kun muisti häviää,,,mitä sitten enää on tehtävissä??
Ei tiedä mitään, ei tunne ketään,,,))
Pois mennyt!
4
1075
Vastaukset
- tosissasi?
Dementoivat sairaudet vaikuttavat alkuun "vain" lähimuistiin. Kyllä dementikko elää täyttä "tasapainoista", ihmisarvoista elämää suruiineen ja iloineen, ( tunteet voi kyllä muuttua hiukan nopeammin kuin normaalisti)
Ymmärräthän sinä ihmistä, jolla on joku paha sairaus, jota ei voi parantaa, mutta oireita voi helpottaa... yrität elää hänen ehdoillaan. Sama koskee dementoitunutta.
Kyllä hän on edelleen jonkun isä tai äiti, vaikka aina ei läheisiään tuntisikaan, silti joku kosketus, ääni, ele tms saattaa aiheuttaa ns. tuttuuden tunteen, joka tuottaa vanhukselle mielihyvää, vaikka ei juuri ajatuksissaan osaisikaan sitä yhdistää johonkin tiettyyn henkilöön, mutta se tunne! Eikö hyvän olon tunne ole jokaisen oikeus?
Älä sure omaistasi, elä hänen säännöillään! - jätä yksin
lähimmäistäsi vaikka hän ei aina sinua muistaisikaan.
Puhu jokapäiväisistä asioista, muistele menneitä, lukekaa lehteä yhdessä, katselkaa vanhoja valokuvia, ihan mitä vaan läsnäoloa dementoituneen kanssa.
Tuttuuden tuntu, kosketus, ihan mikä vaan mikä koskettaa lähimmäisesi sielua on hyväksi.
Dementoituneen tunteet ei mihinkään katoa ja on varmasti ahdistaavaa kun muisti on sirpaleinen.
Käy palauttamassa sitä. - on tuttu juttu
tarkoitat että ihminen on täysin dementoitunut niin eipä silloin ole muuta tehtävissä kuin huolehtia hänen perustarpeistaan kuten huolehditaan pikkulapsesta. Itse hän ei enää osaa tehdä mitään, ei muista miten syödään, käydään WC:ssä, puetaan ym.
tosi rankkaa hommaa, harva pystyy hoitamaan vaikeasti dementoitunutta kotonaan, mutta siellä terkkarissa tai hoitokodissa voi osallistua nähin jokapäiväsiin hommiin ihan kuin kotona. Toivottavasti kaikilla olisi joku joka kävisi edes katsomassa vaikeasti dementoitunuttakin. - väsynyt rapu
KUN LÄHEINEN VIERAALTA TUNTUU,
SILLOIN SYDÄMEEN SATTUU.
MIKSI IHMINEN, JONKA EILEN TUNSIN,
ON TÄNÄÄN VIERAS IHMINEN?
SAMAA NÄKÖÄ, SAMAA ÄÄNTÄ,
MITÄÄN KONTAKTIA EI PYSTY LUOMAAN.
ON TYHJILLÄ.
TAHTOISI RAKASTAA, TAHTOISI VÄLITTÄÄ.
EHKÄ TOINEN EI OLE MUUTTUNUT.
EHKÄ SE "VIERAS" OLENKIN MINÄ ITSE!
EHKÄ MINÄ OLEN MUUTTUNUT, EIKÄ HÄN.
EHKÄ TUNNE, SE AIDOIN JA POHJIMMAINEN,
VÄLITTÄMINEN, SANATON RAKKAUS ON SÄILYNYT.
VAIKKA LÄHIMMÄINEN TUNTUU VIERAALTA, ON SILTI LÄMMIN SILTA VÄLILLÄMME.
YLI VIERAUDEN KUILUN; VAIKKA PIENI KOSKETUS,
SANATON RAKKAUS.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569