Manuaali ja jälleenmyyjä ohjeistaa, että Volvo Pentan potkurinakselin kuminen tiiviste pitää vaihtaa joka 5. vuosi tai 500 tunnin ajon jälkeen. Viime vuonna tuli 6 vuotta täyteen ja 600 tuntia, tiiviste vaikuttaa kuin uudelta ja ei päästä yhtään vettä. Kertokaa jos on kokemusta: onko kyseessä hätävarjelun liiottelu ja/tai rahastus, miten kauan olette ajelleet vaihtamatta? Alkaako tiiviste pikkuhiljaa tiputella vettä kuluessaan?
Volvo Pentan potkuriakselin tiiviste
19
6503
Vastaukset
- huolehtija.
Määräaikaishuolto tehdään sen takia, ettei mitään mene kauden aikana rikki. Miksi pitäisi odottaa, että jotain hajoaa ennen kuin ryhtyy korjauksiin.
Mitä teet, jos tiiviste hajoaa juhannusaattona köysiä laiturista irrottaessasi?
Oletko niitä veneilijöitä, joita hinaillaan pitkin suomenlahtea meripelastusseuran toimesta?- Haloo
Ihan hullulta kuulostaa jos täytyy vaihtaa viiden vuoden välein. (nyt on kyse vetolaitteen tiivisteestä) Ei mistään potkuriakselin tiivisteestä. Ei kai siinä mitään muuta pahaa voi tapahtua, että vene upoaa. En tiedä onko laatu huonontunut hirveesti viime aikona vai mikä on. Eli kun tämä vetolaitteen tiiviste vaihtetaan niin se tarkoittaa, että kalliiksi tulee. Moottori ylös ja käykääpä katsomassa Volvon sivulla mitä pelkkä tiiviste maksaa. Lisäksi on koko päivän työ. Kyllä tämmöinen harmittaa tosi vahvasti.
- kumitiiviste
motin ja sen mukana v. 83 mallia olleen tiivistekumin.... eipä ollut tiputellut siihen mennessä tippaakaan.. siitä voi vetää jotain johtopäätöksiä. Itse olen tehnyt sen päätöksen, että kumi vaihtuu samalla kuin moottori muutenkin revitään joko vaihtoa / isompaa huoltoa varten pois kolostaan. Joku toinen vaihtakoon vaikka vuoden välein, mutta jokainen tyylillään.
- xyz
Haloo kirjoitti:
Ihan hullulta kuulostaa jos täytyy vaihtaa viiden vuoden välein. (nyt on kyse vetolaitteen tiivisteestä) Ei mistään potkuriakselin tiivisteestä. Ei kai siinä mitään muuta pahaa voi tapahtua, että vene upoaa. En tiedä onko laatu huonontunut hirveesti viime aikona vai mikä on. Eli kun tämä vetolaitteen tiiviste vaihtetaan niin se tarkoittaa, että kalliiksi tulee. Moottori ylös ja käykääpä katsomassa Volvon sivulla mitä pelkkä tiiviste maksaa. Lisäksi on koko päivän työ. Kyllä tämmöinen harmittaa tosi vahvasti.
Kyseessä on potkuriakselin tiiviste ei vetolaitteen kumi. Siis akseli ja se uusimmissa Volvo Penta akseleissa oleva kumi, ei perinteinen akseli boxi.
- rpävarm
ei yartte sitten huolehtia.
- xyz
Onko joku joka tietää mistä kyse ja omaa kokemuksia?
- Kokemuksia on
Juuri tänään vaihdoin kyseinen Volvon "Black Jack". Toimenpide suoritin sen takia että tietooni oli tullut että edellinen omistaja ei ollut koskaan sitä vaiktanut, eli tuli 15 vuotta täyteen. Moottorilla on ajettu 1800 tuntia.
Puhdistuksen jälkeen tarkistin vanha tiiviste ja se oli kuin uusi. Tiedäppä sitten mitä suositella.
Kuitenkin olisin sitä mieltä että 5 vuotta tuntuu turhalta, 15 vuotta taas liian pitkältä.- xyz
Eihän se iso homma ole, mitä nyt on vähän ahdas paikka ja kurjaa jos pitää akselin vaihteen pään laippaa nyhertää ulosvetäjällä irti. Taidan kuitenkin irrottaa ja tutkia onko kovin kulunut.
Oliko sinulla akselin laippa kovin jumissa?
- miinanraivaaja.
Sinunlaiselta kaverilta veneen osto on kuin miinakaupassa asiointi. Mitään huoltoja ei tehdä kun ne on niin kalliita. Lopulta huoltamattomia kohteita on niin paljoa, että vikojen paikallistaminen on mahdotonta ja ne pahentavat toisiaan.
- xyz
ylittää valtameriä vaikka onkin miinalaiva :-)
Kuin uusiksi on kehunut ostajat, kun olen edelliset veneet myynyt. Ei ole vaan toistaiseksi tällaista "black jackkia" tullut vastaan. No varmaan tässäkin tapauksessa tottelen rikkaan Volvo kauppiaan neuvot ja kannan taas rahaa kauppaan. Tyhmäähän se on ottaa riskiä ja pahimmassa tapauksessa upottaa yli sadan tonnin vene 90 euron kumin pätkän takia.
- R K-S
on hieno akselitiiviste niin kauan kun se toimii. Se on erittäin herkkä häiriöille.
- Jos et ilmaa sitä, niin se palaa.
- Jos akselin pinnassa on vähänkin vikaa, niin se vaurioituu jne.
ja sitten nostetaan vene ylös. Olen yhdellä kesälomareissulla tehnyt sen pari kertaa. Ja sitten laitettiin päälle letkunkiristin, joka kiristettiin tiukalle aina kun ajo oli loppu.
Silti 5 vuoden vuoden välein on turha vaihtaa.
Mutta kun vaihdat, niin vaihda nykyaikaiseen teflonnauhatiivisteeseen, joka on lähes huoltavapaa. Eiä jätä koskaan pulaan. Veneen nosto maksaa enemmän kuin tuo tiiviste. - määräajat
Muistaakeni vakuutusyhtiö ei korvaa tiivisteen vuodosta aiheutuneita vaurioita, jos tiiviste on yli 7 v. vanha. Vahvistakaa enemmän asiasta tietävät, pitääkö paikkansa
- ajoissa
2008 ostin 2001 mallisen akseliveneen ja akselintiiviste alkoi vuotamaan Utössä heinäkuussa 2009. Ajoin seuraavana aamuna veneen Taalintehtaalle, vene ylös, uusi tiiviste ja 500€ Soittelin puolenkymmentä firmaa läpi ja kenelläkään ei meinannut olla aikaa. Taalintehtaalla odotin 2 vuorokautta vaihtoihtoa. Olisi tarkoitus taas vaihtaa vaikka ei vuoda tippaakaan.
- Sparknan
Omassa purressani on öljyvoideltu boksi, jossa stefat. Onko kenelläkään tietoa niiden iästä? Voisi kuvitella, että aika pitkäikäinen, kun stefa saa jatkuvan voitelun. Yhden stefan pettäessä ei vettäkään vielä pitäisi tulla muutamaa tippaa enempää.
- seppomartti
Stefat ovat varmaan väärin asennettu jos stefaparista molemmat ovat samaan suuntaan pitäviä.
- PSStoimiihyvin
Tiivistyslaakereita taitaa olla kolmen typpisiä: 1) perinteiset talinauhaboksit raskoineen, 2) huulitiivisteiset boksit kuten öljyvoideltu stefoilla varustettu boksisi tai "Volvon kumitutti", 3) PSS, Tidesmarine, Manecraft -tyyppiset laippatiivisteiset.
Huulitiivisteellisillä kuten myös perinteisellä talibokseilla on se ominaisuus, että tiiviys riippuu akselista. Kun akseli alkaa kulua tiivistyslaakerin kohdalta, tiputteluvuoto lisääntyy.
Omaa kokemusta on ehtinyt kertyä erilaisista nauhabokseista, Volvon tutista, Manecraftista ja viimeksi nyt 11 vuoden ajan PSS:stä. Itse pidän PSS-akselitiivistettä parhaana. Ei vuoda pisaraakaan eikä vaadi huoltoa. Volvon tutti piti voidella ja muistaa ilmata vesillekaskuissa.
- Matkapurjehtija
Volvon tutti on syytä tarkistaa ja ilmata muulloinkin kuin vesillelaskun yhteydessä.
Ilmaa boksiin voi muodostua kovassa kelissä purjehdittaessa. Ilmakuplia voi hakeutua vannasputken kautta Black Jackiin. Kokemusta on. - Semmostaseon
Mm. venevakuutusten takia nuo aikarajat on käytössä vaikka tuntuvatkin joskus vähän hölmöiltä.
Jos niitä ei noudata ja vene sattuu uppoamaan sen kumitiivisteen takia niin vakuutusyhtiö pääsee pesemään kätensä asiasta.- Iffikusettaa
Ei korvaa vakuutus vaikka olisi tiiviste vaihdettu ajallaan. On asiakkaan vika kun ei tarkastele laitteiden kuntoa. Kokemusta on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822