Kansipulttien kiristys.....

Olen elävä kysymysmerkki.
Aikoinaan minulle opetettiin että jos dieselkoneen ventiilit lähdetään säätämään tulisi ensin tarkistaa kansipultien kireys. Sanottiin että toimenpide suoritetaan määräjärjestyksessä löysäämällä kansipultin 1/2 kierosta jonka jälkeen se kiristetään uudelleen momenttiavaimella valmistajan määräämään tiukkuuteen jonka jälkeen seuraava. Vasta tämän jälkeen tulisi ventiilit säätää. Onko joukossamme sellainen henkilö jolla on todellinen "know how", koska nyt minulle väitetään että kansipultteihin ei tulisi koskea.
Kyseessä on Volvo MD31A, ajettu 1800 tuntia.
Kiitos etukäteen!

5

1358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elwood

Aika iso purjevene, kun on tuon kokoinen moottori?

Ns. jälkikiristys suoritetaan kuten kuvailit. Mutta yleensä se tehdään lämpimäksi käytön jälkeen jos tarvetta on, tuskin tuolle koneelle tarvetta on on ollut kun on suh. uutta tekniikkaa. Riittää kun vain säädät ne venttiilit.

Ps. asistahan en mitään tiedä ;-)

• Perämeren veneilijä

Tuo mainitsemasi kansipulttien kiristys tarkistus ei tosiaan ole tarpeen jos koneellasi on ajettu 1800 tuntiakin ja eikä mitään ole tehty eikä ole ollut ongelmia, edellyttäen tietysti että silloin aikoinaan konetta kasatessa on kiristys tehty ajallaan ja oikein??? ja jälkikiristys myöskin ajallaan, saattaahan tietysti että Volvolla on jotain omia erityis ohjeita jostain syystä mutta en ole kyllä niistä kuullut. Tarkista Volvolta.

Jos koneesi on sellainen malli että siinä on nokka-akseli kannessa ja tietty silloin venttiilitkin niin mitään kannnenpulttien kiristystarvetta liittyen venttiilien säätöön ei pitäisi olla, koska välykset ei muutu siitä oliko kansi tiukalla tai löysällä.

Jos taas koneesi on vanhaa mallia oleva työntötankokone jossa nokka-akseli on moottorin rungossa ja venttiilit toimii työntötankojen välityksellä kannessa niin silloin kantta kirittäessä tietysti venttiilien välys muuttuu ja säädön tarve on taas.

Tarkistahan miten välykset pitää säätää, kuumana vai kylmänä koska silläkin on merkitystä eri konetyypeillä.

• eki

niihin koske,ovat sellaisia jotka venyvät eli periaatteessa joka avauksen jälkeen uudet pultit,no käytännössä ehkä pari avausta ja se on siinä.
      Venttiilit säädät ihan ohjekirjan arvojen mukaan,löytyy sekä kylmälle että lämpimälle koneelle arvot,taitavat olla tarralapussa ventiilikopassakin.

• Kiitoksia Teille kaikki. Ihan asiallisia vastauksia kaikilta, -mitä on tapahtunut?.

• Aatos Slagsida

Herrat voisivat ottaa ja kokeilla,
        paljonko venttiilivälykset muuttuvat
        ja kulkevat, kun ottaa yhden
        perinteisen ei-kulmakiristys-tyyppisien kannepultin pois ja
        käteen, huoltaa ja rasvaa kierteen
        ja pistää pultin takaisin oikeaan momenttiin.

Paljonko muuttuivat välykset ja paljonko
        muuttuu
        kun tämän tekee pultti kerrallaan koko
        kannelle ja joka pultille ?

Ei senpuoleen, ei välysten säätämiseen
        kukaan ole vielä ainakaan kuollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3527
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      123
      1399
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1331
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1048
    5. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1041
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1026
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      967
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      941
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      920
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      875
    Aihe