Yli 10-v. sairaan lapsen hoito

itkettää....

Kyllä pitäs ala-asteikäsiä saada jäädä hoitaan kotiin jos ne on sairaana. Mistä on keksitty tuo että vain alle 10 vuotiaita sa jädä sen 3pv hoitaan? Itkettää jättää sairas ala-asteikäinen kipeä lapsi kotiin. Mitä mieltä muut oletta?

36

16147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raja on pakko vetää

Mun työpaikalla yks äiti oli jäämässä kotiin hoitamaan 14-vuotiastaan ennen kun kuuli ton 10-v. jutun. On ollut pakko laittaa joku raja, joka on sama kaikille, ettei väärinkäytöksiä tulis.

Kyllä kai lapsi pärjää. Paljon juotavaa, valmiit ruuat, ohjaat lääkkeet ja soitat parin tunnin välein. Voi olla, että nauttiikin kun saa rauhassa huilata ja kerrot toki, että haluaisit jäädä hoitamaan, muttet voi.

• näin meillä käy

Mun työkaverini on aina itse "sairas" kun hänen 11 vuotias lapsensa on kipeä. (muu kuin flunssa) Meillä saa olla poissa ilman lääkärintodistusta tuon kolme päivää... Minun lapseni on vasta 6 v joten ei ihan vielä tuota ongelmaa.

• vanhempi niin

ja jos kotona asuu toinenkin vanhempi niin olkaa vuorotellen tuo kolme päivää pois.ja jos lapsi vielä sairastaa niin itsellekin saikkua joka todennäköisesti on jo ihan aiheellista koska taudeilla on tapana tarttua lapsista vanhempiin aika nopeasti

• ihmetellen
        vanhempi niin kirjoitti:

ja jos kotona asuu toinenkin vanhempi niin olkaa vuorotellen tuo kolme päivää pois.ja jos lapsi vielä sairastaa niin itsellekin saikkua joka todennäköisesti on jo ihan aiheellista koska taudeilla on tapana tarttua lapsista vanhempiin aika nopeasti

..vuorotellen että ensin äiti kome pv ja sitten isä kolme päivää, vai että jaatte sen kolme pv keskenään.

Tietääkseni se ei ole luvallista. Meillä jopa kerran työnantaja tarkisti työvuoroni, kun mieheni oli töistä iltatuurin. Itsellä oli myös iltatuuri ja oli helpompi järjestää näin.

• vuorotellen
        ihmetellen kirjoitti:

..vuorotellen että ensin äiti kome pv ja sitten isä kolme päivää, vai että jaatte sen kolme pv keskenään.

Tietääkseni se ei ole luvallista. Meillä jopa kerran työnantaja tarkisti työvuoroni, kun mieheni oli töistä iltatuurin. Itsellä oli myös iltatuuri ja oli helpompi järjestää näin.

vuorotellen vaan.meillä ensin minä kolme yleensä pahinta päivää, ja sitten mies kolme.ja yleensä sen jälkeen ollaan itse jo muutenkin sairaslomalla kun vielä muutkin perheen lapset sairastaa.en tiedä onko luvallista,mutta eipä ole kukaan tarkistellutkaan.ei työnantajani tiedä onko minulla miestä vai ei.

• äitee +4
        vuorotellen kirjoitti:

vuorotellen vaan.meillä ensin minä kolme yleensä pahinta päivää, ja sitten mies kolme.ja yleensä sen jälkeen ollaan itse jo muutenkin sairaslomalla kun vielä muutkin perheen lapset sairastaa.en tiedä onko luvallista,mutta eipä ole kukaan tarkistellutkaan.ei työnantajani tiedä onko minulla miestä vai ei.

omalla ilmoituksella kun todella saa olla poissa oman sairauden takia jolloin poissaolon syyn muussa tapauksessa joutuu valehtelemaan työnanatjalle. Kiitos kaltaistesi monessa paikassa ollaan jo palaamassa siihen että tokari on oltava työterveydestä että saa olla pois..

Homma perustuu siis aivan eri juttuun kuin alle 10v sairaus jolloin on oikeus olla järjestämässä lapsen hoitoa yhteensä neljä päivää eri palkkaeduin alasta riippuen. Oikeus on perhekohtainen ja työnantajalla on oiekus pyytää luotettava selvitys puolison työskentelystä samaan aikaan. Omalla ilmoituksella saa olla vaikka ukko olisi aina kotona koska silloin ei itse ole työkuntoinen.

Lopulta kyse on siis rehellisyyden ja oikeuden erottamisesta tai sotkemisesta..

Rehti tapa jäädä kotiin on vaihtaa työvuoroa jos pystyy tai olla palkattomalla vapaalla. Palkattomuus ei voi olla este jos todella on huoli lapsesta eikä kyse ole vain siitä että tahtoo jäädä kotiin kepulikonstein! Onneksi edellinen kirjoittaja ei ole työtoverini jonka poissaollessa aiheetta saisin tehdä hänenkin työnsä koska ne on jonkun tehtävä ja sijaispula on täydellinen ja toivoton!

• taRpaX
        vuorotellen kirjoitti:

siis aina 6 päivää lomaa kun flussa?

• en oo kuullut

No ei oo ajankohtasta meillä, mutta kai nyt sairauden mukaan katsotaan vähän?? meillä 8v muksu oli vähän aikaa sitten 39-40 asteen kuumeessa ja oksenteli, sängyssä makasi koko päivän ja itki välillä pahaa oloaan... apua jos olisi 10v ollut niin mitäs sitten? siinä kunnossa ei tulis mieleenkään jättää yksin... =/

• itkettää....

Onneksi asia järjestyi mutta kauhulla ootan jos lapsi tulee kipeäksi ettei kukaan voi jäädä hoitaan. Ala-asteikäset on vielä ressukoita ja pitäs säätää laki että sais hoitaa ala-asteikäsiä kotona jos ne on sairaita. Sydämetön on se äiti tai isä joka lapsensa yksin jättää sairaana kotiin tuon ikäsenä. Itellä ei ole sitä onnellista olotilaa että mummot tai vaarit tulis hoitaan eli kattois perään.

• väiti

sitä ei mikään laki kiellä

• näin on
        väiti kirjoitti:

sitä ei mikään laki kiellä

Aivan näin. Mielipiteeni ei taida saada kovin suurta suosiota, mutta sanonpa kuitenkin, että lasten sairastelut tulevat oikeasti työnantajille kalliiksi. Jokainen ymmärtää, että ihan pientä ei voi jättää yksin, mutta missäs se raja sitten menisi, jos ei vaikka juuri 10-vuotiaassa? Joku ei raaski jättää vielä 15-vuotiastakaan yksin. Ja taas työnantaja maksaa... Miettikääpä siltä kannalta, kun seuraavan kerran tulee mieleen, että miks ei tipu hanakammin palkankorotuksia tai muita etuuksia, tai miks hinnat jatkuvasti nousee. Ennen kuin älähdätte, niin ei, en tosiaan sanonut, että lapsi pitäisi jättää heitteille. Kerroinpa vain vähän mitalin toisestakin puolesta.

• lisäys
        näin on kirjoitti:

Aivan näin. Mielipiteeni ei taida saada kovin suurta suosiota, mutta sanonpa kuitenkin, että lasten sairastelut tulevat oikeasti työnantajille kalliiksi. Jokainen ymmärtää, että ihan pientä ei voi jättää yksin, mutta missäs se raja sitten menisi, jos ei vaikka juuri 10-vuotiaassa? Joku ei raaski jättää vielä 15-vuotiastakaan yksin. Ja taas työnantaja maksaa... Miettikääpä siltä kannalta, kun seuraavan kerran tulee mieleen, että miks ei tipu hanakammin palkankorotuksia tai muita etuuksia, tai miks hinnat jatkuvasti nousee. Ennen kuin älähdätte, niin ei, en tosiaan sanonut, että lapsi pitäisi jättää heitteille. Kerroinpa vain vähän mitalin toisestakin puolesta.

nimimerkillä työnantaja/yrittäjä

• turvallinen maa???
        näin on kirjoitti:

Mietin vaan, että 10 - vuotias lapsi ei saa ulkoilla koira yksin, eikä alle 15-vuotias sisar saa hakea pikkusiskoa tai veljea päivähoidosta. Mutta, on ihan OK, että sairas, kuumeinen 10-vuotias lapsi parka saa jääda yksin kotiin, ettei työnantajille tulisi kalliiksi! Millaisessa maassa oikeasti elämme? Onko Suomi turvallinen maa?

• pitää jo pärjätä

Pärjättiinhän ennenkin jo ekaluokalla.
      Nykyään hyysätään liikaa ja melkein teini-ikäisellekkin pitäis olla vesilasia viemässä. Kuka sitä sitte kakskymppisenä hoitaa, jos ei opi ittestään huolehtimaan?

• tässä sulle

Kyllä ala-asteikänen on ala-asteikänen ja vielä pieni. Eri juttu nää yläasteikäset. Taidat olla niitä joilla ei ole lapsia jotka kirjoittelee täällä outoja vastauksia siitä miten ennen vanhaa oli. Vai oletko sellainen joka jättää pienetki lapset yksin kotiin ja lähtee huiteleen itse. Siltä vaikuttaa.

• ja sulle
        tässä sulle kirjoitti:

Kyllä ala-asteikänen on ala-asteikänen ja vielä pieni. Eri juttu nää yläasteikäset. Taidat olla niitä joilla ei ole lapsia jotka kirjoittelee täällä outoja vastauksia siitä miten ennen vanhaa oli. Vai oletko sellainen joka jättää pienetki lapset yksin kotiin ja lähtee huiteleen itse. Siltä vaikuttaa.

..on monenlaisia. Normaalin 10-vuotiaan voi jättää kotiin sairastaan (jos ei kauhea kuume tai sellainen mahatauti, että taju kankaalla)

Tietty useita kertoja soitetaan ja jos mahdollista, niin ruokkiksella kotona käynti.

Onhan niitä 25-v jotka ei vielä ilman äitiä ja sen pöperöitä ja pyykinpesua pärjää.

Mutta ei se 10-vuotias enään vauva ole..vähän vastuutakin lapsille ettei tulis kasvatettua niitä ns. "pullomössö mammanpoikia"

terkuin kahden pojan ja yhden tytön äiti

• rakastava äiti
        ja sulle kirjoitti:

..on monenlaisia. Normaalin 10-vuotiaan voi jättää kotiin sairastaan (jos ei kauhea kuume tai sellainen mahatauti, että taju kankaalla)

Tietty useita kertoja soitetaan ja jos mahdollista, niin ruokkiksella kotona käynti.

Onhan niitä 25-v jotka ei vielä ilman äitiä ja sen pöperöitä ja pyykinpesua pärjää.

Mutta ei se 10-vuotias enään vauva ole..vähän vastuutakin lapsille ettei tulis kasvatettua niitä ns. "pullomössö mammanpoikia"

terkuin kahden pojan ja yhden tytön äiti

Et taida huolehtia lapsistasi? Onko 10-v. lapsesi kenties niitä jotka roikkuu tuolla kaupungilla iltamyöhällä? En syyllistä ketään mutta joskus mietin että miten voi ala-asteikäsiä liikkua tuolla kaupungilla yöllä? Mitä vanhemmat tekee silloin?

• ja sulle
        rakastava äiti kirjoitti:

Et taida huolehtia lapsistasi? Onko 10-v. lapsesi kenties niitä jotka roikkuu tuolla kaupungilla iltamyöhällä? En syyllistä ketään mutta joskus mietin että miten voi ala-asteikäsiä liikkua tuolla kaupungilla yöllä? Mitä vanhemmat tekee silloin?

..miulla vaan on järkevät, ei mitään pumpulissa kasvatetut lapset. Ja kuten sanoin, niin jos ei niin sairas ole, niin kyllä yli 10-vuotiaan pitäisi jo kotona pärjätä (esim. lämpöä 37.5 ja nuhaa, mutta ei koulukunnossa). Uskon, että kun ko. lakia tehtiin, niin varmaan lapsiin erikoistuneita asiantuntioita kuunneltiin. 10-vuotiaan pitäisi pärjätä jo hetki yksinään..

Meillä on tarkat kotiintulo ja nukkuma-ajat. Eivätkä lapseni koskaan joudu yksin olemaan pitkiä aikoja, eikä koskaan iltaisin saatika öisin. Ja suruksesi voin ilmoittaa, etteivät he luuhaa kaupungilla, vaan ovat sängyssä jo klo 21.00. Ovatpahan vain järkeviä, osaavia, ei mitään pelkuri lapsia. Keskiarvo yli ysi, joten koulukin menee hyvin ja kavereita (ihan kunnollisia) löytyy sekä harrastuksia.

Mutta jos lapsi sairas, niin kyllä minä töihin menen ja jos lapsella tulee hätä, niin korkeintaan 10 min ja olen kotona. Mitä ei koskaan ole tapahtunut. 10-vuotias on jo neljännellä luokalla, ei mikään vauva enään.

Mutta jos haluaa kasvattaa uusavuttomia lapsia niin mikäs siinä. Jokainen kasvattaa ja valmentaa tähän maailman niin kuin parhaaksi näkee.

• ohilkulkija
        ja sulle kirjoitti:

..miulla vaan on järkevät, ei mitään pumpulissa kasvatetut lapset. Ja kuten sanoin, niin jos ei niin sairas ole, niin kyllä yli 10-vuotiaan pitäisi jo kotona pärjätä (esim. lämpöä 37.5 ja nuhaa, mutta ei koulukunnossa). Uskon, että kun ko. lakia tehtiin, niin varmaan lapsiin erikoistuneita asiantuntioita kuunneltiin. 10-vuotiaan pitäisi pärjätä jo hetki yksinään..

Meillä on tarkat kotiintulo ja nukkuma-ajat. Eivätkä lapseni koskaan joudu yksin olemaan pitkiä aikoja, eikä koskaan iltaisin saatika öisin. Ja suruksesi voin ilmoittaa, etteivät he luuhaa kaupungilla, vaan ovat sängyssä jo klo 21.00. Ovatpahan vain järkeviä, osaavia, ei mitään pelkuri lapsia. Keskiarvo yli ysi, joten koulukin menee hyvin ja kavereita (ihan kunnollisia) löytyy sekä harrastuksia.

Mutta jos lapsi sairas, niin kyllä minä töihin menen ja jos lapsella tulee hätä, niin korkeintaan 10 min ja olen kotona. Mitä ei koskaan ole tapahtunut. 10-vuotias on jo neljännellä luokalla, ei mikään vauva enään.

Mutta jos haluaa kasvattaa uusavuttomia lapsia niin mikäs siinä. Jokainen kasvattaa ja valmentaa tähän maailman niin kuin parhaaksi näkee.

Kirjoituksessasi on pointti, mutta se menee pilalle kun kirjoitat lapsiasi ylistäen (omakehu) ja toista alentaen. Aika harva äiti sanoo, että lapsensa olisivat tyhmiä, osaamattomia ja pelkureita. Mielestäni ylpeys käy lankeamuksen edellä juuri silloin kun ihmisen täytyy alkaa ylistää itseään tai lapsiaan. Ei voi olla ajattelematta, että "niinhän sä toivoisit.."

• ja sulle
        ohilkulkija kirjoitti:

Kirjoituksessasi on pointti, mutta se menee pilalle kun kirjoitat lapsiasi ylistäen (omakehu) ja toista alentaen. Aika harva äiti sanoo, että lapsensa olisivat tyhmiä, osaamattomia ja pelkureita. Mielestäni ylpeys käy lankeamuksen edellä juuri silloin kun ihmisen täytyy alkaa ylistää itseään tai lapsiaan. Ei voi olla ajattelematta, että "niinhän sä toivoisit.."

heips,

Eilinen kirjoitus oli kirjoitettu aika silmät lupsottaen ja väsyneenä ja ärtyneenä, koska koin että joku syytti lapsiani kaupungilla yömyöhään malekselusta ja vihjaistiin,että lapseni ovat ns. heitteillä ja että minä äiti en rakastaisi lapsiani, vaan luuhailen myös siellä sun täällä (näin ymmärsin kirjoituksen johon vastasin)

Tarkoitukseni ei ole ylistää omia muiden kustannuksella ja toki heissäkin virheensä on. Mutta se mitä yritin sanoa, on se että kun ei liikaa paappoisi ja varjelisi lapsiaan, kasvaa niistä mielestäni "rohkeampia" aikuisia. Että uskaltavat luottaa itseensä ja minusta se lähtee pienistä asioista, kuten siitä että luottaa, että se sairas lapsi kykenee olemaan kotonakin ilman vahtia koko aikana.

Tuo miun nimimerkkini on myös todella ärsyttävä (ärsyttää itseäkin ja ainakun sen näen nousee hiukset pystyy;) joten se jo yksistään antaa varmasti negatiivisen alun, mutta kirjoitukseni oli vastaus edelliselle kirjoittajalle.

Ja en tarkoittanut omakehuksi sitä mitä lapsistani kerroin. He ovat juuri sellaisia..en voi sanoa muuta heistä. Jos he esim. olisivat arkoja totta sanoisin sen tai jos eivät helposti oppisi esim. koulussa, sanoisin myös senkin...

Ehkä olisin voinut jättää mainitsematta heidät kokonaan.

Anyway, jos luet sen viestin johon vastasin "minun silmin" ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.

Huh, tulipas sepostus. Puhuen kaikki on helpompaa ja hoksaa heti, jos joku ymmärtää asian erillä lailla kuin on tarkoittanut;)

Aurinkoista kevättä kaikille ja ennenkaikkea terveyttä!!

• ohikulkija..
        ja sulle kirjoitti:

heips,

Eilinen kirjoitus oli kirjoitettu aika silmät lupsottaen ja väsyneenä ja ärtyneenä, koska koin että joku syytti lapsiani kaupungilla yömyöhään malekselusta ja vihjaistiin,että lapseni ovat ns. heitteillä ja että minä äiti en rakastaisi lapsiani, vaan luuhailen myös siellä sun täällä (näin ymmärsin kirjoituksen johon vastasin)

Tarkoitukseni ei ole ylistää omia muiden kustannuksella ja toki heissäkin virheensä on. Mutta se mitä yritin sanoa, on se että kun ei liikaa paappoisi ja varjelisi lapsiaan, kasvaa niistä mielestäni "rohkeampia" aikuisia. Että uskaltavat luottaa itseensä ja minusta se lähtee pienistä asioista, kuten siitä että luottaa, että se sairas lapsi kykenee olemaan kotonakin ilman vahtia koko aikana.

Tuo miun nimimerkkini on myös todella ärsyttävä (ärsyttää itseäkin ja ainakun sen näen nousee hiukset pystyy;) joten se jo yksistään antaa varmasti negatiivisen alun, mutta kirjoitukseni oli vastaus edelliselle kirjoittajalle.

Ja en tarkoittanut omakehuksi sitä mitä lapsistani kerroin. He ovat juuri sellaisia..en voi sanoa muuta heistä. Jos he esim. olisivat arkoja totta sanoisin sen tai jos eivät helposti oppisi esim. koulussa, sanoisin myös senkin...

Ehkä olisin voinut jättää mainitsematta heidät kokonaan.

Anyway, jos luet sen viestin johon vastasin "minun silmin" ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.

Huh, tulipas sepostus. Puhuen kaikki on helpompaa ja hoksaa heti, jos joku ymmärtää asian erillä lailla kuin on tarkoittanut;)

Aurinkoista kevättä kaikille ja ennenkaikkea terveyttä!!

mä olen aina luullut, että KAIKISSA ihmisissä on sekä ns. huonoja ja hyviä puolia.. uskallatko kertoa mitä "huonoja" puolija lapsissasi on? ja onko rohkeus aina tavoiteltavaa..? olen lukenut erään tutkimuksen, jonka mukaan koulussa hyvin pärjäävät eivät ole niitä työelämässä parheiten menestyviä. koulumenestyksen takana kun usein on ns. pänttääminen, se voidaan saavuttaa siis ilman älyllistä lahjakkuuttakin.

• ja sulle
        ohikulkija.. kirjoitti:

mä olen aina luullut, että KAIKISSA ihmisissä on sekä ns. huonoja ja hyviä puolia.. uskallatko kertoa mitä "huonoja" puolija lapsissasi on? ja onko rohkeus aina tavoiteltavaa..? olen lukenut erään tutkimuksen, jonka mukaan koulussa hyvin pärjäävät eivät ole niitä työelämässä parheiten menestyviä. koulumenestyksen takana kun usein on ns. pänttääminen, se voidaan saavuttaa siis ilman älyllistä lahjakkuuttakin.

Vähän lipsahtanut tämä meidän juttu alkuperäisen aloituksesta, mutta vastaan kuitenkin;)

Varmasti on huonoja puolia meissä kaikissa ja omissa lapsissa näen niitä liudan. (mutta mielelläänhän sitä niistä hyvistä puhuu) esim. ovat mielestäni liian jääräpäisiä, ja saa selittää sen sata kertaa miksi on näin eikä noin (tarkoitan esim. sääntöä että sisälle tullaan klo 19.30 kouluaikoina, vaikka naapurissa olisi toisin) jättävät vaateita lojumaan eivätkä mielellä siivoa. Varsinkin vanhempi on aina oikeassa (todella ärsyttävää..) listaa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon, mutta onneksi hyvät puolet on vahvoja ja tahtoo meillä monella äidillä olla niin että tulee katsottua ruusunpunaisten lasien läpi niitä omia lapsosia.

En tiedä mistä älykkyyden ovat perineet, itse olin koulussa ihan keskitason oppilas (paitsi enkku ja matikka oli helppoja ja kivoja) Lasten ei ole tarvinnut vielä päntätä kokeisiin, mutta varmaan sitten enemmän kun ovat yläasteella. Vielä on riittäynyt läksyjen teko ja tunnilla kuuntelu. Mutta yhdyn kyllä että monesti kirjaviisas ei sitten käytännönasioita hallitse. Viisautta kun on monenlaista. (siksipä välistä saavat mummolassa tehdä oikeita maatöitä, oppivat samalla työntekoa käsillä ja jostain kumman syystä nauttivat siitä)

Minä näen että rohkea pärjää paremmin, kuin ujo/syrjäänvetäytyvä. Se johtunee nyky-yhteiskunnasta. Vaikka kaikki ovatkin omalla tavalla rohkeita, niin monesti se puhelias, joka perustelee asioita selviää (ja huomataan myös negatiivisessä mielessä) asioista helpommin, kuin se joka ei saa sanaa suusta, vaan jää sitten omassa päässä miettimään ja vatvomaan asioita ja näin aiheuttaa itselle ylimääräisiä paineita.

Toisaalta se ujo/hiljainen on todella arhkera puurtaja työntekijä ja varmasti kullanarvoinen jollain työsaralla. Onneksi meille kaikille on oma kiva työ. Toiset tykkää kun saa tehdä yksin hommia toiset, kun voi kommunikoida ja työskennellä ryhmässä ja päättää asioita.

No rohkeudella alunperin tarkoitin, että lapseni uskaltavat jäädä kotiin, jos ovat lievässä kuumeessa tai flunssassa, jotkut eivät uskalla olla terveenäkään kotona. Meitä on moneksi..

Mut hauskaa vappua ja pidetään huolta lapsistamme, olivat ne sitten "riehakkaita" tai sitten vähän rauhallisempia:

terkuin kahden pojan ja yhden neidin äiti

Ps. vieläkin ärsyttää toi oma nimimerkki;)

• lääkkeesi.....
        ohilkulkija kirjoitti:

opettele kirjoittamaan positiivisessa hengessä, tai kulje todellakin vain ohi, mutta pidä iho ummessa, jos ei parempaa sanottavaa ole.

toinen ohikulkija.

• Anonyymi
        lääkkeesi..... kirjoitti:

opettele kirjoittamaan positiivisessa hengessä, tai kulje todellakin vain ohi, mutta pidä iho ummessa, jos ei parempaa sanottavaa ole.

toinen ohikulkija.

Mielestäni kirjoitus oli hyvä, koska se toi esille epäkohtia. Olen tyytyväinen epäkohtien ulostuonnista, koska ne ovat "herätys" ilmaisuja osaamattomille. En olisi kiireen keskellä välttämättä huomannut pysähtyä miettimään omia virheellisiä toimintatapojani. Hyvä ettet pitänyt "ihoa ummessa" ja toiminut, kuten joku typerys täällä neuvoo.

• 2 x isi

Mä säästelen pekkaspäiviä sen varalta, jos 10v tyttö tulee kipeäksi.
      Voi sitten tarvittaessa jäädä kotiin hoitamaan.
      Se, että hakee itselleen sairaslomaa kipeän lapsen takia, kuulostaa vähän kusetukselta.

• hoitaja

Paitsi kun kaikilla ei ole niitä pekkaspäiviä..

• äitee +4
        hoitaja kirjoitti:

Paitsi kun kaikilla ei ole niitä pekkaspäiviä..

nauratti tuo minuakin vähän kun itse saa sen ihanan viikoittaisen työajan lyhennyksen 1 tunti 15 minuuttia ja toiset saa päiviä...

Onneksi tuo onnistuu miehellä meilläkin..

• olisi

pitänyt vetää 12v;een,kerran se piti johonkin vetää.En jättäisi nuorempaa yksin sairaana,voisi olla vaarallista jos tila äkkiä huonontuisi.10v;ssa raja on liian alhaalla.

• itkettää

Ensimmäinen ns. "kunnollinen" kommentti. Olen tismalleen samaa mieltä. Siinäpä ois valtiovallalle taas töitä että lapsiperheiden asiat saatais kuntoon. Kiitti ok kommentista.

• ???
        itkettää kirjoitti:

Ensimmäinen ns. "kunnollinen" kommentti. Olen tismalleen samaa mieltä. Siinäpä ois valtiovallalle taas töitä että lapsiperheiden asiat saatais kuntoon. Kiitti ok kommentista.

Niin tarkoitit kai sinun mielipidettäsi myötäilevä? Nehän ne aina mieluisia on.

• Nasy

Asun läntisessä Euroopassa, eikä täällä päin maailmaa ole tapana jättää alle 14-vuotiasta lasta terveenäkään yksin kotiin. Luin jostain, että sellainen olisi monissa vanhoissa EU-jäsenmaissa peräti rangaistavaa, heitteillejättöön rinnastettua. Perustuu varmaan täällä päin yleiseen kotiäitiyteen mikä taas saattaa perustua siihen, että avioeron sattuessa puoliso on elatusvelvollinen paitsi lasten myös exän suhteen, joten äiditkin uskaltavat jäädä kotiin). Ulkomailla asuessani olen havahtunut huomaamaan, miten vihamielisesti suomalainen yhteiskunta lapsiinsa suhtautuu.

• äiti yli 40vee

Meillä jäädään palkattomalle vapaalle kun lapset sairastavat. Ei ne enää yli 10vuotiaina niin usein sairasta että vararikkoon joudutaan vaikka palkka ei joka päivä juokse. Meillä kaksi lasta 10 ja 12 vuotiaat.

• -kohtaista......

Olenpa joskus jättänyt 8v kotiin kipeänä nukkumaan, kuumettaan pois, -sitten taasen samainen lapsi ollessaan 18v oli niin sairaana etten voinut jättää yksin kotiin,(lopuksi oli pakko toimittaa sairaalaan sisään, tiputukseen.)---eli riippuupi niin paljon sairaudesta. -Onneksi työantajani uskoo kun sanon että, nyt on "pakko" tehdä näin. Ei ole tullut sanomisia.

• Nimimerkki jota ei ole jo r...

Hei,
      Samassa veneessä ollaan. Helmikuussa 10 v täyttänyt poikani on flunssan kourissa jo neljättä päivää, kuume nousee yli 39 ja töihin pitäisi lähteä. Isovanhemmat eivät pääse auttamaan, maksullisia hoitajia ei saa jne. Lapsen jättäminen yksin kotiin tuntuu heitteille jätöltä. Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi, että sairaan lapsen hoito-oikeiuden pitäisi kattaa lasten koko ala-aste iän. Miten asiaan saisi muutoksen? Sähköpostiadressillako?

• ewerwerwe

Onhan sulla kai oikeus olla "pakottavista perhesyistä" vapaalla, mutta siitä ei varmaan palkkaa sitten makseta. MLL:n suositusten mukaan alle 13-vuotiaita eli alakouluikäisiä ei saisi jättää koko päiväksi yksin. Itse käytän siis oikeutta olla "pakottavista perhesyistä" palkattomalla vapaalla tai sitten teen "etätöitä" (meillä voi olla 1-2 päivää etätöissä per viikko) jos/kun tuo tilanne tulee eteen tulevaisuudessa.

• ...

Kyllä minun käsittääkseni palkatonta saa, kun on pakko. Toinen vaihtoehto on käyttää vuosilomia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      49
      5161
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      78
      3556
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2148
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      265
      1875
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1719
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      53
      1316
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      95
      1270
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      70
      1222
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1187
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      287
      1161
    Aihe