Aloittelen tässä itse ensimäistä kertaa hyötypuutarhan laittoa, ja nyt mietityttää milloin kasvit voisi laittaa kasvihuoneeseen.
Kasveina olisi tomaatti, paprika, kesäkurpitsa, maissi, kurkku, joista kaikki ovat jo kasvamassa kurkkua lukuunottamatta. Kasvihuone olisi muovinen tavallinen halppis kasvihuone ilman lisälämmitystä. Onko tähän olemassa jotain nyrkkisääntöä milloin voi taimet sinne laittaa kasvamaan? Yöpakkasten mentyä? Minkälaisia lämpötiloja em. kasvit kestävät? Olen kyllä yrittänyt googlettaa samoihin kysymyksiin vastauksia, mutta huonolla tuloksella.
Jyväskylässä asustelen, ja toistaiseksi täältä löytyy vielä lunta maasta.
Olisin yli kiitollinen jos joku osaisi auttaa!
Kasvihuoneeseen!
4
729
Vastaukset
Jyväskylän tienoilla on odoteltava kesäkuun alkupäiviin. Jos toukokuun alkupuoli on kesäistä ja maa ehtii lämmetä, niin voi siirtää jo toukokuun puolivälissä. Silloin kylläkin on viisainta viedä taimet ruukkuineen kasvihuoneeseen ja varautua peittämään ne hallaöinä ja jos tulee oikein kylmää, niin voi siirtää yöksi sisätiloihin.
Yleensä hallayöt ovat aurinkoisten päivien välissä, joten päivällä ne kyllä kasvihuoneessa pärjäävät. Maahan istutus siis vasta kesäkuun puolella.
Hieman askarruttaa kesäkurpitsoidesi ja maissiesi tulevaisuus, sillä itse kylvän ne vasta vapun jälkeen, koska ne kasvavat alkuun päästyään nopeasti. Lisäksi ne vievät kasvihuoneessa paljon tilaa satoonsa nähden, joten kasvattelen niitä itse avomaalla.
Tosin maisseja pidän kasvihuoneessa litran maitotölkeissä vahvistumassa usein juhannukseen asti ennen ulos istutusta.
Keväällä ennen kukintaa on kaikkien noiden kasvien alin lämpötila nolla, eli eivät saa "paleltua".
Kukinnan aikana kesällä on oltava vähint. 6-8 astetta öisinkin. Alemmat lämpötilat vaikuttavat sadon määrään.
Sivuillani on lisää tietoa näistä kuvien kera:
http://www.geocities.com/white_paprika- itse kokeillut
Ei kannata sitä kesäkurpitsaa viedä kasvihuoneeseen, se nimittäin valtaa sieltä uskomattoman suuren tilan ja kasvihuoneesi on sen jälkeen viidakko, nimimerkillä kokemusta on.
Itsellä on tälläinen halpiskasvihuone ja viime vuonna alkukesästä laitoimme sinne kylminä öinä auton sisätilan lämmittimen ajastimen kanssa puhaltamaan lämpöä.
Aluksi käytimme kasvihuonetta niin että taimet vietiin sinne päivisin ja kannettiin yöksi sisälle. Koko yöksi taimet jätettiin sinne joskus kesäkuun alussa jos oikein muistan ja istutettiin vähän myöhemmin kasvusäkkeihin.- ???
Kiitos paljon neuvoista!
Olen huomannutkin hätäilleeni noiden kasvien kasvatusten kanssa, mutta kun ei malttanut odottaa ja sormet syyhysivät istutushommiin..
En tosiaankaan arvannut että kesäkurpitsa ja maissi noin nopeasti kasvavat, laitoin viime sunnuntaina molempien siemenet multaan ja nyt ovat jo 10cm pitkiä. Tänään vein ne lasikuistille päiväksi, mutta uskaltaisiko sinne jo jättää yöksi? Mietin vain että ehkä kasvaisivat hitaammin jos olisivat viileässä. Tila on lämmittämätön, mutta ei mene enää öisinkään pakkaselle, pysyy noin 5asteessa, ja auringon paisteessa nousee yli 20asteeseen. voisiko snne jättää muitakin, tomaatit, paprikat, yrtit? - ???
??? kirjoitti:
Kiitos paljon neuvoista!
Olen huomannutkin hätäilleeni noiden kasvien kasvatusten kanssa, mutta kun ei malttanut odottaa ja sormet syyhysivät istutushommiin..
En tosiaankaan arvannut että kesäkurpitsa ja maissi noin nopeasti kasvavat, laitoin viime sunnuntaina molempien siemenet multaan ja nyt ovat jo 10cm pitkiä. Tänään vein ne lasikuistille päiväksi, mutta uskaltaisiko sinne jo jättää yöksi? Mietin vain että ehkä kasvaisivat hitaammin jos olisivat viileässä. Tila on lämmittämätön, mutta ei mene enää öisinkään pakkaselle, pysyy noin 5asteessa, ja auringon paisteessa nousee yli 20asteeseen. voisiko snne jättää muitakin, tomaatit, paprikat, yrtit?Tuonne lasikuistille voisin öiksi virittää jonkinlaista säkölämmitystäkin, jos tarvitsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi1184070Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693934Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks452249Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä562224- 582114
- 531786
- 271439
Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1101248Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151193- 601129