Meniere

Miten..

Miten tutkitaan onko henkilöllä Menieren tauti vai jokin muu? Otetaanko korvasta jokin painemittaus, joka kertoo onko kyseessä meniere?

Minulla on ollut korvien soimista, huminaa ja tukkoisuutta jo 4 vuotta. Kaksi vuotta sitten soiminen koveni aika paljon ja nyt on tullut tukkoisuutta myös. Syytä tälle ei koskaan löydetty, ilmeiseti ei ole myöskään meluvamma. Lääkäri kyllä sanoi minulle, ettei kyseessä ole Meniere, mutta tietysti se huolestuttaa minua..

Olen 18-vuotias ja on äärettömän rasittavaa huolehtia korvistaan jatkuvasti, kun pitäisi muistaa elääkin aina välillä.

7

6042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huimuri

      Sairastan itse Meniereä nyt toista vuotta. Sairaus alkoi rajulla kiertohuimauksella. Tutkimuksia joita minulle tehtiin olivat: Korvalääkärin ja neurologin tutkimukset, pään CT-kuvaus, kuulontutkimus ja ENG-tutkimus eli tasapainotesti. Tuossa tasapainotestissä huomattiin ettei toisen korvan tasapainoelin toimi juuri lainkaan ja se varmisti diagnoosin. Oletko käynyt korvalääkärin vastaanotolla? Onko sinua huimannut? Katso lisätietoja: www.suomenmeniereliitto.fi

      • Helmi K

        Voisitko kertoa, millainen lääkitys sinulla on. Olen epäillyt itselläni olevan Menierin tauti, minulla on kovaa korvien soimista ja huminaa, ja huimausta. Kävin lääkärissä juuri huimauksen vuoksi, asiaa tutkittiin monella tavalla,mm, röntgenkuvilla ja verikokeilla. Näissä ei kuitenkaan löytynt syytä huimaukselle. Sain lääkärilta nesteenpoistolääkityksen jalkojen turvotuksen vuoksi ja jonkin ajan kuluessa huomasin huimauksen vähentyneen. Myöhemmin luin jostain lehdestä että Menierin taudissa käytettäisiin nesteenpoistolääkitystä , juuri huimauksen parantamiseen. En tiedä onko asia näin ja voisiko tämä viitata myös kohdallani siihen että myös minulla olisi Menierin tauti.


      • "tinni"
        Helmi K kirjoitti:

        Voisitko kertoa, millainen lääkitys sinulla on. Olen epäillyt itselläni olevan Menierin tauti, minulla on kovaa korvien soimista ja huminaa, ja huimausta. Kävin lääkärissä juuri huimauksen vuoksi, asiaa tutkittiin monella tavalla,mm, röntgenkuvilla ja verikokeilla. Näissä ei kuitenkaan löytynt syytä huimaukselle. Sain lääkärilta nesteenpoistolääkityksen jalkojen turvotuksen vuoksi ja jonkin ajan kuluessa huomasin huimauksen vähentyneen. Myöhemmin luin jostain lehdestä että Menierin taudissa käytettäisiin nesteenpoistolääkitystä , juuri huimauksen parantamiseen. En tiedä onko asia näin ja voisiko tämä viitata myös kohdallani siihen että myös minulla olisi Menierin tauti.

        otsikolla Meniere-huimaus siellä teille tietoa mitä ko.tauti on ja tietoa vähän muutakin.


      • huimuri
        Helmi K kirjoitti:

        Voisitko kertoa, millainen lääkitys sinulla on. Olen epäillyt itselläni olevan Menierin tauti, minulla on kovaa korvien soimista ja huminaa, ja huimausta. Kävin lääkärissä juuri huimauksen vuoksi, asiaa tutkittiin monella tavalla,mm, röntgenkuvilla ja verikokeilla. Näissä ei kuitenkaan löytynt syytä huimaukselle. Sain lääkärilta nesteenpoistolääkityksen jalkojen turvotuksen vuoksi ja jonkin ajan kuluessa huomasin huimauksen vähentyneen. Myöhemmin luin jostain lehdestä että Menierin taudissa käytettäisiin nesteenpoistolääkitystä , juuri huimauksen parantamiseen. En tiedä onko asia näin ja voisiko tämä viitata myös kohdallani siihen että myös minulla olisi Menierin tauti.

        Tosiaan nesteenpoistolääkitystä käytetään Menierentaudin hoitoon. Se poistaa turvotusta sisäkorvasta. Itse käytän säännöllisesti betasercia ja kohtauksiin on Vertipam. Menieren tautia ei näe verikokeilla. Kuulon vaihtelu ja kiertohuimaus kertoo enemmän.


      • ruokavalio
        huimuri kirjoitti:

        Tosiaan nesteenpoistolääkitystä käytetään Menierentaudin hoitoon. Se poistaa turvotusta sisäkorvasta. Itse käytän säännöllisesti betasercia ja kohtauksiin on Vertipam. Menieren tautia ei näe verikokeilla. Kuulon vaihtelu ja kiertohuimaus kertoo enemmän.

        mahdollisimman suolaton ruokavalio on yksi "lääke" meniereen.
        betasercistä en tiedä miksi pitää syödä.
        kertokaa !
        söin betaserciä pari vuotta, nyt olen kokeillut olla ilman 3 kuukautta kohta.
        minusta pään kohina laski.
        on vähän helpompi olla.


      • Anonyymi
        ruokavalio kirjoitti:

        mahdollisimman suolaton ruokavalio on yksi "lääke" meniereen.
        betasercistä en tiedä miksi pitää syödä.
        kertokaa !
        söin betaserciä pari vuotta, nyt olen kokeillut olla ilman 3 kuukautta kohta.
        minusta pään kohina laski.
        on vähän helpompi olla.

        Betaserc ilmeisesti tehostaa pään vernekiertoa, kohinat ja suhinat
        voimistuvat. Kokeilin 3 kk ,mutta on parempi ilman sitä.


    • Evelyn.89

      Itselläni lähti kuulo toisesta korvasta 6-vuotta sitten ihan yhtäkkiä ja luulin, että minulla oli mennyt vettä korvaan, vaikka en ollut edes vedessä. Kävimme lääkärissä ja sieltä minut lähetettiin TAYS:siin viikoksi hengittelemään Karbogeenikaasua 2 tunnin välein.. (en ole varma kirjoitetaanko nimi noin) pikkuhiljaa korvassani alkoi myös kimeä vihellys ja sellainen ääni, jota en osaa selittää.. aluksi minua huimasi ja oksensin aina ns. huimauskohtauksen lopuksi. Nykyään huimausta ei enää esiinny, vain huono kuulo ja tinnitus. En tiedä oliko kyseessä tämä Menieren tauti, todennäköisesti.. Korvaani kuulo ei kuitenkaan enää takaisin tule ja siitä seurasi teini-iässäni minulle lievä masennus.. sain/saan välillä vieläkin ns. paniikki kohtauksia joissa ajtus rupeaa juoksemaan todella lujaa ja minun on pakko voida puhua jollekin, jotta unohdan sen.. äidin kanssa kutsumme kohtauksiani sisäisiksi burnouteiksi..:) Olin ehkä nuorin joka sairastui tähän, vasta 11-vuotias. Nyt olen 17 ja melko tottunut "sairauteeni" kaveritkin ovat auttaneet minua ja tykkään nykyään myös kertoa ihmisille, jos heitä kiinnostaa tietää, mikä korvaani vaivaa. Aluksi siitä puhuminen muille oli aika vaikeaa, koska ns. häpesin sitä. Olisi kiva kuulla lisää kokemuksiasi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2462
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2257
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1094
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe