Kansipulttien kiristys.....

Olen elävä kysymysmerkki.
Aikoinaan minulle opetettiin että jos dieselkoneen ventiilit lähdetään säätämään tulisi ensin tarkistaa kansipultien kireys. Sanottiin että toimenpide suoritetaan määräjärjestyksessä löysäämällä kansipultin 1/2 kierosta jonka jälkeen se kiristetään uudelleen momenttiavaimella valmistajan määräämään tiukkuuteen jonka jälkeen seuraava. Vasta tämän jälkeen tulisi ventiilit säätää. Onko joukossamme sellainen henkilö jolla on todellinen "know how", koska nyt minulle väitetään että kansipultteihin ei tulisi koskea.
Kyseessä on Volvo MD31A, ajettu 1800 tuntia.
Kiitos etukäteen!

5

1342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elwood

      Aika iso purjevene, kun on tuon kokoinen moottori?

      Ns. jälkikiristys suoritetaan kuten kuvailit. Mutta yleensä se tehdään lämpimäksi käytön jälkeen jos tarvetta on, tuskin tuolle koneelle tarvetta on on ollut kun on suh. uutta tekniikkaa. Riittää kun vain säädät ne venttiilit.

      Ps. asistahan en mitään tiedä ;-)

    • Perämeren veneilijä

      Tuo mainitsemasi kansipulttien kiristys tarkistus ei tosiaan ole tarpeen jos koneellasi on ajettu 1800 tuntiakin ja eikä mitään ole tehty eikä ole ollut ongelmia, edellyttäen tietysti että silloin aikoinaan konetta kasatessa on kiristys tehty ajallaan ja oikein??? ja jälkikiristys myöskin ajallaan, saattaahan tietysti että Volvolla on jotain omia erityis ohjeita jostain syystä mutta en ole kyllä niistä kuullut. Tarkista Volvolta.

      Jos koneesi on sellainen malli että siinä on nokka-akseli kannessa ja tietty silloin venttiilitkin niin mitään kannnenpulttien kiristystarvetta liittyen venttiilien säätöön ei pitäisi olla, koska välykset ei muutu siitä oliko kansi tiukalla tai löysällä.

      Jos taas koneesi on vanhaa mallia oleva työntötankokone jossa nokka-akseli on moottorin rungossa ja venttiilit toimii työntötankojen välityksellä kannessa niin silloin kantta kirittäessä tietysti venttiilien välys muuttuu ja säädön tarve on taas.

      Tarkistahan miten välykset pitää säätää, kuumana vai kylmänä koska silläkin on merkitystä eri konetyypeillä.

    • eki

      niihin koske,ovat sellaisia jotka venyvät eli periaatteessa joka avauksen jälkeen uudet pultit,no käytännössä ehkä pari avausta ja se on siinä.
      Venttiilit säädät ihan ohjekirjan arvojen mukaan,löytyy sekä kylmälle että lämpimälle koneelle arvot,taitavat olla tarralapussa ventiilikopassakin.

    • Kiitoksia Teille kaikki. Ihan asiallisia vastauksia kaikilta, -mitä on tapahtunut?.

      • Aatos Slagsida

        Herrat voisivat ottaa ja kokeilla,
        paljonko venttiilivälykset muuttuvat
        ja kulkevat, kun ottaa yhden
        perinteisen ei-kulmakiristys-tyyppisien kannepultin pois ja
        käteen, huoltaa ja rasvaa kierteen
        ja pistää pultin takaisin oikeaan momenttiin.

        Paljonko muuttuivat välykset ja paljonko
        muuttuu
        kun tämän tekee pultti kerrallaan koko
        kannelle ja joka pultille ?

        Ei senpuoleen, ei välysten säätämiseen
        kukaan ole vielä ainakaan kuollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9319
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2879
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      35
      2671
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2551
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1955
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1872
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1826
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1361
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1227
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe