Ajattelin rakennella pienen vesivoimalan läheiseen ojaan. Siipiratas joka pyörittää autonlaturia. Sillä lämmitettäisiin varaajaa hehkutulppien tai vastaavien kanssa. Mikä olisi sopiva pyörimisnopeus laturille että jäähdyttää riittävästi? Onko kokemuksia vastaavasta? Löytyykö kuvia siipirattaista?
Omatekoinen vesivoimala
28
28228
Vastaukset
- Laskelmaatikko
Jos on tarkoitus ottaa laturista ulos vaikkapa vaatimattomasti 14 V 50 A (= 700 wattia), tarvitsee laturi käyttötehoa tuntuvasti enemmän, koska sen hyötysuhde ei ole 100 %. Leikitäänpä vaikka, että tarvittava teho on 900 W.
Jos ojassa on sopivalla matkalla kaatoa niin paljon, että saat järjestymään 1 metrin korkeuseron, tarvitaan 900 watin tehoon veden virtausta noin 92 litraa sekunnissa. Ynnä vesiratas/turbiini, jonka hyötysuhde on täydet 100 %! Käytännössä jää kovasti pienemmäksi. Jos yksinkertaisen vesirattaan hyötysuhteeksi arvioidaan optimistisesti 50 %, tarvitaan virtausta liki 200 litran tynnyrillinen sekunnissa.
Jos korkeuseroa on vain puoli metriä, kasvaa veden tarve jo pariin tynnyrilliseen. Lisäksi: mitä pienempi putouskorkeus, sitä pienempi hyötysuhde vesirattailla tahtoo olla.- lisäten
Padota et saa kuin luvan kanssa.
- Peltsi
lisäten kirjoitti:
Padota et saa kuin luvan kanssa.
Kyllä virtaamaa riittää, varsinkin näin keväällä ja syksyllä. Varmaan parikin kuutiota sekunnissa, keskikesällä on sitten hiljaisempaa. Ojassa on isot penkat että padota voisi vaikka 3metriä mutta sitten nousee naapurin pelloille vesi yläjuoksulla. Ajattelin toteuttaa sen mahdollisimman pienellä korkeuserolla. Mutta minkämallinen sen siipirattaan pitäisi olla?
- ovat kunnossa, niin
Peltsi kirjoitti:
Kyllä virtaamaa riittää, varsinkin näin keväällä ja syksyllä. Varmaan parikin kuutiota sekunnissa, keskikesällä on sitten hiljaisempaa. Ojassa on isot penkat että padota voisi vaikka 3metriä mutta sitten nousee naapurin pelloille vesi yläjuoksulla. Ajattelin toteuttaa sen mahdollisimman pienellä korkeuserolla. Mutta minkämallinen sen siipirattaan pitäisi olla?
kuukkeliin hauksi 'vesiratas' - 'alavesiratas' ...
Turbiinit voit unohtaa. - Anonyymi
lisäten kirjoitti:
Padota et saa kuin luvan kanssa.
nisti
- Anonyymi
ovat kunnossa, niin kirjoitti:
kuukkeliin hauksi 'vesiratas' - 'alavesiratas' ...
Turbiinit voit unohtaa.Kannattaa rakentaa!
- kokki
Minua kiinnostaisi tuo lämmityshomma. Millä saisin esim vesitynnyriä tms varaajaa lämmitettyä "millä tahansa" virralla? Onko olemassa erityisesti kuumennukseen tarkoitettua komponenttia?
- Peltsi
valovirralla/voimavirralla toimivia kyllä löytyy enemmänkin. 12V toimivia on ainakin sellaiset jäähdytysnesteen lämmitysvastukset, joita esim volkkarin tdi-koneissa käytetään. Ne siis saa virran laturista käynnistyksen jälkeen. Tehosta en en tiedä mutta kai se muutaman sata wattia on. En tiedä kestääkö hehkutulpat vedenlämmitystä.
- astiassa jo sillä, että
sitä vispaat. Ei siihen vastuksia tarvita. Elikkä vesirattaasta akseli lämpöeristettyyn astiaan ja siellä akselin päässä kuormana toinen ratas joka hakkaa sitä vettä seinille.
- Tosiukko
Peltsi kirjoitti:
valovirralla/voimavirralla toimivia kyllä löytyy enemmänkin. 12V toimivia on ainakin sellaiset jäähdytysnesteen lämmitysvastukset, joita esim volkkarin tdi-koneissa käytetään. Ne siis saa virran laturista käynnistyksen jälkeen. Tehosta en en tiedä mutta kai se muutaman sata wattia on. En tiedä kestääkö hehkutulpat vedenlämmitystä.
Vastuksestahan ilmoitetaan teho (P) ja se saadaan jännitten (U) ja virranvoimakkuuden (I) tulona. Eli P=UxI ja jos P on vakio niin jännitten (U) laskiessa virranvoimakkus (I) kasvaa. Autolatureissa jännite on siinä 13,5-15V ja teho (P) maks 800-1000W. Ja taas vesivoiman teho saadaa likiarvokaavasta, Teho = 9,81(maan vetovoiman kihtyvyys)x1000 (veden ominaismassa) xvesimäärä/sek (kuutometriä/sek x pudotuskorkeus (m). ja teho kilowatteja. Eli auton laturiin tarvitan voimalatehoa noin 0,8 kW ja kun hyötysuhde otetaan huomooon pitää vesitehoa olla tuohon 800W siinä 1,2 kW. Joka on jo aika iso "puro".
Otetaanpa esimerkki, pudotusta 1m, vettä 0,2 kuutoa/sek niin tuleeko tehoksi 1,9kW ja on aikamoinen vesimäärä tuo 200L/sek
- Raimo
Ei kannata käyttää lämmittämiseen sähköä. Paras ratkaisu voisi olla pieni lämpöpumppu tai kitka toiminen lämmitin. Käyttövoima kannattaisi ottaa siipirattaalla. Jos vähän tehokkaampaa voimalaa haluaa niin valaa betonista siipirattaalle "pesän" jonka läpi koko puron vesi virtaa. Tällöin pitää järjestää myös ylijuoksutus reitti...
Jos välttämättä haluaa käyttää sähköä on laturin syytä pyöriä 1000 r/min oli kyseessä sitten vaihto tai tasavirta laturi. Vastuksen voi tehdä itse konstaniini langasta, ku hehkutulpan elinikä lämmittimenä voipi olla aika rajallinen. Ja muutenkin ajatellen 12V (14,5V) on aika huono jännite lämmittimelle.
Jos ojan hyötysyvyys on 50 cm niin lavan korkeus voisi olla 1 m, mutta ei alle 75 cm. Työmäärä huomioiden lapojen määrä voisi olla 8 kpl jos jaksaa väkertää niin voi tietenkin tehdä vaikka 16 lapasen, mutta ei ehkä kannata...- Toivo
1000 kierrosta ei riitä autolaturille sillä alkaa vasta latamaan hiukan. Tarvitaan vähintään 2000 mutta mieluummin 6000. 8000 taitaa olla maksimi.
Lämmitin toimii aina 100% hyötysuhteella joten oli jännite mikä vain se on yhtä tehokasta lämmittämiseen.Vain kaapeli vahvuutta pitää lisätä jännitteen aletessa. Muuten vastus kuormassa ei tarvita laturiin minkäänlaista säädintä, koska silloin laturi puskee kaiken tehon vastuksiin.
Tehon säätö voidaan tällöin tehdä suoraan veden virtausta säätämällä.
- Hojohojo
Olen joskus löytänyt hyviä sivuja pienten tuulivoimaloidsen rakentamisesta. En nyt jaksa etsiä. Generaattori-, vaihteisto- ja laakerointiratkaisut lienevät samoja ja ehkä muutaman metrin korkuinen tuulimyllykin saattaisi olla mielekkäämpi projekti.
Jos saat jotakin aikaan, niin ota valokuvia ja tee sivustot asiasta.- olla parempi, mutta
kysyjällä olikin toiveita hyödyntää saatavilla olevaa vedenvirtaamaa?
- Hojohojo
on pato ja virtauskanava.
Tämä on ihan puhtaasti hatusta:
Jos on pystyt ojan patoamaan, niin nosta kaivurilla ojaan sopivan kokoinen betoninen siltarumpu, jonka sisään olet asentanut "turbiinisi". Siirrät voiman vaihteistolle ja generaattorille...edelleen vastuksella lämpövaraajaan tai jonnekin.
Tämä sitten ei ollut vakavasti esitetty...mukava pohtia silti...kuvitella mielessään. - lköhgalskhg
Hojohojo kirjoitti:
on pato ja virtauskanava.
Tämä on ihan puhtaasti hatusta:
Jos on pystyt ojan patoamaan, niin nosta kaivurilla ojaan sopivan kokoinen betoninen siltarumpu, jonka sisään olet asentanut "turbiinisi". Siirrät voiman vaihteistolle ja generaattorille...edelleen vastuksella lämpövaraajaan tai jonnekin.
Tämä sitten ei ollut vakavasti esitetty...mukava pohtia silti...kuvitella mielessään.mutta ajatus on minusta hieno. Miksi ei käyttäsi hyväksi luonnon omaa energiaa kun sitä on saatavilla.
Tsemppiä rakenteluun!
- jokiovarsi
Kysymys.
Mien on , jos joessa virtaama on 1m/s ja syvyttä joessa on n. metri.. Minkä tyyppisellä juoksupyöräälä, tai turbiinilla saisi n. muutaman kw tehon generaattorille? Olisiko jokin vesiratas, tai tunnelissa oleva juoksupyörä sopivin ??
nm. jokivarsi - Anonyymi
Ikivanha postaus, mutta olkoot vastaan kuitenkin. Juu onnistuu toki, itse ajattelisin asiaa näin että Vesiratas pyörii vedenvirtaaman mukana joko yläkautta tai alakautta ja ratas taas pyörittää esim isoa polkupyörän 28" takavannetta hihnanvälityksellä josta lähtee taas ketjun välityksellä ja siitä muunettuna hihnalla pyörittämään laturia. Tämä viritys kieltämättä kuullostaa kyllä monimutkaiselta, mutta mitä enemmän saadaan vauhtia laturia pyörittämään, sitä tehokkaammin se lataa. Laturiksi kannattaa laittaa heti alkajaisiksi 24voltin Kuorma-auton laturi ja tietenkin
2 kpl akkuja rinnakkaiskytkennällä jolloin siitä saadaan jo heti alkajaisiksi 24voltin järjestelmä. Tämä on paljon tehokkaampi kuin itsestään tavallinen 12voltin. 24volttia käytetään myös aikapitkälti automatiikan järjestelmissä, ja niistä akuista sitten voi kytkeä 5-6Kwh invertterin syöttämään sähköä taloon tai mökkiin ja valaistuksen voi joko laittaa suoraan akuista laittamalla Led-lamppua ym tai sitten perinteisesti invertterin syöttämästä verkkovirrasta muuntajan kautta, ihan kummin vain. Onhan näitä kaikkea tullut nähtyä ja mietittyä, mutta muistakaa aina sitten se kun kysymykseen tulee 230voltin verkkojännite, niin varovainen sen kanssa, ettei käy mitään vahinkoja, mielummin kutsuu vaikka sähköasentajan paikalle tekemään sen osuuden joita itse ei voi tehdä. Jotta kaikki tulisi asennettua turvallisesti ja laillisesti. En neuvo ketään tekemään mitään sellaista ja varsinkaan, jota ei toinen välttämättä ymmärrä tai hoksaa tai ei osaa, mutta omalla vastuulla kaikki ja paljon helpompana ratkaisuna näkisin valmispakettina myytävän Aurinkosähköjärjestelmän johon pystyy tarvittaessa asentamaan Agregaatin yhteyteen "varareservinä" Esim silloin kun Sähköä tarvitaan normaalia enemmän tai silloin kun tuotto on vähäistä. Jolloin Agregaatti voisi ladata akkuja kuin myös samanaikaisesti tuottaa varasähköä. Lämmitysjärjestelmänä minä näkisin parhaimpana joko Öljypoltin tai Pelletti yhdistelmäkattilan jossa on myös sekä puunpolttomahdollisuus viereisessä tulipesässä ja kattilan voi tarvittaessa myös varustaa sähkövastuksella, jos haluaa pelata täysin varmanpäälle.- Anonyymi
Ihan saman tehoinen järjestelmä, kytket ne 2 akkua sarjaan tai rinnan. Virrassa on vain eroa.
- Anonyymi
"2 kpl akkuja rinnakkaiskytkennällä jolloin siitä saadaan jo heti alkajaisiksi 24voltin järjestelmä."
Kaksi rinnankytkettyä 12voltin akkua on efelleenkin vain se 12 volttia, mutta virtaa on tuplaten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"2 kpl akkuja rinnakkaiskytkennällä jolloin siitä saadaan jo heti alkajaisiksi 24voltin järjestelmä."
Kaksi rinnankytkettyä 12voltin akkua on efelleenkin vain se 12 volttia, mutta virtaa on tuplaten.Nostelijalle akut vaihtoon eikä siihen riitä 2 x 24V
- Anonyymi
Tuulivoima paras!Lipputankot käyttöön/muutama aurikopaneeli katolle.
- Anonyymi
Tuo 24v tulee sitten kyseeseen jos kaapelivedot ovat pitkiä, 12v pitänee neliötä kasvattaa ohmin häviön takia.
- Anonyymi
Huomioitavaa on sitten se, että jos "ojassa" on virtaamaa kuutiokaupalla sekunnissa saattaa se olla kalojen kulkureitti yläjuoksulle. Eli jos "ojalla" on nimi niin kannattaa selvittää asia ettei päädy iltapäivälehteen ympäristörikollisena.
- Anonyymi
Joku viherpipertäjä siitä nostaa älämölön joka tapauksessa. Ehkä saa tuekseen muutaman eläkeläisprofessorinkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku viherpipertäjä siitä nostaa älämölön joka tapauksessa. Ehkä saa tuekseen muutaman eläkeläisprofessorinkin.
Muutenkin on meininki semmoista että jos vaikkapa pieraiset vastatuuleen niin joku on heti syyttämassä luonnollisten ilmavirtausten häiritsemisestä.
- Anonyymi
Tee mitä osaat ja pystyt Siitä oppii
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v3910596- 372391
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362326- 951711
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511270Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?831232Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51155Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?265983- 52956
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737