Rintakystien kehittyminen pahemmaksi???

Kipuileva

Löysin n. kuukausi sitten kipeän kyhmyn rinnastani. Pääsin nopeasti mammografiaan. Suoraan mammografiasta menin ultraan ja lääkäri totesi kipeässä rinnassa kaksi (1cm ja 2cm) kystaa. Kystat tyhjennettiin saman tien. Neste oli vihertävää ja sitä ei lähetetty patologille tutkittavaksi. Lääkäri kertoi, että minulla on paljon kystia molemmissa rinnoissa ja että rintalaatuni on ns. tiivis, eli pahin/alttein kudostyyppi kystia/rintasyöpää ajatellen. Lääkäri suositteli 1,5 v. välein kontrollia.

Edellä olevan tapahtuman jälkeen minulla on ollut samaisessa rinnassa kipua. Kipu on vihlovaa tai painon tunnetta kainalon puolella. Vihlovan tunteen tullessa olen koettanut kokeilla missä kipu tarkalleen on, mutta en ole osannut paikallistaa sitä tarkemmin.

Olen syönyt e-pillereitä n.20vuotta (nyt ikä 38 v). Vaihdoin pillereitä viime syksynä tupakoimiseni takia Marvelonista Femilariin. Voiko pillereillä tai niiden hormoneilla olla jotain osuutta rintoihin/kystoihin jne.?

Olisiko syytä mennä vielä lääkäriin vihlonnan takia vai onko se normaalia kipua mammografian ”litistyksen” takia? Olen aika pieni rintainen.

Onko muita paljon "kystarintaisia", joille on kehittynyt pahempaa?

7

10097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marttakerttu

Olen menossa samojen oireiden takia mammografiaan. Vihlova kipu ja painontunne. 3 vuotta sitten otetuissa kuvissa ei ollut mitään, pairsi pari kystaa. Niille ei tehty mitään. Todettiin, että rintani ovat mastopaattiset ja tiiviit, ja niihin kuulemma tulee kaikkein helpoimmin syöpä. Minulle ei silloin sanottu, että kystistakin voi kehittyä syöpä. Rauhoiteltiin vain. E-pillereitä olen myös syönyt kauan, lopetin kaksi vuotta sitten.

• Kipuileva

Hei

Jos viitsit niin kirjoittaisitko tänne kun olet käynyt tutkimuksissa ja mitä selvisi.

• Marttakerttu
        Kipuileva kirjoitti:

Hei

Jos viitsit niin kirjoittaisitko tänne kun olet käynyt tutkimuksissa ja mitä selvisi.

Menen tänään. Palaan maanantaina asiaan.

• se vihlonta

on normaalia mammografian jälkeen, oletko tutkinut rinnan ettei sielä ole mitään kyhmyä?
      Itse tunsin vihlovaa kipua rinnassani noin 2 vuotta sitten, kun tutkin rintani niin löysin sieltä hirveän ison kyhmyn, se itse kyhmy ei ollut kipeä vaan painoi ilmeisesti jotain maitorauhasta tai hermoa.
      Menin sitten mammografiaan ja syöpähän se oli, rinta jouduttiin poistamaan kokonaan.
      Yleensähän kyhmyt, mitä löytää rinnoista, ovat vaarattomia, joka naiselle niitä tulee joskus, mutta on parempi tutkia kuin se että pelkää koko ajan, mikään ei ole niin kauheeta kuin elää pelossa.

• Kipuileva

Hei

Olen tutkinut rinnan, enkä paikallista mitään kyhmyä. Toivottavasti kipu on vain mammografian jälkeistä kipua. Onhan se aikamoinen prässi! Kyseisestä rinnasta otettiin yhdeksän kuvaa! Ensimmäiset kolme epäonnistuivat, kolme seuraavaa onnistui ja viimeiset kolme otettiin tyhjennyksen jälkeen.

Toivottavasti olet toipunut hoidoista hyvin.

• Marttakerttu
        Kipuileva kirjoitti:

Hei

Olen tutkinut rinnan, enkä paikallista mitään kyhmyä. Toivottavasti kipu on vain mammografian jälkeistä kipua. Onhan se aikamoinen prässi! Kyseisestä rinnasta otettiin yhdeksän kuvaa! Ensimmäiset kolme epäonnistuivat, kolme seuraavaa onnistui ja viimeiset kolme otettiin tyhjennyksen jälkeen.

Toivottavasti olet toipunut hoidoista hyvin.

Mammografia ja ultratutkimus, ei löytynyt mitään. Rinnat ovat möykkyiset ja niitä on melko mahdoton itse tutkia, sanoi lääkäri. Kehoitti käymään puolentoista vuoden välein. Rintoja ei saa tutkia koko ajan, kipeytyvät siitäkin. Kerran kuussa ja aina kierron samassa kohtaa riittää. Kivulle ei löytynyt syytä, kai se on hormonitoiminnasta johtuvaa. Nyt ovat tosi arat mammografian jälkeen. Liian kireät liivitkin aiheuttavat kipua, kun rinta on tavallaan väärässä asennossa.

• Kipuileva
        Marttakerttu kirjoitti:

Mammografia ja ultratutkimus, ei löytynyt mitään. Rinnat ovat möykkyiset ja niitä on melko mahdoton itse tutkia, sanoi lääkäri. Kehoitti käymään puolentoista vuoden välein. Rintoja ei saa tutkia koko ajan, kipeytyvät siitäkin. Kerran kuussa ja aina kierron samassa kohtaa riittää. Kivulle ei löytynyt syytä, kai se on hormonitoiminnasta johtuvaa. Nyt ovat tosi arat mammografian jälkeen. Liian kireät liivitkin aiheuttavat kipua, kun rinta on tavallaan väärässä asennossa.

... että ei löytynyt mitään. Minäkin olen alkanut epäillä, että kipuilu johtuu mammografiasta, koska onhan se aikamoinen "rääkki" ja aikaa "prässistä" muutama viikko. Kiitokset, että jaksoit vastata.

Aurinkoista kevättä ja kesää toivotellen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1016
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      19
      1013
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      815
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 66
      742
    Aihe