Hiekkapuhalluslaite

Oksa

Kellään kokemusta,onko esim.Motonetissa ja Biltemassa myytävällä pienellä hiekkapuhalluslaitteella mitään virkaa,jos pitäis esim.lokasuojan reunasta saada ruoste pois ennen maalausta?Siis laite,missä on ikäänkuin pistooli ja alapuolella pussi hiekalle.Eipä sellanen tosin paljoo maksa,vaiks ei sit oliskaan hyvä.

12

20076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kombura

      riittää henkeä niin toimii

    • urvelo

      Sellasen just samaan hommaan tosin clasohlssonista ja kyllä sillä kiiltävää peltiä maalin ja ruosteen alta paljastuu. Mutta yhden lokarin puhallus sillä olis jo iso työ koska kerrallaan puhallettava alue on halkaisialtaan vajaan sentin. Että hyvää jälkee tulee mutta hidasta ja kovaa saa painaa peltiä vasten ettei hiekat roisku raoista.

      • paljonkin

        ilmaa, eli toimiiko pienellä/ halvalla valovirtakompuralla?


      • paljonkin kirjoitti:

        ilmaa, eli toimiiko pienellä/ halvalla valovirtakompuralla?

        Eli jos kompura on sellainen tyypillinen 25 säiliöllä oleva niin ei riitä ilman tuotto.
        Olen koittanut samanlaisella hiekkapuhaltimella ja pienellä valovirta kompuralla. Ei kertakaikkiaan tapahtu mitään, vähän maalipinta menee mataksi mutta puhki ei tahdo saada millään.


      • karkeus
        Rakentelija kirjoitti:

        Eli jos kompura on sellainen tyypillinen 25 säiliöllä oleva niin ei riitä ilman tuotto.
        Olen koittanut samanlaisella hiekkapuhaltimella ja pienellä valovirta kompuralla. Ei kertakaikkiaan tapahtu mitään, vähän maalipinta menee mataksi mutta puhki ei tahdo saada millään.

        käyttäkääpä sitä raekoolta vähän karkeampaa hiekkaa, niin alkaa toimimaan, hienommalla ei synny kuin pölyä.
        Muuten ihan pätevä peli pienten kukkien poistoon.


      • Urvelo
        karkeus kirjoitti:

        käyttäkääpä sitä raekoolta vähän karkeampaa hiekkaa, niin alkaa toimimaan, hienommalla ei synny kuin pölyä.
        Muuten ihan pätevä peli pienten kukkien poistoon.

        Mulla ihan perus 25l kompura max paineet taitaa olla jotain kymmenen paikkeilla. Eikä toi puhallin ees tarvii kun jotain 3-6bar. Tosin pienen säiliön ansiosta joutuu kompuran murinaa kuuntelee aika tiuhaan tahtiin.

        Ps. Jos sen pussin pitää lähes täynnä karkeeta hiekkaa niin kylä lähtee.


      • Oksa
        karkeus kirjoitti:

        käyttäkääpä sitä raekoolta vähän karkeampaa hiekkaa, niin alkaa toimimaan, hienommalla ei synny kuin pölyä.
        Muuten ihan pätevä peli pienten kukkien poistoon.

        Ihan pieniä kukkasia lokarin reunoista ajattelin puhallella.Hiomalla kun ruostetta ei oikein kunnolla saa poistettua.Aina jää jotain pientä jäljelle uuden maalin alle ja taas kuukauden päästä tulee ruoste läpi.Kompura mulla on kyllä varmaan pienin mahdollinen.Saattaa tosiaan tuotto loppua.Mut vois sitä silti kokeilla.Pistooli kun on niin halpa,että jos ei toimi,niin heittää sitten vaikka nk.vesilintua.


      • Automaalari
        Oksa kirjoitti:

        Ihan pieniä kukkasia lokarin reunoista ajattelin puhallella.Hiomalla kun ruostetta ei oikein kunnolla saa poistettua.Aina jää jotain pientä jäljelle uuden maalin alle ja taas kuukauden päästä tulee ruoste läpi.Kompura mulla on kyllä varmaan pienin mahdollinen.Saattaa tosiaan tuotto loppua.Mut vois sitä silti kokeilla.Pistooli kun on niin halpa,että jos ei toimi,niin heittää sitten vaikka nk.vesilintua.

        Hiekkapuhallus kunnolla onnistuakseen vaatii kompresorilta noin 1000 litran minuuttituoton. Maalattavalle pellille ei saa jäädä yhtään ruostetta jos meinaa tehdä esim.lokasuojan reunasta hyvän.Alusta ja vanteet tarvitsee vielä kovemman käsittelyn ruosteenpoistoon. Peltejä puhallettaessa täytyy olla varovainen ettei puhalla esim. ovia lommoille puhallettaessa pelti kuumenee ja venyy helposti,tulee ylimääräistä työtä ja ovat hankalat oikoa. Ne pienet pistepuhaltimet jotka kierrättävät hiekkaa ovat hyviä pienten ruostepisteitten poistoon. Itse käytän niissä hiekan sijasta alumiinijauhetta, leikkaa paljon paremmin kuin hiekka.Työniloa kaikille peltinikkareille. terv.seppä Perhosta


      • 25 Litraa
        Rakentelija kirjoitti:

        Eli jos kompura on sellainen tyypillinen 25 säiliöllä oleva niin ei riitä ilman tuotto.
        Olen koittanut samanlaisella hiekkapuhaltimella ja pienellä valovirta kompuralla. Ei kertakaikkiaan tapahtu mitään, vähän maalipinta menee mataksi mutta puhki ei tahdo saada millään.

        Ei se säiliön koko mitään ratkase vaan kompuran tuotto mulla on 25 litran säilö ja 2pyttynen V-mallinen kone tuotto 320 litraa minuutissa.Tein kyllä kuorma-auton jarrusäiliösta lisäpytyn sai vähän ilmatilaa lisää ja sillä irtopytyllä on hyvä viedä paineilmaa vaikka tyhjenneeseen renkaaseen.Mulla on 10Litran hiekkapuhalluspytty pistepuhalluspitooli ja hiekkapuhalluskannu kaikki toimii tällä koneella ja toimisi pienemmälläkin.Hiekan raekokokin ratkaisee ja suuttimen koko.Eihän näillä mitään Rautarakenteita puhalleta mutta auton ruostehommissa ihan omiaan.Toi hiekkapuhalluskannukin on ihan hyvä peli pienissä puhalluksissa.Tohon kierrättävään pistepuhalluspistooliin alumiinisilikaattia


      • ek
        25 Litraa kirjoitti:

        Ei se säiliön koko mitään ratkase vaan kompuran tuotto mulla on 25 litran säilö ja 2pyttynen V-mallinen kone tuotto 320 litraa minuutissa.Tein kyllä kuorma-auton jarrusäiliösta lisäpytyn sai vähän ilmatilaa lisää ja sillä irtopytyllä on hyvä viedä paineilmaa vaikka tyhjenneeseen renkaaseen.Mulla on 10Litran hiekkapuhalluspytty pistepuhalluspitooli ja hiekkapuhalluskannu kaikki toimii tällä koneella ja toimisi pienemmälläkin.Hiekan raekokokin ratkaisee ja suuttimen koko.Eihän näillä mitään Rautarakenteita puhalleta mutta auton ruostehommissa ihan omiaan.Toi hiekkapuhalluskannukin on ihan hyvä peli pienissä puhalluksissa.Tohon kierrättävään pistepuhalluspistooliin alumiinisilikaattia

        Vähän vanha juttu jo mutta vaikutti ensimmäiseltä "viisaalta" selvitykseltä koskien hiekkapuhallusta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tortunpuhallin tai pölynesiäläinen kumppari ois kiva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe