AIDASTA..

kertokaa

..meillä avoin piha tiellepäin,mikä kasvaa nopeasti aidaksi ja saako mistään valmiiksi kasvatettua aidaksi sopivaa?bauhauksesta saa metristä tuijaa mutta muuta?ja miten nopeasti tuija kasvaa korkeaksi?

14

2643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heti ja nyt

Tuija palaa helposti. Laita mielummin tuoksuvatukkaa tai koripajua, molemmat kasvaa metrin verran vuodessa. Muista kuitenkin rajata kasvualusta hyvin, muuten noista tulee riesa.

• rajata?

ja ovatko kukkivia?

• pms68

tuija on ihan hyvä aita sopii jopa aurinkoon kun ekoina keväinä muistat suojata hyvin vaikka hallaharsolla paahteelta. Katselin eilen juuri kahta tuija-aitaa jotka suuren kentän laidalla todella paahteessa komeilevat ja pitävät tuiskut kentällä..

Vatukka antaa suojaa kesällä, talvella se on vain ruma. Pajut kasvavat nopeasti, mutta vaativat keväisen alasleikkuun jotta tuuheutuvat jolloin suoja on mennyt..

Nopeaa aitaa olisi lähinnä angervoissa, sireeni, tuomipihlaja, hernepensas, kurtturuusu jne. Kannattaa ennemmin mennä taimistolle ja kysyä neuvoa. Aita-taimien valikoimat vaihtelevat aikalailla ja hinnat myös.

Kannattaa myös harkita vaihtoehtona sitä että laittaa ensin tien rajaan jotakin tuuheaa vaikka matalaa vaikka kurttulehteä joka pitää puolensa kaikkialla ja kaikkia vastaan ja kukkiin kauniisti. Sekaan istuttaa pieniä puita tai suureksi kasvavia pensaita jolloin ylemmäs saa suojaa. Terijoen salava muuten pensaanakin kasvaa nopsaan ja puuna antaa suojaa vikkelään, mutta istutettava kauemmas koska tulee niin leveäksi. Tee siis eri kasveilla eri korkuista suojaa ja mieti mihin enemmän ja mihin vähemmän..

Osa istutusksista voi olla myös pihemmalla puu ja pensasryhmänä eikä kaiken tarvitse olla tiessä kiinni jolloin näkymä avarampi ja silti suojaa saa.

• täti vihreä

Ei todellakaan. Se saa vaan aikaan lämpövaikutuksen ja tuija parka voi tukehtua!!
        Tätä varten on olemassa varjostuskankaitakin.

Sitä paitsi tuijaa ei kannata tieten tahtoen istuttaa epäedulliselle paikalle, kuivaan ja aurinkoon. Se on tyypillisesti kostean ja puolivarjoisen paikan kasvi--muistetaan se!!!

Ei enään teennäisiä viritelmiä tuosta massa-trendikasvista kiitos, mauttomuudellakin on rajansa!

• ihmettelijä...

Ehdotit sireeniä nopeakasvuiseksi aidaksi... olen vähän toista mieltä sen nopeakasvuisuudesta. Mielestäni se ensin juurtuu pitkän aikaa ennenkuin aloittaa kasvun, joten alkuvaiheessa näyttää ettei se kasva juuri ollenkaan. (Itsellä muutaman vuoden vanhat sireenit jotka aika nysiä vielä vaikka on hyvä pohja ja lannoitettu ja ravittu, yms.)

• 2000-luvulla
        ihmettelijä... kirjoitti:

Ehdotit sireeniä nopeakasvuiseksi aidaksi... olen vähän toista mieltä sen nopeakasvuisuudesta. Mielestäni se ensin juurtuu pitkän aikaa ennenkuin aloittaa kasvun, joten alkuvaiheessa näyttää ettei se kasva juuri ollenkaan. (Itsellä muutaman vuoden vanhat sireenit jotka aika nysiä vielä vaikka on hyvä pohja ja lannoitettu ja ravittu, yms.)

Sireeni on se, mikä on hälytysajoneuvojen päällä pitämässä ääntä. SYREENI on pensas, ja samaa mieltä, ei todellakaan mikään nopeakasvuinen sellainen!!

• ellit
        2000-luvulla kirjoitti:

Sireeni on se, mikä on hälytysajoneuvojen päällä pitämässä ääntä. SYREENI on pensas, ja samaa mieltä, ei todellakaan mikään nopeakasvuinen sellainen!!

Aroniat ovat aika nopeakasvuisia.Joku ehdotti syreeniä,olen katsellut naapurin unkarinsyreeniä,se kasvaa kyllä aikas nopeaan. Kannattaa leikata joka vuosi,tulee myös tuuhea.

• pms68
        ellit kirjoitti:

Aroniat ovat aika nopeakasvuisia.Joku ehdotti syreeniä,olen katsellut naapurin unkarinsyreeniä,se kasvaa kyllä aikas nopeaan. Kannattaa leikata joka vuosi,tulee myös tuuhea.

hyvistä ja rakentavista neuvoistanne kun edes yrititte auttaa ettekä olleet inhottavia..

Sireeni tai syreeni, paloauton katolla olevaa hälytysvaloa ja äänilaiteta en tähän halua todellakaan sotkea!! Kasvaa kyllä mielestäni suht nopsaan, riippuu toki istuttajan taidoista ja taimien koosta sekä jälkihoidosta. Meillä aita oli parimetrinen viisivuotiaana ja se ainakin minulle riittää..

Tuijaa on aika moni suojannut hallaharsolla enkä itse kyllä ymmärrä miksi ei jos vain huolehtii ettei harso ole maassa tiiviisti kiinni vaan todella varjostaa aitaa. Näyttää noissa parissa paikassa ainakin toimivan sillä toinen aita on neljättä kesää aloittava ja toinen kolmatta.. Lisään tuskaa kertomalal että kasvavat vielä kaiken lisäksi koivurivissä..

Mukavaa ettei tälläkään palstalla kyetä asialliseen keskusteluun vaan tavoite on lähinnä kritisoida muita vaikka itsellä ei ole apua ja tahtoa tarkoituksenmukaisesti. Luulin että moinen touhu kuuluu ihan toisille palstoille ja täällä puhalletaan yhteen hiileen..

• täälläkin
        2000-luvulla kirjoitti:

Juu kiitos oikaisusta, tuo oli erittäin tärkeä korjaus, ties kuinka moni olisi sinne puutarhaan mennyt hälytysajoneuvojen sireeneja istuttamaan! Ja mainittakoon vielä että lienee murre-peräinen juttu osin tuokin, sieltä mistä olen kotoisin kaikki puhuu aina sireenistä / sireeneistä, vaikka se virallinen nimi onkin syreeni.

• näinkin
        pms68 kirjoitti:

hyvistä ja rakentavista neuvoistanne kun edes yrititte auttaa ettekä olleet inhottavia..

Sireeni tai syreeni, paloauton katolla olevaa hälytysvaloa ja äänilaiteta en tähän halua todellakaan sotkea!! Kasvaa kyllä mielestäni suht nopsaan, riippuu toki istuttajan taidoista ja taimien koosta sekä jälkihoidosta. Meillä aita oli parimetrinen viisivuotiaana ja se ainakin minulle riittää..

Tuijaa on aika moni suojannut hallaharsolla enkä itse kyllä ymmärrä miksi ei jos vain huolehtii ettei harso ole maassa tiiviisti kiinni vaan todella varjostaa aitaa. Näyttää noissa parissa paikassa ainakin toimivan sillä toinen aita on neljättä kesää aloittava ja toinen kolmatta.. Lisään tuskaa kertomalal että kasvavat vielä kaiken lisäksi koivurivissä..

Mukavaa ettei tälläkään palstalla kyetä asialliseen keskusteluun vaan tavoite on lähinnä kritisoida muita vaikka itsellä ei ole apua ja tahtoa tarkoituksenmukaisesti. Luulin että moinen touhu kuuluu ihan toisille palstoille ja täällä puhalletaan yhteen hiileen..

Kannattaa muistaa, että tämähän on avoin foorumi kaikille halukkaille joita puutarhan, kasvien, kukkien yms. hoito kiinnostaa.
        Kaikki ei ole mitään kirjanoppineita, vaan oppia on tullut oman harrastuksen ja kokeilujen kautta. Ei ole kritisointia jos mainitsee että oman kokemuksen mukaan vaikka nuo syreenit ei ole kovin nopeakasvuisia. (Ja näin minulle on kyllä kerrottu ihan puutarha-alan ihmisen pitämällä kurssilla jossa olin oppia hakemassa oman pihan laittoon.)
        Ja kyllä itse ihmettelen monien halua ja hinkua istutella juuri vaikka nyt sitten niitä tuijia vähän epätarkoituksenmukaisiin paikkoihin ja sitten suojata ja pussitella niitä. Itse olen sen verran "laiska" puutarhuri, etten viitsisi nähdä sitä vaivaa jos kerta samaan paikkaan löytyy muitakin puita joka menestyvät jo ihan luonnostaan ilman suojaamista tms. Tietty jokainen voi omaa pihaansa laittaa niin kuin haluaa ja se on hyvä että kerrotaan kaikki plussat ja miinukset!

• horshma
        täälläkin kirjoitti:

Juu kiitos oikaisusta, tuo oli erittäin tärkeä korjaus, ties kuinka moni olisi sinne puutarhaan mennyt hälytysajoneuvojen sireeneja istuttamaan! Ja mainittakoon vielä että lienee murre-peräinen juttu osin tuokin, sieltä mistä olen kotoisin kaikki puhuu aina sireenistä / sireeneistä, vaikka se virallinen nimi onkin syreeni.

Meillläpäin pahalla päällä olevia puutarhan hengettäriä nimitetään sireeneiksi, kun taas kukoistavat yksilöt ovat seireenejä. Tiedä sitten onko tämä tieteellisesti todistettu?

• viäälä
        horshma kirjoitti:

Meillläpäin pahalla päällä olevia puutarhan hengettäriä nimitetään sireeneiksi, kun taas kukoistavat yksilöt ovat seireenejä. Tiedä sitten onko tämä tieteellisesti todistettu?

se tavallinen perinteinen pihasyreeni on huomattavasti hitaampi ja pienikasvustoisempi kuin vaikkapa unkarin- tai puistosyreeni.

Itse istutin nelisen vuotta sitten pienen 40cm korkean puistosyreenin oksan maahan.
        Nyt se oksa on kasvanut yli kaksimetriseksi ja olen sitä raakasti leikannutkin. Haluankin siitä puumaisen:)

Nyt kasvi on paitsi kaksimetrinen tai 2.5m siinä on myös reilusti paksuja varsia.
        Muistakaa kastella uusia pensaitanne jopa kerran viikossa!!!

• pms68
        näinkin kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että tämähän on avoin foorumi kaikille halukkaille joita puutarhan, kasvien, kukkien yms. hoito kiinnostaa.
        Kaikki ei ole mitään kirjanoppineita, vaan oppia on tullut oman harrastuksen ja kokeilujen kautta. Ei ole kritisointia jos mainitsee että oman kokemuksen mukaan vaikka nuo syreenit ei ole kovin nopeakasvuisia. (Ja näin minulle on kyllä kerrottu ihan puutarha-alan ihmisen pitämällä kurssilla jossa olin oppia hakemassa oman pihan laittoon.)
        Ja kyllä itse ihmettelen monien halua ja hinkua istutella juuri vaikka nyt sitten niitä tuijia vähän epätarkoituksenmukaisiin paikkoihin ja sitten suojata ja pussitella niitä. Itse olen sen verran "laiska" puutarhuri, etten viitsisi nähdä sitä vaivaa jos kerta samaan paikkaan löytyy muitakin puita joka menestyvät jo ihan luonnostaan ilman suojaamista tms. Tietty jokainen voi omaa pihaansa laittaa niin kuin haluaa ja se on hyvä että kerrotaan kaikki plussat ja miinukset!

Olisi todella mukavaa jos täällä olisi niitä joita puutarha kiinnostaa eikä mukaan vaivautuisi räkyttäjiä..

Itse olen aktiivinen harrastaja joten kirjoja luetaan ja tutkitaan, mutta kokemus on monasti ihan muuta kuin kirjoissa..

On myös oikeasti pidettävä mielessä että jos joku haluaa havuaidan aurinkoon niin kuusi ei todellakaan tahdo onnistua ja vaatii pidemmän ajan kuin hyvänkokoisina saatava tuija. Itselläni on varjossa oleva aidanne ko kasvia ja suojaamatta saavat pärjätä ja pärjäävät koska paikak on oikea..

Itse en koskaan suojaa kasveja nykyään vaan jos kasvi ei menesty paikallaan siirrän sen jos siitä on mitään jäljellä samoin toimin muidenkin kokeilujen kanssa. Onpahan aina hommaa edes siinä siirtelyssä.. Onneksi kasvit myös ovat suhteellisen edullisia moneen muuhun harrastukseen nähden jolloin taloudelliset tappiot eivät kokeiluissa ole suuria.

Kuitenkin se mitä peräsin oli se että jos joku haluaa laittaa marmorisen suihkulähteen pihaansa ja kysyy millaisia kasveja sen ympärille voisi laittaa niin on turha kritisoida sitä suihkulähdettä kun se on kuitenkin tulossa pihaan vaan oikein on yrittää keksiä millä kasveilla vaikutelma olisi edes hieman tyylikäs.. Itse en sitäkään pihaani huolisi, mutta ajatusleikkinä aihe on todella mielenkiintoinen?

• Puutarhamyyjä
        ihmettelijä... kirjoitti:

puistosyreenit ovat nopeampi kasvuisia kuin pihasyreenit. Yleensähän taimistoilla onkin aitataimena vain violetti kukkaista puistosyreeniä (ent.unkarinsyreeni).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4310
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      135
      4069
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3726
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      88
      3562
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      33
      3537
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      65
      3351
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      86
      2921
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2835
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2626
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2334
    Aihe