Ostin viime syksynä vähän ajetun Audin, jossa on 205/55-16 renkaat. Vähänkin uraisella tiellä veteli, mutta samankokoiset uudehkot kitkat olivat ihan hyvät. Kesärenkaissa on pintaa vielä ihan riittävästi, mutta rupesi epäilyttämään, että olivat ensiasennusrenkaat eli 7 vuotta vanhat. Voiko renkaiden iällä olla ajettavuuteen merkitystä?
Ikääntyykö kumi
5
897
Vastaukset
- nottaa
Ikääntyy se rengas.
Tiedät renkaan iän, kun katsot sivulle, löydät siitä numerosarjan. Autosi renkaissa olevan numerosarjan viimeinen numero pitäisi olla 9.
Minulla on karavaanissa 20vuotta vanhat renkaat.
Toimivat hyvin ja ulkoapäin kuin uudet. - teininä havaittu
tuossa nuorempana sattui kerran uskomaton tuuri kun satuin saamaan ilmaiset eturenkaat silloiseen ajokkiini "ison bemarin" vararenkaina olleista käyttämättömistä gummeista.
Kyseiset renkaat olivat Michelinin valmistamat, sen aikaiset huippurenkaat, mutta siinä vaiheessa kun ne olivat päätyneet huoltohallin roskikseen (älkää kysykö miksi mutta kaksi niitä löytyi), oli renkailla ikää tuollaiset 10v.
Ei kun renkaat vanteille, painotuksessa ei ilmennyt mitään ongelmia ja kuivallakin ajo luonnisti mukavasti mottoritienopeuksissakin.
Mutta annas olla kun tuli ensimmäinen sadekeli... Luistelin märällä asfaltilla kuin jäällä ja keulassa ei tuntunut olevan mitään pitoa ja takavetoinen voortti puski kaikki kaarteet kuin iso citroen talvella. Puhumattakaan siitä millaista meno oli märillä mukulakivillä. aaargh! Itellä sama koko 205/55x16" sekä kesä että talvirenkaissa. Kumpikin satsi uusia (auto -06). Ajo-ominaisuudessa huomattava ero. Talvirenkailla mukavampi kyyti. Ero tulee siitä että talvirenkas pehmeämpänä antaa paljon anteeksi eli joustaa ja tasoittaa kulkua urissa ajellessa.
Toki renkaan ikä vaikuttaa mutta suurin ero tule tuosta kesä/talvirenkas.- Jamppa1
näin. Talvirenkaat vetelee yleensä vähemmän. Toki kumi kovettuu ja menettää ominaisuuksiaan muttei se vaikuta uraherkkyyteen, vaan pitoon.
- haurastuminen
Onkohan vakavaa, kun kesärenkaiden sivuihin on tullut pieniä hiushalkeamia, vai onko tämä yleinen ilmiö? Renkaat on muutaman vuoden ikäiset Nokialaiset. Halkeamia on lähinnä kulutuspinnan ja renkaan rungon liitoskohdassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24745349Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3111240Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy20710873Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369711Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858528Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2236511Pirjo sanoi Esalle
Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok03210Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys302239- 371629
Koulu-uhkaus.
Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.261510