Kansipulttien kiristys.....

Olen elävä kysymysmerkki.
Aikoinaan minulle opetettiin että jos dieselkoneen ventiilit lähdetään säätämään tulisi ensin tarkistaa kansipultien kireys. Sanottiin että toimenpide suoritetaan määräjärjestyksessä löysäämällä kansipultin 1/2 kierosta jonka jälkeen se kiristetään uudelleen momenttiavaimella valmistajan määräämään tiukkuuteen jonka jälkeen seuraava. Vasta tämän jälkeen tulisi ventiilit säätää. Onko joukossamme sellainen henkilö jolla on todellinen "know how", koska nyt minulle väitetään että kansipultteihin ei tulisi koskea.
Kyseessä on Volvo MD31A, ajettu 1800 tuntia.
Kiitos etukäteen!

5

1352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elwood

      Aika iso purjevene, kun on tuon kokoinen moottori?

      Ns. jälkikiristys suoritetaan kuten kuvailit. Mutta yleensä se tehdään lämpimäksi käytön jälkeen jos tarvetta on, tuskin tuolle koneelle tarvetta on on ollut kun on suh. uutta tekniikkaa. Riittää kun vain säädät ne venttiilit.

      Ps. asistahan en mitään tiedä ;-)

    • Perämeren veneilijä

      Tuo mainitsemasi kansipulttien kiristys tarkistus ei tosiaan ole tarpeen jos koneellasi on ajettu 1800 tuntiakin ja eikä mitään ole tehty eikä ole ollut ongelmia, edellyttäen tietysti että silloin aikoinaan konetta kasatessa on kiristys tehty ajallaan ja oikein??? ja jälkikiristys myöskin ajallaan, saattaahan tietysti että Volvolla on jotain omia erityis ohjeita jostain syystä mutta en ole kyllä niistä kuullut. Tarkista Volvolta.

      Jos koneesi on sellainen malli että siinä on nokka-akseli kannessa ja tietty silloin venttiilitkin niin mitään kannnenpulttien kiristystarvetta liittyen venttiilien säätöön ei pitäisi olla, koska välykset ei muutu siitä oliko kansi tiukalla tai löysällä.

      Jos taas koneesi on vanhaa mallia oleva työntötankokone jossa nokka-akseli on moottorin rungossa ja venttiilit toimii työntötankojen välityksellä kannessa niin silloin kantta kirittäessä tietysti venttiilien välys muuttuu ja säädön tarve on taas.

      Tarkistahan miten välykset pitää säätää, kuumana vai kylmänä koska silläkin on merkitystä eri konetyypeillä.

    • eki

      niihin koske,ovat sellaisia jotka venyvät eli periaatteessa joka avauksen jälkeen uudet pultit,no käytännössä ehkä pari avausta ja se on siinä.
      Venttiilit säädät ihan ohjekirjan arvojen mukaan,löytyy sekä kylmälle että lämpimälle koneelle arvot,taitavat olla tarralapussa ventiilikopassakin.

    • Kiitoksia Teille kaikki. Ihan asiallisia vastauksia kaikilta, -mitä on tapahtunut?.

      • Aatos Slagsida

        Herrat voisivat ottaa ja kokeilla,
        paljonko venttiilivälykset muuttuvat
        ja kulkevat, kun ottaa yhden
        perinteisen ei-kulmakiristys-tyyppisien kannepultin pois ja
        käteen, huoltaa ja rasvaa kierteen
        ja pistää pultin takaisin oikeaan momenttiin.

        Paljonko muuttuivat välykset ja paljonko
        muuttuu
        kun tämän tekee pultti kerrallaan koko
        kannelle ja joka pultille ?

        Ei senpuoleen, ei välysten säätämiseen
        kukaan ole vielä ainakaan kuollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4598
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4426
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3612
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2987
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2794
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2143
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      117
      1332
    Aihe