hirsitalon maalaus?

kokemusta?

Millä hirsitalonne olette maalanneet? Itse olen harkinnut vinhaa. Haluaisimme talomme sinisen sävyiseksi. Mielenkiinnolla odottaisin muiden ehdotuksia ja perusteluja maalivalinnalle, ottaen tuon sinisen värin huomioon. Kiitos!

15

15755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaunis pinta

      ja myös kestävä valinta hirsitaloon! Muista laittaa lateksipohjaista maalia myös sisäpuolelle. Uusilla maaleilla paras lopputulos. Unohda kaikki vanhat 'perinteiset' lahottavat maalit.

      • pohjamaaliksi

        Niin ei mene maaliakaan niin paljon.
        Polttakaa saunanpesässä ne perinnemaali kirjat kun ne on viimevuosituhannen juttuja.
        Älkää nyt he###tissä uskoko tätä ja tuota edellistä.


    • talollinen2

      Pikkuhirsisaunani maalasin Lassen punamaalilla. Vaikka se ei oikeaa punamultamaalia olekaan, niin kahden vuoden jälkeenkin on hyvin pinnassa kiinni. Hengittää!

      Päätaloa varten ajattelin joskus tulevaisuudessa valmistaa itse ULA-maalin (teollinen "perinnemaali" valmistaja) tapaista petrooliöljymaalia. Niin pitäsi tulla muutakin kestävää kuin punaista.

    • maalimyyjä

      Hirsitalo kannattaa maalata kuultavalla puunsuojalla. Onko kyseessä pyöröhirsi vai lamellihirsi?? "Paksuja maaleja", kuten pika-tehoa tai vastaavaa ei kannata laittaa ainakaan pyöröhirrelle -> siinä se ei tule pysymään. Parhaan lopputuloksen saat kun alle vedät pohjusteen (saat lisää homesuojaa) ja päälle vesiohenteisen kuultavan puunsuojan (jos välttämättä tahdot puunsyyt piiloon, niin voit vetää pinnan myös peittävällä puunsuojalla esim. Vinhalla). Liian paksu "hengittämätön" maali lähtee nopeasti hirren höylätyltä, kovalta pinnalta.

      Mitä väriin tulee, niin käykää katsomassa ensin jossakin sinisen sävyisiä hirsitaloja. Jos hirtenne on halkeillutta "oikeaa" hirttä, niin sininen korostaa halkeamia. Paras sävy tälläiseen hirteen olisi esimerkiksi erilaiset ruskean säyt hieman punertavalla taitettuna...

    • J&J

      Tuli ite valittua sävy aava . Toistaiseksi tyytyväisiä ja miksei oltaisi.

    • hyvä tulee

      itse ostin loma-asunto pakettina oman taloni jossa olen asunut jo 13 vuotta ja jonka sain melkein puolta halvemmalla kuin norm. ok-talon. tosin muutoksia oli vähän tehtävä mutta huomattavasti halvempi oli kuin vast. talo paketti. tontista ,sähköstä ja vesi-liittymästä maksoin yht.noin 20000 mk ja ostin asuntoni loma-talo pakettina josta maksoin sillion 74000 mk joka muutemien muutoksien ja lämpö eristyksien jälkeen tuli maksamaan noin 94-95000 mk. eli lopulta rahaa meni noin 20000e kaksi vanhaa paketti-autoa.

      • Minä

        Öööh,
        Miten tämä liittyi hirsitalon maalaamiseen???


      • häh?

        täh ja häh


    • Meitsi

      Mä vedin mun mökkini päältä peittävällä Vinhalla (muista pohjustus ensin) oli muuten sininen (Ukkostuuli) ja sisäpuolelta Satusaunasuojalla. Nyt kuuden vuoden jälkeen ei ole mitään muutosta tapahtunut edes aurinkoisimmalla seinällä. Tänä kesänä meinataan vetää vielä kerros päälle.

      • mieluiten moraa

        Kannattaa kopauttaa sitä Vinha seinää puukolla. Jos uppoaa tyveä muoten niin kannattaa vaihtaa hirret. Jos tuntuu vielä kovalta niin älä maalaa toista kertaa!


    • markolau

      vinhalla tuli ihan nätti ja kestävä pinta, paras olisi kuitenkin laittaa jotain öljymaalia tai punamultatyyppistä. talomyyjä suositteli vinhaa joten laitoimme sen eikä tutkittu enempää. sisäpinta on vahattu tai jätetty puuvalmiiksi.

      vinhan sävy on siniharmaa.

      • PEITTÄVÄ

        HÖYLÄHIRSI-SAUNAN seinään vedettiin vinha,siniharmaa.


    • vinhalla maalaan.

      Kiitos asiallisista vastauksista. Olihan siellä muitakin maalivaihtoehtoja kuin vinha. Vinhasta ei kuitenkaan ollut mitään valittamistakaan ja itse tikkurilan maalilinja suositteli sitä.

      Nyt vaan täytyy tosiaan käydä katsomassa niitä sinisiä hirsitaloja, miltä ne tosiaan näyttävät (halkeilevat kohdat korostuvat sinisessä värissä), harkitsen sitä ruskea sävyistä.

      vappuja!

      • Hirsitalo maalari

        Uulan petroli öljymaali on hyvä vaihtoehto! Parempi kuin Vinha. Petroli öljymaaleja on toki muillakin valmistajilla esim. Fintex .


    • Anonyymi

      Hei! Tarkoitus on maalauttaa hirsimökki ensi keväänä, pitäisi löytää luotettava maalari Satakunnasta,joka tekee koko työn kunnolla.Sekä hinta kohtuullinen.onko kellään antaa vinkkiä .Varaisin nyt jo maalarin kevääksi.Mökki on kuultomaalattu 2000 luvulla,aurinko sekä aika on kuluttanut hirsipinnan
      vastauksesta kiitollinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      55
      2973
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1606
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1368
    Aihe