ujo

lily

Vastailkaa mitä ajatuksia tekstini teissä herätti!
Olen koko elämäni ollut aika ujo ja hiljainen. Ala-asteella mulla oli ihan kiitettävästi kavereita, joiden kanssa oltiin ja puhuttiin aivan kaikesta.

Kaikki muuttui kun ylä-aste alkoi. En muuttanut uuteen kouluun tai mitään, vaan kaikki piti jatkua samalla lailla samassa koulussa tuttujen ihmisten ympärillä. Uusia oppilaita tuli lähikylän koulusta, se oli uutta. Jouduin vähän kuin uuden tyttöjengin silmätikuksi. He olivat hyvin pinnallisia ja olivat kokoajan äänessä. Kerran kun piti taas pitää esitelmää luokan edessä parin kanssa järkytin, miten aina kun avasin suuni lukeakseni oman tekstini parini jälkeen, ne tytöt räjähtivät nauramaan. Silloin kun parini luki, he olivat hiljaa ja odottivat suunnilleen hengittämättä mun vuoroani. Ja taas he nauroivat. Ope sanoi jotain että "no älkääs naurako sille miten joku lukee". Se ei kyllä tehnyt hyvää ujoudelleni eikä itsetunnolleni, joka tuntui musertuvan.

Ja kaiken lisäksi ihmiset joita luulin kavereikseni alkoivat pikkuhiljaa sen kolmen vuoden aikana kaartaa mua ja syrjiä. Tuijottivat käytävällä ja kuiskivat. Olikohan vika sitten mussa? Aloin pelkäämään sosiaalisia tilanteita, ja ysin loppuun mennessä halusin vain pois koulusta, ei enää sitä pakollista päivästä päivään tuijottelua ja kuiskimista.

Tiedän, tuo on henkistä kiusaamista, ja olen yrittänyt päästä tuon yli. Mutta olikohan tuo kaikki mun vika? Omasta mielestäni en tehnyt koskaan kenellekään mitään, ja aina kaikki tölläsivät mua siihen malliin, että olisin loukannut ja haukkunut syvästi kaikkia. En melkein koskaan edes puhunut mitään, ellei joku kysynyt jotain.
Aina kun avasin suuni (ja nykyäänkin) ajattelin "kuullostan aivan kamalalta!"
Vai kierinkö vain itsesäälissä??
Onko muilla koskaan ollut samanlaisia tuntemuksia?
Niin ja olen kohta 19 vuotta täyttävä nainen...

12

1184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...ei....

...missään nimessä ollut sinun vikasi!! Tuossa iässä valitettavasti lapsilla on tapana ottaa joku silmätikuksi ja pilkata ja kiusata...Ikävää että sinä jouduit heidän ilkeilynsä kohteeksi.=(
      Kyllä sinä mielestäni ihan aiheellisesti puhut asiasta, kyllähän tuollainen kannattaa käsitellä kunnolla. Ethän halua että sinulla on vielä kymmenen vuodenkin kuluttua huono itsetunto heidän vuokseen..? Ajattele mieluummin, että sinä selviydyt, kaikesta ikävästä huolimatta. Ja ehkä nuo kokemukset ovat tehneet sinusta ihmisenä herkemmän, sellaisen, joka ymmärtää hyvin myös muiden tunteita.

Olen varma ettet kuulosta yhtään sen ihmeemmältä kuin muutkaan ihmiset, on paljon erilaisia ääniä ja puhetyylejä, eikä kenenkään ole mitenkään tyhmänkuuloinen...Se riippuu ihan kuuntelijasta, ja erityisesti siitä kuinka älykäs kuuntelija on.

Ehkä jonkinlainen terapia voisi auttaa asian käsittelyssä? En tarkoita että olet hullu tai mitään, parikin kertaa terapiassa voi saada jo jotain aikaan kun pääsee puhumaan asiasta. Koitahan jaksaa..=)

• nauhottaa

omaa puhettasi ja kuunnella sitä. kuulostaa iha erilaiselta. sitten tiedät miltä kuulostaisit jos puhuisit itsellesi.

• hoot
        nauhottaa kirjoitti:

omaa puhettasi ja kuunnella sitä. kuulostaa iha erilaiselta. sitten tiedät miltä kuulostaisit jos puhuisit itsellesi.

Itselläni ei ole mitään ongelmia puheeni suhteen, mutta kun joskus olen kuunnellut nauhalta itseäni, niin se kuulostaa aivan hirveältä ja minua nolottaa se oma ääneni...en tiedä sitten johtuuko se siitä nauhoituksesta, vai inhoanko vain omaa ääntäni. No, se ei ole muuten haitannut elämääni, paitsi, että en halua puhua nauhalle, "livenä" ei ole mitään ongelmia.

• edward
        hoot kirjoitti:

Itselläni ei ole mitään ongelmia puheeni suhteen, mutta kun joskus olen kuunnellut nauhalta itseäni, niin se kuulostaa aivan hirveältä ja minua nolottaa se oma ääneni...en tiedä sitten johtuuko se siitä nauhoituksesta, vai inhoanko vain omaa ääntäni. No, se ei ole muuten haitannut elämääni, paitsi, että en halua puhua nauhalle, "livenä" ei ole mitään ongelmia.

Samaoin oman ääneni kanssa, mutta eihän ujous siitä voi johtua?

• perunapelto
        hoot kirjoitti:

...tuo on varmaan tuttua 99 %:lle ihmisistä..Kaikkihan aina sanoo että "hyi kun kuulostan kauhealta". Ja yleensä kuitenkin asia on niin että ei kuulosta sen ihmeellisemmältä kuin muutkaan, oma ääni vaan kuulostaa niin erilaiselta nauhalta ettei sitä tunnista omaksi..

• vikasi lainkaan

Yllättävän monille on käynyt yläasteelle tultaessa juuri tuolla tavoin. Tuo on melko yleinen ilmiö..

• äskeiseen.

Piti vielä sanoa, että kiusaaminen ei liity milläänlailla valittuun kohteeseen. Kiusaajalla on huono olo ja se kertoo HÄNESTÄ jotain, jos nauraa tunnilla toiselle. Sinussa ei ole mitään vikaa etkä kuulosta yhtään sen typerämmältä kuin kukaan toinenkaan. Voin luvata sen :)

• kuka ahansa voi

joutua kiusatuksi. Ei sillä asialla ole mitään tekemistä sun persoonan tai ulkonäön kanssa. "kamujasi" ihmettelen. Miten olivat niin raukkoja että jättivät sut... Ainakin tiedät ketkä on oikeita ystäviä.

Kiusaaminen jättää aina jäljet itsetuntoon, mutta muista ettet sen takia ole mitenkään erilainen. Monet ovat kokeneet kiusaamista valitettavasti.

Toivottavasti saat hyviä ystäviä ja aika parantaa haavat.

• *yksinäinen*

mulle kävi ihan samalla lailla ku menin yläasteelle.sitte ku menin ammattikouluun enkä tuntenu siellä samalla luokalla ketään eikä kukaan tuntenu mua niin sain heti yhen kaverin,sitte ku menin amiksen tokalle nii osa oppilaista vaihtu meidän luokalla ja samaan luokkaan tuli pari ketkä oli ala ja ylä asteella ollu samalla luokalla ja sitte ku yks kuuli sen nii se alko kyseleen et miks et sää ikänä sit puhu niille mitään,hankala tilanne ku ei tiedä mitä ois vastannu.jos sua kiinnostaa mailata ja jutella enemmän kohta 18 täyttävän pojan kans nii osotote on: [email protected]

• neiti Q

Niin kuin monet ovat jo sanoneetkin: eihän tuo ollut sinun vika ollenkaan. Sinulla ei ole mitään syytä syyllistää itseäsi. Kiusaajat haluavat vain jonkun tekosyyn nojalla pönkittää omaa itsetuntoaan. Ja valitettavasti yläasteikä on usein juuri se aika, kun kiusataan - hormoonit jyllää ja etsitään omaa itseä.

Itse olen joutunut muutaman pojan kiusaamaksi yläasteikäisenä. Kyseessä oli henkinen kiusaaminen, yhtenä kertana oli vähän fyysistäkin voimaa mukana. Emme olleet samalla luokalla vaan he olivat minua vanhempia yksi oli rinnakkaisluokalla. En oikein edes tiedä, miten he valitsivat minut silmätikuksi, ehkä he aistivat ujon epävarmuuteni. Ilmeisesti ulkonäköni (lähinnä vaatteet?) oli supinan pääaihe, vaikkakin olin ihan normaalivartaloinen eivätkä vaatteeni olleet mitään ylioutoja. Pojat saattoivat liikkua myös koulun lisäksi kotiteideni varrella, joten yksin liikkuessa heidän kohtaamisensa pelotti. Koulumatkoistani tuli pelottavia.

Tiedostin sen, ettei kiusaajilla ollut kaikki kunnossa omassa elämässään. Kiusaajathan monesti purkavat omaa pahaa oloaan muiden kiusaamiseen. Kiusaajienkin edessä yritin olla vahva ja välinpitämätön. En kertonut kellekään kiusaamisesta, en bestikselleni, en vanhemmilleni tms. Edelleenkin asia on minun salaisuuteni.

Olen yrittänyt miettiä, miten kiusaaminen on minuun vaikuttanut. Olen aina ollut varuillani, ehkä kaiken jälkeen olen enemmän varautunut poikien suhteen ja ulkonäköni kanssa ponnistelen väliajoin. Mutta koskaan en ole syyllistänyt itseäni - älä sinäkään tee niin!

Samaan hengenvetoon voin kertoa sellaisenkin kokemuksen, että itsetuntoani kolautti syvästi se, kun eräs naisopettaja sanoi minulle keskustelutunnilla jotakin tyyliin: "sano sinäkin nyt jotakin, kun et ikinä sano mitään." Olen tainnut sulkea tapahtuneen tavallaan mielestäni, joten on vaikea muistaa, mitä hän sanoikaan. Tämä yksi kommentti kuitenkin satutti minua syvästi, ja jälkeenpäin mietinkin, miksi en lähtenyt luokasta pois tai puolustautunut jotenkin.

Kuitenkin olen myös saanut sellaisia kommentteja, ettei ujoudessa ole mitään vikaa. Onneksi yläasteen jälkeen aletaan olla jo niin kypsiä, että kiusaaminen jää.

Yritetään elää arpiemme kanssa. :)

• ..kyllä...

...suututtaa kun on tuollaisia opettajia! Aivan uskomatonta, ei minkäänlaista ammattitaitoa..
        Itse olen kuullut tuon saman lauseen monta kertaa ikätovereiltani, mutta en ikinä opettajalta. Olisin varmaan alkanut itkemään tuossa tilanteessa, tai ainakin viimeistään kotona. Lapsilta ja nuorilta tuon vielä ymmärtää, mutta että aikuiselta ihmiseltä...

Minua ja useita muitakin kiusasi yläasteella eräs poika, vihasin häntä silloin, mutta nykyään lähinnä säälin häntä. Olen varma että hänen kotiolonsa olivat kauheat, hän oli aina niin pahalla tuulella ja ilkeä muille, tietysti purki vain omaa pahaa oloaan. Tiedän hänen olevan nykyään työttömänä vailla mitään muuta koulutusta kuin peruskoulu.

• Niin tuttua... :S 8 vuoden ystävä känsi selkänsä ja hylkäsi. kertoi valheita ja nauroi selkäni takana. se sattui. nyt pärjään ok, en puhu koulussa kenenkään kanssa, mutta teen parhaani. hymyilen (tai ainakin yritän) kokoajan pienesti, pukeudun mukavasti, että itselläni on hyvä olo juuri niissä vaatteissa ja kuuntelen parasta musaa joka kuvastaa senhetkistä olotilaa. kävellessä kuuntelen jotain sopivanrytmikästä musaa, jolloin ei tarvitse keskittyä siihen, mitä tahtia kävelee, kun se tahti ja ulkoinen itsevarmuus tulee siinä kuin itsestään. anna vain musiikin viedä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3475
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2951
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2819
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1897
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1132
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1111
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      200
      1059
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      889
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      874
    10. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      869
    Aihe