Kielenkääntäjäkoneesta sanakirjan korvaaja?

Laaara

Heipsistä!
Suuntana espanjalainen ammattikoulu, kielitaito erittäin heikko ja opetuskielenä espanja. Sanakirja tulee olemaan hyvin ahkerassa käytössä, mutta kun tiiliskiven kokoista (juu juu, pienenpiäkin löytyy, mutta kirja kuin kirja ) esinettä on niin hankala kuljettaa ja hidas käyttääkin (taidan olla ainut, jonka täytyy mielessä lausua aakkoset ja sitä kautta etsiä sanan alkukirjain sanakirjan kätköistä, aikaa kuluu tähän toimitukseen turhan kauan). Hobby Hallin katalogia selatessani silmiini pisti "Hexaglot Traveller SC-kielenkääntäjä" ja ajattelin, että josko siitä saisi vähän helpotusta tähän valtavaan tuskaani. Siis onko kokemuksia moisesta pelistä? Mielessäni pyörittelen ajatusta, että muutamalla napin painalluksella löytäisin käänöksen sanalle, joka luennolla jää ymmärtämättä ja kaupassa kielenmuurin iskiessä kaivaisin passinkokoisen henkilökohtaisen tulkkini takkini taskusta ja näpyttelisin esille kaipaamani sanat tai jopa sanonnat. Liian kaukainen haave vielä nykytekniikan maailmassa?

Laitteesta on saatavana kahta kieliversiota, minulle sopiva olisi FIN versio, jossa siis kielet englanti, saksa, espanja ja italia. Tässä versiossa 119 523 hakusanaa 58 710 kielioppia ja koskevaa selitystä. Lisäksi 900 sanontaa eri tilanteisiin jaoteltuna 30 eri aihepiiriin. Näyttää laitteessa olevan valuuttamuuntimet ynnä muut hienoudet, mutta minua kiinnostaisi eniten espanja-suomi, suomi-espanja- käännösominaisuudet ja sanavarasto juuri näille kielille. Lisävarusteena laitteeseen voi hankkia SmartCard- kortteja, jolla kielivalikoimaa voi laajentaa käsittämään jopa 18 kieltä. Lisää tietoa löytyy sivuilta:

http://www.havulinna.fi/index_tiedostot/Page2385.htm

Niin, ja kysymys siis olisi: onko tuosta mihinkään, jos käyttötilanteena on muukin kuin oluen tilaaminen vieraalla kielellä? Mitään ihmettä en tosin odota, mutta kun ei pieneen mieleeni koko espanjan kielen sanarikkaus voi hetkessä tarttua, niin apua kaivataan välillä vähän erikoisempienkin sanojen kääntämiseen. Niin, ja laiteesta luvataan myös seuraavaa: "tunnistaa kaikkien kielten sananmuodot". Siis mitä täh? Sanat taivutettuinakin?

2

2808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirsi
    • Kielimies X

      Itse ostin härvelin ja petyin pahasti. Havulinna mainostaa sen sisältävät 120000 hakusanaa kuuteen kieleen. Nopean laskutoimituksen tuloksena tulee 20000 hakusanaa per kieli. Kun vertasin Hexaglot: ia 20000 hakusanan sanakirjaan, havaitsin sen sisältävän huomattavasti vähemmän sanoja. Arvioni mukaan noin 4000-6000. Se ei riitä keskivertotekstin kääntämiseen kuten olisi ollut asian laita mikäli mainos pitäisi paikkaansa. Siksi harkitsenkin maahatuojaan kohdistuvia toimia, kuten ilmoitus elinkeinoasiamiehelle.

      Muuten vehje toimii melko hyvin ja tunnistaakin joitain taivutuksia. Sopii ehkä koulu- ja matkailukäyttöön, mutta minulle siitä ei ollut muuta hyötyä kuin harmin aiheuttaminen.

      PS Terveisiä mainoksen laatijalle: Tulen vielä saamaan kostoni ja sinun käy huonosti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe