Sammaleinen nurmikko

Tuutikki

Oletteko kokeilleet levittää sammaleiselle nurmikolle ohuen kerroksen hiekkaa kalkkia ? Jossain puutarhaesitteessä oli tälläinen neuvo.

11

7838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeppe

      Olen levitellyt rakeista kalkkia, mutta ei se yksinään oikein jaksa sammalta hävittää. En oikein ymmärrä mitä se hiekka auttaa - voihan se ajanoloon tietekin lisätä maan huokoisuutta, mutta ei siitä kovin nopeaa apua tulle. Sammalsyöppöä vaan, se tehoaa koko kesäksi.

      • Äijä

        Jos nurmikko on oikein sammaleista, maa on useimmiten liian tiivistä ja paikka varjoinen. Sammalsyöpöt eivät poista sammaleen syytä, vaan seurauksen. Pysyvä apu saadaan aikaan vain nurmikon uudistuksella. Homma on tosin työläs ja kallis, mutta ei se kauniisti sammaloitunut nurmikkokaan aina mitenkään pahalta näytä.


      • nurmikkohan
        Äijä kirjoitti:

        Jos nurmikko on oikein sammaleista, maa on useimmiten liian tiivistä ja paikka varjoinen. Sammalsyöpöt eivät poista sammaleen syytä, vaan seurauksen. Pysyvä apu saadaan aikaan vain nurmikon uudistuksella. Homma on tosin työläs ja kallis, mutta ei se kauniisti sammaloitunut nurmikkokaan aina mitenkään pahalta näytä.

        on ihan kaunis ja pehmoinen vaikka avojaloin astella. Lisäksi helppohoitoinen.


      • kalkitseminen
        nurmikkohan kirjoitti:

        on ihan kaunis ja pehmoinen vaikka avojaloin astella. Lisäksi helppohoitoinen.

        on a ja o sammaleiselle nurmikolle. Mutta eihän se yhdessä vuodessa auta. Meillä on vanha tontti, kauan huonolla hoidolla ollut ja kuusikon laidassa. Kalkkia on kylvetty nyt vuosia ja tulos alkaa näkyä.


    • aaaaattt

      Esim. talikolla voi pieniä alueita "ilmastoida".Suurempia alueita varten kannattaa valmistaa joku tehotyökalu,vaikka pölkky jossa on isoja nauloja.Tämä tepsi ainakin meidän nurmikkoon. kalkitus ja hiekka.Ihanteellisinta olisi jos hiekan saisi hierottua vaikka haravalla noihin reikiin.

      • puurastaja

        Joskus vuosia sitten tein kahdesta vanetilevystä sellaisen reijittäjän, katkaisin sopivan mittaisia kierretangon pätkiä ja ne sitten istutin niihin vanerilevyihin,jouset muutama kappale sinne väliin niin eikun reijityslaite sillä valmis. Pisto syvyys noin 5 senttimetriä. Siihen hiekkaa reikiin ja samalla voi laittaa lannokettakin, jopa siemenet olen niihin tiputtanut ja ihan hyvällä tuloksella. Paikkahommissa erittäin käytännöllinen. Varjoisat ja valottomat kohdat ottaa helposti sammalta. Tänäpäivänä kun tuolla pohjoisen puolelle tuota katolta tiputettua lunta oli, niin ajoin lumilingolla ( perästä käveltävällä ), siinä joissakin paikoissa olevat sammali kohdat sai kyytiä, kun se alue sulaa päivän parin sisään niin kerääjäleikkurilla sammalit voi sitten purkittaa.


      • hyvät ihmiset
        puurastaja kirjoitti:

        Joskus vuosia sitten tein kahdesta vanetilevystä sellaisen reijittäjän, katkaisin sopivan mittaisia kierretangon pätkiä ja ne sitten istutin niihin vanerilevyihin,jouset muutama kappale sinne väliin niin eikun reijityslaite sillä valmis. Pisto syvyys noin 5 senttimetriä. Siihen hiekkaa reikiin ja samalla voi laittaa lannokettakin, jopa siemenet olen niihin tiputtanut ja ihan hyvällä tuloksella. Paikkahommissa erittäin käytännöllinen. Varjoisat ja valottomat kohdat ottaa helposti sammalta. Tänäpäivänä kun tuolla pohjoisen puolelle tuota katolta tiputettua lunta oli, niin ajoin lumilingolla ( perästä käveltävällä ), siinä joissakin paikoissa olevat sammali kohdat sai kyytiä, kun se alue sulaa päivän parin sisään niin kerääjäleikkurilla sammalit voi sitten purkittaa.

        Sammalta on siksi,kun ei ole annettu lannoitteita,laittakaa kunnolla keväällä ja syksyllä lannoitetta,kyllä sammaleet katoaa ja ruoho pääsee esille.


      • puurastaja
        hyvät ihmiset kirjoitti:

        Sammalta on siksi,kun ei ole annettu lannoitteita,laittakaa kunnolla keväällä ja syksyllä lannoitetta,kyllä sammaleet katoaa ja ruoho pääsee esille.

        Oletteko käyttäneet kahvinporoja nurmikollanne, nyt kun on ollut aurinkoista ja luntakin pihalla, itse olen kerännyt talteen suodatinpusseista sen ruskean aineen ja sitä lusikalla syytänyt lumenpäälle, sulattaa mukavasti. Liekkö haittaa nurmikon kasvulle, madot näyttäisi tykkäävän ja viihtyvän niillä alueilla, siinä ne porailevat reikiä ja samalla maa ilmastoituu. Ei niissä kohti ainakaan sammal ole viihtynyt.


      • happi loppuu

        Jokunen vuosi sitten oli myynnissä nurmikon ilmastukseen tarkoitettuja kenkiä. Vieläköhän niitä jostain löytyisi? Olisivat todella kätevät käyttää samalla kun leikkaa nurmikkoa.


    • pms68

      hanki hyvä harava jolla saat suuremman sammaleen ja kuolleen heinän pois maasta. Fiskars ei tähän sovi, mutta pari muuta muovista on joissa on piikkimäiset ne piikit varsinkin sellainen sininen heittävä on loistava puuhaan jos eteen tulee..

      Kalliahan maa tarvitsee jos se on hapan ja siksi sammaleinen. Jos se taas on kostea niin hiekalla saa ehkä maan hieman ilmavammaksi ajan kanssa, mutta mikään ihmeparantaja se ei ole pintaan laitettuna. Nurmikko taas pitää paremmin puolensa mikäli sillä on sopivia ravinteita ja sopiva happamuus maassa kasvaakseen jolloin nurmikon lannos auttaa asiaan..

    • MTK

      Poistin juuri 3 m3 sammalta nurmikostani. Mitä kalkkia suosittelisitte levitettäväksi ? Joku tuotenimi , kiitos.
      Nurmikko on n. 1000m2

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe