Olen elävä kysymysmerkki.
Aikoinaan minulle opetettiin että jos dieselkoneen ventiilit lähdetään säätämään tulisi ensin tarkistaa kansipultien kireys. Sanottiin että toimenpide suoritetaan määräjärjestyksessä löysäämällä kansipultin 1/2 kierosta jonka jälkeen se kiristetään uudelleen momenttiavaimella valmistajan määräämään tiukkuuteen jonka jälkeen seuraava. Vasta tämän jälkeen tulisi ventiilit säätää. Onko joukossamme sellainen henkilö jolla on todellinen "know how", koska nyt minulle väitetään että kansipultteihin ei tulisi koskea.
Kyseessä on Volvo MD31A, ajettu 1800 tuntia.
Kiitos etukäteen!
Kansipulttien kiristys.....
5
1354
Vastaukset
- Elwood
Aika iso purjevene, kun on tuon kokoinen moottori?
Ns. jälkikiristys suoritetaan kuten kuvailit. Mutta yleensä se tehdään lämpimäksi käytön jälkeen jos tarvetta on, tuskin tuolle koneelle tarvetta on on ollut kun on suh. uutta tekniikkaa. Riittää kun vain säädät ne venttiilit.
Ps. asistahan en mitään tiedä ;-) - Perämeren veneilijä
Tuo mainitsemasi kansipulttien kiristys tarkistus ei tosiaan ole tarpeen jos koneellasi on ajettu 1800 tuntiakin ja eikä mitään ole tehty eikä ole ollut ongelmia, edellyttäen tietysti että silloin aikoinaan konetta kasatessa on kiristys tehty ajallaan ja oikein??? ja jälkikiristys myöskin ajallaan, saattaahan tietysti että Volvolla on jotain omia erityis ohjeita jostain syystä mutta en ole kyllä niistä kuullut. Tarkista Volvolta.
Jos koneesi on sellainen malli että siinä on nokka-akseli kannessa ja tietty silloin venttiilitkin niin mitään kannnenpulttien kiristystarvetta liittyen venttiilien säätöön ei pitäisi olla, koska välykset ei muutu siitä oliko kansi tiukalla tai löysällä.
Jos taas koneesi on vanhaa mallia oleva työntötankokone jossa nokka-akseli on moottorin rungossa ja venttiilit toimii työntötankojen välityksellä kannessa niin silloin kantta kirittäessä tietysti venttiilien välys muuttuu ja säädön tarve on taas.
Tarkistahan miten välykset pitää säätää, kuumana vai kylmänä koska silläkin on merkitystä eri konetyypeillä. - eki
niihin koske,ovat sellaisia jotka venyvät eli periaatteessa joka avauksen jälkeen uudet pultit,no käytännössä ehkä pari avausta ja se on siinä.
Venttiilit säädät ihan ohjekirjan arvojen mukaan,löytyy sekä kylmälle että lämpimälle koneelle arvot,taitavat olla tarralapussa ventiilikopassakin. Kiitoksia Teille kaikki. Ihan asiallisia vastauksia kaikilta, -mitä on tapahtunut?.
- Aatos Slagsida
Herrat voisivat ottaa ja kokeilla,
paljonko venttiilivälykset muuttuvat
ja kulkevat, kun ottaa yhden
perinteisen ei-kulmakiristys-tyyppisien kannepultin pois ja
käteen, huoltaa ja rasvaa kierteen
ja pistää pultin takaisin oikeaan momenttiin.
Paljonko muuttuivat välykset ja paljonko
muuttuu
kun tämän tekee pultti kerrallaan koko
kannelle ja joka pultille ?
Ei senpuoleen, ei välysten säätämiseen
kukaan ole vielä ainakaan kuollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.337727- 434523
- 304262
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1893559- 132713
- 302585
- 302301
- 442292
- 1642023
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise391527