Diesel vai löpö

Traktori mies

Mitäs se laki sanokaan? Voiko aurata naapurin pihoja ja teitä löpöllä,ilman palkkaa.Mitkä asiat vaikuttaa kumpaa pitää käyttää.Kertokaa yleis säännökset.

14

4585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepulis

      yksityistiellä ajaa löpöllä!
      et yleisillä teillä!

    • farmari

      Aina kannattaa tarkoin harkita, kun lähtee traktorilla tienpäälle töihin.Ensimmäinen asia on, että traktori on rekisteröity maatalouskäyttöön, silloin pääsääntöisesti ajetaan löpöllä.Jos esim. menet vetämään pelkällä traktorilla autoa pois maantieojasta, pitää olla joko diesel tankissa tai tuo päiväkohtainen vero maksettuna.Porsaanreikä hommassa on se, että jos sinulla on jokin työkone(esim. perälevy) perässä vetäessäsi autoa ojasta, voi ajaa löpöllä ilman päiväkohtaisen veron maksua.Yksi erikosuus on hiekoitin.Jos hiekoitin on tilavuudeltaan muistaakseni alle 2 kuutiota, käy löpö, jos hiekoitin on suurempi diesel tai päiväkohtainen vero maksettuna.

      • Traktori mies

        Tarkennan vähän.Tiet on maalla kaikkien käytettävissä,tiehoitokunta,auratessa kumpaa.Pihoihin ajan tiehoitokunnan tietä,tosin pienimuotoinen tiehoitokunta.Pihat auraan ilmaiseksi.Eli jos auraan tiehoitokunnanteitä,niin dieseliä tankkiin.Jos menen linko ylhäällä tietäpitkin pihaan,sittenkinkö dieseliä.Enkä voi tankata huoltoasemalta tankkiin löpöä,oli perässä levy tai ei.Vaikuttaako mitään,jos auraan ilmaiseksi.Yksinkertaisesti näinkö,omassa pihassa saan ajaa löpöllä,mutta yleiselle tielle en voi mennä auraamaan löpöllä.


      • farmari
        Traktori mies kirjoitti:

        Tarkennan vähän.Tiet on maalla kaikkien käytettävissä,tiehoitokunta,auratessa kumpaa.Pihoihin ajan tiehoitokunnan tietä,tosin pienimuotoinen tiehoitokunta.Pihat auraan ilmaiseksi.Eli jos auraan tiehoitokunnanteitä,niin dieseliä tankkiin.Jos menen linko ylhäällä tietäpitkin pihaan,sittenkinkö dieseliä.Enkä voi tankata huoltoasemalta tankkiin löpöä,oli perässä levy tai ei.Vaikuttaako mitään,jos auraan ilmaiseksi.Yksinkertaisesti näinkö,omassa pihassa saan ajaa löpöllä,mutta yleiselle tielle en voi mennä auraamaan löpöllä.

        Tuo lienee erittäin tärkeä juttu, että lukeeko siellä reksteriotteessa, että on maatalouskäytöön reksteröity, jos ei, niin on lähes aina diesel-pakko.Muuten työkonekäytössä saa olla aina löpö paitsi tuo hiekoitinesimerkki.Jos sitten ajat esim. soraa perävunulla, niin viedessäsi sitä normaalille tielle, on se sitten yksityinen tai yleinen, niin diesel.Jos viet salaojasoraa tai peltotielle, niin löpö.Dieseliähän ei sitten tankissa tarvitse olla, täytyy maksaa vain vero esim. postissa ja pitää kuittia mukana, jos poliisi kysyy.Kuitti pitää myös olla oikeata päivää varten ostettu, joten aamulla ennen töihin ryhtymistä postiin.Tuota dieseliä on senkin takia turha pistä tankiin, koska laitteissa on niin paljon löpöä, että furtaalikoe näyttää tankissasi olevan löpöä.


      • No joo...
        farmari kirjoitti:

        Tuo lienee erittäin tärkeä juttu, että lukeeko siellä reksteriotteessa, että on maatalouskäytöön reksteröity, jos ei, niin on lähes aina diesel-pakko.Muuten työkonekäytössä saa olla aina löpö paitsi tuo hiekoitinesimerkki.Jos sitten ajat esim. soraa perävunulla, niin viedessäsi sitä normaalille tielle, on se sitten yksityinen tai yleinen, niin diesel.Jos viet salaojasoraa tai peltotielle, niin löpö.Dieseliähän ei sitten tankissa tarvitse olla, täytyy maksaa vain vero esim. postissa ja pitää kuittia mukana, jos poliisi kysyy.Kuitti pitää myös olla oikeata päivää varten ostettu, joten aamulla ennen töihin ryhtymistä postiin.Tuota dieseliä on senkin takia turha pistä tankiin, koska laitteissa on niin paljon löpöä, että furtaalikoe näyttää tankissasi olevan löpöä.

        Ei sillä tien yksityisyydellä ole mitään tekemistä löpön kanssa. Aina kun kuljetat jotain (ei maanviljelijälle) joudut maksamaan veron, mutta jos toinen osapuoli on myös viljelijä ei veroa mene ja minun yhdenkään traktorin rekisteri-otteessa ei lue mitään mainintaa maatalouskäytöstä, liikenne traktorit on asia erikseen. Työkoneiden käytössä voit käyttää löpöä, sillä otatko työstä maksun ei ole mitään tekemistä asian kanssa, myös kökällä tehtävä siirto vaatii maksun, mutta kun et ajele lumikuormilla pitkin kylää ei maksua mene. Mutta kuten muistakin viesteistä käy ilmi, siirry moottoripoltto-öljyyn, se on samaa, kuin diesel siihen on vain lisätty punainen väri jolla se erotetaan kalliimmasti verotetusta.. näin on toimittu jo iät ajat, ettei poliisin tarvitse tehdä mitään testejä vaan nekee suoraan koneen poltto-aineen väristä onko se verollista vai ei.


    • Kelmet

      Mutta tässä tapauksessa käsittääkseni aika yksiselitteinen.

      Traktorilla joka on rekisteröity maataloustraktoriksi ja varustettu esimerkiksi lumilingolla on työkoneeksi katsottava. Tällöin saa sekä työtä tehdä että ajaa siirtoajoa niin yleisellä tiellä kuin yksityiselläkin käyttäen polttoöljyä. Ratkaisevaa on tuo varustaminen eli tyhjiltään ei saa ajaa.

      • Vielä

        Mitä tarkoittaa rekisteröity maatalous traktoriksi? Mulla,yksityisellä otteessa on traktorin tiedot ja omat tietoni.Eli käykö löpö yleisilleteille,linko perässä.


      • kelmet
        Vielä kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa rekisteröity maatalous traktoriksi? Mulla,yksityisellä otteessa on traktorin tiedot ja omat tietoni.Eli käykö löpö yleisilleteille,linko perässä.

        Traktori, ei siis liikennetraktori, moottorityökone tms. Tosin moottorityökoneella saa ajella polttoöljyllä. Käy se.


    • Autoliikkeen mies

      Ei liity näihin verohommiin, mutta nykyään löpö ja diesel on aikalailla eri tavaraa - löpö on suunnilleen samaa kuin ennenkin kun taas dieselin koostumusta ja lisäaineistusta on viimeisen 10 vuoden aikana muutettu paljon.

      Diesel palaa puhtaammin, vähemmän käryä ja karstaa.

      • Kelmet

        Toisaalta, traktorin ja muittenkin työkoneiden moottorit ja syöttöpumput eivät ole nin kranttuja polttoaineen laadun suhteen, vanhemmissa ikäluokissa ainakaan.


      • farmari

        Nyt on kuitenkin saatavissa kaikilta toimittajilta jo nk. moottoripolttoöljyä, joka on sama aine kuin dieselpolttoaine, mutta furtaalikoe osoittaa sen verottomaksi.Setaaniluku on 52, kun se normaalilöpössä on luokkaa 47-48 eli syttyy paljon herkemmin.Mm. uusimpiin Valtroihin sitä jo melkein vaaditaan, valmistaja ei takaa muuten ruiskutuslaitteiden kestävyyttä.Pakokaasumääräysten mukaan on moottoreihin tulleet jakajapumput ja niissä polttoaine suorittaa pumpun voitelun, joten tärkeä on tarpeeksi voitelevia lisäaineita.Tavallisen löpön kesälaatu vielä voitelee kunnolla, mutta talvilaatu saattaa olla ongelma, se kirottuu parafiini(jota on kesälaadussa enemmän) on voiteluaine.Moottoripolttoöljy on noin pari centiä kalliimpaa kuin normaalilöpö.


    • Ukke

      Joskus 60 luvun taipeessa, kun alkoi noita hirmutraktoreita
      Nuhfeja ja Fortsoneita ilmestyä, ja kun niihin rakennettiin
      venäläisen kuorma-auton alustasta jopa kolmen kuution " suurlavoja "
      ja kilpailtiin maan,- että puukuljetuksessa ammattikuorma-autoilijoiten
      kanssa samoista urakoista.
      Silloin syntyi tarve sakottaa traktoritrahtaajia, kun kilpailivat
      verottomalla polttoaineella.

      Elikkä silloinkaan ei tuota veroa suunnattu maatalouden, eikä
      koneurakoinnin maksettavaksi,vaan vero oli ns. perävaunuvero,
      jonka piti tasoittaa edellämainittua epäsuhtaa.

      Hyvin on onnistuneet viranomaiset traktorin polttoaineverolain pitämään
      salassa ja näitä kirjoituksia lukiessa paistaa melko sekava epätietoisuus.
      Uskoisin useinpien meistä maksavan päiväveron ihan varmuuden vuoksi,
      vaikkei tarvitsisikkaan.

      Kirjoitin tästä aiheesta kyselyn veronmaksajien keskusliittoon,
      heitäkään ei tämä aihe ole kiinnostanut, ei ole juttua lehdessään
      julkaisseet.

      Joskus kymmenkunta vuotta sitten kyselin kyläpoliisilta näistä asioista
      ja selitti näin.
      Jos tarktorin perässä on työkone -- veroton polttoaine
      Sama tyokone siirtoa varten kärrynlavalla -- verollinen polttoaine.
      Jos kuljetat kärryssä tiesoraa-- verollinen polttoaine.
      Jos viet saman soran kananrehuksi-- veroton polttoaine.
      Yksityistiellä ja metsässä ajettaissa veroton polttoaine.
      Jos et käytä perävaunua lainkaan, ei tarvi maksaa myöskään polttoaineveroa.

      Tänäpäivänä on yleistymässä pieniä käytettyjä traktoreita
      kesämökkiläisille ja omakotiasukkaille kaupunkiin.
      Näillä tehdään pääasiassa omassa ja naapurin pihassa lumitöitä,
      kesällä jotain pientä puutarhahommaa, kuljetetaan roskakuormia
      ja jopa polttopuita.
      Useinkaan näistä ajoista ei tuloa synny, vaan työ tehdään talkoona.
      Naapurini lumitöistä olen saanut konjakkipullon muutama vuosi sitten.

      Itsellänikin on tällainen ja vähillä ajoilla siihen on ostettava
      3 - 4 tankillista polttoainetta vuodessa.
      Ero sillä, että käyttäisin verollista kaasuöljyä polttoöljyn sijasta
      tekee vuositasolla 100 -150 euroa.
      Toimin siten, että kun vien roskakuorman, niin haen samana päivänä
      polttopuukuorman, lähtiessä maksan kotipäätteellä tälle
      ajalle päiväveron 5 euroa. Tankissa pidän verottoman polttoöljyn.

      Polttonesteitten verotusta tarkastellessa on todettava, että
      myös polttoöljyn hintaankin on sisällytetty veroa.....

      Valtiovalta voisi tässä asiassa olla järkevä ja poistaa
      yksityis käytössä olevien traktoreiden polttoaineveron kokonaan.
      Laskutuskuluja tuosta vain koituu.

      • Viki

        Mökkiraktoristiksi sulla menee aika paljon löpöä! Hintaero on n. 30 senttiä litra, joten kulutat siis viitisensataa litraa vuodessa.

        Meikäläisen kultamaha vie litran pari tunnissa, ajelen sillä polttopuita ja terveisiä, käytän sirkkeliä ja joskus jopa muokkailen omaa ja naapureiden kasvimaita.

        Niin, omasta metästä saa hakea polttopuut itselle verottomalla polttoaineella.

        Käytän kuitenkin varmuuden vuoksi dieseliä, koska vuodessa käyttötunteja tulee alle sata ja täten kustannusero löpöön verrattuna on mitätön (50 senttiä / tunti, alle 50 euroa / vuosi)

        Harmittaisi nimittäin pirusti, kun joskus vaikka soutuvenettä kuskatessa kärähtäisi. Rangaistus sinänsä on naurettavan pieni, pienet sakot. Sen lisäksi sitten on kohtuullinen korvaus valtiolle menetetystä polttoaineverosta, olikos se 10 000 euroa??? Pakettiautolla sama muistaakseni 15 000 euroa (tai jotain sinnepäin, joka tapauksessa riittävästi)

        JOO, eihän se voi olla rangaistus, koska lain mukaan rangaistus pitää olla kohtuullinen ja suhteessa rikkomuksen vakavuuteen. Valtiolle suoritettavan korvauksen ei tarvitse noudattaa mitään turhanpäiväistä oikeudenmukaisuusmoraalia.


      • farmari
        Viki kirjoitti:

        Mökkiraktoristiksi sulla menee aika paljon löpöä! Hintaero on n. 30 senttiä litra, joten kulutat siis viitisensataa litraa vuodessa.

        Meikäläisen kultamaha vie litran pari tunnissa, ajelen sillä polttopuita ja terveisiä, käytän sirkkeliä ja joskus jopa muokkailen omaa ja naapureiden kasvimaita.

        Niin, omasta metästä saa hakea polttopuut itselle verottomalla polttoaineella.

        Käytän kuitenkin varmuuden vuoksi dieseliä, koska vuodessa käyttötunteja tulee alle sata ja täten kustannusero löpöön verrattuna on mitätön (50 senttiä / tunti, alle 50 euroa / vuosi)

        Harmittaisi nimittäin pirusti, kun joskus vaikka soutuvenettä kuskatessa kärähtäisi. Rangaistus sinänsä on naurettavan pieni, pienet sakot. Sen lisäksi sitten on kohtuullinen korvaus valtiolle menetetystä polttoaineverosta, olikos se 10 000 euroa??? Pakettiautolla sama muistaakseni 15 000 euroa (tai jotain sinnepäin, joka tapauksessa riittävästi)

        JOO, eihän se voi olla rangaistus, koska lain mukaan rangaistus pitää olla kohtuullinen ja suhteessa rikkomuksen vakavuuteen. Valtiolle suoritettavan korvauksen ei tarvitse noudattaa mitään turhanpäiväistä oikeudenmukaisuusmoraalia.

        Olet tosiaan ihan oikeilla linjoilla, kun ajat aina diesel-polttoaineella.Veron maksaminen valtiolle kärähtämistilanteessa on niin suuri, että sillä saa helposti monta mökki-fergua.Lisäksi kone vie tuot parempaa polttoainetta vähemmän ja käynnistyvyys on paljon parempi.Vaikka tuossa yksi kivenkovaan väittää, että sillä ei ole merkitystä mihin käyttöön traktori on rekisteröity, niin ainakin tuolla dieselin käytöllä voi lähteä keikalle kuin keikalle ilman isompia miettimisiä polttoaineen suhteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7095
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      51
      3422
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2147
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      42
      2102
    Aihe