yleiset vessat

ujo rakko

Onko täällä muita, joille julkiset vessat aiheuttavat ylimääräisiä sydämentykytyksiä? Itse olen aina ollut ujorakkoinen, ja aikuisiällä ongelma ei ole ainakaan hellittänyt. Olisi kiva kuulla, ettei ole ainut, vaikka en tätä kenellekään muulle tietystikään toivo. Sen verran tämä on välillä hankalaa...

24

9209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep.

      sama vika, olen siis mies, ja minulla auttaa aina se että ajattelen jotakin aikaisempaa hyvää seksikokemusta, siis ihan sitä aktia. Silloin rentoudun ja virtsa tulee. Joskus ennen tätä menetelmää saattoi mennä niin pitkään ,että muutama kaveri kävi laarin molemmilla puolilla tarpeillaan ennen kuin minulta edes vielä tuli mitään.

      kokeile ainakin.

      • ap.

        Olen nainen.. Mutta totta se on, että jotain rentouttavia, hyviä ajatuksia tietoisesti ajattelemalla voi jännityksen saada laukaistua. Mutta läheskään aina se ei onnistu. Huokaus.. Tämän asian kanssa vaan on niin yksin, kun ei tästä kenellekään uskalla (kehtaa) puhua. En ole muuten mitenkään erityisen ujo tai pelokas, ja siksipä en voi ymmärtää tätä pelkoa. Olen tosin kova stressaamaan ja huolehtimaan asioista.

        Lääkäreillä kun tästä on joskus sanonut, niin yleensä he ovat vain nauraneet asialle. Yksi olisi halunnunt tehdä virtsateiden tähystyksen. Eräs passitti minut psykologille, ja sainkin hypnoosihoitoa, mutta en apuja sitäkään kautta. Mihinköhän seuraavaksi? Tiedän ihan hyvin, ettei vika ole fyysinen... Ehkäpä auttaisi, jos vain kertoisi kaikille lähipiirin ihmisille avoimesti asiasta.


      • ......
        ap. kirjoitti:

        Olen nainen.. Mutta totta se on, että jotain rentouttavia, hyviä ajatuksia tietoisesti ajattelemalla voi jännityksen saada laukaistua. Mutta läheskään aina se ei onnistu. Huokaus.. Tämän asian kanssa vaan on niin yksin, kun ei tästä kenellekään uskalla (kehtaa) puhua. En ole muuten mitenkään erityisen ujo tai pelokas, ja siksipä en voi ymmärtää tätä pelkoa. Olen tosin kova stressaamaan ja huolehtimaan asioista.

        Lääkäreillä kun tästä on joskus sanonut, niin yleensä he ovat vain nauraneet asialle. Yksi olisi halunnunt tehdä virtsateiden tähystyksen. Eräs passitti minut psykologille, ja sainkin hypnoosihoitoa, mutta en apuja sitäkään kautta. Mihinköhän seuraavaksi? Tiedän ihan hyvin, ettei vika ole fyysinen... Ehkäpä auttaisi, jos vain kertoisi kaikille lähipiirin ihmisille avoimesti asiasta.

        ...toi kuulostaa tosi tutulta...=) En oo oikein keksinyt mitään ratkaisua tuohon...Itse asiassa luulen että toi on suht yleinen vaiva, mutta kukapa nyt tuollaisesta puhuisi muille? Nauruthan siitä vaan seuraisi vaikka oikeasti se on vakava asia kun ei saa pissattua ja tietää että seuraavan kerran pääsee vessaan vasta tuntien päästä! Se on ihan kamalaa kun ei sitä pissaa vaan saa tulemaan vaikka kuinka yrittäis rentoutua...Joskus saattaa tulla vähän mutta sitten jotenkin "pelästyn" ja sit se loppuu kuin seinään...Ja mistään virtsatietulehduksesta ei kyllä ole kysymys kun on monta vuotta jatkunut ja ainoastaan yleisissä vessoissa ja pienissä asunnoissa joissa vessan äänet kuuluu joka nurkkaan.

        Alkoholin juominen kyllä auttaa minun kohdallani asiaan, mutta eipä tuota viitsi jokapäiväisenä lääkkeenä käyttää..;)

        Muistan kun Ally McBeal pyysi jotain miestä laittamaan hanan auki vessassa kun hänellä oli "ujo rakko"..=)


      • Kanttura&
        ...... kirjoitti:

        ...toi kuulostaa tosi tutulta...=) En oo oikein keksinyt mitään ratkaisua tuohon...Itse asiassa luulen että toi on suht yleinen vaiva, mutta kukapa nyt tuollaisesta puhuisi muille? Nauruthan siitä vaan seuraisi vaikka oikeasti se on vakava asia kun ei saa pissattua ja tietää että seuraavan kerran pääsee vessaan vasta tuntien päästä! Se on ihan kamalaa kun ei sitä pissaa vaan saa tulemaan vaikka kuinka yrittäis rentoutua...Joskus saattaa tulla vähän mutta sitten jotenkin "pelästyn" ja sit se loppuu kuin seinään...Ja mistään virtsatietulehduksesta ei kyllä ole kysymys kun on monta vuotta jatkunut ja ainoastaan yleisissä vessoissa ja pienissä asunnoissa joissa vessan äänet kuuluu joka nurkkaan.

        Alkoholin juominen kyllä auttaa minun kohdallani asiaan, mutta eipä tuota viitsi jokapäiväisenä lääkkeenä käyttää..;)

        Muistan kun Ally McBeal pyysi jotain miestä laittamaan hanan auki vessassa kun hänellä oli "ujo rakko"..=)

        voi tällaista esiintyä. Itsekin olin joskus samanlaisessa tilanteessa, harmitti oikein, kun ei tiennyt miten olisi pytyllä istunut, ettei lorina kuulunut. Porukkamatkalla kerran vessa tauolla, istuin pytyllä ja lirittelin hissukseen, kun viereiseen koppiin tuli vessa jonossa seisonut täti, istui ähkäisten pytylle ja lorotti suhistaen rakkonsa tyhjäksi, ähisten lirutteli viimeiset tipat, hetken kahisteli vaatteitaan, veti vessan ja poistui. Minä istuin äimän käkenä ja mietin kuulemaani. Oli siitä tapahtuneesta apua minulle, seuraavan kerran mietin, no täähän on ihan luonnollinen tapahtuma, antaa mennä vaan.. ja kyllä on helpottanut..


    • ujo piimä ;)

      Se on Todella harmillinen ongelma, mullekin tuttu jo vuosien takaa.. :( Mainitsin siitä kerran myös gynekologille, joka sanoi sen olevan yleinen ongelma (tiedä sitten koittiko "psykologisesti auttaa"). Itsekin olen stressaaja ja aika herkkä, mutta en mitenkään ujoimmasta päästä muutoin.. Itse vertaan sitä jonkinlaiseen paniikkikohtaukseen.

      • Kanttura&

        kohtauksesta tietoo siinä jutussa, kyl paniikkihäiriö on kovempi juttu, siinä luulee menettävänsä itsekontrollin tai kuolevansa pois, on ne aluksi niin rajuja, kun ei tiedä mistä on kyse.


    • lo_siento

      Olen mies. Hakeudun melkein aina "pönttöpuolelle", koska itseäni vaivaa ns. kouruunkusemiskammo, se että vieressä on muita.

      Varsinkin jos kapakassa joutuu kusirännille, tulee melko varmasti joku örisemään viereen, eikä virtsa virtaa. Joskus on myös kopin puolella ongelmia. Etenkin jos kopin oven lukko on rikki.

      Jos tiedän, että joudun olemaan pitkään julkisen vessan varassa paikassa jossa tulee kuitenkin juotua jonkin verran, enkä tiedä minkätasoinen paikan vessa on sisältä, aiheuttaa se vähän tukalan olon.

      Vaikka Bajamajat ovatkin usein siivottomia, niissä on kuitenkin jokin yksityisyys!

      • 324343

        helpottaa kuulla etten ole ainoa kellä on tää ongelma, oon poika ja olin eilen baarissa ja menin käymään vessassa nii toiletti oli varattu joten päätin kokeilla kusiränniä, mut yhtäkkii sielt tuliki joku äijä ovesta sisään kusee mun viereen, nolottava tilanne kun ei tule yhtään, menin sit ulos odottaa et se vessa vapautuis jotta pääsisin sinne


    • Pauliina

      Minulla myös samaa vaivaa, mutta myös kotona. Sillä johtuu virtsarakon sulkijan ahtaudesta. Sulkijan laajennos tai leikkaus auttaa ongelmaan.

      Kannattaa käydä lääkärissä tutkituttamassa, jos myös kotona vaivaa. Muuten on ujo rakko (psyykkinen vaiva).

      • ap.

        Kiitos kaikille teille! Lohduttavaa kuulla, ettei aivan yksin ole tämän asian kanssa :)

        Mulla ongelma on kyllä varmasti pahimmasta päästä. En siis pysty käymään yleisissä vessoissa, kyläillessä tai edes omassa kodissani, jos on vieraita. Aika lailla psyykkiseltä vaivalta tuo kyllä tuntuu, sillä yksin ollessa ongelmia ei ole. Lisäksi on muutama ihminen, joiden seuraassa ongelmaa ei ole ollenkaan. Jos olen rentoutunut ja on hyvä olla, niin aivan täysin vieraiden ihmisten seurassa ei myöskään ole mitään ongelmaa (esim. tyyliin huoltoasemat). Mutta auta armias, kavereiden ja sukulaisten ym. tuttujen seurassa /luona ei onnistu, ei sitten millään. Ehkä sitten olen niin jännitynyt koko ajan. Taustalla on ehkä kuitenkin sosiaalinen jännittäminen laajemmassa muodossa. Mutta en kyllä tunne, että olisin erityisen jännitynyt... Pahimpia mulle on koppivessaat, joissa on monta vessakoppia vierekkäin ja seinät ihan paperia. Ihan sama olisi musta vaikka ei olisi koko seiniä, rivi pönttöjä vaan vierekkäin. Ei ole mitään yksityisyyttä, kun äänet, tai niiden puuttuminen, tulee jokaisen tietoon. En pysty keskittymään niissä.

        Pauliina, oletko menossa tuohon leikkaukseen? Onko sinulle jo tehty virtsateiden tähystys? Oliko aivan kamalaa? Mulle lääkäri määräsi jotain rentouttavaa lääkettä, mutta en ole vielä kokeillut toimiiko. Hieman olen skeptinen.


      • syistä
        ap. kirjoitti:

        Kiitos kaikille teille! Lohduttavaa kuulla, ettei aivan yksin ole tämän asian kanssa :)

        Mulla ongelma on kyllä varmasti pahimmasta päästä. En siis pysty käymään yleisissä vessoissa, kyläillessä tai edes omassa kodissani, jos on vieraita. Aika lailla psyykkiseltä vaivalta tuo kyllä tuntuu, sillä yksin ollessa ongelmia ei ole. Lisäksi on muutama ihminen, joiden seuraassa ongelmaa ei ole ollenkaan. Jos olen rentoutunut ja on hyvä olla, niin aivan täysin vieraiden ihmisten seurassa ei myöskään ole mitään ongelmaa (esim. tyyliin huoltoasemat). Mutta auta armias, kavereiden ja sukulaisten ym. tuttujen seurassa /luona ei onnistu, ei sitten millään. Ehkä sitten olen niin jännitynyt koko ajan. Taustalla on ehkä kuitenkin sosiaalinen jännittäminen laajemmassa muodossa. Mutta en kyllä tunne, että olisin erityisen jännitynyt... Pahimpia mulle on koppivessaat, joissa on monta vessakoppia vierekkäin ja seinät ihan paperia. Ihan sama olisi musta vaikka ei olisi koko seiniä, rivi pönttöjä vaan vierekkäin. Ei ole mitään yksityisyyttä, kun äänet, tai niiden puuttuminen, tulee jokaisen tietoon. En pysty keskittymään niissä.

        Pauliina, oletko menossa tuohon leikkaukseen? Onko sinulle jo tehty virtsateiden tähystys? Oliko aivan kamalaa? Mulle lääkäri määräsi jotain rentouttavaa lääkettä, mutta en ole vielä kokeillut toimiiko. Hieman olen skeptinen.

        Olen muun syyn takia joutunut käymään virtsarakon tähystyksessä. Pelkäsin aivan jumalattomasti etukäteen ja aivan turhaan. Eihän se itseasiassa tuntunut miltään. Siis ehkä tietysti vähän epämiellyttävältä, kun alapäätä ronkitaan. Paljon pahempaa oli se etukäteen jännittäminen.


      • Pauliina
        ap. kirjoitti:

        Kiitos kaikille teille! Lohduttavaa kuulla, ettei aivan yksin ole tämän asian kanssa :)

        Mulla ongelma on kyllä varmasti pahimmasta päästä. En siis pysty käymään yleisissä vessoissa, kyläillessä tai edes omassa kodissani, jos on vieraita. Aika lailla psyykkiseltä vaivalta tuo kyllä tuntuu, sillä yksin ollessa ongelmia ei ole. Lisäksi on muutama ihminen, joiden seuraassa ongelmaa ei ole ollenkaan. Jos olen rentoutunut ja on hyvä olla, niin aivan täysin vieraiden ihmisten seurassa ei myöskään ole mitään ongelmaa (esim. tyyliin huoltoasemat). Mutta auta armias, kavereiden ja sukulaisten ym. tuttujen seurassa /luona ei onnistu, ei sitten millään. Ehkä sitten olen niin jännitynyt koko ajan. Taustalla on ehkä kuitenkin sosiaalinen jännittäminen laajemmassa muodossa. Mutta en kyllä tunne, että olisin erityisen jännitynyt... Pahimpia mulle on koppivessaat, joissa on monta vessakoppia vierekkäin ja seinät ihan paperia. Ihan sama olisi musta vaikka ei olisi koko seiniä, rivi pönttöjä vaan vierekkäin. Ei ole mitään yksityisyyttä, kun äänet, tai niiden puuttuminen, tulee jokaisen tietoon. En pysty keskittymään niissä.

        Pauliina, oletko menossa tuohon leikkaukseen? Onko sinulle jo tehty virtsateiden tähystys? Oliko aivan kamalaa? Mulle lääkäri määräsi jotain rentouttavaa lääkettä, mutta en ole vielä kokeillut toimiiko. Hieman olen skeptinen.

        Oliko sulla jo lapsena vaivaa? Minulla oli. Olen menossa toimenpiteeseen ja mitään lääkitystä en ole saanut. Tähystyksessä olen käynyt ja se oli aika helppo juttu. Olisihan sinunkin hyvä mennä tähystykseen, varmistaaksesi onko vaiva pelkästään psyykkistä. Kaikillahan helposti jännityksestä virtsaaminen vaikeutuu, mutta rakenteellinen vika pahentaa varmasti oireita.


    • Ceci82

      Minulla kans sama vaiva, on lohdullista kuulla että en ole yksin vaivani kanssa. Alkoi jo lapsuudessa kun olin lasten leirillä, jossa oli vain ulkohuussi ja pitkä rivi reikiä... siinä sitten yritin pissiä, eikä mittään tullut ja muille lapsille se ei näyttänyt olevan mikään ongelma. Aloin ajoittaa pissireissut sitten siihen, kun ei ketään muita ollut siellä... Uskaltausuin silloin onneksi kertoa vaivastani kotona. Nyt aikuisena ongelma on aina läsnä yleisissä vessoissa ja joskus jopa kotona, kun on vieraita. Joskus olen jopa joutunut "puristamaan" pissin ulos, kun rakko on ollut niin täynnä. Mietinkin, et onkohan se kovin vaarallista? Tiesän et vaiva on psyykkinen, koska kun olen yksin ja rauhallinen, ei ongelmia ole!

    • ujo kulli

      Olen reilu parikymppinen mies ja mulla on sama vaiva. Vaivannut jo oikeastaan pitempäänkin mutta viime vuosina pahentunut.

      Muiden ihmistenläsnäollessa on mahdoton pissiä, kuten yleisissä vessoissa. Vaikeuksia voi olla myös just pienessä tilassa, jossa lorotukset kuuluu ympäristöön. Erittäin kiusallinen ja ikävä vaiva. Julkisilla paikoilla joutuu odottomaan sopivan välin jolloin vessassa ei ole muita. Ja mahdollisesti pidättämään pitkäänkin.

      Yläkerranasiahan tämä selvästi on. Jännittää sitä suoritusta ja sitä että tuleeko vai eikö tule. Ja lopputulos on ettei tule. Ja sekös vasta noloa jos muita on samalla laarilla.

      En tiedä miten ongelmaa vois yrittää ratkoa, mutta ilman tätä niin kyllä olis elämäkin helpompaa. Kaikkea sitä pitääkin ihmisen jännittää ja päätänsä vaivata...

      • olkaa hyvä =)

        -mies-
        kännissä tai ei, ihan sama umpi ujo.. nyt googlasin ekaa kertaa ujo rakko.. ja yllätyin monista osumista, olen kyllä monille kamuille sanonut kun ei tuu, et ujo mikä ujo minkäs teet.. istualtaan useimmiten toimii, seisaaltaan kopissa usein, pisuaariin puristus on selkeesti uhkapeliä, monta kertaa on haettu vauhtia baarin vessan ulkopuolelta, joskus jopa baarin ulkopuolelta pusikoista. kerran luulin jo poksahtavani, kun ei voinut pinnistää yhtään, oli aika täynnä..

        toivottavasti jollekkin on linkistä apua
        http://www.geocities.com/paruresisyhdistys/#hoito


      • Teppe
        olkaa hyvä =) kirjoitti:

        -mies-
        kännissä tai ei, ihan sama umpi ujo.. nyt googlasin ekaa kertaa ujo rakko.. ja yllätyin monista osumista, olen kyllä monille kamuille sanonut kun ei tuu, et ujo mikä ujo minkäs teet.. istualtaan useimmiten toimii, seisaaltaan kopissa usein, pisuaariin puristus on selkeesti uhkapeliä, monta kertaa on haettu vauhtia baarin vessan ulkopuolelta, joskus jopa baarin ulkopuolelta pusikoista. kerran luulin jo poksahtavani, kun ei voinut pinnistää yhtään, oli aika täynnä..

        toivottavasti jollekkin on linkistä apua
        http://www.geocities.com/paruresisyhdistys/#hoito

        kyllä monille kamuille sanonut kun ei tuu, et ujo mikä ujo minkäs teet.. istualtaan useimmiten toimii, seisaaltaan kopissa usein, pisuaariin puristus on selkeesti uhkapeliä, monta kertaa on haettu vauhtia baarin vessan ulkopuolelta, joskus jopa baarin ulkopuolelta pusikoista. kerran luulin jo poksahtavani, kun ei voinut pinnistää yhtään, oli aika täynnä.



        Juu samaa vikaa meikäläisellä ikää jo 36 v ja mies paitsi että joskus ei sitten millään vaikka kopin ovenkin sais kiinni. On kokeiltu hypnoosia mut ei auttanu . Monesti esim. Baarista vaan ulos ja lähteä katseleen suojaisaa paikaa. Eipä esim. matkustelut onnistu muut vaan kuseskelee tienreunaan meikä odottaa et pääsis kunnon vessaan


      • vvbghgg
        Teppe kirjoitti:

        kyllä monille kamuille sanonut kun ei tuu, et ujo mikä ujo minkäs teet.. istualtaan useimmiten toimii, seisaaltaan kopissa usein, pisuaariin puristus on selkeesti uhkapeliä, monta kertaa on haettu vauhtia baarin vessan ulkopuolelta, joskus jopa baarin ulkopuolelta pusikoista. kerran luulin jo poksahtavani, kun ei voinut pinnistää yhtään, oli aika täynnä.



        Juu samaa vikaa meikäläisellä ikää jo 36 v ja mies paitsi että joskus ei sitten millään vaikka kopin ovenkin sais kiinni. On kokeiltu hypnoosia mut ei auttanu . Monesti esim. Baarista vaan ulos ja lähteä katseleen suojaisaa paikaa. Eipä esim. matkustelut onnistu muut vaan kuseskelee tienreunaan meikä odottaa et pääsis kunnon vessaan

        Itselläni on tätä ollut ihan lapsesta asti. Aika tuskallisia hetkiä on koettu kun rakko on ollut aivan täynnä ja missään ei pysty kusemaan. Nyt aikuisiällä on vähän jo helpottanut, mutta ei poistunut kokonaan. Yhä vieläkin aina pelkään julkisissa vessoissa, että pystynkö nyt varmasti pissaamaan. Inhoan yleisiä vessoja. Pyrin istumaan aina niin, ettei vahingossakaan kuulu mitään lorinaa. Jos vessan ovella on jonoa, niin en yleensä mene ollenkaan.


      • Tuleeko vaiko ei?
        vvbghgg kirjoitti:

        Itselläni on tätä ollut ihan lapsesta asti. Aika tuskallisia hetkiä on koettu kun rakko on ollut aivan täynnä ja missään ei pysty kusemaan. Nyt aikuisiällä on vähän jo helpottanut, mutta ei poistunut kokonaan. Yhä vieläkin aina pelkään julkisissa vessoissa, että pystynkö nyt varmasti pissaamaan. Inhoan yleisiä vessoja. Pyrin istumaan aina niin, ettei vahingossakaan kuulu mitään lorinaa. Jos vessan ovella on jonoa, niin en yleensä mene ollenkaan.

        Mullakin on ollut pienestä asti tätä ja oon nyt 18 v nainen. En käy koskaan julkisilla paikoilla vessoissa, ja pidättäminen on joskus tuskallista. Esim. kerran yhdellä Ruotsin reissulla oli aika kamalaa, kun olimme lähdössä aamulla takaisin Suomeen ja en saanut sitä tulemaan. Vasta kotona tuli ja rakko oli jo todella täynnä, että ihan sattui. :/ Olin pidätellyt aika monta tuntia.

        Yhden kaverin luona onnistuu ihan okei, vessa on hieno sisustukseltaan ja tuntuu ihan turvalliselta asioida siellä ja siellä ei äänet kamalasti kuulu muihin huoneisiin. Ja kaverilla on sama juttu että ei meinaa aina tulla, niin ei tarvi hävetä vaikka siellä kestäisikin. :D Kotona jos on joitain vieraita, niin ei meinaa pystyä keskittymään. Vesihana pitää laittaa.. :'D En tiedä mikä mua edes siinä haittaa, mutta pelkään kai että aletaan ihmettelemään miksi kestää kauan vessassa (kun se ei meinaa tulla heti ja aikaa kuluu) ja joskus oon esittänyt, että pesin silmälasit tai jotain vastaavaa samalla kun siellä olen käynyt ja siksi lasken vettä hanasta. :')

        Yleisissä vessoissa pelottaa se, että siellä kestäisi kauan ja ei tulisi kuin pieni tippa. Ja ihmiset joilla on kova vessähätä, olisivat ihan raivona oven takana piitkässä jonossa. :'D Ainakin joskus ala-asteen luokkaretkellä kävi niin että, mun kaverit ei meinanneet jaksaa odottaa kun mulla kesti niin kauan. Ehkä se on vaikuttanut kanssa jotenkin siihen että kuvittelee kaikkea?

        Kärsin kyllä välillä muustakin jännittämisestä, niin ehkä tääki vaiva liittyy siihen jotenkin. Toivottavasti pääsisimme vielä eroon tästä. :)


      • Rakkovaiva
        Tuleeko vaiko ei? kirjoitti:

        Mullakin on ollut pienestä asti tätä ja oon nyt 18 v nainen. En käy koskaan julkisilla paikoilla vessoissa, ja pidättäminen on joskus tuskallista. Esim. kerran yhdellä Ruotsin reissulla oli aika kamalaa, kun olimme lähdössä aamulla takaisin Suomeen ja en saanut sitä tulemaan. Vasta kotona tuli ja rakko oli jo todella täynnä, että ihan sattui. :/ Olin pidätellyt aika monta tuntia.

        Yhden kaverin luona onnistuu ihan okei, vessa on hieno sisustukseltaan ja tuntuu ihan turvalliselta asioida siellä ja siellä ei äänet kamalasti kuulu muihin huoneisiin. Ja kaverilla on sama juttu että ei meinaa aina tulla, niin ei tarvi hävetä vaikka siellä kestäisikin. :D Kotona jos on joitain vieraita, niin ei meinaa pystyä keskittymään. Vesihana pitää laittaa.. :'D En tiedä mikä mua edes siinä haittaa, mutta pelkään kai että aletaan ihmettelemään miksi kestää kauan vessassa (kun se ei meinaa tulla heti ja aikaa kuluu) ja joskus oon esittänyt, että pesin silmälasit tai jotain vastaavaa samalla kun siellä olen käynyt ja siksi lasken vettä hanasta. :')

        Yleisissä vessoissa pelottaa se, että siellä kestäisi kauan ja ei tulisi kuin pieni tippa. Ja ihmiset joilla on kova vessähätä, olisivat ihan raivona oven takana piitkässä jonossa. :'D Ainakin joskus ala-asteen luokkaretkellä kävi niin että, mun kaverit ei meinanneet jaksaa odottaa kun mulla kesti niin kauan. Ehkä se on vaikuttanut kanssa jotenkin siihen että kuvittelee kaikkea?

        Kärsin kyllä välillä muustakin jännittämisestä, niin ehkä tääki vaiva liittyy siihen jotenkin. Toivottavasti pääsisimme vielä eroon tästä. :)

        Käykää ihmeessä katsastamassa http://paruresis.org/about_avoidant_paruresis.htm ja sieltä ohjeet siedätyshoitoon. Edetään siis aina "turvallisista" tilanteista vaikeampaan ja vaikeampaan ja tätä kautta on tarkoitus saada tilanne normalisoitua.

        Itse olen vasta tuota aloitellut, enkä osaa tuloksista paljoa sanoa, mutta ainakin perheenjäsenten seurassa tilanne parani jonkin verran jo yhdellä sessiolla. On kyllä tosi ikävä ongelma tämä, mutta pitkäjänteisellä totuttautumisella pitäisi tuloksiakin saada aikaan!


      • Kun pissa ei tule.
        Rakkovaiva kirjoitti:

        Käykää ihmeessä katsastamassa http://paruresis.org/about_avoidant_paruresis.htm ja sieltä ohjeet siedätyshoitoon. Edetään siis aina "turvallisista" tilanteista vaikeampaan ja vaikeampaan ja tätä kautta on tarkoitus saada tilanne normalisoitua.

        Itse olen vasta tuota aloitellut, enkä osaa tuloksista paljoa sanoa, mutta ainakin perheenjäsenten seurassa tilanne parani jonkin verran jo yhdellä sessiolla. On kyllä tosi ikävä ongelma tämä, mutta pitkäjänteisellä totuttautumisella pitäisi tuloksiakin saada aikaan!

        Itsekin olen kärsinyt samaisesta vaivasta jo kohta kolme vuotta. Lapsena ja nuorena oli jotain pieniä oireita ettei aina pissa tullut, mutta aikuistuessa vaiva paheni huomattavasti. Tämän asian kanssa tuntee olevansa välillä aika yksin. Ne joilla tätä ei ole, ei voi oiken ymmärtää, miltä tuntuu kun pissa ei tule. Se vaikuttaa aika paljon kaikkeen, itsetuntoon ym. Itse en tunne henkilökohtaisesti ketään, jolla tämä vaiva on. Mutta onneksi on edes netti :) Tälläkin keskustelupalstalla voi samaistua monen ajatuksiin.
        Niin. Ja onhan parureis-sivuilla joitain hoito-ohjeita ja niitä varmasti kannattaa kokeilla. Itsekin jollain tavalla kokeilin sitä asteittain-altistus terapiaa ihan itsekseni, mutta siinä tuli eteen käytännön esteitä. Kyllähän kotona voi harjoitella vaikka kaverin kanssa (joka tietää tilanteen), mutta julkisilla paikoilla on vähän vaikeaa, koska pitäs olla aina joku varasuunnitelma. Voisin silti kokeilla vielä uudestaan. Yrittää kannattaa aina, ja toivoa ei saa menettää.
        Kertokaa jos teille on jotkut hoidot/terapiat ollu avuksi tähän vaivaan? Olisi mukava kuulla ajatuksia.


      • Jotkut
        Rakkovaiva kirjoitti:

        Käykää ihmeessä katsastamassa http://paruresis.org/about_avoidant_paruresis.htm ja sieltä ohjeet siedätyshoitoon. Edetään siis aina "turvallisista" tilanteista vaikeampaan ja vaikeampaan ja tätä kautta on tarkoitus saada tilanne normalisoitua.

        Itse olen vasta tuota aloitellut, enkä osaa tuloksista paljoa sanoa, mutta ainakin perheenjäsenten seurassa tilanne parani jonkin verran jo yhdellä sessiolla. On kyllä tosi ikävä ongelma tämä, mutta pitkäjänteisellä totuttautumisella pitäisi tuloksiakin saada aikaan!

        siedättävät lenkkipolkuen varrella tai jopa keskustassa kadulla, mutta ilkeät kytät antaa sakkoja tai vie jopa putkaan.


    • asfasf3556gtru

      Selvinpäin kusilaareilla minulla on ajoittain ongelmia, pönttöpuolella ei koskaan. Sen sijaan jos on vähän kännissä niin yleensä ei ole ongelmia.

    • pojka

      joo hyvä kuulla että tämä ujopissa on yleinen vaiva. Baarissa ja armeijassa on ongelmia ku pitäisi rivin jatkoksi mennä kuselle tai sit yleisessä vessassa joku tulee viereen, niin ei varmasti tule yhtään mitään. Kusella käynti on eräänlainen operaatio ja välillä saanut kuulla ujosta pissasta.... minkäs teet ujo mikä ujo. Eihän siinä ole mitään väärää? eihän..?!

      • Anonyymi

        Minua vaivaa hävyttömyys kustessa. Olen kussut useasti housuihini, kun en ole viitsinyt mennä kuselle. Olen usein kussut kadulle, kun on ollut kova hätä. Olen käynyt myös naisten kusiloissa pissimässä. Niinikään puistokuseminen on tuttua.
        Uimahallissa kusen aina altaaseen. Joskus tulee kustua sääntöjen mukaan, useimmiten ei. Kotonakin kusen kukkaruukkuihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2909
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2194
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1042
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe