Matsaus vai liikesarjat?

Hemil

Kumpi mieluisampaa? ja perusteluja ja kokemuksia.

9

1147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanne

matsit ehottomasti.poomseja on ärsyttävä hinkkailla aina ja matsissa tulee hiki pintaa ja oppii uutta.

• Laulu keväälle

Liikesarjaa tehdään, jotta tietty liike tulisi toistettua erittäin useaan kertaan jolloin liike tulee luonollisesti tiettyä liikerataa pitkin mahdollisimman hyvin ja toimivasti. Matsi on mielestäni sitten se missä testataan niiden torjuntojen, lyöntien ym juttujen toimivuutta ja opitaan se pelisilmä käytännöntilanteeseen. Kummatkin ovat tärkeitä palikoita mikäli puhutaan itsepuolustuksesta. Ensin opetellaan perusta ja sitten käytännössä sama.

• sellaista vaan
        Laulu keväälle kirjoitti:

Liikesarjaa tehdään, jotta tietty liike tulisi toistettua erittäin useaan kertaan jolloin liike tulee luonollisesti tiettyä liikerataa pitkin mahdollisimman hyvin ja toimivasti. Matsi on mielestäni sitten se missä testataan niiden torjuntojen, lyöntien ym juttujen toimivuutta ja opitaan se pelisilmä käytännöntilanteeseen. Kummatkin ovat tärkeitä palikoita mikäli puhutaan itsepuolustuksesta. Ensin opetellaan perusta ja sitten käytännössä sama.

..että jos puhut semilajista (tätä on ainakin I.T.F) ja itsepuolustuksesta älä liitä niitä yhteen kannattaa kokoilla ennen vaik nyrkkeilyä, thai-/potkunyrkkeilyä jos haluaa jotain realistisuutta lyönteihin tai potkuihin! Käy edes sparraan niiden kanssa täyskontaktisäännöin niin tiedät sit edes jotain ja sit on viel suuri ero kun lyödään paljaalla nyrkillä, sitä voi treenata vaparikavereiden kansssa sit taas vuorostaan...

• Laulu keväälle
        sellaista vaan kirjoitti:

..että jos puhut semilajista (tätä on ainakin I.T.F) ja itsepuolustuksesta älä liitä niitä yhteen kannattaa kokoilla ennen vaik nyrkkeilyä, thai-/potkunyrkkeilyä jos haluaa jotain realistisuutta lyönteihin tai potkuihin! Käy edes sparraan niiden kanssa täyskontaktisäännöin niin tiedät sit edes jotain ja sit on viel suuri ero kun lyödään paljaalla nyrkillä, sitä voi treenata vaparikavereiden kansssa sit taas vuorostaan...

Puhuin vain yleisesti liikesarja vs matsista... en edes taekwondoa harrasta todellakaan, mutta 10 vuoden kokemus on eräästä lajista, joka ainakin itsestäni vaikuttaa hyvälle ja tehokkaalle itsepuolustustilanteisiin. Koko lajin aloitinkin juuri väkivallan uhkan takia ja lajin aloittamisen jälkeen olen hyvin pärjännyt ja turvallisin mielin kulkenut. Tiedän miltä tuntuu kun kaveri nappaa puukon taskustaan ja on valmis käyttämään sitä... se ei välttämättä ole mukava tunne. Halusin vain lähinnä kommentillani tuoda esille, että kummatkin ovat tärkeitä eikä toista vain voi sivuttaa.

• TKD-Urheilija

Puhuin vain yleisesti liikesarja vs matsista... en edes taekwondoa harrasta todellakaan, mutta 10 vuoden kokemus on eräästä lajista, joka ainakin itsestäni vaikuttaa hyvälle ja tehokkaalle itsepuolustustilanteisiin. Koko lajin aloitinkin juuri väkivallan uhkan takia ja lajin aloittamisen jälkeen olen hyvin pärjännyt ja turvallisin mielin kulkenut. Tiedän miltä tuntuu kun kaveri nappaa puukon taskustaan ja on valmis käyttämään sitä... se ei välttämättä ole mukava tunne. Halusin vain lähinnä kommentillani tuoda esille, että kummatkin ovat tärkeitä eikä toista vain voi sivuttaa.

Niin.

Liikesarja = tehokasta yksin harjoittelua jossa liike tasapaino ja oikea ajoitus syntyvät. Sekä samoin syntyy 'oikean' hetken taju.

Ei niiden arvoa voi erottaa toisistaan.
        Ottelussa olet omalla persoonallasi mukana tilanteessa joka poikkeaa myös 'nyrkkeilykehästä'.

Vasta puolella voi olla käsissään maila tai jokin muu ase. Sillon nyrkeillä ulottuvuus on heikkoa ja nopeus lähinnä ratkaisee.

Kyse on pään sisäisestä työstä samalla kun suoritetaan muisti tehtävää jossa tavoitteena on tekninen osaaminen , tasapaino , rytmin taju.

Ensin omaksutaan muoto ja kun liikkeet ja rytmi ja hengitys on omaksuttu , aletaan tekniikoiden täydellisyyteen tähtääminen.

Lajimme periaate on pois väkivallasta.

Siinä onnistutaankin mielestäni hyvin jos lajin harrastajasta tulee tarkkaavainen ja nopea liikkeissään ja osaa asiansa. Eli ei uhkaile taidoillaan vaan pyrkii rauhan omaisiin ratkaisuihin.

Poomse ja tul , liike sarjojen periaatteet ovat niiltä ajoilta jolloin ottelut etenivät kuolemaan asti ja uhrin omaiset vaativat kostoa hammurabin lakien mukaan.

Lajissa kehittyminen vaati siis tekniikkojen harjoittelemista pääasiassa itsenäisesti.

Kuiva reeniä siis.

Tuli kasteen ottelija sai lähinnä 'tosi' tilanteessa jossa puolustettiin omaa henkeä.

Kaupallinen väkivalta urheilun moraali on mielestäni kyseenalaista.

Tehokasta on jos tahdot oppia lyömään niin aloita nyrkkeily. Hanskat ja suojat ja eikun ottelemaan.

Jos painia niin aloita judo/paini.

Jos potkia niin lajeja on Thai boxing/kick boxing/Taekwondo.

Lajille omistautuminen on se asian ydin. Itse kunnioitan mustanvyön judakaa siinä kuin thaiboxingin SM mitalistia.

Omasta kokemuksestani tiedän että TKD:n potku tekniikka ja filosofia on hieman erilainen kuin kick boxing/Myay Thai piireissä.

TKD:n lennokkaat potkut ja tekniikka on siis omanlaisensa taidetta.

Lajeja on paljon ja jokainen niistä vaatii aikansa jotta niiden periaatteet omaksutaan.
        Kaikissa on oppinsa ja mestarinsa ja nämä 'salaisuudet' ovat vuosien kuluessa kiteytyneet lajin 'tyyliksi'

Oma lajini löyty TKD:sta sillä harjoitelu oli kovaa muttei kuitenkaan rajua jottei harjoittelussa altistettu liikaa urheilu vammoille.

Huomaa että urheilussa saamasi vammat seuraavat sinun mukanasi kaikkialle.

Itse loukkasin aikoinaan selkäni , mutta treeni tahdin rauhoittamisella sain kuntoni takaisin.

Rasitus vammat ja mustelmat ja iskut päähän ovat nyrkkeilijöiden arkea.

Samoin Thai boxaajilla osutaan vaarallisilla kohdilla herkkiin paikkoihin suojista ja suojauksista huolimatta.

Riskit on aina otettava huomioon ja omat taidot.

TKD:ssa suurin riski on se että osallistut kokemattomana SM kisoihin ja saat vastaasi mustan vyön , mutta kokemuksestani voin sanoa että käsillä torjumalla ja liikkumalla oikein siitäkin selviytyy.

Toisin olisi käynyt nyrkkeilyssä (epäilemättä)

Kunnioitus kaikille lajien harrastajille ja muistakaa että jokainen harrastaa lajiaan omalla persoonallaan ja loppujen lopuksi valitsemme luontavimmin meille sopivat lajimme.

TKD:n potkuissa on tyyliä. ^^

• TKD-ottelija

ei ole mitään tekemistä ottelun kanssa. Ottelussa ei edes käytetä montaa erilaista potkua, vaikka ptokuja on paljon. Tärkeintä on osata peruspotkut hyvin ja ottelutekniikkaa. Liikesarjoissa taas tekniikan täytyy olla täydellistä, ottelussa taas ei.

• TKD-Urheilija

WTF taustasena mua kiinnostivat alusta asti ottelut.

Potku tekniikat/murskaukset , liikkuminen ja nopeus.

Tekniikoiden kehittely ja counter-iskemiset.

Ja eri potkujen yhdisteleminen erilaisiksi kombinaatioiksi.

Koko treeni vuoden kruunasi kisat ja ottelu harkat.

Omassa laji kehityksessäni heikkoutena olikin se että vyö kokeissa tarvitiin 'liikesarja' osaamista mutta mielenkiinto oli koko ajan tekniikoissa ja kuntourheilun puolella. Tietysti tiilen murskaus oli kivaa myös. :P

omat henkoht tavoitteet olivat erilaisissa hyppy potku yhdistelmissä sekä maassa pyöriminen mahdollisimman matalalla. Klassista tekniikkaa siis.

Kuitenkin jokunen vyö nousu tuli suoritettua mutta sitäkin enemmän nautittua otteluista.

Hayaa!

• kkkö

Mä kun olen ollut lähinnä noissa paskaseuroissa, joissa tehdään viisi kertaa viikossa 2 tuntia kerrallaan alatorjuntaa salion päästä toiseen.

• miumaumöu

Mulle liikesarjat on mieluisempia. Syynä varmaan se, että ennen Taekwondoa on tullut harrastettua tanssia ja voimistelua ja niistä tykkään edelleen. Liikesarjoissa on tullut kilpailtuakin ihan hyvällä menestyksellä.

Ei silti, tykkään mä matsatakin. Se vaan ei ole aivan yhtä mieluista kuin liikesarjat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe