Kansipulttien kiristys.....

Olen elävä kysymysmerkki.
Aikoinaan minulle opetettiin että jos dieselkoneen ventiilit lähdetään säätämään tulisi ensin tarkistaa kansipultien kireys. Sanottiin että toimenpide suoritetaan määräjärjestyksessä löysäämällä kansipultin 1/2 kierosta jonka jälkeen se kiristetään uudelleen momenttiavaimella valmistajan määräämään tiukkuuteen jonka jälkeen seuraava. Vasta tämän jälkeen tulisi ventiilit säätää. Onko joukossamme sellainen henkilö jolla on todellinen "know how", koska nyt minulle väitetään että kansipultteihin ei tulisi koskea.
Kyseessä on Volvo MD31A, ajettu 1800 tuntia.
Kiitos etukäteen!

5

1362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elwood

      Aika iso purjevene, kun on tuon kokoinen moottori?

      Ns. jälkikiristys suoritetaan kuten kuvailit. Mutta yleensä se tehdään lämpimäksi käytön jälkeen jos tarvetta on, tuskin tuolle koneelle tarvetta on on ollut kun on suh. uutta tekniikkaa. Riittää kun vain säädät ne venttiilit.

      Ps. asistahan en mitään tiedä ;-)

    • Perämeren veneilijä

      Tuo mainitsemasi kansipulttien kiristys tarkistus ei tosiaan ole tarpeen jos koneellasi on ajettu 1800 tuntiakin ja eikä mitään ole tehty eikä ole ollut ongelmia, edellyttäen tietysti että silloin aikoinaan konetta kasatessa on kiristys tehty ajallaan ja oikein??? ja jälkikiristys myöskin ajallaan, saattaahan tietysti että Volvolla on jotain omia erityis ohjeita jostain syystä mutta en ole kyllä niistä kuullut. Tarkista Volvolta.

      Jos koneesi on sellainen malli että siinä on nokka-akseli kannessa ja tietty silloin venttiilitkin niin mitään kannnenpulttien kiristystarvetta liittyen venttiilien säätöön ei pitäisi olla, koska välykset ei muutu siitä oliko kansi tiukalla tai löysällä.

      Jos taas koneesi on vanhaa mallia oleva työntötankokone jossa nokka-akseli on moottorin rungossa ja venttiilit toimii työntötankojen välityksellä kannessa niin silloin kantta kirittäessä tietysti venttiilien välys muuttuu ja säädön tarve on taas.

      Tarkistahan miten välykset pitää säätää, kuumana vai kylmänä koska silläkin on merkitystä eri konetyypeillä.

    • eki

      niihin koske,ovat sellaisia jotka venyvät eli periaatteessa joka avauksen jälkeen uudet pultit,no käytännössä ehkä pari avausta ja se on siinä.
      Venttiilit säädät ihan ohjekirjan arvojen mukaan,löytyy sekä kylmälle että lämpimälle koneelle arvot,taitavat olla tarralapussa ventiilikopassakin.

    • Kiitoksia Teille kaikki. Ihan asiallisia vastauksia kaikilta, -mitä on tapahtunut?.

      • Aatos Slagsida

        Herrat voisivat ottaa ja kokeilla,
        paljonko venttiilivälykset muuttuvat
        ja kulkevat, kun ottaa yhden
        perinteisen ei-kulmakiristys-tyyppisien kannepultin pois ja
        käteen, huoltaa ja rasvaa kierteen
        ja pistää pultin takaisin oikeaan momenttiin.

        Paljonko muuttuivat välykset ja paljonko
        muuttuu
        kun tämän tekee pultti kerrallaan koko
        kannelle ja joka pultille ?

        Ei senpuoleen, ei välysten säätämiseen
        kukaan ole vielä ainakaan kuollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      173
      22309
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      75
      9512
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      29
      7500
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      81
      6340
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      182
      5990
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      34
      4986
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4646
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4396
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      87
      2080
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

      Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      80
      1377
    Aihe