Här en språklig fråga:
Lyssnade på fredagen radions svenskspråkiga program och hörde tom några gånger formen "barnena"; talar om barnena, barnena gör det och det.
Enligt min svenska grammatik skulle formen ljuda barnen.
Har jag råkat med mina svenskkunskaper i efterkälken?
"barnena"
4
804
Vastaukset
- Lingua
På en del dialekter säger man "barnena" för barn i bestämd form pluralis. På en del andra dialekter säger man i stället "barna". På standardsvenska säger man "barnen".
- Sune
Om ett ord är samma sak i singularis som i pluralis så avslutas den bestämda formen med 'en'. I annat fall avslutas den bestämda formen med 'na':
ett barn, flera barn -> barnen
en bil, flera bilar -> bilarna
Undantag finns förstås som t.ex:
ett öga, flera ögon -> ögonen - persimmon
Samma diskussion förs i Sverige - "barnens" versus "barnen" och "barna". Bestämd form på -nå förekommer ganska allmänt i talspråk, mera sparsamt i skriftspråk. Men visst finns det litterära belägg i Sverige!
- Anonyymi
Vardags finlandssvenska ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2141809Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1471528- 781408
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla91271- 571246
- 741115
- 1091039
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva55990- 60964
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53890