Poika 6kk

Ei jokella

Kävin neuvolassa ja sielläkin sanottiin, että kyllä puolivuotias jo jokeltaa. Tämä meidän poikapa ei jokella. Epäilivät jo, että onko kuuro, kun kuurot kuulema aloittavat ääntelyn normaalisti, mutta sitten lopettavat. Ei ole kuuro. Pienetkin äänet kuulee oikein hyvin.

Poikani ääntelee kiljahtelemalla, pitää narinaa, naukumistaa, "haukahtelua", joka ei kuitenkaan kuulosta ollenkaan jokeltelulta. Muuten en olisi tästä huolissani, mutta poika kyllä kiljahtelee kovasti, mutta on varsin hiljainen muuten. Puhutaan kyllä paljon ja kuunnellaan, onko pojalla jotain asiaan vastattavaa, mutta enimmillään hymyilee vain ja kujertaa sellaisen lyhyen: "gggeee" -äännähdyksen. Siihen se sitten jää. Ihan kuin sitä ujostuttaisi puhua. Nytkin kiljahtelee selän takana, mutta ei puhu.

Missä voi olla vika? Onko muilla ollut naukuvia puolivuotiaita jokeltavien puolivuotiaiden sijaan? Miten ovat siitä kehittyneet? Ja onko ihan normaalia, että puolivuotias vain katsoo mykkänä, suu ammollaan ihmetyksestä ihan kaikkea ja on kauhean utelias, muttei "kommentoi" asioita? Eikö puolivuotiaat yleensä ole äänekkäitä? Sellaisia suupaltteja? Mikä meidän jätkää oikein vaivaa??? Outoa kuulla, kuinka poika innostuessaankin päästää vain kovia "iiiaah!!!!" ääniä.

4

2299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikku

      meidän autisti poika alkoi tosi aikaisin jokellella mutta siitäkään huolimatta ei osaa vieläkään puhua ja syksyllä täyttää 4vuotta. Itse en olisi kovinkaan huolissani, mutta jos kesän aikana ei ala juttua tulla niin sitten varmaan miettisin missä vika.

    • kuin

      Olisit puhunut minun 6 kk pojusta ja neljästä muusta vanhemmasta. Yksikään heistä ei ole koskaan oikeaoppisesti "jokeltanut" vaan enemmänkin kiljunut ja örissyt ja murahdellut. Kaikki osaavat puhua ja ovat kehittyneet täysin normaaleiksi... Älä ole turhaan huolissasi, vika ei ole korvissa eikä päässä...

    • Peutti

      Kyllä lapsen jokellukseen kannattaa kiinnittää huomiota, kielen häiriöitä voitaisiin todeta jokelluksesta, jos vain tiedettäisiin miten.
      Oma poikani jokelteli todella vähän. Puhe lähti liikkeelle normaalisti, mutta oli pitkään hyvin epäselvää ja yksisanaista. Koska olen itse ammatiltani puheterapeutti, osasin jutella hänen kanssaan paljon ja kiinnittää huomiota siihen, että hän KATSOI suutani kun puhuin. Höpöttelin ja loruttelin paljon. Pojan puhe eteni sitten normaalin rajoissa, mutta olen sitä mieltä että hänellä oli taipumusta puheen motorisiin ongelmiin, en tiedä kuinka vahvana ne olisivat tulleet esiin jos ei olisi saanut niin paljon virikettä. Ehkä eivät paljon pahemmin? Tai sitten hän olisi käynyt puheterapiassa 4-5 -vuotiaana epäselvän puheen takia.

    • huolissani..

      Meillä tyttö oli tosi hiljainen vauva-aikana. Joitain yksittäisiä tavuja toisteli välillä. Kiljahteli innostuessaan. Mietteliään näköisenä tuijotteli kaikkea. Tasan 8,5 kk iässä sanoi sitten ensimmäisen sanansa "pallo". Ei meinattu ensin edes uskoa, mutta pakko se oli, kun sitä pallon nähdessään hoki. Pallo-sana olikin kovassa käytössä n. vuoden ikään asti, jonka jälkeen alkoi tulla lisää sanoja. Nyt 1v 5kk vanhana tytöllä on n. 150 sanaa päivittäin käytössä ja lisää tulee vauhdilla. Eipä se nytkään turhia hölpöttele, puhuu vain silloin, kun on asiaa ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10295
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1586
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe