Olen osallistunut kirjoittajakursseille ja lukenut joskus lehdistä kustannustoimittajan työstä. Yksi asia on jäänyt epäselväksi ja mietityttää minua kovasti: Missä määrin kustannustoimittajan henkilökohtainen mielipide kaunokirjallisen tekstin sisällöstä vaikuttaa hänen antamaansa palautteeseen ja muutosehdotuksiin? Oletetaan esimerkiksi, että minä tarjoaisin julkaistavaksi novellia, jossa mies houkuttelisi naisen piilopaikkaan, kietoisi kätensä tämän olkapäiden ympäri, suutelisi naista ja uhkaisi tätä köydellä, jos tämä koettaisi vastustaa. Olisiko mahdollista, että tällainen kohtaus pitäisi poistaa kokonaan tai muuttaa aivan toisenlaiseksi siitä syystä, että kustannustoimittaja sanoisi: "Hyi kauhistus, tuolla tavoin minuakin on ahdisteltu! Tarinastasi saa melkein pahoinvointia!" Jos lukija sanoisi minulle näin, vaikka olisi kustannustoimittajakin, minä todennäköisesti sanoisin hänelle, etteivät hänen lääppimiskokemuksensa liikuta minua, koska ne EIVÄT liity minun tekstiini. Kirjailijan tarkoitus ei missään nimessä ole loukata tai järkyttää ketään henkilökohtaisesti. Sitä paitsi erään kirjoittajakurssin ohjaaja sanoi kerran, ettei kirjailijan tarvitse "orjailla", jos joku esimerkiksi suuttuu tunnistaessaan itsensä tositapahtumiin perustuvasta fiktiosta.
Mietityttää
1
293
Vastaukset
- mäkärä
En tiedä millaista hardcorea olet kirjoittanut, jos menee tässä sormi suuhun. :)
Omat kontaktini kustannustoimittajain ammattiryhmän edustajiin ovat jääneet ohuen ohuiksi kuin herra Snellmanin leikkeleet, mutta ainakin nimekkäissä taloissa luottaisin kyllä heidän ammattitaitoonsa...
Ainahan voi pyytää toisen mielipiteen vaikka toisesta kustantamosta tai arvostelupalvelustakin.
Eivätköhän nykylukijat sinänsä ole jo kaiken nähneet. On lähes mahdotonta ryhtyä uudeksi Henry Milleriksi, markiisi de Sade´sta puhumattakaan.
Mutta orjailla ei pidä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174466
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842509Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731647Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261414Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641197- 201001
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon19985- 115961
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 171914