Här en språklig fråga:
Lyssnade på fredagen radions svenskspråkiga program och hörde tom några gånger formen "barnena"; talar om barnena, barnena gör det och det.
Enligt min svenska grammatik skulle formen ljuda barnen.
Har jag råkat med mina svenskkunskaper i efterkälken?
"barnena"
4
948
Vastaukset
- Lingua
På en del dialekter säger man "barnena" för barn i bestämd form pluralis. På en del andra dialekter säger man i stället "barna". På standardsvenska säger man "barnen".
- Sune
Om ett ord är samma sak i singularis som i pluralis så avslutas den bestämda formen med 'en'. I annat fall avslutas den bestämda formen med 'na':
ett barn, flera barn -> barnen
en bil, flera bilar -> bilarna
Undantag finns förstås som t.ex:
ett öga, flera ögon -> ögonen - persimmon
Samma diskussion förs i Sverige - "barnens" versus "barnen" och "barna". Bestämd form på -nå förekommer ganska allmänt i talspråk, mera sparsamt i skriftspråk. Men visst finns det litterära belägg i Sverige!
- Anonyymi
Vardags finlandssvenska ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad671222- 42901
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että335685- 51661
- 51638
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116636- 101625
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 76592
- 56574