olen ajatellut pyrkiä opiskelemaan metsätieteitä. Jos sattuisin pääsemään, mitkä ovat työllisyysnäkymät? Olen lukenut kommentteja huonosta työtilanteesta. Ekonomia ja markkinointi eivät kiinnosta, vaan biologinen puoli enemmän. Pitäisikö sittenkin suuntautua vaikka insinööritieteisiin?
metsänhoitajaksi?
4
643
Vastaukset
- kyösti
Enpä tiedä, mutta jotenkin tyhmä arvonimi maisteritason tutkinnolle, "metsänhoitaja"!
Aivan kuin joku luonnonvara-alan 2. asteen ammattitutkinto/näyttötutkinto!
Eikös tolle voisi kehittää parempaa nimeä, vaikka joku; metsänomi, forestonomi, diplomi-metsuri, metsäekonomi, metsäagronomi...jne.
...metsänhoitaja, ihan sama kuin "jätepuristimen hoitaja".
..keksikää nyt jo ihmeessä uusi nimi! - metsäammattilainen
Oikein olet kuullut, työllisyysnäkymät ovat metsäalalla surkeat, niin metsänhoitajilla kuin muillakin metsätoimihenkilöillä (metsätalousinsinöörit). Alalla on käynnissä suuria rakenteellisia muutoksia, eläkkeelle jäävien tilalle palkataan vain vähän uusia työntekijöitä ja vastavalmistuneet saavat varautua tekemään vuosikausia pätkätöitä tai koulutusta vastaamatonta työtä. Myös alan vaihto on yleistä.
Juuri tuo biologinen puoli on hankalin työllistymisen kannalta, ekonomiaa ja markkinointia opiskelleet työllistyvät paremmin. Ala on kyllä mielenkiintoinen, mutta koulutus antaa aikaa heikosti eväitä muuhun kuin metsäalan työhön (omia valmiuksia tosin voi parantaa valitsemalla sellaisia sivuaineita, joista on työelämässä hyötyä). Tietenkin, jos metsäala ihan tosissaan kiinnostaa, kannattaa hakea. Eihän sitä tiedä mitkä ne työllisyysnäkymät ovat viiden tai kymmenen vuoden kuluttua.- werwerwrwerwer
Sivuainevalinnoilla voi vaikuttaa työllistymiseen jossain määrin. Eli sikäli kun olen ymmärtänyt, nimenomaan niin, ettei ota metsätiede biologia aineyhdistelmää, vaan esim. metsätiede tietojenkäsittelytiede kauppatiede. Tai metsätiede oikeustiede ympäristönsuojelu tmv.
Selvyydeksi, en itse opiskele metsätiedettä, vaan kokonaan toista alaa, mutta tunnen monia metsätiedettä opiskelevia, joilta em. tieto on tullut.
- näin, niin
Itse haen opiskelemaan metsäpuolelle lukion jälkeen, koska pidän luonnossa liikkumisesta ja sen parissa toimimisesta. Vinkki? Tee sitä mitä sydämmesi sanoo. Hyvin hommansa osaaville ja alansa ammattilaisille on aina töitä. Toinen vinkki on se, että kannattaa opiskella alaa, johon ei kyllästy heti alkuunsa, muuten työelämä saattaa olla aika kituutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876