Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lintukiikari

Jölli

Olen ostamassa kiikaria linturetkille. Vaihtoehtoina ovat Opticron Verano 8x32 ja Nikon Monarch 8x42. Onkos kokemuksia näistä malleista? Jokin muu parempi? Eikä sit mitään tonnin kiikareita...!

14

20933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä

      Ostin syksyllä Nikonin Monarchin (8x42) ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Vertasin niitä mm. Opticroniin ja muihin merkittävästikin kalliimpiin kiikareihin Lintuvarusteessa. Mun silmille (silmälasit) Nikonit oli parhaat eikä ne häviä missään niille kalliimmillekaan.

      • äsä

        osta sellaset alumiiinivartisetkumipäälysteiset/hajataitottomat

        näkökenttä 5 millissä 250metriä

        (kaksiradiaattoriset)


      • Jölli

        Kiitoksia. Silmälasit on myös! Tutkin vielä vähän.


    • KH.

      Minulla oli hetken Nikon Monarch.
      Plussat:
      -Lähiraja mukavan lähellä, hyönteisiäkin voi tarkkailla
      -Silmälaseilla helppokäyttöinen kun katseluetäisyys niin suuri
      Miinukset:
      -Kevyt, tärisee käsissä. Raskaampi kiikari "imee" tärinät.Tärinää korostaa kiikarin kohtalainen pituus
      -Piirto ei tyydyttänyt.

      No sitten tuo toinen, en tunne, mutta kyllä huomaa eron valovoimassa kun vertaa 8x42 ja 8x32.

      • Käläppö

        Ette kai silmälasia silmillä pidä kiikarilla katsellessanne? Jos pidätte, niin miksi?


      • juu
        Käläppö kirjoitti:

        Ette kai silmälasia silmillä pidä kiikarilla katsellessanne? Jos pidätte, niin miksi?

        Itse käytän kiikareita nimenomaan lasien kanssa. 20 vuotta laseja otsalle nosteltuani kiikaroidessa pidän nykyaikaisia suurilla okulaareilla varustettuja kiikareita (kuten noi Nikonit) loistavina sillä niillä voi vaivatta katsella kakkulat päässä. Yritäpä löytää vaikka lentävä lintu kiikareihin silmälasit otsalla!!! Lisäksi ainakin mun lasit on taittokorjailtu sen verran että näkymä kiikarin läpi on parempi kuin ilman laseja.


    • myös hyvä

      uusin 8x42 kattoprismamalli. Väriltään vihreä, jossa keskisäätöinä eri renkailla tarkennus ja dioptrisäädöt. Kiikarin kuva on hintaluokkaansa nähden yllättävän teräväpiirtoinen ja kontrastikas, eikä värivirheitäkään ole. Kiikarissa on sopivasti painoa ehkäisemään tärinöitä. Myy ainakin Eräkontio. www.erakontio.fi. Hinta taitaa olla noin sadan euron paikkeilla. Tämä uusin malli on huomattavasti parempi kuin Optican aiemmat mallit. Mallinumeroita ei näissä ole, suurennuksen ja värin perusteella joutuu omansa ostamaan. Mielestäni uusin Optica vetää vertoja kuvanlaadussa huomattavasti kalliimmille kiikareille. Omaani olen verrannut kalliiseen Steinerin Military Marineen, eikä eroa kuvanlaadussa ja kirkkaudessa juurikaan ole.

    • rahi

      ostin vuosia sitten nikonin pikkukiikarin,olen todennut sen hakkaavan monen isomman ja kalliimman kuvan terävyydessä ja värien erotuvuudessa.ei aina kannattane tuijottaa kiikarin valovoimaan ja suurennuskertoimeen maras verrata itse useampia malleja

      • Jölli

        Käytiin hakemassa Oulun kuvasta Nikonin Monarck. Vähän alle 300. Hyvä kiikari, suosittelen.


      • Turhuuksien turhuus

        Olette yksiä turhuuksien perässä juoksijoita kaikki! Mikä nyt on paras?. Mitä väliä sillä on? Osaako joku vastata!


    • Vitunrikas

      Just ostin Nikkonin makson 15000€ mutta ei oo rahasta kiinni. On kivaa olla älyttömän rikas jotta en viiti ee katella mitään halpoja juttuja.

    • kanstti

      Kannattaa testata maastossa, esim. toisten harrastajien kiikareita (puhdistettuja)

      Tai sitten liikkeissä joissa voi testata.
      Esim.
      Lintuvaruste tai fotofennica

      Fotofennica järjestää myös maastotapahtumia eri puolilla suomea, joissa voi testata useita malleja ja ostaa.

      http://www.fotofennica.fi/cl/cat/product_catalog.php?c=36

    • kiikarivertailija

      Nikon on ihan hyvä Kiinalaiseksi kiikariksi, mutta mielestäni ylihinnoiteltu.

      Niinkuin joku ilmoitti, että oli ostanut vastaavan alle satasella ja nehän on tehty Kiinassa samassa tehtaassa.

      Kiikari on laatua jos se on valmistettu Japanissa tai Euroopassa.

      Itse kun kiikareita olin ostamassa alkukesällä niin testasin montaa merkkiä.

      Lupuksi ostin Belgialaiset Kitet, jotka valmistetaan Japanissa ja taisi olla vielä 30 vuoden takuukin.

      www.kiteoptics.com

    • apple tai samsung

      Ostin Nokian Lumian.

      voi käyttää myös soittamiseen tai tekstaamiseen

      -mainos oli kusetusta, eikä sillä saa kunnon kuvia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe