skootteri vastaan moottoripyörä

yamaha majesty 250

Millaista eroa on ajaa skootterimoottoripyörää ja tavallista moottoripyörää? Esim. jos ajatellaan tuuliherkkyyttä, ajoa sateella ja ylipäätään ajettavuutta. Onko skootterilla selkeitä plussia, suojaavuus? Nykyisin moottoripyörissäkin on aika hyvät katteet.

19

15696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ykkönen

      Skootteri on ketterämpi ja kevyempi käsitellä kaiken kaikkiaan. Pienemmät renkaat aiheuttavat pienemmät hyrrävoimat, joten skootteri ei ole niin vakaa kuin moottoripyörä. Samoin kuopat tuntuvat enemmän.

      Jalat ovat suojassa sateelta ja tuulelta. Omassa ei ole (vielä) tuulisuojaa, joten sateella kastuu ja pisarat hakkaavat ilkeästi naamaan.

      Pysäköinnin olen hoitanut skootterilla periaatteella, että missä on polkupyöriä, sinne voi tuupata skootterinkin. Vielä ei ole sakkoja tullut.

      Kaupinkiolosuhteissa skootteri on ehdottomasti paras valinta.

    • nopeammin

      Erinomaisen painojakautuman ansiosta, skootterilla voi kiihdyttää nopeammin kuin isollakin moottoripyörällä. Mutkaisella tiellä ketterämpi skootteri on nopeampi ja helpommin hallittava.
      Ehkä jollain pitkällä suoralla voi erittäin tehokas moottoripyörä lopulta ohittaa skootterin mutta esimerkiksi kaupungissa on skootteri aivan ylivoimainen.
      Monessa skootterissa on myös säilytystilaa penkin alla ja erinlaisia laukkusarjoja on saatavilla joten pitkät matkatkin hoituu skootterilla vaivattomasti.

      Matkalle, kaupungille, mutkaisille teille, hurjiin kiihdytyksiin sekä turvalliseen reissaamiseen luonnonhelmassa - vastaus on ehdottomasti skootteri.

      • Skooderisti

        Täyttä asiaa! Millonkohan Moto-GP tallit ymmärtävät asian, ja alkavat ajattaa skoottereita MM-sarjassa? Olisivat takuulla ylivoimaisia kaikissa luokissa rajun kiihtyvyytensä, erinomaisen kaarrekäytoksensä ja pienen ilmanvastuksensa johdosta!


      • kippari

        Skootteriko pärjäisi isolle mp:lle suorituskyvyssä? Et taida itsekään uskoa noita väittämiäsi. Itsellä aprilia sportcity 200 skootteri, joka kulkee huippua 130km/h. Vertailun vuoksi esim. suzuki gsx r 1000 pyörä ottaa ykkösellä 152 km/h ja kiihtyy 0-100 km/h 2.69 sekuntia(TM testasi). Eihän näistä voi puhua edes samalla viikolla kulun suhteen.


      • brake_r
        kippari kirjoitti:

        Skootteriko pärjäisi isolle mp:lle suorituskyvyssä? Et taida itsekään uskoa noita väittämiäsi. Itsellä aprilia sportcity 200 skootteri, joka kulkee huippua 130km/h. Vertailun vuoksi esim. suzuki gsx r 1000 pyörä ottaa ykkösellä 152 km/h ja kiihtyy 0-100 km/h 2.69 sekuntia(TM testasi). Eihän näistä voi puhua edes samalla viikolla kulun suhteen.

        Ehkä tuon jutun pointtina olikin se, että skootterilla on tavallisen tallaajan helpompi kiihdytellä - ja hanskata se, kuin isoa pyörää?

        Ihan turha verrata tietysti näitä normiskodeja katupyöriin, mutta toisaalta, sama tapahtuu, jos vertaa esimerkiksi KTM:n Dukea ja vastaavia supermotoja katupyöriin, kaupungissa voi näillä motoilla päästellä miten sattuu ja täytyykin olla todellinen superkuski pysyäkseen GSX-R:llä edes jotenkuten perässä.

        Normaali, muutaman vuoden ajokokemuksen omaava tallaaja kiihdyttää GSX-R:n ehkä viidessä-kuudessa sekunnissa 0-100km/h, mikäli keli osuu kohdalleen ja lyhtypylväitä ei satu eteen ja asfaltilta ei löydy hiekkaa.

        Mutta kyllä tuolla sun Aprilialla aika hyvin autoille pärjää, eikö vain?


      • MOTO RISTI

        Skootteri on surkea yhdessä asiassa: hätäjarrutuksessa et saa polvilla tukea, koska skootterissa ei ole tankkia jalkojen välissä, eli et voi puristaa polviasi sitä vasten. Tästä syystä ajaminen on muutenkin horjakampaa kun yksi tärkeä tukipiste kehon jä kaksipyöräisen väliltä puuttuu.

        Skootteri kiihtyy ripeästi ja tasaisesti alle satasen nopeuksissa, mutta ohituskiihtyvyys maantiellä on huomattavasti heikompaa kuin moottoripyörässä.

        Leppoisan ajoasennon löytäminen on myös vaikeaa pitkillä matkoilla yli 180 cm kuskeilla skootterin selässä.

        ...joten:

        Tykkään ajaa maksiskootterilla kaupungissa, mutta matka-ajossa reissaamiseen valitsen alleni moottoripyörän.


    • Yamaha Majesty 250

      Lähinnä kiinnostaisivat ajo-ominaisuudet esim. jos tuulee kovasti, niin onko isoja eroja moottoripyörä/ skootteri? Miten helposti lähtee vesiliirtoon? 100 km ajaa ilmeisesti hyvinkin, entä 200 km? Pienellä kokemuksella voisin katteista sanoa, että skoottereissa voisi olla parempikin suoja jaloille (leveämpi suoja.

      • petepappa

        Pienempi rengas noin teoriassa on parempi ajaa sateella, jos pelkää vesiliirtoa. Toki vaikuttaa renkaan kuviointi, materiaali, muoto yms.


    • Kiki  

      Skootterin nopeuden hallinta helpompaa, ajaminen hankalempaa.

      Moottoripyörän nopeuden hallinta vaikeampaa mutta ajaminen helpompaa.

      Mutta jos vertaat skootteria ja Gold Wingiä, eipä niissä juuri eroa ole, samanlaisia muovilehmiä, ainut ero on se että Hondassa on vaihteet.

      • ...juuri

        Skoottereissa on siis helpommin käsiteltävä kaasukahva ja automaattivaihteisella on vaikea ajaa. Moottoripyörien kaasukapulat ovat vaikeasti käsiteltäviä ja vaihteiden sekä kytkimen käyttö on kaikille, myös turkulaisille ja aloittelijoille, hyvin helppoa.


      • derftgyhuj
        ...juuri kirjoitti:

        Skoottereissa on siis helpommin käsiteltävä kaasukahva ja automaattivaihteisella on vaikea ajaa. Moottoripyörien kaasukapulat ovat vaikeasti käsiteltäviä ja vaihteiden sekä kytkimen käyttö on kaikille, myös turkulaisille ja aloittelijoille, hyvin helppoa.

        Niin automaattivaihteinen moottoripyörä olisi helppo liikutella ja ajaa, eli sillä osaisi ajaa kaikki. mut eipä noita automaatei juurikaan oo


      • onko vielä
        derftgyhuj kirjoitti:

        Niin automaattivaihteinen moottoripyörä olisi helppo liikutella ja ajaa, eli sillä osaisi ajaa kaikki. mut eipä noita automaatei juurikaan oo

        perse kipeeks, kun istutaan kuin vessanpöntöllä. Motarissa voi nojata käsiinsä ja jaloilla tukea paremmin. Ajo-ominaisuuksia ei ole yli viidenkympin, pikemminkin ajo-omituisuuksia. Soveltuu vain kaupunkiin tai lyhyille matkoille. Kaiken lisäksi saa jatkuvaa naureskelua muilta.


      • lukijalla on vastuu
        onko vielä kirjoitti:

        perse kipeeks, kun istutaan kuin vessanpöntöllä. Motarissa voi nojata käsiinsä ja jaloilla tukea paremmin. Ajo-ominaisuuksia ei ole yli viidenkympin, pikemminkin ajo-omituisuuksia. Soveltuu vain kaupunkiin tai lyhyille matkoille. Kaiken lisäksi saa jatkuvaa naureskelua muilta.

        Ei meillä vaan ole peräkkäin istuttavaa WC-istuinta ja toisaalta kuten viittaat wc:n istuimeen niin ei siinä koskaan tule paikat kipiäksi kun siinä on se reikä :)
        Kuka on väittänytkään että skootteri olisi ainoastaan matka-ajoon ei kaikki nk oikeat "moottoripyörät" sovellu jokapaikkaan?

        Eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia?

        PS. Tiedätkö kuinka moni sinulle nauraa kun ajat sillä "oikealla moottoripyörälläsi"?


      • voi rähmä
        lukijalla on vastuu kirjoitti:

        Ei meillä vaan ole peräkkäin istuttavaa WC-istuinta ja toisaalta kuten viittaat wc:n istuimeen niin ei siinä koskaan tule paikat kipiäksi kun siinä on se reikä :)
        Kuka on väittänytkään että skootteri olisi ainoastaan matka-ajoon ei kaikki nk oikeat "moottoripyörät" sovellu jokapaikkaan?

        Eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia?

        PS. Tiedätkö kuinka moni sinulle nauraa kun ajat sillä "oikealla moottoripyörälläsi"?

        selkeetä tekstiä. Miten joku voikin vääristää asiat noin. Skootterissa tosiaan istutaan kädet ja jalat eteen suunnattuna kuin paskalla olisi. Koko kropan paino on persauksen päällä, kyllä puutuu äkkiä. ON myös omakohtaista kokemusta naureskelusta. Miksi vedit herneet tosi asiallisesta kommentista,johon jokainen skootteristi tulee tutustumaan viikon sisällä


      • onko vielä
        voi rähmä kirjoitti:

        selkeetä tekstiä. Miten joku voikin vääristää asiat noin. Skootterissa tosiaan istutaan kädet ja jalat eteen suunnattuna kuin paskalla olisi. Koko kropan paino on persauksen päällä, kyllä puutuu äkkiä. ON myös omakohtaista kokemusta naureskelusta. Miksi vedit herneet tosi asiallisesta kommentista,johon jokainen skootteristi tulee tutustumaan viikon sisällä

        kun ei kestä tosiasioita. 35 vuotta on takana kaksi pyöräisten päristimien kanssa. Myös kolme skootteria mahtuu mukaan, kolmella eri vuosikymmenellä. Nytkin omistan piikin skutarin, joten tiedän mistä puhun. Ennen tätä ex Alwari Tuohitorven laulajan skootteri on lälläripyörä renkutusta ei ihmiset virnuillu skutaristeille.


      • Pazi
        onko vielä kirjoitti:

        perse kipeeks, kun istutaan kuin vessanpöntöllä. Motarissa voi nojata käsiinsä ja jaloilla tukea paremmin. Ajo-ominaisuuksia ei ole yli viidenkympin, pikemminkin ajo-omituisuuksia. Soveltuu vain kaupunkiin tai lyhyille matkoille. Kaiken lisäksi saa jatkuvaa naureskelua muilta.

        Eipä ole tullut perse kipeeks.
        Omassa Piaggiossa ajoasento on muistuttaa
        lähinnä todella mukavaa löhösohvaa :)
        Todella mukava ajella mutkatiellä 80-100Km/h vauhtia.
        Eipä ole kukaan naureskellut ainakun pysähtyy
        kerääntyy ympärille porukkaa kyseleemään/heittämään juttua kiinnostuneita riittää ;)

        Kokemusta on myös prätkistä.
        Mutta en usko että niihin retkahdan enää (paitsi Endurot)
        Ainoastaan sitten jos saa matka pyörän automaatilla.


      • brake_r
        voi rähmä kirjoitti:

        selkeetä tekstiä. Miten joku voikin vääristää asiat noin. Skootterissa tosiaan istutaan kädet ja jalat eteen suunnattuna kuin paskalla olisi. Koko kropan paino on persauksen päällä, kyllä puutuu äkkiä. ON myös omakohtaista kokemusta naureskelusta. Miksi vedit herneet tosi asiallisesta kommentista,johon jokainen skootteristi tulee tutustumaan viikon sisällä

        Kyllä mä väitän, että kyykkypyörällä mennään vielä enemmän paska-asennossa, oikein irvistellen.. :)


    • piikki

      Kokemusta on ajosta sekä 125 skodulla että 125 pyörällä. Ihan ajo-ominaisuuksista sanoisin, että pyörä on selvästi parempi. Tätä voi testata mutkaisella asfalttitiellä, eikä ainakaan minulla ole mitään mahdollisuutta päästä samaan nopeuteen skodulla kuin pyörällä. Pyörää on helpompi hallita mutkissa, kun skodu taas tuppaa helposti 'puskemaan'.

      Kaupungissa ajaminen on helpompaa ja näppärämpää skodulla. Saattaa olla, etten ole maailman nopein vaihtaja, mutta piikkipyörällä joutuu pääsääntöisesti tikuttamaan koko arsenaalin laidasta laitaan jo kaupungissa, ja sama tikuttaminen toistuu pysäytettäessä. Skodulla voi nämä tikutukset unohtaa kokonaan. Yksikin vaihtovirhe ja skodu menee ohi lähdöissä.

      Tuuliherkkyydessä skodu on ehkä aavistuksen herkempi. Sivutuulessa tuulipintaa tuppaa olemaan enemmän, mutta suuria eroja ei tuossa suhteessa ole.

    • Hemputtimen hemppa

      Mulla oli jammu T-MAX vm 2006 ,olihan se kiva toisaalta mutta ei sitä voi verrata moottoripyöräilyyn.En enää Skopaile, jollette usko voin antaa rekisteritiedot

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1904
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1246
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      52
      1131
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      883
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      42
      837
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe