sairasloma,lukekaa pian

moona

Hei!

voiko sairasloma lappua saada jälkikäteen?ja miten tämä onnistuu? esim jos haluaisin sen tiistailta ja keskiviikolta?

8

10508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä Äksyin Ämmä

Sairauslomaa saadakseen potilaan pitää käydä joko lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolla. Useimmiten lääkäri ei taannehtivia lomatodistuksia kirjoita. Joskushan potilaasta näkee, että sairaus on kestänyt jo muutaman päivän ennen vastaanottohetkeä, ja tällöin lääkäri voi tehdä sairauslomatodistukseen merkinnän tästä havainnosta. Riippuu sitten työnantajasta, hyväksyykö hän tämän todistuksen. Työnantaja yleensäkin päättää, myöntääkö hän sairauslomaa lääkärintodistuksen perusteella ja maksetaanko loma-ajalta palkkaa. Lääkäri ei siis "kirjoita ketään sairauslomalle".
      Toisaalta olettaisin, että työnantaja joutuu hankaluuksiin, jos hän ei hyväksy asiallista ja ajoissa toimitettua sairauslomatodistusta vaan koettaa pakottaa työntekijän sairaana työhön. Muistaakseni sairausloma-aikana työskentelevä työntekijä on esimiehen vastuulla.

• sairaslomalla työpaikalla

Sairaslomalla töissä olleella ei työpaikan vakuutukset korvaa mitään jos jotain siellä työpaikalla sattuu ja siksi useinkaan työantaja ei edes halua sairasta töihin.

• pip²
        sairaslomalla työpaikalla kirjoitti:

Sairaslomalla töissä olleella ei työpaikan vakuutukset korvaa mitään jos jotain siellä työpaikalla sattuu ja siksi useinkaan työantaja ei edes halua sairasta töihin.

Ei pidä paikkaansa. Työnantajalla on lain mukaan mahdollisuus evätä sairausloma ja antaa tilalle korvaavaa työtä. Esim. jalan murtaneelle voidaan antaa sopivaa istumatyötä, jossa jalkaa ei tarvitse rasittaa.

Eikä se lääkärin antama sairausloma ole ehdoton. Jos työntekijä tuntee olevansa tervehtynyt ja haluaa palata töihin ennen sairausloman päättymistä, voi asiasta sopia työnantajan kanssa yhdessä. Omatoimisesti sopimatta asiasta etukäteen ei töihin kannata mennä.

Tuosta vakuutuksista ja tapaturmista todennäköisesti suurempi syy miksi yleensä sairauslomat ollaan kokonaan poissa on, että se on maan tapa ja käytäntö. Jos työnantaja ei lääkärin suosituksesta huolimatta myönnä palkallista poissaololupaa ja jotakin sattuu, voidaan tapaturman syy "lukea" tuottamuksellisena, ja koventaa seuraamuksia.

• EDELLEEN EI

EI VOI SAADA JÄLKIKÄTEEN! KUKAAN LÄÄKÄRI EI KIRJOITA LOMAA TAKAUTUVASTI.JOKAINEN LOOSERIHAN KÄYTTÄISI SITÄ HYVÄKSEEN.

• doops

Olen itse saanut kun olin sairaana enkä kyennyt sillä hetkellä lääkärin..

• dffdfdsfs
        doops kirjoitti:

Olen itse saanut kun olin sairaana enkä kyennyt sillä hetkellä lääkärin..

tänään soitat ja kerrot että tiistaina ja keskiviikkona mennäviikolla oli helvetillinen kuumepiikki, mistä se sen pystyy todistamaan. Ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Eikä lääkäri saa valehdella, kuulemma! Eikä lääkäri voi kirjoittaa todistuksia (eikä kai yleensäkään mitään) ellei ole tavannut asiakasta kasvokkain (jaa, jatkolomat eri juttu kenties, mutta silloin on jo kerran tavattu ja sovittu, että soita ennen tämän loman loppumista jos ongelma jatkuu niin kirjoitetaan lisää A-todistuksella), sillä kaiken pitää lopulta ja todellisuudessa (ainakin näin väitetään) perustua henkilön tutkimiseen eikä mihinkään kuulopuheisiin"!

Joooooooooo. Ei voi kirjoittaa jälkikäteen.

• gdfgdfgdfgf
        dffdfdsfs kirjoitti:

tänään soitat ja kerrot että tiistaina ja keskiviikkona mennäviikolla oli helvetillinen kuumepiikki, mistä se sen pystyy todistamaan. Ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Eikä lääkäri saa valehdella, kuulemma! Eikä lääkäri voi kirjoittaa todistuksia (eikä kai yleensäkään mitään) ellei ole tavannut asiakasta kasvokkain (jaa, jatkolomat eri juttu kenties, mutta silloin on jo kerran tavattu ja sovittu, että soita ennen tämän loman loppumista jos ongelma jatkuu niin kirjoitetaan lisää A-todistuksella), sillä kaiken pitää lopulta ja todellisuudessa (ainakin näin väitetään) perustua henkilön tutkimiseen eikä mihinkään kuulopuheisiin"!

Joooooooooo. Ei voi kirjoittaa jälkikäteen.

on todistuksen päiväys 24.11. ja aika jolta todistus annetaan on vaikkapa 13. - 14.11. Jaa? Ei ole pakko hyväksyä tuollaista todistusta.

Tosin, kirjoittelevathan lääkärit hankalille asiakkaille kaikenlaisia todistuksia, vaikka tietävät etteivät ne mene läpi, katsos silloin asiakas ei syytä lääkäri että "ei kirjoittanut" vaan sitä joka hylkäsi todistuksen. Älyttömiä esim. todistukset että asiakas jonkin ihottuman takia tarvitsee astianpesukoneen sossun toimesta kustannettavaksi - joo, arvaa meneekö läpi! Ei mene, mutta voi kirjoittaa, sillä asiakas syyttää tietysti sitten sossua eikä lääkäriä. Ihan samahan se lääkärille on mitä se paperille pistää, pääasia että itse ei joudu haukuttavaksi!

• sddfdffgh

lääkärin pakeilla ja hän on sinä nimenomaisena aikana sen taudin todennut, eli olet sairastaessasi ollut lääkärillä, hän on kirjannut käyntisi ja tehnyt taudinmäärityksen, silloin voit pyytää todistuksen, koska olet ollut vastaanotolla.

Mutta ei voi sillä tavalla saada, että soitat ja kerrot lääkärille että voi vee, mä olin viime viikolla kipee, en käynyt terkkarisa, mutta tarvis nyt todistus kun mulla oli siis ihan tajuton nuha ja kuume, että uskot sä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17113
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4874
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2052
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1547
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1474
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1263
    Aihe