanteen. Pohjan haltexlevyt ovat kuivat. Rossin lämpötila käy kovimmilla pakkasilla nollan lähellä. Tuuletusaukot peitämme haltex-levyn palasilla talveksi.

Rossi on mielestämme turvallinen ratkaisu. Jos tulee vesivahinko, vesi painuu suoraan läpi eristeen ja levyjen maahan, eikä kastele koko taloa. Rakennusratkaisuna se on varmaan hieman kalliimpi. Korkea kivijalka estää myös maakosteuden nousun taloon.

Kellaria olen itsekin miettinyt. Jos tekisin sen, tekisin sen irti talon rakenteista, vaikka talon alle. Ja käynnin ulkokautta. Eipähän tule sen kautta kosteutta tai homeilmaa sisälle.

kuulostaa hyvältä. Minusta itsestänikin jotenkin tuntuu, että rossijuttu on ihan järkevä ratkaisu.
        Juuri tuo alapohjan tuulettuminen on jotenkin niin tärkeää mielestäni.Ei sieltä kellarista tuu mitään homeita, kun se on kuiva ja kylmä. Ainakin tämä minun kellarini on aina pysynyt kuivana, on sellainen betoniseinäinen "1,5*1,5 metrin "laatikko" keittiön lattian alla. On se niin hyvä ratkaisu tosiaan. Tietenkin sinne on ulkoa tuuletusaukko.

• rossipojka

Saanko kysyä miksi sähkölämmitys? Suosittelisin ainakin vesikiertoista lattialämmitystä niin saat varaajat ajettua yöllä lämpimäksi halvemmalla yösähköllä, mikäli yösähköä tarjolla. Suorasähkö on vähän hintava lämmitystapa.
      Tulevaisuudessa voit varaajien tilalle vaihtaa vaikka maalämpöpumpun, pellettikattilan tai kaukolämmön eikä tarvi lattioita aukaista sen takia. Mutta jos vedät sähkökaapelit lattiaan niin olet naimisissa sen sähkölämmityksen kans ikuisesti.

• rossipojalle

neuvoista, mutta olisiko mitään sellaista lämmitysratkaisua, missä otettaisiin talteen poistoilmasta lämpöä?

• maalämpöä
        rossipojalle kirjoitti:

neuvoista, mutta olisiko mitään sellaista lämmitysratkaisua, missä otettaisiin talteen poistoilmasta lämpöä?

.... voi olla investointina kalliimpi, mutta käytössä edullinen ja huoleton

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7870
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4400
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4023
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3373
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3330
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3238
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2983
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2761
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2514
    Aihe