Varmasti yksinkertainen kysymys mutta vastaus puuttuu: siis voinko lahjoittaa rahaa avopuolisolleni tuosta noin vaan, vai puuttuuko verottaja hommaan jotenkin?
Homma menee siis niin että maksaisin avovaimoni pankkilainan pois omista varoistani ja summa on suunnilleen 80 000 euroa.
Ei huvittaisi maksella valtiolle mitään lahjaveroja. Mutta jos olisi niin että jotain veroja pitäisi maksaa, miten ne voi kiertää?
Miten paljon voin lahjoittaa?
34
1841
Vastaukset
- Lahja
Et voi ilman lahjaveroa lahjoittaa kuin alle 20 00 mk eli 3 399€) säännöllisin väliajoin.
Jos maksat k.o. summaa enemmän menee lahjaveroa.
Ja avopuoliso on aivan ventovieras (jos teillä ei ole lasta (yhteinen), joten veroa menee korkeimman asteikon mukaan eli 3* perustaso kunnallisvero päälle.
Mutta minullekkin voit lahjoittaa 3 000 € ei verottaja siihen puutu.
Veron kierto on kiellettyä, verosuunnittelu ei.
Sen verran voit lahjoittaa että avopuolisolla on mahdollisuus maksaa velkaa pois. Eli voithan sinä maksaa menoista sen verran paljon että vaimolle jää velanmaksuun rahaa.
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=583;298237- Siippa
No mitä jos nostan rahat tililtäni käteisellä ja pistän avokin pankkiin hoitamaan asian pois. Tuleeko kukaan perässä huutelemaan että mistä rahat on peräisin? Käsittääkseni rahaa saa ihminen pitää hallussaan, ei sitä pankissa ole pakko pitää.
Verottaja ei tule hyötymään tästä senttiäkään.
Ja jos oikein ymmärsin niin jos itse menen maksamaan lainan pois niin se katsotaan lahjoituksena? - Toka
Siippa kirjoitti:
No mitä jos nostan rahat tililtäni käteisellä ja pistän avokin pankkiin hoitamaan asian pois. Tuleeko kukaan perässä huutelemaan että mistä rahat on peräisin? Käsittääkseni rahaa saa ihminen pitää hallussaan, ei sitä pankissa ole pakko pitää.
Verottaja ei tule hyötymään tästä senttiäkään.
Ja jos oikein ymmärsin niin jos itse menen maksamaan lainan pois niin se katsotaan lahjoituksena?mistä avopuoliso on saanut niin paljon rahaa, että voi maksaa ko. velan pois. Selitys on löydyttävä, tai menee arvioverotukseen yms.
Voi tietenkin lainata ko. summan avopuolisolle ilman korkoa ja lahjoittaa tuon sallitun summan kerran kahdessa (tai kolmessa) vuodessa.
Mitä taas tulee koko asiaa, niin itse en tekisi ko. lahjoitusta, vaan antaisin sen vaikkapa lainaksi. Lahjoitettua omaisuutta ei kuitenkaan saa takaisin, jos jotakin eron tapaista joskus sattuisi, mutta lainan voi panna maksuun.
Kannattaa kuitenkin hoitaa asiaa niin, että tiedustelee vaikkapa verottajalta kantoja asiaan. Verottajalla on velvollisuus neuvoa. - Siippa
Toka kirjoitti:
mistä avopuoliso on saanut niin paljon rahaa, että voi maksaa ko. velan pois. Selitys on löydyttävä, tai menee arvioverotukseen yms.
Voi tietenkin lainata ko. summan avopuolisolle ilman korkoa ja lahjoittaa tuon sallitun summan kerran kahdessa (tai kolmessa) vuodessa.
Mitä taas tulee koko asiaa, niin itse en tekisi ko. lahjoitusta, vaan antaisin sen vaikkapa lainaksi. Lahjoitettua omaisuutta ei kuitenkaan saa takaisin, jos jotakin eron tapaista joskus sattuisi, mutta lainan voi panna maksuun.
Kannattaa kuitenkin hoitaa asiaa niin, että tiedustelee vaikkapa verottajalta kantoja asiaan. Verottajalla on velvollisuus neuvoa.Siis jos lahja muuttuukin lainaksi vaikka ilman korkoa ja eräpäivää, tai huiman pitkällä maksuajalla niin se onkin hyväksyttävää, tuohan alkaa kuulostaa hyvältä ja senhän saisi oikein virallisesti paperille. Ja niitä rahojahan en takaisin edes halua vaan se on ihan lahjoitus vaikka laina nimellä menisikin
Täytyy ottaa selvää verottajajalta tai vaikka pankista.
Muitakin ideoita otan mielelläni vielä vastaan! - HUIPPUKARAVAANARI
Siippa kirjoitti:
Siis jos lahja muuttuukin lainaksi vaikka ilman korkoa ja eräpäivää, tai huiman pitkällä maksuajalla niin se onkin hyväksyttävää, tuohan alkaa kuulostaa hyvältä ja senhän saisi oikein virallisesti paperille. Ja niitä rahojahan en takaisin edes halua vaan se on ihan lahjoitus vaikka laina nimellä menisikin
Täytyy ottaa selvää verottajajalta tai vaikka pankista.
Muitakin ideoita otan mielelläni vielä vastaan!Tee kuule näin,nimittäin itsekkin olen tehnyt eikä kukaan kysele mitään.Siirrä rahat aviopuolison tilille vaikka netillä.Itse olen siirtänyt 100,000€ ekä kukaan kysele mitään,se on ihan paska puhetta että joku verottaja kyttää avopuolison tai sinun tilejäsi.Naurattaa tollaset jutut.
- Aja vaan hevosellasi
HUIPPUKARAVAANARI kirjoitti:
Tee kuule näin,nimittäin itsekkin olen tehnyt eikä kukaan kysele mitään.Siirrä rahat aviopuolison tilille vaikka netillä.Itse olen siirtänyt 100,000€ ekä kukaan kysele mitään,se on ihan paska puhetta että joku verottaja kyttää avopuolison tai sinun tilejäsi.Naurattaa tollaset jutut.
...asioista mitään!
- HUIPPUKARAVAANARI
Aja vaan hevosellasi kirjoitti:
...asioista mitään!
ÄLÄ SINÄ LÄSSYTÄ PASKAA,MINÄ OLEN NÄIDEN ASIOIDEN KANSSA PELANNUT JO 20 VUOTTA.KUKAAN EI TOSIAANKAN OLE KIINNOSTUNUT NOIN PIENISTÄ SUMMISTA.PAINA SE SINNE TYHMÄÄN KALLOOSI JA VISUSTI.
- Toka
ÄLÄ SINÄ LÄSSYTÄ PASKAA,MINÄ OLEN NÄIDEN ASIOIDEN KANSSA PELANNUT JO 20 VUOTTA.KUKAAN EI TOSIAANKAN OLE KIINNOSTUNUT NOIN PIENISTÄ SUMMISTA.PAINA SE SINNE TYHMÄÄN KALLOOSI JA VISUSTI.
Jos sinulla on ollut asuntolainaa pankista vaikkapa 100 000 €, menee pankista vuosittain tieto verottajalle velkamäärästäsi sekä maksamistasi koroista. Jos laina lakkaakin olemasta, verottaja ottaa VARMASTI yhteyttä, jos sinulla ei ole ollut sellaisia tuloja, joilla olisit voinut velan maksaa.
Kannattaa uskoa, että verottaja ottaa aina osansa, mikä tietysti sinänsä onkin oikein, mutta tuntuu olevan kohtuutonta toisinaan.
Verottajaa ei kiinnosta lainkaan, miten rahat on tilille siirretty. Veroilmoituksessa kuuluu jo itsekin ilmoittaa omaisuutensa (asunnot, osakkeet, kiinteistöt, talletukset, jne. sekä tietysti velat yms.) Vaikka nämä pitääkin itse ilmoittaa, saa verottaja pankeilta tiedon mm. pankille maksetuista koroista, velkojen pääomista, verollisista maksamistaan koroista jne. Verottaja kyllä huomaa oleelliset muutokset varallisuudessa ja SELVITTÄÄ muutosten syyt. Nyt en tietenkään puhu mitään rikollisesta pimeästä rahasta, mutta sehän ei yleensä viihdy tileillä.
Mitä tulee tuohon pitkäaikaiseen lainaa, niin täytyy muistaa, että sekin joskus erääntyy ja sitä varten tulee tietenkin tehdä tarvittavat järjestelyt. Ajattelehan tapausta Spede / Drokkila. Spede lainasi ilman korkoa huomattavia summia Drokkilalle. Velkoja ei tarvinnut lyhentää lainkaan. Spede fiksuna miehenä tiesi, että hänen kuollessaan velat lankeaisi maksettavaksi perikunnalle ja niinpä hän laittoi testamenttiin määräyksen, että velat muuttuvat perinnöksi ja perintöverokin maksetaan pesän varoista. Tässäkin tapauksessa verottaja tietysti saa osuutensa. - S
Toka kirjoitti:
Jos sinulla on ollut asuntolainaa pankista vaikkapa 100 000 €, menee pankista vuosittain tieto verottajalle velkamäärästäsi sekä maksamistasi koroista. Jos laina lakkaakin olemasta, verottaja ottaa VARMASTI yhteyttä, jos sinulla ei ole ollut sellaisia tuloja, joilla olisit voinut velan maksaa.
Kannattaa uskoa, että verottaja ottaa aina osansa, mikä tietysti sinänsä onkin oikein, mutta tuntuu olevan kohtuutonta toisinaan.
Verottajaa ei kiinnosta lainkaan, miten rahat on tilille siirretty. Veroilmoituksessa kuuluu jo itsekin ilmoittaa omaisuutensa (asunnot, osakkeet, kiinteistöt, talletukset, jne. sekä tietysti velat yms.) Vaikka nämä pitääkin itse ilmoittaa, saa verottaja pankeilta tiedon mm. pankille maksetuista koroista, velkojen pääomista, verollisista maksamistaan koroista jne. Verottaja kyllä huomaa oleelliset muutokset varallisuudessa ja SELVITTÄÄ muutosten syyt. Nyt en tietenkään puhu mitään rikollisesta pimeästä rahasta, mutta sehän ei yleensä viihdy tileillä.
Mitä tulee tuohon pitkäaikaiseen lainaa, niin täytyy muistaa, että sekin joskus erääntyy ja sitä varten tulee tietenkin tehdä tarvittavat järjestelyt. Ajattelehan tapausta Spede / Drokkila. Spede lainasi ilman korkoa huomattavia summia Drokkilalle. Velkoja ei tarvinnut lyhentää lainkaan. Spede fiksuna miehenä tiesi, että hänen kuollessaan velat lankeaisi maksettavaksi perikunnalle ja niinpä hän laittoi testamenttiin määräyksen, että velat muuttuvat perinnöksi ja perintöverokin maksetaan pesän varoista. Tässäkin tapauksessa verottaja tietysti saa osuutensa.Lainapaperit kannattaa tehdä niin, että niissä on maininta 0% korosta sekä lyhennyksestä esim. 2000 euroa vuodessa. Tuo on sen verran pieni summa, ettei verottaja siitä kysele. Sittne annat puolisollesi tuon summan käteisenä, joka tallettaa sen tililleen ja maksaa pankin kautta sinulle (kuitti todisteeksi). Kun velkaa on näin "lyhennetty" ei verottaja puutu asiaan.
- Eronnut
S kirjoitti:
Lainapaperit kannattaa tehdä niin, että niissä on maininta 0% korosta sekä lyhennyksestä esim. 2000 euroa vuodessa. Tuo on sen verran pieni summa, ettei verottaja siitä kysele. Sittne annat puolisollesi tuon summan käteisenä, joka tallettaa sen tililleen ja maksaa pankin kautta sinulle (kuitti todisteeksi). Kun velkaa on näin "lyhennetty" ei verottaja puutu asiaan.
Tee juuri noin - ei kestä kuin 40 vuotta eli hiukan pitempään, kuin avio- tai avoliitot nykyään.
- Siippa
S kirjoitti:
Lainapaperit kannattaa tehdä niin, että niissä on maininta 0% korosta sekä lyhennyksestä esim. 2000 euroa vuodessa. Tuo on sen verran pieni summa, ettei verottaja siitä kysele. Sittne annat puolisollesi tuon summan käteisenä, joka tallettaa sen tililleen ja maksaa pankin kautta sinulle (kuitti todisteeksi). Kun velkaa on näin "lyhennetty" ei verottaja puutu asiaan.
Annan siis rahat "lainaksi" 0 korolla ja joku hatusta repäisty summa vaikka vuosittaista lyhennystä. Silloinhan summa on sellaista lainaa joka ei pankissa näy ja verottaja ei silloin saa tietää miten velkaa jatkossa hoidetaan eli ei mitenkään, mukamas käteisellä vaikka ja joku omatekoinen kuitti jos nyt joku tulee kyselemään. Eihän niitä rahoja ole pankissa edelleenkään pakko säilyttää!
"Eronneelle" vielä että ei minulla ole aikomustakaan saada tai pyytää niitä rahoja ikinä takaisin tuli sitten joskus ero eteen tai ei. - eiku
Siippa kirjoitti:
Annan siis rahat "lainaksi" 0 korolla ja joku hatusta repäisty summa vaikka vuosittaista lyhennystä. Silloinhan summa on sellaista lainaa joka ei pankissa näy ja verottaja ei silloin saa tietää miten velkaa jatkossa hoidetaan eli ei mitenkään, mukamas käteisellä vaikka ja joku omatekoinen kuitti jos nyt joku tulee kyselemään. Eihän niitä rahoja ole pankissa edelleenkään pakko säilyttää!
"Eronneelle" vielä että ei minulla ole aikomustakaan saada tai pyytää niitä rahoja ikinä takaisin tuli sitten joskus ero eteen tai ei.tehtiin ennen veroilmoitukset. Niissähän ilmoitetaan velkojen pääomat per 31.12 ja vuoden aikana maksetut korot :-)
- minä
eiku kirjoitti:
tehtiin ennen veroilmoitukset. Niissähän ilmoitetaan velkojen pääomat per 31.12 ja vuoden aikana maksetut korot :-)
Minä lainaisin rahat 0% korolla. Vanhempani tekivät niin minulle kun halusin ostaa asunnon.
He lainasivat minulle koko tuon summan ja minä lyhennän sitä heille takaisin ilman korkoa . Toki sitten kun heistä aika jättää niin eteen tulee se, että kuinka paljon lainasta on jäänyt maksamatta. Se lasketaan varmaan silloinkin vielä minulle ns. perinnöksi. - S
minä kirjoitti:
Minä lainaisin rahat 0% korolla. Vanhempani tekivät niin minulle kun halusin ostaa asunnon.
He lainasivat minulle koko tuon summan ja minä lyhennän sitä heille takaisin ilman korkoa . Toki sitten kun heistä aika jättää niin eteen tulee se, että kuinka paljon lainasta on jäänyt maksamatta. Se lasketaan varmaan silloinkin vielä minulle ns. perinnöksi.Siis tietysti laitat lainapaperin ja maksusuunnitelmat ja kuitit veroilmoitukseen vuosittain. Myös kulloisenkin vuoden lainan jäljellä olevan summan, jotta verottaja näkee, että laina lyhenee.
Näin verottaja ei kysele puolisoltasi, mistä hän on saanut rahat oman asuntolainansa lyhennykseen, koska ne näkyy veroilmoituksessa (siis kannattaa molempien laittaa paperit veroilmoitukseensa, säästytte muilta selvityksiltä).
Se on sitten oma asiasi, otatko 2000 euroa vuosittain lyhennystä, vai annatko rahat heti puolisollesi takaisin, mutta jostain pankin kautta rahat pitäisi kierrättää, ettei verottajalla herää epäilykset;-)
Onko nyt selvä juttu?
"Helpommalla" tietysti pääset, jos annat ko. summan lahjaksi, teet lahjakirjan ja puolisosi maksaa verot. Ei omatuntokaan soimaa;-) - Toinen eronnut
Siippa kirjoitti:
"Eronneelle" vielä että ei minulla ole aikomustakaan saada tai pyytää niitä rahoja ikinä takaisin tuli sitten joskus ero eteen tai ei."Eronneelle" vielä että ei minulla ole aikomustakaan saada tai pyytää niitä rahoja ikinä takaisin tuli sitten joskus ero eteen tai ei.
Harkitse kuitenkin tätä katalaa maailmaa - kaverisi voi löytää vaikkatoisen... - Siippa
S kirjoitti:
Siis tietysti laitat lainapaperin ja maksusuunnitelmat ja kuitit veroilmoitukseen vuosittain. Myös kulloisenkin vuoden lainan jäljellä olevan summan, jotta verottaja näkee, että laina lyhenee.
Näin verottaja ei kysele puolisoltasi, mistä hän on saanut rahat oman asuntolainansa lyhennykseen, koska ne näkyy veroilmoituksessa (siis kannattaa molempien laittaa paperit veroilmoitukseensa, säästytte muilta selvityksiltä).
Se on sitten oma asiasi, otatko 2000 euroa vuosittain lyhennystä, vai annatko rahat heti puolisollesi takaisin, mutta jostain pankin kautta rahat pitäisi kierrättää, ettei verottajalla herää epäilykset;-)
Onko nyt selvä juttu?
"Helpommalla" tietysti pääset, jos annat ko. summan lahjaksi, teet lahjakirjan ja puolisosi maksaa verot. Ei omatuntokaan soimaa;-)No kylläpä tämä nyt vaikeaksi menee, kauheaa paperisotaa ja kuittien kirjoittelua ja verottajalle ilmoittelua.
Kyllä on vapaa maa tämä suomi kun rahoista joista on jo verot maksettu ei saa lahjoittamalla luopua ilman että joku muu maksaa verot vielä kertaalleen.
No verolaitos ei edelleenkään ole saamapuolella näistä rahoista.
Mitenköhän sellainen onnistuisi jos velka siirrettäisiin minun nimiin josta sitten omilla rahoilla kuittaisin sen pois? Silloin en siis lahjoittaisi rahaa kellekään, lieneekö mahdollista? - Siippa
Toinen eronnut kirjoitti:
"Eronneelle" vielä että ei minulla ole aikomustakaan saada tai pyytää niitä rahoja ikinä takaisin tuli sitten joskus ero eteen tai ei.
Harkitse kuitenkin tätä katalaa maailmaa - kaverisi voi löytää vaikkatoisen...Siksi teen näin koska asia on "moraalisesti oikein" kohdaltani. Onhan tuo 80 000 euroa paljon rahaa, sehän on selvä. Mutta päätös pitää ja tuon summan annan oikeaan tarkoitukseen vaikka mikä on tai mitä kävisi. Ymmärrän että kuulostaa hullun hommilta mutta tähän on hyvä syy.
- Peilistä näet tyhmän...
...sitä ei tarvitse minun päästäni etsiä.
Sinun osaltasi 20 vuotta näyttää olleen hukkaan heitettyä aikaa. Sinä aikana et ole viisastunut tiedollisesti ja käytöksesi on suoraan kaatopaikalta, jos sieltäkään. - HUIPPUKARAVAANARI
Peilistä näet tyhmän... kirjoitti:
...sitä ei tarvitse minun päästäni etsiä.
Sinun osaltasi 20 vuotta näyttää olleen hukkaan heitettyä aikaa. Sinä aikana et ole viisastunut tiedollisesti ja käytöksesi on suoraan kaatopaikalta, jos sieltäkään.VAI SINÄ OLET OLLUT KAATOPAIKAN ASUKKI KOKO ELÄMÄSI.PIDÄ NE LUIHUT LEUKALUUSI PIENEMMÄLLÄ TAI VÄRVÄÄN SINUT VELLIKUURILLE.VELLIKUURILLE JOUTUU KUN LEUKALUUT KATKOTAAN.
- Toka
Siippa kirjoitti:
No kylläpä tämä nyt vaikeaksi menee, kauheaa paperisotaa ja kuittien kirjoittelua ja verottajalle ilmoittelua.
Kyllä on vapaa maa tämä suomi kun rahoista joista on jo verot maksettu ei saa lahjoittamalla luopua ilman että joku muu maksaa verot vielä kertaalleen.
No verolaitos ei edelleenkään ole saamapuolella näistä rahoista.
Mitenköhän sellainen onnistuisi jos velka siirrettäisiin minun nimiin josta sitten omilla rahoilla kuittaisin sen pois? Silloin en siis lahjoittaisi rahaa kellekään, lieneekö mahdollista?Pah ja pah – hankalaa. Jos otat velan omiin nimiisi, niin samalla teet lahjoituksen puolisollesi ja tämä verottaja on taas saamapuolella.
Käytännössähän verottaja verottaa moneen kertaan monessa asiassa. Kun ostamme ruokaa tai jotakin muuta ja maksamme sen rahalla, josta olemme maksanut tuloveron ja maksamme taas arvonlisäveroa ym. veroja. Bensa on vallan hyvä esimerkki; jos ostamme litran bensaa, olemme maksanut keskimäärin 40 cnt tuloveroa saadaksemme 1 €:n ja sitten maksamme n. 1 euron litrasta ja tässä litrahinnassa on taas veroja yms. maksuja noin 75 cnt. Eli bensalitraa ostaaksemme tienaamme 1,4 € ja maksamme veroja 1,15 € - hyvä tulonhankkimismuoto valtiolla (ja kunnilla) - Opettaja
VAI SINÄ OLET OLLUT KAATOPAIKAN ASUKKI KOKO ELÄMÄSI.PIDÄ NE LUIHUT LEUKALUUSI PIENEMMÄLLÄ TAI VÄRVÄÄN SINUT VELLIKUURILLE.VELLIKUURILLE JOUTUU KUN LEUKALUUT KATKOTAAN.
kirjoittamaan. PISTEEN JÄLKEEN TULEE VÄLILYÖNTI. SSEN SAA TAKOMALLA TÄTÄ PITKÄÄ NAPPULAA TUOLLA NÄPPÄIMISTÖN ALAREUNASSA.
- HUIPPUKARAVAANARI
Opettaja kirjoitti:
kirjoittamaan. PISTEEN JÄLKEEN TULEE VÄLILYÖNTI. SSEN SAA TAKOMALLA TÄTÄ PITKÄÄ NAPPULAA TUOLLA NÄPPÄIMISTÖN ALAREUNASSA.
KIRJOITTAMINEN ALOITETAAN AINA ISOLLA KIRJAIMELLA TAJUATKO? MITÄ TARKOITTAA SSEN BUHAAHAHAHAAA! OPETTELE NILVIÄINEN KIRJOITTAMAAN TAI PIDÄ SE RUMA NAAMATAULUSI VISUSTI KIINNI,TAI SE ON KOHTA VIELÄ ENTISTÄ RUMEMPI.
- Poju
KIRJOITTAMINEN ALOITETAAN AINA ISOLLA KIRJAIMELLA TAJUATKO? MITÄ TARKOITTAA SSEN BUHAAHAHAHAAA! OPETTELE NILVIÄINEN KIRJOITTAMAAN TAI PIDÄ SE RUMA NAAMATAULUSI VISUSTI KIINNI,TAI SE ON KOHTA VIELÄ ENTISTÄ RUMEMPI.
Onko sinulla vaikeaa? Saa käsityksen kirjoituksiesi perusteella, että olet ihan hajalla vai tulkitsenko oikein?! Voinko auttaa?
Mikä saa sinut niin kiihdyksiin keskustelupalstalla pienen kannanoton jälkeen, että tulee mieleen, että parempi olisi ettet olisi irti. Olet suunnattoman agressiivisen tuntuinen - kuin härnätty koira. Tuntuu, että puremajäljet ovat jo peruksissani, kirvelee.
Ja väkivallakin uhkaat! Onko suusi tukittu henkisellä tai fyysisellä väkivallalla ja sen takia purat pahaa oloasi meihin kassaeläjiin täällä keskustelupalstalla.
Tunnut niin nuorelta ja haavoittuvalta vaikka uhosit jotain bisnestä jo vuosia hoitaneesi ja kaikki tietäväsi. Burnout kenties?!
Nyt kun on nämä Pyhäinpäivät, lepää! Älä lue edes keskustelupalstoja, ettei mielen tasapaino järky kun sattaa joku Pojuksi kutsumasi nilviäinen taas epäsuotuisasti vastata ja olosi menee epätasapainoon. Lepää viikonloppu! Ja jos tuntemuksesi ensi viikolla ovat samat, käänny työterveyshuollon puoleen.
Jaksamista töissä ja kanssaihmisten kanssa, myös niiden, joita et tapaa kasvokkain! - BUHAAHAHAHAAA!
Mene maitokauppaa ja kysele miehiä, niin ehkä ymmärrät. ;-) BUHAAHAHAHAAA!
- Opettaja
BUHAAHAHAHAAA! kirjoitti:
Mene maitokauppaa ja kysele miehiä, niin ehkä ymmärrät. ;-) BUHAAHAHAHAAA!
Kuluu kirjoittaa: Mene maitokauppaan....
- Mjölk
Opettaja kirjoitti:
Kuluu kirjoittaa: Mene maitokauppaan....
murr.. murr.. ;)
- AM
Juuri vastaavasta asiasta oli artikkeli uusimmassa Taloustaito-lehdessä, joka on Veronmaksajat ry:n julkaisema lehti. Artikkelissa oli esimerkkinä tilanne, jossa vanhemmat lahjoittivat lapselleen rahaa, mutta naamioivat sen lainaksi. KHO on antanut tästä päätöksen vuonna 1989. Velkakirjassa oli kirjattu ylös takaisinmaksusuunnitelma. Maksuaikataulu oli niin hidas, että vanhemmat pystyivät antamaan jokaisen lyhennyksen aina lahjoituksena anteeksi. Kaksi kertaa näin kävikin. Sitten verottaja puuttui asiaan. Koska velkakirjaa tehdessä oli selvästi suunniteltu, että velkaa ei makseta takaisin, se katsottiin lahjaksi ja siitä meni lahjavero.
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Kun tehdään velkakirja, korko voi olla 0 %, mutta maksusuunnitelma kannattaa kirjoittaa ylös. Maksusuunnitelmasta kannattaa myös pitää kiinni. Jos lyhennys annetaan anteeksi lahjoittamalla se, kannattaa lahjaraha pitää aina visusti erillään velanmaksusta. Toisin sanoen homma menee käytännössä niin, että velanantaja ensin lahjoittaa lyhennysrahan velalliselle, joka sitten maksaa lyhennystä. Tämä lahjoittaminen ja lyhentäminen ei kuitenkaan saa tapahtua esim. samana päivänä, vaan selvästi erillisinä tapahtumina.
Kun on kyse noin suurista summista, verottajalle kannattaa ilmoittaa velkakirjan tekemisestä ja lyhennyksistä. Käytännössä jokaisessa veroilmoituksessa kerrotaan, kuinka paljon velkaa vielä on jäljellä.
Lopuksi varoitus: Älkää alkako pelleilemään verottajan kanssa, kuten joku idiootti on jo ehdottanut. Jos jäätte kiinni, joudutte maksamaan verojen lisäksi veronkorotusta. Jos taas puolisosi saa sinulta rahat pankin ohi ja pimitätte lahjan, verottaja iskee puolisoosi kiinni, kun hän on yhtäkkiä maksanut lainansa pois. Jos ette anna kunnon selvitystä rahojen alkuperästä, verottaja arvioverottaa kyseistä summaa ja lätkäisee vielä veronkorotuksen päälle. Veronkorotus on siitä veikeä, että sitä ei määrätä edes oikeudessa. Se on rangaistus, jonka verottaja voi päättää ominpäin.- Siippa
Kyllä tämä on siis todellakin sarvikuonojen maa! Onkohan tälläinen edes mahdollista missään muussa maassa?
Kiitos muuten hyvästä vastauksesta, siitä oli oikeasti apua!
Minkälainen muuten voisi olla "kunnon selvitys rahojen alkuperästä", ei taida mennä mikään lottovoitto, tai jonkun, vaikka auton tai veneen myyminen läpinäkyvään ylihintaan mennä lehmänkauppana läpi? - AM
Siippa kirjoitti:
Kyllä tämä on siis todellakin sarvikuonojen maa! Onkohan tälläinen edes mahdollista missään muussa maassa?
Kiitos muuten hyvästä vastauksesta, siitä oli oikeasti apua!
Minkälainen muuten voisi olla "kunnon selvitys rahojen alkuperästä", ei taida mennä mikään lottovoitto, tai jonkun, vaikka auton tai veneen myyminen läpinäkyvään ylihintaan mennä lehmänkauppana läpi?En ymmärrä, miksi tämä nyt niin erikoinen asia olisi. Suomessa on käytössä lahjavero, joten tottakai verottaja haluaa varmistaa, että saa aina omansa pois. Jokaisella perheenjäsenellä on omat rahansa, joten varojen siirto perheenjäseneltä toiselle on lahjoitus.
Paperisotaa tähän lainahommaan ei paljoa tarvita: vain yksi paperi, eli velkakirja. Verottajalle asia ilmoitetaan normaalisti veroilmoituksessa, joka pitää muutenkin lähettää.
Omaisuuden kauppa normaalilla hinnalla menee tietysti läpi. Sen sijaan ylihintaan myyminen johtaa herkästi lahjaveroon. Siitä seuraa lähes automaattisesti veronkorotus, koska verottaja katsoo, että asioita on yritetty pimittää. Lottovoitto menee läpi, jos on esittää voittava lipuke :-) - Siippa
AM kirjoitti:
En ymmärrä, miksi tämä nyt niin erikoinen asia olisi. Suomessa on käytössä lahjavero, joten tottakai verottaja haluaa varmistaa, että saa aina omansa pois. Jokaisella perheenjäsenellä on omat rahansa, joten varojen siirto perheenjäseneltä toiselle on lahjoitus.
Paperisotaa tähän lainahommaan ei paljoa tarvita: vain yksi paperi, eli velkakirja. Verottajalle asia ilmoitetaan normaalisti veroilmoituksessa, joka pitää muutenkin lähettää.
Omaisuuden kauppa normaalilla hinnalla menee tietysti läpi. Sen sijaan ylihintaan myyminen johtaa herkästi lahjaveroon. Siitä seuraa lähes automaattisesti veronkorotus, koska verottaja katsoo, että asioita on yritetty pimittää. Lottovoitto menee läpi, jos on esittää voittava lipuke :-)No nyt tuli sellainen mieleen että jos käyttäisimmekin emännän kanssa yhteistä pankkitiliä jonne tulisi kummankin palkat ja muut tulot, tililtä maksettaisiin normaalisti laskut ja siinä sivussa lainan lyhennyksiä vähän reippaammalla kädellä. Olisiko se jo riittävän sekavaa luettavaa ja jäljitettävää?
- Poju
Siippa kirjoitti:
No nyt tuli sellainen mieleen että jos käyttäisimmekin emännän kanssa yhteistä pankkitiliä jonne tulisi kummankin palkat ja muut tulot, tililtä maksettaisiin normaalisti laskut ja siinä sivussa lainan lyhennyksiä vähän reippaammalla kädellä. Olisiko se jo riittävän sekavaa luettavaa ja jäljitettävää?
Niin sekavaa et pankkitilien rahavirroista saa, etteikö sitä asiansa osaava osaa selvittää.
- Toka
Poju kirjoitti:
Niin sekavaa et pankkitilien rahavirroista saa, etteikö sitä asiansa osaava osaa selvittää.
Ei verottajaa kiinnosta miltä tililtä velkoja maksetaa. Sitä kiinnostaa vain kaksi asiaa eli se, kuinka velka pienenee ja onko velallisella ollut mahdollisuutta tuloihinsa ja varallisuuteensa nähden maksaa velkaa pois.
Siis - helpolla ei löydy kiertotietä, jolla voisi välttää lahjaveron. - eiku
Siippa kirjoitti:
No nyt tuli sellainen mieleen että jos käyttäisimmekin emännän kanssa yhteistä pankkitiliä jonne tulisi kummankin palkat ja muut tulot, tililtä maksettaisiin normaalisti laskut ja siinä sivussa lainan lyhennyksiä vähän reippaammalla kädellä. Olisiko se jo riittävän sekavaa luettavaa ja jäljitettävää?
Verottaja pyytää selvitystä, ja joku selittää!
Ei verottajan tarvitse lukuja etsiä sekasotkusta, se odottaa vain asiallista erittelyä, miten on mahdollista, että jollakulla on varaa maksaa ko lainaa niin ja niin paljon.
Selityksestä se sitten harkitsee, onko totta edes siteeksi. - Poju
eiku kirjoitti:
Verottaja pyytää selvitystä, ja joku selittää!
Ei verottajan tarvitse lukuja etsiä sekasotkusta, se odottaa vain asiallista erittelyä, miten on mahdollista, että jollakulla on varaa maksaa ko lainaa niin ja niin paljon.
Selityksestä se sitten harkitsee, onko totta edes siteeksi....selittää ja todistella ne "sotkuiset" pankkitilitietosi. Siis pää jää aina vetäjän käteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876