Mikä rengas

mihinkin nurkkaan?

Ostin vaihtoauton Automaalta. Olivat vaihtaneet autoon alle talvirenkaat, eivätkä olleet viitsineet merkitä kesärengassarjaan, mikä rengas kuuluu mihinkin nurkkaan. Kiva. Mistähän sen saisi selville vai onko sillä edes todellisuudessa sellaista merkitystä mitä sanotaan?

8

1154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasta-Jamppa

      Tarkasta onko pyörimissuunta merkitty.

      Jos on niin laita kahdesta samaan suuntaan pyörivästä kuluneemman eteen.

      Jos ei ole merkitty niin laita kaksi kuluneinta eteen.

      • asennukseen

        Selvyyden vuoksi: pyörimissuunta on merkitty renkaaseen tekstillä "ROTATION" ja sen seurana nuoli tai useampia. Asennusvaiheessa nuolenpää osoittaa luonnollisesti eteenpäin.


      • nuoli näyttää
        asennukseen kirjoitti:

        Selvyyden vuoksi: pyörimissuunta on merkitty renkaaseen tekstillä "ROTATION" ja sen seurana nuoli tai useampia. Asennusvaiheessa nuolenpää osoittaa luonnollisesti eteenpäin.

        ainoastaan oikean pyörimissuunnan. Eli kun nuoli on ylhäällä ja teksti luettavissa oikeinpäin se näyttää eteenpäin. Kun rengasta pyöräyttää puolikierrosta, niin kas kummaa, se näyttääkin taaksepäin!


      • lisäkysymys

        Okei.. Jos olisin vähän pidempään miettinyt niin olisin ehkä itsekin muistanut tuon pyörimissuunnan ja päätellyt siitä. Mutta tästä tullaankin taas tuttuun väittelynaiheeseen, pitääkö autossa olla paremmat renkaat vetävillä pyörillä vai joka tapauksessa takapyörillä?


      • on parempi
        lisäkysymys kirjoitti:

        Okei.. Jos olisin vähän pidempään miettinyt niin olisin ehkä itsekin muistanut tuon pyörimissuunnan ja päätellyt siitä. Mutta tästä tullaankin taas tuttuun väittelynaiheeseen, pitääkö autossa olla paremmat renkaat vetävillä pyörillä vai joka tapauksessa takapyörillä?

        olla paremmat, muuten voi tulla ongelmia jarrutuksissa. Tämähän on se etuvetoautojen ongelma, kun eturenkaat kuluu enemmän, niin on vaikea saada ajettua rengaskerta tasaisesti loppuun. Itse koetan vaihtaa siten että onnistuu, kun on niin pieni kulutuspintaero, että voi vaihtaa.


      • Paremmat taakse
        lisäkysymys kirjoitti:

        Okei.. Jos olisin vähän pidempään miettinyt niin olisin ehkä itsekin muistanut tuon pyörimissuunnan ja päätellyt siitä. Mutta tästä tullaankin taas tuttuun väittelynaiheeseen, pitääkö autossa olla paremmat renkaat vetävillä pyörillä vai joka tapauksessa takapyörillä?

        paremmat renkaat taakse. Jos renkailla on vähän eroa ja kulutuspintaa on paljon jäljellä, silloin kannattaa laittaa paremmat eteen ja kuluttaa renkaita vuorotellen. Renkaiden paikalla on silloin paljon merkitystä kun lähestytään 1.6 mm kulutusrajaa. Jos renkaissa on kulutuspintaa 5-8 mm, on yks lysti missä päässä on paremmat renkaat. Kunhan pyörimissuunta on oikein (jos se on merkitty)


      • Paremmat taakse kirjoitti:

        paremmat renkaat taakse. Jos renkailla on vähän eroa ja kulutuspintaa on paljon jäljellä, silloin kannattaa laittaa paremmat eteen ja kuluttaa renkaita vuorotellen. Renkaiden paikalla on silloin paljon merkitystä kun lähestytään 1.6 mm kulutusrajaa. Jos renkaissa on kulutuspintaa 5-8 mm, on yks lysti missä päässä on paremmat renkaat. Kunhan pyörimissuunta on oikein (jos se on merkitty)

        puhut


      • kesärenkaat eteen!
        Paremmat taakse kirjoitti:

        paremmat renkaat taakse. Jos renkailla on vähän eroa ja kulutuspintaa on paljon jäljellä, silloin kannattaa laittaa paremmat eteen ja kuluttaa renkaita vuorotellen. Renkaiden paikalla on silloin paljon merkitystä kun lähestytään 1.6 mm kulutusrajaa. Jos renkaissa on kulutuspintaa 5-8 mm, on yks lysti missä päässä on paremmat renkaat. Kunhan pyörimissuunta on oikein (jos se on merkitty)

        Eturenkaat kohtaavat sateella ajettaessa vesipatjan, joka tapauksesta riippuen voi olla jopa 10 kertainen verrattuna minkä takarenkaat kohtaavat.
        Sateella ajettaessa eturenkaat siis auraavat vettä pois.

        Etuvetoisella sateella ajaessa olen muutaman kerran ollut tilanteessa, jossa yhtäkkiä renkaat sutivat eli menettävät pidon hetkeksi, rengas siis nousee veden päälle. Sensijaan takavetoisella en ole koskaan tällaiseen törmännyt. Mielestäni johtuu siitä että takarenkaille ei yhtä paksua vesikerrosta tule koskaan.

        Mutta laittakoot jokainen niinku parhaaksi katsoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1336
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1023
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      937
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      303
      824
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      793
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      633
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe