Epävakaa persoonallisuus

Aliisa

Hei!

Keskustelisin mielelläni tunne-elämältään epävakaan persoonallisuuden kanssa!

Epäilen itselläni tätä häiriötä, mutta en ole asiasta ihan varma, joten olisi kiva kuulla kuinka usein mielialat vaihtelevat, jos kyse on häiriöstä.

Olisi mukava kuulla päiväkirjamaisia kertomuksia esim. yhden viikon tuntemuksista. Ja erityisesti toivoisin saavani vastauksia kysymyksiini evp:sta kärsivältä. Olen käynyt katsomassa vertaistukipalstoja, mutta niistä en saa vastauksia omiin kysymyksiini.

Kiitos, jos joku viitsii vaihtaa muutaman sanan!

36

3399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

onks se siis sitä että sulla vaihtelee luonteenpiirteet ja/tai persoonallisuus miten sattuu esim jopa useaan kartaan päivän aikana?

oot mun kaima muuten..

• Annastintti

heissan Tuosta epävakaasta persoonallisuudesta, oma diagnoosini oli muistaakseni tautiluokitukseltaan jotaki60.3 tai jotakin sinne päin, että en ole nyt ihan varma että onko se sama kuin kyseessä epäilit itselläsi olevan, mutta, mulla onsellaista oireilua että persoonallisuuteni niinikään hajutuu moneksi erilaiseksi,tunneelämältäni olen äkkipikaisen helposti räjähtävä sekä loukkantuva, takerrrun helposti esimerkiksi mieheni tukeen sekä tarvitsenmuiden mielipiteitä, saattaa kuulostasiltä että nuo menevät ristiin nuo oireeni mutta eivät oikeastaan. unohtelen jatkuvasti asioita ja elän keskellä kaaosta ,tuntuu että jokapäivä on korjattava samat sotkut. unohtelen sekä kafotan kaikki tavarat sekä sekoitan asioita keskenään tahattomasti. myöskin olen hyvin impulsiivinen asioissa joita teen. sanon ensin ja sitten mietin tartun uusiin haasteisin ja sitten seuraavana päivänä luovun niistä. tänään tätä mieltä ja seuraavana taas toista. minun kohdalla epäiltiin adhdtä, mutta ei se kuulemma sitten ollutkaan sitä vaan epävautta persoonallisuudessa tai jotakin sinne päin. kuitenkin iloista kevättä sulle ja kaikille muikllekin

• Aliisa

Tuo kuulostaa enemmänkin siltä sairaudelta, jossa ihmisellä on monta persoonaa..? Ei taida ihan sama olla.

• Aliisa
        Annastintti kirjoitti:

heissan Tuosta epävakaasta persoonallisuudesta, oma diagnoosini oli muistaakseni tautiluokitukseltaan jotaki60.3 tai jotakin sinne päin, että en ole nyt ihan varma että onko se sama kuin kyseessä epäilit itselläsi olevan, mutta, mulla onsellaista oireilua että persoonallisuuteni niinikään hajutuu moneksi erilaiseksi,tunneelämältäni olen äkkipikaisen helposti räjähtävä sekä loukkantuva, takerrrun helposti esimerkiksi mieheni tukeen sekä tarvitsenmuiden mielipiteitä, saattaa kuulostasiltä että nuo menevät ristiin nuo oireeni mutta eivät oikeastaan. unohtelen jatkuvasti asioita ja elän keskellä kaaosta ,tuntuu että jokapäivä on korjattava samat sotkut. unohtelen sekä kafotan kaikki tavarat sekä sekoitan asioita keskenään tahattomasti. myöskin olen hyvin impulsiivinen asioissa joita teen. sanon ensin ja sitten mietin tartun uusiin haasteisin ja sitten seuraavana päivänä luovun niistä. tänään tätä mieltä ja seuraavana taas toista. minun kohdalla epäiltiin adhdtä, mutta ei se kuulemma sitten ollutkaan sitä vaan epävautta persoonallisuudessa tai jotakin sinne päin. kuitenkin iloista kevättä sulle ja kaikille muikllekin

En tiedä kuinka paljon epävakaalla ja hajanaisella persoonallisuudella on eroa..

Olen myös impulsiivinen, helposti ja rajusti suuttuva, ja huomaan sen itse usein jälkeenpäin, kun olisi tarve saada hyväksyntää. "Mä en jaksa" on aika usein kuultavissa kun olisi kyse jostain hyödyllisestä, kuten siivoamisesta, mutta kyllä ne hoituu kuitenkin ihan hyvin. Nukkumisen kanssa on ongelmia, en saa unta ja aamulla olen välillä kuoleman väsynyt, mutta toisaalta ihan pirteä, vaikken olisi nukkunutkaan. Minun on vaikea tehdä tulevaisuuteen liittyviä päätöksiä, kun ei ole lainkaan varma mitä haluaa, tai sitten se muuttuu kun on jo luullut oivaltavansa sen oman jutun. Myös sosiaalisten tilanteiden pelko vaivaa.

Yleensä olen suht koht järkevä, eikä impulsiivisuus tule niinkään esille raha-asioissa tms., vain repäisevissä päätöksissä lähtemisestä johonkin.

Minulla ei ilmene tuuliviirimäisyyttä käytöstä kovin usein (siis vaikka päivittäin). Olisi kiva tietää kuinka usein tällaista "pitäisi" esiintyä? Kuitenkin silmät aukaistuani aamulla, minulla on selvästi energiaa ja hyvää mieltä, tai sitten on uupunut olo,enkä usko saavani mitään aikaiseksi. En ole oikein saanut selville, kuinka usein normaalisti tuntemukset vaihtuvat.(?) Jonkin lukemani perusteella tunteet heittelisivät epävakaalla persoonalla ilosta syvään melankoliaan.

Osaisitko vastata kysymyksiini? Hyvää kevättä myös sinulle!

• Tohtori.fi !

Jospa sieltä löytyisi tietoa tuosta aiheesta...

• Aliisa

Haluan ennemminkin keskustella asiasta toisen asianomaisen kanssa, oireet ovat minulle jo tuttuja.

• Jimi Penni

Olen liki viiskymppinen ja minulla diagnostisoitiin persoonallisuus häiriö jo -70 luvulla MTT: ssä parikymppisenä. 80-luvulla tuli eläke vaikean rajatilatasoisen persoonallisuuden vuoksi. Diagnoosi sisälsi epävakaan persoonallisuushäiriön. Oireina mm:

- Erittäin huono kyky sietää ahdistusta
      - Erittäin heikko kyky sietää masennusta
      - Huono impulssikontrolli

Nuo ovat neuropsykologin arviosta mutta lisäksi kuvaan kuuluvat; huonot sosiaaliset taidot, räjähdysherkkyys, jatkuva tyhjyydentunne joka vie joskus hulluuden partaalle, koko ajan täytyisi olla toimintaa. Lisäksi hyvin voimakas impulsiivisyys.

Hyviä puolia; musikaalisuus, taiteellisuus, älykkyys ja kirjoittaminen. Lisäksi ennalta arvaamaton luovuus.

Häiriö on vakava ja mielestäni siinä ei ole mitään tavoittelemisen arvoista. Jos joku tahtoo ottaa sen antaisin ilomielin pois koko laidasta laitaan elämän. Ei sitä päällepäin huomaa vaan ihmiset katsovatkin, tuossa on sosiaalisuuden ja terveyden esimerkki. Mutta kun räjähdys ennen pitkää tulee monen kurkkua kuivaa.
      Niinpä niin, koko elämä yhtä kaaosta enkä saa asioita järjestykseen.

Jos ei tätä diagnoosia ole, älä sitä ala tavoittelemaan tai ihailemaan!

• Aliisa

Mielestäni en tavoittele, vaan pyydän neuvoja mahdollista itsetuntemusta varten. Sanoit, ettei kannata alkaa tavoittelemaan, jos ei ole diagnoosia saanut. Olen sitä mieltä, että ihminen on sairas myös ennen diagnosointia, ja voi huomata itsessään itsekin jonkin sairauden piirteitä. Tottakai haluan mahdollisen avun, jos huomaan itseni sairastavan jotakin. En odota, että jos joskus joudun lääkäriin, lääkäri saattaa huomata minulla epävakauden muun sairauden ohessa. Sitä paitsi, itselläni häiriö on mahdollisesti suht lievänä muotona.

• Jimi Penninen
        Aliisa kirjoitti:

Mielestäni en tavoittele, vaan pyydän neuvoja mahdollista itsetuntemusta varten. Sanoit, ettei kannata alkaa tavoittelemaan, jos ei ole diagnoosia saanut. Olen sitä mieltä, että ihminen on sairas myös ennen diagnosointia, ja voi huomata itsessään itsekin jonkin sairauden piirteitä. Tottakai haluan mahdollisen avun, jos huomaan itseni sairastavan jotakin. En odota, että jos joskus joudun lääkäriin, lääkäri saattaa huomata minulla epävakauden muun sairauden ohessa. Sitä paitsi, itselläni häiriö on mahdollisesti suht lievänä muotona.

Jaaha, sinun on siis vaikea hyväksyä itsesi tavallisena tallaajana? Haluat ruokkia narsismiasi olemalla originelli, hiukan muista poikkeava. Kuinka niin, enhän edes tavoittele tuota diagnoosia? Mutta kuitenkin haluat olla sen lievempi muoto ja sillätavoin erilainen kuin muut. Suom. huom. erottua massasta.

• Annastintti
        Jimi Penninen kirjoitti:

Jaaha, sinun on siis vaikea hyväksyä itsesi tavallisena tallaajana? Haluat ruokkia narsismiasi olemalla originelli, hiukan muista poikkeava. Kuinka niin, enhän edes tavoittele tuota diagnoosia? Mutta kuitenkin haluat olla sen lievempi muoto ja sillätavoin erilainen kuin muut. Suom. huom. erottua massasta.

moi Aliisa! Memehän sinne yhden mielenterveysyhdistyksen sivuille jossa olet myös käynyt(ainakin luulen niin.)Olen vastannut sinne sulle melko tarkkaan ja voin vastailla vielä lisääkin, pitäis olla siellä sivuilla , eilen yöllä laitoin jos ei vielä näy niin pitäis jonkun ajan kuluttua näkyä , ne viestiti luetaan siellä ennenkuin ne julkaistaa. Toivottavasti ymmärsit.:) täällä on näköjään muutamia sellaisia tyyppejä jotka eivät pysty asialliseen keskusteluun

• Asiantuntijantar
        Annastintti kirjoitti:

moi Aliisa! Memehän sinne yhden mielenterveysyhdistyksen sivuille jossa olet myös käynyt(ainakin luulen niin.)Olen vastannut sinne sulle melko tarkkaan ja voin vastailla vielä lisääkin, pitäis olla siellä sivuilla , eilen yöllä laitoin jos ei vielä näy niin pitäis jonkun ajan kuluttua näkyä , ne viestiti luetaan siellä ennenkuin ne julkaistaa. Toivottavasti ymmärsit.:) täällä on näköjään muutamia sellaisia tyyppejä jotka eivät pysty asialliseen keskusteluun

Älä sinä ala isottelemaan täällä. Täällä on älykkääseen keskusteluun kykeneviä ja sinä et voi kontrolloida tosiasioita.

Aliisa, älä usko tuo miestä(?).

• sekasikiöittele mua..
        Asiantuntijantar kirjoitti:

Älä sinä ala isottelemaan täällä. Täällä on älykkääseen keskusteluun kykeneviä ja sinä et voi kontrolloida tosiasioita.

siellä taas oikeen aikuiset kirjoittelee palstoilla. tuolla on kyllä tarjolla muitakin sivustoja joissa lohdutellaan pikkulapsia joita on loukattu , ja varmasti muitakin pikkulpsosille suunnattuja sivuja...

• naurutar
        sekasikiöittele mua.. kirjoitti:

siellä taas oikeen aikuiset kirjoittelee palstoilla. tuolla on kyllä tarjolla muitakin sivustoja joissa lohdutellaan pikkulapsia joita on loukattu , ja varmasti muitakin pikkulpsosille suunnattuja sivuja...

kirjoita suomea äläkä jotain suomen sukuista siansaksaa. toiseksi kirjoita asiaa jos sitä on muuten vaikene.

• takapuoltani
        sekasikiöittele mua.. kirjoitti:

niin siis aion tehdä

• Aliisa
        Annastintti kirjoitti:

Tiedän, mistä puhut. Jatketaan ehkä keskustelua siellä. :)Kiva huomata, että olet noin huomaavainen! Kiitos!!

• Aliisa
        Asiantuntijantar kirjoitti:

en aiokaan alkaa väittelemään kenekään kanssa. Hänellä taitaa olla vain huono vaihe menossa...

• Liisa psyk. erik. lääkäri

Tuo *Jimi Penni* kirjoittaa sinulle asiaa. Häiriö on hyvin vakava ja syvä. Tuon diagnoosin omaavat ovat tunne-elämältään 1-3 lapsen tasolla. Häiriö jaetaan kahteen tyyppiin; impulsiivisen ja rajatilatyyppiin, vaikka usein ne menevät päällekkäin. Minä-kuva on häilyvä ja hauras. Ihmiset ova joko ehdottoman hyviä tai pahoja absoluuttisesti. Kieltämistä ja suuruuskuvitelmia on. Häiriö on amerikkalaisen tutkimuksen mukaan päällekkäinen narsistisen persoonaallisuushäiriön kanssa. Siis ainakin osa luetaan psykopaatteihin.

Kaiken kaikkiaan kyse on syvästä ja vaikeasta häiriöstä. Pitkäaikainen terapia ja sopiva lääkitys voivat auttaa.

• Aliisa

Kuulostat hyvin paljon samalta ihmiseltä kuin Jimi Penni. Ymmärrän hyvin, että kyse on vakavasta asiasta, enkä aio loukata sillä kenenkään tunteita. Tiedän myös, että rajatila on hieman vanhentunut käsite, ja saattaa tarkoittaakkin eri asiaa kuin epävakaus nykypäivänä. Narsismi on kuitenkin aivan eri asia kuin kumpikaan näistä häiriöistä, enkä minä ainakaan kuulu siihen ryhmään. Psykopaatti on taas yksi persoonallisuushäiriö erikseen. Joillakin saattaa olla eri persoonallisuushäiriöiden piirteitä, mutta kysynkin nyt vain epävakaasta häiriöstä yksinään.

Aliisa kirjoitti:

Kuulostat hyvin paljon samalta ihmiseltä kuin Jimi Penni. Ymmärrän hyvin, että kyse on vakavasta asiasta, enkä aio loukata sillä kenenkään tunteita. Tiedän myös, että rajatila on hieman vanhentunut käsite, ja saattaa tarkoittaakkin eri asiaa kuin epävakaus nykypäivänä. Narsismi on kuitenkin aivan eri asia kuin kumpikaan näistä häiriöistä, enkä minä ainakaan kuulu siihen ryhmään. Psykopaatti on taas yksi persoonallisuushäiriö erikseen. Joillakin saattaa olla eri persoonallisuushäiriöiden piirteitä, mutta kysynkin nyt vain epävakaasta häiriöstä yksinään.

Netissä on alan tekstiä paljonkin kun laitat hakusanaksi minkä laitat. Kaikissa psykiatrisissa häiriöissä on narsismi enemmän tai vähemmän esillä. Epävakaa persoonallisuushäiriössä se on yksi keskeinen asia. Raimo Mäkelä lukee ko. häiriön psykopaattíen luokkaan. Häiriö jaetaan kahten päätyyppiin, impulsiiviseen ja rajatilatyyppiin, kummallakin on oma diagnoosinumero. Rajatila ei ole vanhentunut käsite.

Aliisa haepas netistä hakusanalla äläkä kysele täältä, joilla on psyyke jo hajallaan. Vertaistukea voit saada, sikäli jos sinulla on häiriö, ja tämä ei ole teinityttöjen sipinää olla erikoinen.

• Epävakaa persoonallisuus 60...

Liisalle: minulla on todettu/diagnisoitu äskettäin (kuntoutustutkimukset, haastattelut ja testit) vaikea rajatilapersoonallisuushäiriö, 60.3.
        Olen yli 50-vuotinen nainen ja täytyy myöntää, että diagnoosia sulattelin viikon verran ja itkeä tirauttelin välillä, kun olin niin surullinen sairaudestani. Nettiä avuksi käyttämällä nuo oireet hyvin sopivatkin kuvaan.

Tuohon takerruin, kun mainitsit epävakaan persoonan 60.3 olevan tunnetasoltaan 1-3 vuotiaan tasolla ?? Itse en kyllä tuohon ihan yhtyisi, olenhan ollut työelämässä jo yli 30 vuotta ja aika hyvin on mennyt; ei riitoja työkavereitten kanssa, ei tunteenpurkauksia työpaikoilla jne. Lapsellisuuden kyllä tunnistan itsessäni, eli pölötän usein asioitani, yksityisasioita myöten työkavereilleni ja jälkeenpäin kyllä huomaan, että olis pitänyt olla hiljaa. Mutta löytyyhän työpaikaltani muitakin, jotka enemmän tai vähemmän kertovat yksityisasioistaan kahvipöydän ympärillä.
        Mutta selittäisitkö tarkemmin, kun lääkäri tällä mielenterveyden alalla olet, että mitä tuo 1-3 vuotiaan tunnetaso pitää sisällään, siis vaikkapa esimerkein ? Onko se nyt tätä rajatilaa, miksi en ymmärrä, mitä tarkoitat? Älykkyydestä ei kai voi olla kysymys, koska se todettiin hyväksi keskitasoksi, vai?

Minulla vasta resurssipulan vuoksi lääkäritapaaminen kesäkuun puolella, jossa tulevat olemaan lähimmäiseni ja jonka tarkoituksena on selittää meille kaikille, mitä tämä rajatila pitää oikein sisällään.
        Kuten voit lääkärinä varmaan ymmärtää, että kun on tällaisen diagnoosin saanut, ja vieläpä elettävä loppuelämän ko. sairauden kanssa, niin minua pelottaa, pelottaa oikein kovasti ja toisaalta olen hyvin hämmentynyt ja taas toisaalta olen helpottunut.

Epävakaa persoonallisuus 60... kirjoitti:

Liisalle: minulla on todettu/diagnisoitu äskettäin (kuntoutustutkimukset, haastattelut ja testit) vaikea rajatilapersoonallisuushäiriö, 60.3.
        Olen yli 50-vuotinen nainen ja täytyy myöntää, että diagnoosia sulattelin viikon verran ja itkeä tirauttelin välillä, kun olin niin surullinen sairaudestani. Nettiä avuksi käyttämällä nuo oireet hyvin sopivatkin kuvaan.

Tuohon takerruin, kun mainitsit epävakaan persoonan 60.3 olevan tunnetasoltaan 1-3 vuotiaan tasolla ?? Itse en kyllä tuohon ihan yhtyisi, olenhan ollut työelämässä jo yli 30 vuotta ja aika hyvin on mennyt; ei riitoja työkavereitten kanssa, ei tunteenpurkauksia työpaikoilla jne. Lapsellisuuden kyllä tunnistan itsessäni, eli pölötän usein asioitani, yksityisasioita myöten työkavereilleni ja jälkeenpäin kyllä huomaan, että olis pitänyt olla hiljaa. Mutta löytyyhän työpaikaltani muitakin, jotka enemmän tai vähemmän kertovat yksityisasioistaan kahvipöydän ympärillä.
        Mutta selittäisitkö tarkemmin, kun lääkäri tällä mielenterveyden alalla olet, että mitä tuo 1-3 vuotiaan tunnetaso pitää sisällään, siis vaikkapa esimerkein ? Onko se nyt tätä rajatilaa, miksi en ymmärrä, mitä tarkoitat? Älykkyydestä ei kai voi olla kysymys, koska se todettiin hyväksi keskitasoksi, vai?

Minulla vasta resurssipulan vuoksi lääkäritapaaminen kesäkuun puolella, jossa tulevat olemaan lähimmäiseni ja jonka tarkoituksena on selittää meille kaikille, mitä tämä rajatila pitää oikein sisällään.
        Kuten voit lääkärinä varmaan ymmärtää, että kun on tällaisen diagnoosin saanut, ja vieläpä elettävä loppuelämän ko. sairauden kanssa, niin minua pelottaa, pelottaa oikein kovasti ja toisaalta olen hyvin hämmentynyt ja taas toisaalta olen helpottunut.

Huomasin vasta tänään tuon sinun kysymyksen ja vastaan, mutta siihen ei lyhyesti voi kovin kattavasti vastata.
        Hienoa että olet kuitenkin hyväksynyt diagnoosin ja perheesi tukee sinua. Suurinnalla osalla ei väki tule palaveriin tai ei käsitä asiaa.

1-3 vuotiaan tasolla tunne-elämältään ei tarkoita älykkyyttä. Se voi olla korkeakin ja voit olla poikkeukselisen luova. Yhtä hyvin se voi olla keskitaso tai matala.

Tuo taso on tyydytyksen nälkäinen vaativa lapsen asenne, joka on kokenut pettymyksiä tahallisesti tai useinmiten tavattomasti. Tunne on intensiivisen yksinäinen ja krooninen tyhjyys painaa.
        Karrikoiden sanon, huom. karrikoiden: On kuin lapsi olisi pakkasella pissat ja kakat huosuissa sekä kovassa nälässä jätettynä yksin. Siinä huutaa aikuisen apua jota ei tule. Hakee ihmisistä epätoivoisesti turvaa mutta aina pettyy.

Sinulla näyttää kuitenkin olevan asiat hyvin. Useat ovat paljon huonommassa asemassa.

Hyvää kevättä ja antoisaa elämää Sinulle!

• Aliisa
        Liisa psyk. erik. lääkäri kirjoitti:

Huomasin vasta tänään tuon sinun kysymyksen ja vastaan, mutta siihen ei lyhyesti voi kovin kattavasti vastata.
        Hienoa että olet kuitenkin hyväksynyt diagnoosin ja perheesi tukee sinua. Suurinnalla osalla ei väki tule palaveriin tai ei käsitä asiaa.

1-3 vuotiaan tasolla tunne-elämältään ei tarkoita älykkyyttä. Se voi olla korkeakin ja voit olla poikkeukselisen luova. Yhtä hyvin se voi olla keskitaso tai matala.

Tuo taso on tyydytyksen nälkäinen vaativa lapsen asenne, joka on kokenut pettymyksiä tahallisesti tai useinmiten tavattomasti. Tunne on intensiivisen yksinäinen ja krooninen tyhjyys painaa.
        Karrikoiden sanon, huom. karrikoiden: On kuin lapsi olisi pakkasella pissat ja kakat huosuissa sekä kovassa nälässä jätettynä yksin. Siinä huutaa aikuisen apua jota ei tule. Hakee ihmisistä epätoivoisesti turvaa mutta aina pettyy.

Sinulla näyttää kuitenkin olevan asiat hyvin. Useat ovat paljon huonommassa asemassa.

Hyvää kevättä ja antoisaa elämää Sinulle!

Mahtaa sulla itselläsi olla vittumainen tauti, kun noin pistää muita vähättelemään! Ja koska en ole vastannut kaikkiin sun viesteihin haluamallasi tavalla, jos ollenkaan, sun pitää kirjoittaa yhä uudelleen ja uudelleen noita älyttömiä kommentteja. Et ole tainut itse päästä edes sinne 3- vuotiaan tasolle, kun noin kiukuttaa toisten avunpyyntö. Huolehdi omista asioistasi. On tainut äiti tehdä sulle jotain tosi pahaa, kun noin kiukkuinen olet edelleen. Persoonallisuushäiriöön saa mielialaa tasoittavia lääkkeitä. Menepäs pyytämään niitä lääkäriltä.En tiedä miksi luulet mua lapseksi,ja apua on jo tullut,kiitos. Ja turhaan vastaat enää takaisin, mua ei kiinnosta käydä katselemassa ootko taas keksinyt haukkua mua jollain tavalla. Että hyvää elämää vaan sullekin!

• Palstaa lukeva
        Aliisa kirjoitti:

Mahtaa sulla itselläsi olla vittumainen tauti, kun noin pistää muita vähättelemään! Ja koska en ole vastannut kaikkiin sun viesteihin haluamallasi tavalla, jos ollenkaan, sun pitää kirjoittaa yhä uudelleen ja uudelleen noita älyttömiä kommentteja. Et ole tainut itse päästä edes sinne 3- vuotiaan tasolle, kun noin kiukuttaa toisten avunpyyntö. Huolehdi omista asioistasi. On tainut äiti tehdä sulle jotain tosi pahaa, kun noin kiukkuinen olet edelleen. Persoonallisuushäiriöön saa mielialaa tasoittavia lääkkeitä. Menepäs pyytämään niitä lääkäriltä.En tiedä miksi luulet mua lapseksi,ja apua on jo tullut,kiitos. Ja turhaan vastaat enää takaisin, mua ei kiinnosta käydä katselemassa ootko taas keksinyt haukkua mua jollain tavalla. Että hyvää elämää vaan sullekin!

Kuittasit juuri todeksi olevasi alla 1 vuotiaan tasolla. Miten menee?

• käypä kurkkaamassa tukirengas.net.
      Siellä on oma keskustelufoorumi persoonallisuushäiriöistä kärsiville. Rajatiloja siellä käy myös turisemassa.
      Myös päiväkirja -puolella on epävakaiden tuntemuksia. Ehkäpä niistä saat lisäkokemuksia.

Harmi, että kaikki tällä palstalla olevat epävakaat pers.häröt eivät ole oppineet sitä, että pers.härö ei välttämättä ole synonyymi idiotismille. Eli älä välitä noista hmmm- kommenteista!

Häiritsevätkö/haittaavatko/pelottavatko mielialan heilahtelut elämääsi, kun niistä erityisesti mainitset?

Tsemiä!

• Aliisa

käyn katsomassa mainitsemasi sivut. Voi hyvinkin olla että osaan suhtautua paremmin "hmm"-kommentteihin, kun ajattelen, että kaikilla ei välttämättä ole hyvä päivä. :)

Taitavat ne mielialat saada jonkin verran normaalia enemmän huomiota osakseen. Varmaankin juuri sen vuoksi, että ihmettelen niiden vaihtelua. Minulla on myös mielestäni epärealistisia pelkoja, jotka haittaavat joskus suurestikin! Turhaan ja joka asiasta suuttuminen taas häiritsee suhteitani muihin... enimmäkseen se on sitä, että haluan kontroloida muita, enkä kestä ärtymättä edes sitä, jos en saa kuivien käsien vuoksi käännettyä sivua lehdestä. Kyllä se on mielestäni OUTOA käytöstä.. vaikka itse sanonkin.

• pyörii lapsi.
        Aliisa kirjoitti:

käyn katsomassa mainitsemasi sivut. Voi hyvinkin olla että osaan suhtautua paremmin "hmm"-kommentteihin, kun ajattelen, että kaikilla ei välttämättä ole hyvä päivä. :)

Taitavat ne mielialat saada jonkin verran normaalia enemmän huomiota osakseen. Varmaankin juuri sen vuoksi, että ihmettelen niiden vaihtelua. Minulla on myös mielestäni epärealistisia pelkoja, jotka haittaavat joskus suurestikin! Turhaan ja joka asiasta suuttuminen taas häiritsee suhteitani muihin... enimmäkseen se on sitä, että haluan kontroloida muita, enkä kestä ärtymättä edes sitä, jos en saa kuivien käsien vuoksi käännettyä sivua lehdestä. Kyllä se on mielestäni OUTOA käytöstä.. vaikka itse sanonkin.

Lopeta itsesi tarkkailu. Olet infantiilinen oman napasi ympärillä pyörijä.

• Aliisa
        pyörii lapsi. kirjoitti:

Lopeta itsesi tarkkailu. Olet infantiilinen oman napasi ympärillä pyörijä.

Kiitos! Voimia sullekin!

• Aliisa.
        Aliisa kirjoitti:

Kiitos! Voimia sullekin!

edes hermostunut. Siis ei ole epävakaa persoonallisuushäiriöinen.

• Annastintti

Joo moi taas ! käyn vielä tarkemmin tänään tai huomenna läpi mitä kirjoitin ja mitä sinä taas kirjoitit siellä toisaalla. mulla on tänään omien lasteni lisäksi hoidokkeja joten jos en tänään ehdi niin huomenna ehdin kyllä eli palaillaan joo! :) p.s hauskaa lauantai iltaa vaan sullekin

• Aliisa

Enpä ole ennen tavannut netissä noin mukavaa ihmistä! Hauskaa iltaa samoin, iloa lasten parissa! :)

• Annastintti
        Aliisa kirjoitti:

Enpä ole ennen tavannut netissä noin mukavaa ihmistä! Hauskaa iltaa samoin, iloa lasten parissa! :)

Heip taas! olen tehny sulle itseanalyysin sinne sivuille mistä oli puhetta, lueppa ja ihmettele!:) P.s. luulen että se on siellä huomenna luettavana

• Aliisa
        Annastintti kirjoitti:

Heip taas! olen tehny sulle itseanalyysin sinne sivuille mistä oli puhetta, lueppa ja ihmettele!:) P.s. luulen että se on siellä huomenna luettavana

Kiitos,sepä mukavaa! :) Harmi, että sivut ovat vähän hitaanpuoleiset. :( Olisi paljonkin asiaa. Väliaikainen e- mail osoite voisi olla hyvä keino jutella, jos vain sinulla on aikaa, tai viitsit vastailla? Tällainen asia kun vie kaiken huomion, askarruttaa mieltä. :(

• Annastintti
        Aliisa kirjoitti:

Kiitos,sepä mukavaa! :) Harmi, että sivut ovat vähän hitaanpuoleiset. :( Olisi paljonkin asiaa. Väliaikainen e- mail osoite voisi olla hyvä keino jutella, jos vain sinulla on aikaa, tai viitsit vastailla? Tällainen asia kun vie kaiken huomion, askarruttaa mieltä. :(

kyllä mulle passais sekin että ottais vaiks väliaikasen osoitteen. tälleen iltaisin mulla on aikaa kun päivät olen siellä aikusten tarhassa, hitto joo, odotin et se yks viesti ois tullu tänään näkyville, mut ei..

• Aliisa
        Annastintti kirjoitti:

kyllä mulle passais sekin että ottais vaiks väliaikasen osoitteen. tälleen iltaisin mulla on aikaa kun päivät olen siellä aikusten tarhassa, hitto joo, odotin et se yks viesti ois tullu tänään näkyville, mut ei..

Kirjoitin itsekin sinne viestin sinulle tänään. Hidasta on... Teetkö e-mail osoitteen ja kirjoitat sen minulle. Itse tein äsken. Voit kirjoittaa minulle: [email protected]. :) Käyn tietenkin katsomassa viestisi vielä toisaalla.

• Annastintti
        Aliisa kirjoitti:

Kirjoitin itsekin sinne viestin sinulle tänään. Hidasta on... Teetkö e-mail osoitteen ja kirjoitat sen minulle. Itse tein äsken. Voit kirjoittaa minulle: [email protected]. :) Käyn tietenkin katsomassa viestisi vielä toisaalla.

Mun tuuria luukussa on joku häikkä menossa en saa luotua osotetta .pakko koettaa myöh tai huomenna usiks

• Aliisa
        Annastintti kirjoitti:

Mun tuuria luukussa on joku häikkä menossa en saa luotua osotetta .pakko koettaa myöh tai huomenna usiks

Joo selvä. Voithan tehdä osoitteen tietenkin vaikka hotmail.com:iin, jos haluat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      33
      5231
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      144
      2455
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      148
      2172
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      54
      1957
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1830
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      57
      1327
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      176
      1144
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      995
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      314
      894
    10. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      175
      840
    Aihe