Miksi passi

Tyhmyri

Miksi ihmeessä aina Suomesta lähtiessä takistetaan että passi on tullut mukaan kun sitä ei missään muualla Euroopan sisäisillä lennoilla tarvita.

Tarvitaanko tuo passi ihan oikeasti vai onko kyseessä jokin vanha jäänne.

8

2050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai EU-henkkari

      pitää olla mukana Euroopassa, vaikka rajalla ei tarkastetakaan.

      • tarkistetaan

        rajoilla joskus, mutta saatetaan tarkistaan vaikkapa ihan keskellä kirkasta päivää keskellä katua. Ja silloin pitää olla nimenomaa passi tai virallinen EU-paperi mukana. Helpottaa asioiden käsittelyä ratkaisevasti. Nim. kokemusta on!


    • EU-maissa

      EU:n sisällä liikkuessa pitää pystyä todentamaan henkilöllisyys, ihan niin kuin aina ulkona liikkuessa. Passi on vain yksi tapa henkilöllisyyden todentamiseen, muukin ko. maassa tunnustettu henkilölisyystodistus käy. Suomalaiset henkilöllisyystodistukset eivät yleensä käy (sama toimii molemmin päin, esim. hollantilainen henk.tod.korttini ei kelpaa Suomessa).

      Passi taas tarvitaan kaikilla kansainvälisillä lennoilla. Lentoyhtiö on velvollinen tarkistamaan sen, eikä koneeseen saa päästää henkilöä ilman asiaankuuluvaa passia. Eli Suomesta vaikkapa Hollantiin voi ajaa autolla ilman passia (kunhan pitää mukana jonkun henk.todistuksen), mutta lentäen tuo ei ole sallittua.

      Oma asiansa on se, tarkistetaanko passia / papereita, vai ei. Ei ole kovin harvinaista, että joku lentää ensin toiseen maahan, ja paluulennolle noustessa vasta huomataan että passi puuttuu. Sille lennolle ei sitten pääse, vaan tulee reissu paikalliseen konsulaattiin, josta väliaikaisen passin saa yleensa parissa tunnissa.

      • lo_siento

        >>EU:n sisällä liikkuessa pitää pystyä todentamaan henkilöllisyys, ihan niin kuin aina ulkona liikkuessa.>>

        Lauseen loppuosasta: olen ymmärtänyt, ettei Suomessa Suomen kansalaisen tarvitse kantaa mukanaan ulkona liikkuessaan henkilötodistusta, jos ei sitä itse halua. Vai tarkoititko tuolla vain jonkin toisen EU-maan kansalaista vieraassa EU-valtiossa?

        >>Eli Suomesta vaikkapa Hollantiin voi ajaa autolla ilman passia (kunhan pitää mukana jonkun henk.todistuksen), mutta lentäen tuo ei ole sallittua.>>

        Onkohan todella näin? Miksei kuvallinen henkilötodistus kelpaisi EUn sisäisellä lennolla?

        Tosin itse käytän passia edelleen, koska en ole nähnyt mitään hyvää syytä kuvallisen henkilötodistuksen hankkimiseen.


      • dkjhdkjg

        "Suomalaiset henkilöllisyystodistukset eivät yleensä käy.."
        "Passi taas tarvitaan kaikilla kansainvälisillä lennoilla. Lentoyhtiö on velvollinen tarkistamaan sen, eikä koneeseen saa päästää henkilöä ilman asiaankuuluvaa passia."

        Höpö höpö... Pohjoismaisilla lennoilla riittää (jopa) suomalainen ajokortti (pohjoismainen passivapaus - peruskouluasiaa!) ja suureen osaan muutakin Eurooppaa käy matkustusasiakirjaksi uudenmallinen henkkari.


    • minulta

      on aina kysytty passi euroopassa, jopa maiden sisäisillä lennoilla.

    • Pade

      Uskokaa jo nyt hyvät ihmiset: AINA matkustessanne tarvitaan joku matkustusasiakirja. Passi tai '99 jälkeen myönnetty henkilökortti. Ajokortti EI ole matkustusasiakirja. Vaikka ois kuinka EU- tai Shengen-maa, henkilöllisyys täytyy jotenkin osoittaa. Tähän on paras passi. Se on kyllä kumma, jos kaverit kertoo, ettei mitään tarvita. Silloinhan tänne vois kuka tahansa Elvis Presley tulla henkseleitään levitteleen ja sanoa, et olen Eu-maasta.

      • ID2

        EU:n alueella passi sekä uudenmallinen ID-kortti käyvät. Esm. sakemannit ovat kovastikin tottuneita matkustamaan ainoastaan ID-korttinsa kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2118
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      267
      1963
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      62
      1496
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      115
      1336
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1248
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      128
      1184
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      960
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      927
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      857
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      841
    Aihe