MD-11:ssä on matkustajille pelastusliivit ja niiden käyttö opastetaan lennon alussa. Mitkä oikeasti ovat MD-11:n mahdollisuudet laskeutua veteen niin, että matkustajat eivät kuole? Kelluuko kone vai särkyykö se?
PS. Muistatteko videon (kuvattu uimarannalta) missä matkustajakone tekee pakkolaskun mereen ja ison roiskauksen jälkeen koneesta ei jää mitään pinnalle?
MD-11:n pakkolasku veteen?
27
4796
Vastaukset
- minä vain
sitä Ethiopian Airlinesin kaapattua Boeing 767-konetta joka putosi mereen Komoreiden edustalla?
- koulu kutsuu
jollain kysymyksiä tuosta MD-11 mallista, milloin ne törmää jne . Jos nyt menet sinne kouluun ettei ope ole vihainen ja kun sitten matka koettaa niin kyllä se ilmassa pysyy, usko pois .
- nieuport
viime hetkellä ohjaimiin ja esti näin HALLITUMMAN laskun mereen.
- kalle
mereen JFK:n kentällä New Yorkissa kun sen lasku meni pitkäksi ja kone valui mereen.
Kaikki selvisivät siitä hengissä.
Samoin Air Chinan koneesta, joka meni mereen Hong Kongissa.
Jos mikä hyvänsä kone menee vauhdilla mereen, niin ei niistä selviä kukaan. - CPL/ATPL (fin)
Tervehdys! Ihmettelit siis miten suurella matkustajakoneella selviydytään veteen (mereen) tehdystä pakko/hätälaskusta. Me ohjaajat ovat harjoitelleet lukuisia kertoja simulaattorissa sekä muissa erinlaisissa kursseissa(maritime survival training)ym harjoituksissa, miten kone lennetään tällaisessa tilanteessa. Tarkoituksena on saada konetta hallitusti alas oliko se pakko/hätälasku sitten missäpäin tahansa maailmalla. Veteen laskeutuminen on eräs turvallisimmasta tavoista pelastaa ihmisiä koneesta. Jos pystymme tuomaan sen odotetulla tavalla alas mereen niin suurin osa matkustajista pitäis jäädä eloon.Kone pitäis ja on suunniteltu jäämään kellumaan pinnalle niin, että kaikkia varauloskäytäviä saadaan käyttöön ja toimimaan. Se on meillä se tavoite, että saadaan mahdollisiman paljon ihmisiä pelastetuksi. Aina se ei kuitenkaan onnistu, koska jos koneeseen tulee todella suuri äkillinen rakenteellinen muutos(jotain suurta hajoaa moottorin irtoaminen tms)niin saatamme joutua todella vaikeaan tilaanteeseen. Me kuitenkin yritämme pitää konetta mahdollisimman kauan hallinnassa mutta aina se ei ole onnistunut niissä lukuisissa onnettomuksissa jossa kaikki koneissa ollet ovat menehtyneet. Meillä on täällä suomessa erittäin pitkälle kehittynyt turvallisuuskulttuuri ja kehitämme kaiken aikaa lentoturvallisuutta. Voit siis lentää turvallisin mielin jatkossakin. T. MD-11 firsti 1996-2000.
- Paavi
ettö oikein me ohjaajat, mitähän kaveri ohjaa ? minä olen paavi ja tiedän nämä hommat ?
- CPL/ATPL(fin)
Paavi kirjoitti:
ettö oikein me ohjaajat, mitähän kaveri ohjaa ? minä olen paavi ja tiedän nämä hommat ?
no kerrohan asemasi ja työstäsi hieman lisää kun kerran aloitit, että tiedät nämä hommat ja miten ne menee. vaihdetaan vähän MD-11 asiantuntemusta!!
- pilot82
CPL/ATPL(fin) kirjoitti:
no kerrohan asemasi ja työstäsi hieman lisää kun kerran aloitit, että tiedät nämä hommat ja miten ne menee. vaihdetaan vähän MD-11 asiantuntemusta!!
On tosiaan totta että turvallisuuskulttuuri Suomessa ja muuallakin euroopassa on korkealla tasolla. Lentäjät ja koneet ovat vain se näkyvin osa paljon suuremmasta, monen ammattiryhmän muodostamasta organisaatiosta, jolla koko hommaa pyöritetään.
Jäin kuitenkin hieman kummastelemaan tuota kommenttiasi moottorin irtoamisesta. En ihan äkkiä keksi mikä ilmiö tai vika taivaalla voisi ensimmäisenä aiheuttaa moottorin kiinnityksen pettämisen? Jos oletetaan että moottori olisi pois pelistä, niin eikö ihannetilanne olisi että se monen tonnin ylim. paino saataisiin pois esim. toisen siiven alta? Näin nyt kuitenkaan ei moottorihäiriötilanteessa käy.
Itselläni ei jettitiimaa joten kokemuksia vaihdan mielelläni. - juuso
Kirjoitusvirheesi ja -tapasi, sekä asiantuntemattomuutesi osoittaa, että et ole lentäjä. Mikä lie pelle olet.
Simulaattorilla ei harjoitella mereen laskuja.
Ota nyt lääkkeesi ja mene nukkumaan. - kerrot
Veteen laskeutuminen l.pakkolasku esim. mereen on mielestäsi "eräs turvallisimmista tavoista pelastaa ihmisiä koneesta."
Mahdatkohan ymmärtää mitään lentämisestä...?
Mereen tehtävää pakkolaskua lentäjät välttävät viimeiseen asti. - lentäjille...
Niikuin tästäkin viestistä ilmeni, ei me lentäjät sen kummallisempia heppuja olla kuin te muutkaan, täällä palstalla olijat...
Sattuu se kirjoitusvirhe förstillekin!
Ei muuta kun rotate ja positive rate of climb
kaikille!!
T. C-152 Commander 2006
C-152 First Officer 1998-2006 - "ME"?
Olin kuolla nauruun feikkikirjoituksestasi....hahah....koko ajan korostat sanaa "ME"....hahahah....surkee esitys.Mutta mitäs me muuta? :-)))
- CPL/ATPL
lentäjille... kirjoitti:
Niikuin tästäkin viestistä ilmeni, ei me lentäjät sen kummallisempia heppuja olla kuin te muutkaan, täällä palstalla olijat...
Sattuu se kirjoitusvirhe förstillekin!
Ei muuta kun rotate ja positive rate of climb
kaikille!!
T. C-152 Commander 2006
C-152 First Officer 1998-2006Asiallinen viesti, kun tällä palstalla tuntuu olevan asiantuntijoita liiankin kanssa. Ovat korkeintaan matkustaneet pari kertaa koneella saati sitten lentänyt jollakin liikennekoneella. Se ei ole ihan joka talossa missä löytyy todellisia ilmailun asiantuntijoita. Suomessa on noin 700 ihmistä jolla on CPL/ATPL(toivottavasti tämä lyhenne ei tuota ongelmia sulle ainakaan::::))))))).). Ei muuta kun REQUEST TAXI AND PUSH BACK. WHEN AIRBORNE CONTACT HELSINKI RADAR ON 119,1. SQUAWK 2062(e.g). TAXI TO RWY 04R AND CONTACT TOWER 118,6. CLEAR FOR TAKE OFF. CLEAR LEFT AND CLEAR RIGHT, AIMING, YOUR CONTROLS, I HAVE THEM, SET THRUST, THRUST IS SET, 80KTS, VEE ONE(V1)ROTATE, POSITIVE RATE OF CLIMB, GEAR UP, GEAR UP SELECTED, PASSING 400, PASSING ONE THOUSAND, HELSINKI RADAR HUOMENTA AIR FINLAND 464 2300 CLIMBING. HUOMENTA AIR FINLAND 464 RADAR CONTACT. CLIMB TO FL 190 HEADING 240 PROCEED DIRECT TO RUNEN.Ja loput varmaan tiedät. Toivottavasti tämä pieni ote ei nyt sekoita päät.::))))
- juuso
lentäjille... kirjoitti:
Niikuin tästäkin viestistä ilmeni, ei me lentäjät sen kummallisempia heppuja olla kuin te muutkaan, täällä palstalla olijat...
Sattuu se kirjoitusvirhe förstillekin!
Ei muuta kun rotate ja positive rate of climb
kaikille!!
T. C-152 Commander 2006
C-152 First Officer 1998-2006On niillä meriiteillä hyvä täällä rehvastella.
- CPL/ATPL(fin)
juuso kirjoitti:
On niillä meriiteillä hyvä täällä rehvastella.
Joo omalta osaltani olin kyllä sellainen mopocessnaukko silloin Porin Ilmailuopistossa vuonna 1987. Tie MD-11:n kapteeniksi on kova ja kivinen. 20- vuotta kohta täyteen ja takana vajaat 9000 tuntia(kokonaismäärä enemmän). Et sellainen pelle ilman lääkkeitä.
- juuso
CPL/ATPL(fin) kirjoitti:
Joo omalta osaltani olin kyllä sellainen mopocessnaukko silloin Porin Ilmailuopistossa vuonna 1987. Tie MD-11:n kapteeniksi on kova ja kivinen. 20- vuotta kohta täyteen ja takana vajaat 9000 tuntia(kokonaismäärä enemmän). Et sellainen pelle ilman lääkkeitä.
Debonaireilla. Sorry.
- kun kerran
CPL/ATPL(fin) kirjoitti:
Joo omalta osaltani olin kyllä sellainen mopocessnaukko silloin Porin Ilmailuopistossa vuonna 1987. Tie MD-11:n kapteeniksi on kova ja kivinen. 20- vuotta kohta täyteen ja takana vajaat 9000 tuntia(kokonaismäärä enemmän). Et sellainen pelle ilman lääkkeitä.
20 -vuotta? Tai oikeasti, miksi ihmeessä 20 -vuotta?
- Kyl miää ainaki
CPL/ATPL kirjoitti:
Asiallinen viesti, kun tällä palstalla tuntuu olevan asiantuntijoita liiankin kanssa. Ovat korkeintaan matkustaneet pari kertaa koneella saati sitten lentänyt jollakin liikennekoneella. Se ei ole ihan joka talossa missä löytyy todellisia ilmailun asiantuntijoita. Suomessa on noin 700 ihmistä jolla on CPL/ATPL(toivottavasti tämä lyhenne ei tuota ongelmia sulle ainakaan::::))))))).). Ei muuta kun REQUEST TAXI AND PUSH BACK. WHEN AIRBORNE CONTACT HELSINKI RADAR ON 119,1. SQUAWK 2062(e.g). TAXI TO RWY 04R AND CONTACT TOWER 118,6. CLEAR FOR TAKE OFF. CLEAR LEFT AND CLEAR RIGHT, AIMING, YOUR CONTROLS, I HAVE THEM, SET THRUST, THRUST IS SET, 80KTS, VEE ONE(V1)ROTATE, POSITIVE RATE OF CLIMB, GEAR UP, GEAR UP SELECTED, PASSING 400, PASSING ONE THOUSAND, HELSINKI RADAR HUOMENTA AIR FINLAND 464 2300 CLIMBING. HUOMENTA AIR FINLAND 464 RADAR CONTACT. CLIMB TO FL 190 HEADING 240 PROCEED DIRECT TO RUNEN.Ja loput varmaan tiedät. Toivottavasti tämä pieni ote ei nyt sekoita päät.::))))
Tiedän...
Mutta tuo "Selvä lentoonlähtöön" kirjoitetaan kylläkin näin "Cleared for takeoff" - paavi
CPL/ATPL(fin) kirjoitti:
Joo omalta osaltani olin kyllä sellainen mopocessnaukko silloin Porin Ilmailuopistossa vuonna 1987. Tie MD-11:n kapteeniksi on kova ja kivinen. 20- vuotta kohta täyteen ja takana vajaat 9000 tuntia(kokonaismäärä enemmän). Et sellainen pelle ilman lääkkeitä.
siis mopiolla ajamiseen mutta ei MD-11 kuljettamsieen. Minä tiedän ettet ole edes koskaan ollut lentokoneessa, saati Porissa. Ja paavi tietää kaiken, on hyvät yhteydet...
- SOP
CPL/ATPL kirjoitti:
Asiallinen viesti, kun tällä palstalla tuntuu olevan asiantuntijoita liiankin kanssa. Ovat korkeintaan matkustaneet pari kertaa koneella saati sitten lentänyt jollakin liikennekoneella. Se ei ole ihan joka talossa missä löytyy todellisia ilmailun asiantuntijoita. Suomessa on noin 700 ihmistä jolla on CPL/ATPL(toivottavasti tämä lyhenne ei tuota ongelmia sulle ainakaan::::))))))).). Ei muuta kun REQUEST TAXI AND PUSH BACK. WHEN AIRBORNE CONTACT HELSINKI RADAR ON 119,1. SQUAWK 2062(e.g). TAXI TO RWY 04R AND CONTACT TOWER 118,6. CLEAR FOR TAKE OFF. CLEAR LEFT AND CLEAR RIGHT, AIMING, YOUR CONTROLS, I HAVE THEM, SET THRUST, THRUST IS SET, 80KTS, VEE ONE(V1)ROTATE, POSITIVE RATE OF CLIMB, GEAR UP, GEAR UP SELECTED, PASSING 400, PASSING ONE THOUSAND, HELSINKI RADAR HUOMENTA AIR FINLAND 464 2300 CLIMBING. HUOMENTA AIR FINLAND 464 RADAR CONTACT. CLIMB TO FL 190 HEADING 240 PROCEED DIRECT TO RUNEN.Ja loput varmaan tiedät. Toivottavasti tämä pieni ote ei nyt sekoita päät.::))))
"...AIMING, YOUR CONTROLS, I HAVE THEM, SET THRUST, THRUST IS SET, 80KTS, VEE ONE(V1)ROTATE, POSITIVE RATE OF CLIMB, GEAR UP, GEAR UP SELECTED, PASSING 400..."
No et ainakaan työskentele tuossa yhtiössä, jonka nimen "call sign:ssa" mainitsit. AFI:n SOP ei tunne "aiming", "gear up selected" eikä "passing 400" call out:teja... - CPL/ATPL
SOP kirjoitti:
"...AIMING, YOUR CONTROLS, I HAVE THEM, SET THRUST, THRUST IS SET, 80KTS, VEE ONE(V1)ROTATE, POSITIVE RATE OF CLIMB, GEAR UP, GEAR UP SELECTED, PASSING 400..."
No et ainakaan työskentele tuossa yhtiössä, jonka nimen "call sign:ssa" mainitsit. AFI:n SOP ei tunne "aiming", "gear up selected" eikä "passing 400" call out:teja...EI NE OLE CALLOUTEJA VAAN MEHISTÖN VÄLISSÄ KÄYDYISSÄ RUTIINIKESKUSTELUISSA JA LAUSELMISSA. ELI NE EI MENE RADARIIN TMS. EMME SIIS KERRO TORNILLE, ETTÄ NYT VEE ONE, ROTATE JNE. OHJAAMON SISÄLLÄ KYLLÄKIN! NIIN, ETTÄ OLIKO JOKU VÄÄRINKÄSITYS TUOSSA JA LUULIT, ETTÄ ME KERROTAAN LENNONJOHDOLLE NÄMÄ AIMINGIT YM??
- SuperlonTeflon
"ME"? kirjoitti:
Olin kuolla nauruun feikkikirjoituksestasi....hahah....koko ajan korostat sanaa "ME"....hahahah....surkee esitys.Mutta mitäs me muuta? :-)))
Kyllä täällä kaikenlaista hassunkurista veitikkaa löytyy...Salakuunnellaan liikaa keskusteluja jotka eivät kuulu ulkopuolisille ja aletaan itsekin uskoa olevansa muuta kuin ollaankaan. Mikä siinä lentäjän työssä on niiiiin hienoa että aikuisen miehen pitää leikkiä olevansa sellainen? Harva leikkii vapaa-ajalla bussinkuljettajaa mutta periaatteessa ihan sama homma. Suurimmalla osalla leikit jää lapsuuteen.
- Jeppe
SuperlonTeflon kirjoitti:
Kyllä täällä kaikenlaista hassunkurista veitikkaa löytyy...Salakuunnellaan liikaa keskusteluja jotka eivät kuulu ulkopuolisille ja aletaan itsekin uskoa olevansa muuta kuin ollaankaan. Mikä siinä lentäjän työssä on niiiiin hienoa että aikuisen miehen pitää leikkiä olevansa sellainen? Harva leikkii vapaa-ajalla bussinkuljettajaa mutta periaatteessa ihan sama homma. Suurimmalla osalla leikit jää lapsuuteen.
En ole vielä nähnyt bussia, jossa olisi kymmeniä tai jopa satoja tuhansia hevosvoimia ja joka kiitäisi melkein 1000km/h 12km korkeudessa. Jos tiedät sellaisia olevan, niin olen heti vapaaehtoinen bussikuskiksi.
- "cpl/atpl"
CPL/ATPL kirjoitti:
EI NE OLE CALLOUTEJA VAAN MEHISTÖN VÄLISSÄ KÄYDYISSÄ RUTIINIKESKUSTELUISSA JA LAUSELMISSA. ELI NE EI MENE RADARIIN TMS. EMME SIIS KERRO TORNILLE, ETTÄ NYT VEE ONE, ROTATE JNE. OHJAAMON SISÄLLÄ KYLLÄKIN! NIIN, ETTÄ OLIKO JOKU VÄÄRINKÄSITYS TUOSSA JA LUULIT, ETTÄ ME KERROTAAN LENNONJOHDOLLE NÄMÄ AIMINGIT YM??
eiköhän sinun nyt olisi hyvä jättää nämä fraseologiat ammattilaisille, vai mitä? Vaikka täällä nimettömiä ollaankin niin ei ole kovin fiksua esiintyä sellaisena jota ei ole. Ilmailu on mielenkiintoinen ala ja moni on siitä kiinnostunut mutta tuon alkup. vatauksesi olisit voinut ihan hyvin esittää omasta näkökulmastasi ilman että lähdet vetämään jotain "lentäjän roolia". Jos alasta olet aidosti kiinnostunut niin muista pysyä tavoitteissasi, ja lukea läksyt hyvin.
Good night and have a nice flight! - itse vastaaja
SuperlonTeflon kirjoitti:
Kyllä täällä kaikenlaista hassunkurista veitikkaa löytyy...Salakuunnellaan liikaa keskusteluja jotka eivät kuulu ulkopuolisille ja aletaan itsekin uskoa olevansa muuta kuin ollaankaan. Mikä siinä lentäjän työssä on niiiiin hienoa että aikuisen miehen pitää leikkiä olevansa sellainen? Harva leikkii vapaa-ajalla bussinkuljettajaa mutta periaatteessa ihan sama homma. Suurimmalla osalla leikit jää lapsuuteen.
Niinpä miksiköhän kukaan ei pelaa bussikuskisimulaattori pelejä.... sama homma kuin lentäjällä, jep jep. No pidä unelmasi bussinratissa...
- SOP
CPL/ATPL kirjoitti:
EI NE OLE CALLOUTEJA VAAN MEHISTÖN VÄLISSÄ KÄYDYISSÄ RUTIINIKESKUSTELUISSA JA LAUSELMISSA. ELI NE EI MENE RADARIIN TMS. EMME SIIS KERRO TORNILLE, ETTÄ NYT VEE ONE, ROTATE JNE. OHJAAMON SISÄLLÄ KYLLÄKIN! NIIN, ETTÄ OLIKO JOKU VÄÄRINKÄSITYS TUOSSA JA LUULIT, ETTÄ ME KERROTAAN LENNONJOHDOLLE NÄMÄ AIMINGIT YM??
No niin, nyt viimeistään paljastui että CPL/ATPL on feikki, eikä mikään todellinen lentäjä.
"Call out" tarkoittaa kahden ohjaajan keskenään käymää dilogia, joka on tarkasti SOP:ssa määritelty.
Call out:it ovat siis miehistön kesken puhuttuja komentoja ja niihin vastauksia, eikä lennonjohdolle lähetettyjä radiokeskusteluja. Tuo sinun olisi kyllä pitänyt "oikeana" lentäjänä tietää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1094186
- 783436
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?733208Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?243179Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223012- 722886
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m402731Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim522628Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.832483- 332364