Kirjallisuuden elitistisyys

kaikkein kauneimmat kukat

KIRJALLISUUDEN ELITISTINEN LEIMA ON VAIN HARHAA

Kirjoista suurin osa sisältää kansienvälissä olevaa tyhjyyttä

Siksi olenkin alkanut kerätä painoarvoltaan erinomaisia teoksia joita voin lukea uudelleen ja uudelleen.

Samoin olen huolestunut siitä että ihmiset käyttävät aikaansa yhä enemmän kaupallisen viihteeseen, oman egonsa kasvattamiseen, lihaksiensa pullistelemiseen ja monenmoiseen itsensä hemmotteluun.

Kirjallisuudessa tämän lajin ihmistyypit ahmivat rakkausromaanin toisensa perään.

6

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rami

      Tietenkin suurin osa kirjallisuudesta on roskaa, aivan kuten muussakin kulttuurissa. Esim. suurin osa TV-ohjelmista on tökeröä ja arvotonta.

      On väitetty ettei kunnon romaania ole kirjoitettu sitten vuoden 1960. Mutta jos lukee Nabokovia, Thomas Mannia tai Graham Greeneä niin se riittää aivan hyvin alkajaisiksi, sillä kukaan ei voi sanoa ettei näillä kirjailijoilla olisi ollut mitään sanottavaa. Ja Jean Cocteaun merkilliset kirjat ovat ainakin minun mieleeni.

      Mutta joskus on kyllä hyvä lukea hömppää, viihteen vuoksi. Mutta harlekiiniromaaneihin en koske kepilläkään, sillä se on sen sorttista moskaa että huh huh...

    • scarabaeus

      en lue sitä, en lue tätä!
      ehkä on parempi olla huolissaan vain omista lukutottumuksistaan?
      ja:
      kuinka erotat huonon ja hyvän kirjallisuuden?
      -
      hyvä ja paha
      ollako vai eikö olla?
      -
      ota se pipo jo päästä
      kevät on tullut

      • Rami

        En ole erityisen huolissani toisten lukutottumuksista, enkä ole väittänyt niin. Ajattelin vain että kirjallisuuspalstalla voisi keskustella kirjallisuudesta.

        Jos ei tiedä mitään aiheesta niin voi pysyä poissa koko keskustelusta. En minäkään mene jalkapallofoorumiin laukomaan latteuksia.

        Kuinka erotan huonon ja hyvän kirjallisuuden? Lukemalla tietysti. Oscar Wilde sanoi jossakin että hyvä kirja on kuin viini: riittää jos sitä maistaa vähän (lukee muutaman sivun), niin huomaa jos se on mistään kotoisin.

        Tietysti makuasia on tässäkin kuten viinien kanssa: joku ei ehkä siedä jotakin kirjailijaa. Minulla on ollut vaikeuksia Hemingwayn kanssa, mutta en hauku ketään kumoon jos ne tykkää äijän kirjoista.


      • ennakkoon
        Rami kirjoitti:

        En ole erityisen huolissani toisten lukutottumuksista, enkä ole väittänyt niin. Ajattelin vain että kirjallisuuspalstalla voisi keskustella kirjallisuudesta.

        Jos ei tiedä mitään aiheesta niin voi pysyä poissa koko keskustelusta. En minäkään mene jalkapallofoorumiin laukomaan latteuksia.

        Kuinka erotan huonon ja hyvän kirjallisuuden? Lukemalla tietysti. Oscar Wilde sanoi jossakin että hyvä kirja on kuin viini: riittää jos sitä maistaa vähän (lukee muutaman sivun), niin huomaa jos se on mistään kotoisin.

        Tietysti makuasia on tässäkin kuten viinien kanssa: joku ei ehkä siedä jotakin kirjailijaa. Minulla on ollut vaikeuksia Hemingwayn kanssa, mutta en hauku ketään kumoon jos ne tykkää äijän kirjoista.

        >Jos ei tiedä mitään aiheesta niin voi pysyä poissa koko keskustelusta.

        Mikä on se tiedon määrä kirjallisuudesta, että tänne voi kirjoittaa. Kysyn ennakkoon, ettei tule luvan kanssa epäselvyyksiä


      • scarabaeus
        Rami kirjoitti:

        En ole erityisen huolissani toisten lukutottumuksista, enkä ole väittänyt niin. Ajattelin vain että kirjallisuuspalstalla voisi keskustella kirjallisuudesta.

        Jos ei tiedä mitään aiheesta niin voi pysyä poissa koko keskustelusta. En minäkään mene jalkapallofoorumiin laukomaan latteuksia.

        Kuinka erotan huonon ja hyvän kirjallisuuden? Lukemalla tietysti. Oscar Wilde sanoi jossakin että hyvä kirja on kuin viini: riittää jos sitä maistaa vähän (lukee muutaman sivun), niin huomaa jos se on mistään kotoisin.

        Tietysti makuasia on tässäkin kuten viinien kanssa: joku ei ehkä siedä jotakin kirjailijaa. Minulla on ollut vaikeuksia Hemingwayn kanssa, mutta en hauku ketään kumoon jos ne tykkää äijän kirjoista.

        Minäkin olen huolissani vain omista lukutottumuksistani.
        Viimeksi lukematta jäi yksi melko tuore suomalainen dekkari (en halua sanoa kirjan nimeä, sillä ei ole tässä nyt merkitystä), ja lukematta jäi myös Faulknerin Villipalmut.
        Sellaista tapahtuu viiniä maistaessaan.
        Ja vastapainoksi voin kertoa (jos se nyt ketään yleensä kiinnostaa), että Bob Dylanin Muistelmat I-osa luin ilolla ahmien, ja myös Ian McEwanin Lauantai upposi hyvin.
        Onneksi on lukemattomia kirjoja.
        Ja jos taas ihan henkilökohtaisuuksiin menen, mikä näillä palstoilla näköjään on se alati eteen tuleva kommentoitava juttu, niin mielestäni vastauksesi osoittaa, että sinulla on myös mielipiteitä.


    • is eating" sanoo engelsmanni. Kirjallisuus on harrastus ja minusta sen pitää tuottaa nautintoa ja viihdykettä. Siinä harrastuksessa voi jopa sivistyä huomaamattaan.

      Opiskelu on asia erikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe