Suojatie

pietari72

Suomessa ei autoilijat osaa pysähtyä suojatien eteen. Olin ekaa kertaa elämässäni Kanarialla ja hämmästelin, kuinka siellä autokuskit paljon useammin pysähtyivät suojatien eteen ja viittelöivät ystävällisesti. Samantapaista olin huomaavinani Ruotsissa vuonna 2002.

Kerran olin ajelemassa Kaarinan (ei siis Kanaria :D) keskustassa. Vasemmalta puolelta oli mummo rollaattorin kanssa tulossa suojatielle. Pysäytin autoni. Vastaantulevalta kaistalta mummon nenän edestä meni aivan pokerina noin kolme - viisi autoa siitä huolimatta, että olin jo itse aikaisemmin häntä varten siihen pysähtynyt. Kyllä otti pattiin!

Kerran pysähdyin useampikaistaisella tiellä suojatien eteen. Toisella kaistalla oleva ei oikein ymmärtänyt homman jujua ja meinasi ajaa jalankulkijan päälle. Tuli sellainen olo, että kumpi tässä nyt oikein vaaransi liikennettä... Olinko häirikkö, kun noudatin liikennesääntöjä.

Lisäksi huomasin viime elokuussa, että moni ei pysähdy edes koulujen alkamisen aikaan, kun ekaluokkalaisia keltaisine lippiksineen on tulossa suojatielle. Siinä olisi poliisille sakkosavottaa!

Ehkä jo vaahtosin tarpeeksi tästä aiheesta. En minäkään aina jaksa tai mukamas ehdi pysähtyä tai jaksa "häiriköidä", mutta on edes vähän yritystä.

14

1080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LiikenneKuski

      ... on niin, että en nykyisin pysähdy, koska tiedän, että toiset eivät pysähdy. Sitten jos pysähdyn niin tulee sellainen olo, että takanatulevat hermostuvat ja menevät ties mistä ohi jne.

      Koska muutkaan = en minäkään. Valitettavasti. :(

      Pitäisi vain rohkeasti alkaa aina pysähtymään, ehkä he oppivat...

      • Elmeri

        En anna jalankulkijoille tilaa, jos vain kykkivät ja hierovat haarojaan suojatien vieressä. Jos joku sinne oikeasti lähtee kävelemään eikä vain ihmettele, niin tietysti kiskon jarrun pohjaan.

        Kaikista vittumaisinta on ensiksi pysähtyä suojatien eteen, ja odottaa että jalankulkija tekee suojatielleastumispäätöksen, jonka jälkeen hän laahustaa hitaasti tien yli. Jos haluatte suojatien yli niin MENKÄÄ SINNE S*TANA! Kukaan ei anna tilaa tien vieressä kuikuilevalle pedestriaanille.


      • Veijo Esso
        Elmeri kirjoitti:

        En anna jalankulkijoille tilaa, jos vain kykkivät ja hierovat haarojaan suojatien vieressä. Jos joku sinne oikeasti lähtee kävelemään eikä vain ihmettele, niin tietysti kiskon jarrun pohjaan.

        Kaikista vittumaisinta on ensiksi pysähtyä suojatien eteen, ja odottaa että jalankulkija tekee suojatielleastumispäätöksen, jonka jälkeen hän laahustaa hitaasti tien yli. Jos haluatte suojatien yli niin MENKÄÄ SINNE S*TANA! Kukaan ei anna tilaa tien vieressä kuikuilevalle pedestriaanille.

        Mitä sitä suotta jarruja kuluttamaan.

        Yli vaan. Jos joku alle juoksee ottakoon sen Luoja luokseen. Lauleskeli Irwinkin aikoinaan.

        Luulin että olet kovakin automies etkä mikään nysväri.

        Ihan näin off-topic; olen sitä mieltä että paras lääke sinunlaisille on niskalaukaus.


      • johanna
        Veijo Esso kirjoitti:

        Mitä sitä suotta jarruja kuluttamaan.

        Yli vaan. Jos joku alle juoksee ottakoon sen Luoja luokseen. Lauleskeli Irwinkin aikoinaan.

        Luulin että olet kovakin automies etkä mikään nysväri.

        Ihan näin off-topic; olen sitä mieltä että paras lääke sinunlaisille on niskalaukaus.

        Veijohan on niin pehmeä kaveri ettei osaa rangaista kanssatallaajaa muuten kuin ajamalla hänen ylitseen suojatiellä. UiUi. Teikäläiset muinoin päätyivät Huhtiniemen kaltaisille leireille, hernerokkaa syömään :-) Ja olet vielä niin kyvytön ettet edes osaa edes suojatieansaa rakentaa. Jäänee ansataidot sinulla peijooni liukumiinatasolle.


      • Veijo Esso
        johanna kirjoitti:

        Veijohan on niin pehmeä kaveri ettei osaa rangaista kanssatallaajaa muuten kuin ajamalla hänen ylitseen suojatiellä. UiUi. Teikäläiset muinoin päätyivät Huhtiniemen kaltaisille leireille, hernerokkaa syömään :-) Ja olet vielä niin kyvytön ettet edes osaa edes suojatieansaa rakentaa. Jäänee ansataidot sinulla peijooni liukumiinatasolle.

        Veijohan on pelkkää terästä varsinkin kun kuulee tai näkee sanana Johanna koska siitä Veijolle tulee mieleen maailmakaikkeuden kaunein missi eli Johanna Raunio, tai siis olihan tuo Armi Aavikkokin...

        On tää niin vaikeata.


      • varuillaan
        Elmeri kirjoitti:

        En anna jalankulkijoille tilaa, jos vain kykkivät ja hierovat haarojaan suojatien vieressä. Jos joku sinne oikeasti lähtee kävelemään eikä vain ihmettele, niin tietysti kiskon jarrun pohjaan.

        Kaikista vittumaisinta on ensiksi pysähtyä suojatien eteen, ja odottaa että jalankulkija tekee suojatielleastumispäätöksen, jonka jälkeen hän laahustaa hitaasti tien yli. Jos haluatte suojatien yli niin MENKÄÄ SINNE S*TANA! Kukaan ei anna tilaa tien vieressä kuikuilevalle pedestriaanille.

        Sietääkin olla jalankulkijana varovainen,jos on tuollainen urpo ratissa.Minulle yleensä heilautetaan kättä kiitoksena kun lasken jalankulkijan kadun yli ja kyllä he aika reippaasti sen kadun ylittävät.


    • Muualla ei

      Kyllä sitä suomessakin sentään jossain osataan.

    • rajoitustenmukaan

      Minä pysähdyn suojatien eteen hyvin usein laskeakseni jonkun yli. Tätä teen jopa ollessani autojonon viimeinen.

      Olen huomannut, että kanssa-autoilijat ainakin Helsingissä ja joskus jopa Espoossa havaitsevat tilanteen ja pysähtyvät myös viereiselle kaistalle.

      Yritetään me fiksut toimia lain mukaan. Toivotaan, että pikkuhiljaa joku vähemmänkin fiksu oppii.

      Kun olen jalankulkijana, niin astun reippaasti eteen. Toistaiseksi autoilijat ovat jarruttaneet. Joskus on vaatinut aika napakankin jarrutuksen.

      • Veijo Esso

        "Minä pysähdyn suojatien eteen hyvin usein laskeakseni jonkun yli. "

        Eli pysähdyt ensin ja sitten lataat yli. Aikas velikulta.


      • saunan taakse itte
        Veijo Esso kirjoitti:

        "Minä pysähdyn suojatien eteen hyvin usein laskeakseni jonkun yli. "

        Eli pysähdyt ensin ja sitten lataat yli. Aikas velikulta.

        ja parhaassa tapauksessa päättää siellä päiväsi.
        Tollasella täysin välipitämättömällä asenteella liikenteessä olevat on liikenteelle hengenvaarallisia


      • johanna

        Ok. Mutta varotaan ansan rakentamista jalankulkijaparalle. Tuntuu olevan jotakuinkin mystistä tieto siitä että suojatien eteen pysähtyneen auton viereen pitää pysähtyä. Kun lukee täällä kirjoituksia saa käsityksen että ihmiset EIVÄT TIEDÄ asiasta. TÄYSIN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ - toisaalta ymmärrettävää kun seuraa tapahtumia tien päällä.


    • päästän jalankulkijan menemään suojatien yli, ennen kun itte ajan samasta paikkaa, usein vaan jää se jalankulkija menemättä minua ennen ku ei tajuu lähtee liikeelle, "ku on siinä niin pelottavan näkönen kuorma-auto ja vaan metrin pääsä suojatiestä, ei sinne uskalla mennä"
      ainakin hesassa tohon törmää usein.

      Jos taas itse olen jalkaisin liikenteessä ni kyllä ne autoilijat väistää, jos ei väistä ni sitten tilataan ambulanssia, ja poliisia, kerran oon jo saanu korvaukset, kattotaan saisko joskus toiset.

    • Mestariajaja

      ...eivät pysähdy suojatien eteen, vaan sen PÄÄLLE. Jokaisessa iltapäivän ruuhkassa näitä näkee useita. Siis stop-n'-go -jonossakin pysähdytään nimenomaan suojatien päälle. Samat huippukuskit ajavat myös risteykset tukkoon. Pää ei käänny ja silmät tuijottavat edellä menevän rekisterikilpeä.

    • Noinpa käy silloinkin kun itse käyn kotipaikassani, eräässä yläsavolaisessa pitäjässä... Jos saa rohkaistua jalankulkijan suojatielle auton edessä, niin samallapa saattaakin takaa tulija huitaista kylmästi ohi. Aikamoisia kauhun tunteita on saanut kokea. Kaipa se pitäisi siellä uskoa että maassa maan tavalla; jotkut jalankulkijat eivät nimittäin millään uskalla lähteä ylittämään suojatietä vaikka heille kädellä näyttää merkkiä. Kerran eräs suojatien päässä odottanut mummo suuttui silmittömästi kun pysähdyin laskeakseni hänet yli ensin. Kesähelle ja autossa ikkunat auki, joten sadattelu kuului kyllä hyvin sisälle...

      Kyllä Suomessakin on havaittavissa, että joissakin paikoissa alkaa olla jalankulkijalla yhtä mukavaa kuin vaikkapa Ruotsissa tai Norjassa (Kanarialla en ole käynyt). Autoilijat pysähtyvät suojateiden eteen, ja jalankulkijat taas uskaltautuvat helpommin tielle - tosin he kiittelevät sitten lämpimästi kättä heilauttaen, eli ihan itsestäänselvyytenä ei autoilijoiden "kohteliaisuutta" (eli liikennesääntöjen noudattamista) vieläkään pidetä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1749
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      72
      1092
    3. 45
      1045
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      67
      1005
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      939
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      909
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      860
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      815
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      798
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      762
    Aihe